Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:08

Roxxiejj schreef:
Saar4 schreef:
Ik heb familie op de Antillen en kom daar jaarlijks. Op de Antillen wordt Nederlands gesproken dus veel Nederlanders gaan daarheen met het idee dat het er net als thuis is maar dat met beter weer. Om vervolgens gedesillusioneerd terug te komen. Het is niet als thuis, de mensen zijn anders, het is een macho cultuur, het eten is anders enz. Anders wordt dan gelijk gesteld aan 'slecht'.

Ik heb een half jaar daar gewoond, maar vond het eerlijk gezegd fijner wonen dan in NL. Vond de denkwijze en woonsituatie ten op zichte van de cultuur heerlijk vrij. Kan ook iets over mij zeggen, tsja..
Vind Tunesie dan wel net een tandje erger. Ik ben vaak in Dubai, ook in het Midden Oosten/Islam cultuur. En ook daar is het anders, maar de heftige dingen die verschillende mensen nu al hebben verteld, worden in geen enkele cultuur gewaardeerd en/of normaal gevonden! :n

Ik ook. :D Je hebt er veel meer vrijheid om je leven te leven zoals jij dat wil. Bijvoorbeeld geen gezeik met welstandscommissies maar een huis bouwen dat je mooi vindt. Ook niet helemaal zo zwart wit maar je hebt wel meer ruimte dan hier. Maar een redelijk westerse cultuur als de Antiliaanse in idd niet te vergelijken met een Arabische cultuur. En je hebt gelijk hoor, intimidatie en bedreiging is nergens normaal.

En even heel lomp, er is in de Arabische wereld sowieso heel veel verschil in denkwijze en mentaliteit tussen ontwikkelde stadse gebieden en onderontwikkelde berggebieden. In sommige gebieden lijkt het alsof de tijd heeft stil gestaan en dat is meestal niet zo positief.

Juut

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:12

Dan is dat simpelweg niet de geschikte plek om westerse gasten te ontvangen. Als toerist, of als vrijwilliger

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:13

Pff, wat een verhalen, vreselijk!

Goed dat het opgeschreven wordt en dat er verschillende verhalen verteld worden, en ook dat de betreffende partij hier reageert. Jammer alleen dat ze niet overal antwoord op geeft! Ik hoop, dat het ook met haar goed gaat! ( Gezien de verhalen over haar man! )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:14

Ze leest haar pb's wel :) gelukkig

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:15

Zou dit niet doorgegeven kunnen worden aan organisaties die reizen hier naartoe aanbieden? Moet er niet aan denken dat het een keer echt fout gaat...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:15

Erg dat sommige mensen het toch serieus op een cultuurverschil proberen te gooien! Tuurlijk zal de cultuur daar anders zijn maar geloof mij; wat je hier leest heeft echt 0,0 met cultuurverschil te maken, die vent spoort gewoon niet!!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:17

11 pagina's later en compleet verbijsterd over alle verhalen die hier worden geschreven. Vorig jaar ben ik in Tunesie geweest als toerist en schrok toen al van de opdringerigheid van verschillende mannen. Niet nieuwsgierig, maar echt vervelend aanwezig. Dat dit iets is wat bij de cultuur hoort hoor ik dan vaak, maar is naar mijn idee in geen enkele cultuur acceptabel. Terwijl het land juist geweldig mooi is buiten de gebaande gebieden die een groot deel van de toeristen door de onrust in het verleden/heden nooit heeft mogen zien.
Zelf had ik ook oprecht interesse om deze reis ooit eens te maken, om zo het echte land te leren ontdekken.
Bedouin heeft een prachtig concept, maar moet daarmee wel haar man om kunnen turnen. Ook vind ik dat het onverantwoordelijk is om willens en wetens van het gedrag van haar man nog steeds jonge westerlingen op haar ranch toe te laten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:20

Hoe lang bestaat die ranch van Bedouin dan al? Als zulke voorvallen al langer speelden is het jammer dat het nu pas naar buiten komt allemaal.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:28

Jeetje, wat verschrikkelijk wat de TS en andere vrijwilligers is overkomen. Echt absurd.
Waar ik helemaal van schrik is dat Maaikemuis zoiets heftigs heeft meegemaakt, en vriendinnen nog iets ergers hebben meegemaakt. Ik hoop dat die zich hier ook melden..

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:29

:n

Vol ongeloof en verbijstering heb ik in een mum van tijd het hele topic doorgelezen!

Ten eerste wil ik opmerken dat het me verbaast dat sommige bokkers zolang gezwegen hebben over hun verhaal uit eerste hand.
@TS en Maaikemuis: Vreselijk wat jullie hebben meegemaakt, en Maaikemuis, het had zomaar je dood kunnen zijn, 5 uur lang in een woestijn!

Dat deze man een probleem heeft moge duidelijk zijn. Vervelend dronkenschap,ongewenste intimiteiten,achtervolgingen en nota bene slaan van gasten, heeft NIETS maar dan ook NIETS met cultuur te maken.

@Bedouin: Schaam je, schaam je diep.. "vrijwilligerswerk doen in een echte mannencultuur"? Weet je wel dat je hiermee het gros van de mannen beledigd?
Het gedrag van jou man heeft niets te maken met cultuur en/of mannelijkheid! Dat jij met zon man wil en kan samenleven moet je helemaal zelf weten, maar stel daar onschuldige vrijwilligers niet aan bloot, letterlijk en figuurlijk!

Schande!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:29

Snoekiej schreef:
Jeetje, wat verschrikkelijk wat de TS en andere vrijwilligers is overkomen. Echt absurd.
Waar ik helemaal van schrik is dat Maaikemuis zoiets heftigs heeft meegemaakt, en vriendinnen nog iets ergers hebben meegemaakt. Ik hoop dat die zich hier ook melden..

1 van deze meiden weet inmiddels van dit topic en zal reageren.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:32

mika11 schreef:
Hoe lang bestaat die ranch van Bedouin dan al? Als zulke voorvallen al langer speelden is het jammer dat het nu pas naar buiten komt allemaal.

Geen idee, maar als ik zoiets meemaak zou ik denken 'het is mijn schuld' of 'het is eenmalig' 'laten we er maar geen drama van maken...' :o Ik denk dat daarom ook nu pas meer verhalen aan het licht komen omdat TS de eerste stap heeft durven zetten. Dus het is misschien wel jammer dat de verhalen nu pas verteld worden maar ik begrijp langs de andere kant de meisjes wel. Ik vind het echt heel knap dat TS dit bericht heeft gepost.

Ik hoop dat Bedouin haar ogen opent en niet blijft blind staren op de liefde.. Of minstens al haar verantwoordelijkheid opneemt in de toekomst.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:33

Ja dat denk ik ook naar aanleiding van dit topic dat er daardoor meer reacties komen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:36

Coby schreef:
11 pagina's later en compleet verbijsterd over alle verhalen die hier worden geschreven. Vorig jaar ben ik in Tunesie geweest als toerist en schrok toen al van de opdringerigheid van verschillende mannen. Niet nieuwsgierig, maar echt vervelend aanwezig. Dat dit iets is wat bij de cultuur hoort hoor ik dan vaak, maar is naar mijn idee in geen enkele cultuur acceptabel. Terwijl het land juist geweldig mooi is buiten de gebaande gebieden die een groot deel van de toeristen door de onrust in het verleden/heden nooit heeft mogen zien.
Zelf had ik ook oprecht interesse om deze reis ooit eens te maken, om zo het echte land te leren ontdekken.
Bedouin heeft een prachtig concept, maar moet daarmee wel haar man om kunnen turnen. Ook vind ik dat het onverantwoordelijk is om willens en wetens van het gedrag van haar man nog steeds jonge westerlingen op haar ranch toe te laten.

Eens. Het lijkt me inderdaad zinvol een stapje verder te gaan dan per pb de volgende info uit te wisselen:

bedouin schreef:
Abderrahim is een energieke en passionele man en komt soms wat rauw uit de hoek juist wanneer hij wordt geprovoceerd, maar met hem is prima om te gaan.
Ook dat energieke va Abderrahim heb ik met Sandra vooraf 'doorgeschreven'. en Nee hij is niet geinteresseerd het aan te leggen met andere meisjes, uiteraard is hij wel nieuwsgierig maar heb ik niet de indruk dat hij dat op een intimiderende manier doet.
Hij heeft regelmatig in de keuken gestaan en gekookt en allerlei uitjes geregeld voor de meisjes.

Ik vind het moeilijk te geloven dat Sandra is verleid tot een massage of is achtervolgt en ik ga ervan uit dat zij dat direct had gemeld was dat werkelijk voorgevallen, gezien onze pb uitwisseling voorafgaand aan haar komst.

Er knaagt wel iets aan mij bij het lezen van deze quote trouwens, want waarom ga je, als je een toeristenbedrijf hebt en 'vrijwilligers' werft, in vredesnaam pb-contact vooraf met je gasten hebben, waarin je afspreekt het gedrag van je echtgenoot direct te laten melden..? Doe je dat als er nooit iets is voorgevallen? Inmiddels is hier helaas dan ook uitgebreid te lezen, dat dat 'pb-contact' niet zonder achterliggende reden is geweest...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:39

Ik ben even in de archieven gedoken en kwam deze topic tegen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=1392823&

Met deze zin:
Citaat:
Gedurende deze week ben ik behandeld als een prinses en heb ik een aantal hele lieve, warme mensen mogen ontmoeten. Ik ben getroffen door de vriendelijkheid en de zorgzaamheid van de mensen in het zuiden van Tunesië en heb van dichtbij mogen meemaken hoe belangrijk eergevoel en familie zijn.

Wat moeten we nu geloven?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:42

Jeetje wat een verhalen. Vreselijk. Goed dat zo anderen gewaarschuwd worden! En wat natuurlijk geld voor ieder vrijwillegers werk, ga eerst even googlen. Heb ook wat ervaring uit Spanje, ranch cercos, als ik had gegoogled van te voren was ik er nooit heen gegaan!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:42

Jeetje, wat een verhalen :(:) Ik heb net het gehele topic doorgelezen en het lijkt af en toe wel een script voor een vreselijk slechte soapserie.

Respect voor alle dames die hun verhaal hier doen, lijkt me niet makkelijk. En respect voor TS dat ze dit topic heeft geopend. Uiteraard zit er aan ieder verhaal twee kanten en ik vind het daarom ook knap dat Bedouin zelf ook reageert. Het zal voor haar ook niet makkelijk zijn om te zien dat mensen zulke negatieve ervaringen hebben met haar ranch en haar man.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:44

@jodi: Heb je alle reacties van maaikemuis in dit topic gelezen? Volgens mij legt ze haarfijn uit waarom ze het in eerste instantie heeft afgedaan als 'incident'. ;) En vraagt ze zich zelfs af, of ze alles wat daarna is gebeurd, had kunnen voorkomen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:45

jodi schreef:

Met deze zin:
Citaat:
Gedurende deze week ben ik behandeld als een prinses en heb ik een aantal hele lieve, warme mensen mogen ontmoeten. Ik ben getroffen door de vriendelijkheid en de zorgzaamheid van de mensen in het zuiden van Tunesië en heb van dichtbij mogen meemaken hoe belangrijk eergevoel en familie zijn.

Citaat:
De dromedarissen werden ontdaan van hun last, onze tent werd opgezet, de paarden kregen graan en hooi en het houtvuur werd aangestoken om daarop wederom een heerlijke maaltijd te bereiden. Daarna was het tijd om te genieten van de weldadige warmte van het vuur, de koffie, de thee en de warme chocolademelk (die bijna speciaal voor mij iedere avond werd gemaakt) en om weg te dromen bij de drum en zang. Kijkend naar de sterrenhemel heb ik mij verbaasd over de stilte in de woestijn en de schoonheid van de natuur om ons heen.

even als dit,

na aanleiding van jou berichtje, ben ik het ook gaan lezen,
de quote hier boven, viel mij ook op, en degene die jij hebt..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:45

jodi schreef:

Met deze zin:
Citaat:

Ja, in dat topic is het een wereldreis geweest, met een uitstekende behandeling.
Maar kan best zijn, dat de TS van dat topic heeft geprobeerd het voorval 'weg te zetten' uit haar herinneringen aan de reis.
En dat zij nu beseft dat het geen eenmalig voorval was.
Maar goed, dat is maar een beetje speculeren.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:46

Sientje schreef:
@jodi: Heb je alle reacties van maaikemuis in dit topic gelezen? Volgens mij legt ze haarfijn uit waarom ze het in eerste instantie heeft afgedaan als 'incident'. ;) En vraagt ze zich zelfs af, of ze alles wat daarna is gebeurd, had kunnen voorkomen.

Idd dat wilde ik ook net zeggen :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:46

Bedioun is TS NIET!!!!Dus ik weet niet met wie jij mailcontact hebt maar denk dat je de verkeerde voor je hebt!!

Kwanyin schreef:
Ik heb intussen wat pb contact maar als ik het verhaal van MaaikeMuis hoor ben ik toch ook erg verbaasd :n .

TS, als je toen al zulke verhalen hebt moeten horen dat je gasten voor je man in de woestijn zijn moeten vluchten en een slag in hun gezicht hebben gekregen (!!!) zou ik me zéker eens goed achter de oren krabben of jou man wel in staat is om om te gaan met "westerse" meisjes. Want dat moet er toch wel zeker zijn. En daarmee wil ik niet zeggen dat hij hun moet behandelen alsof ze je in Amsterdam bent en alles zo Westers mogelijk houden voor "verwende Nederlandse poppen" geen trauma's te bezorgen. Maar wel dat hij voor ze open moet staan en begripvol dat het niet altijd gemakkelijk is. Er is imo nog een heel groot verschil tussen iemand een cultuurshock bezorgen of iemand een cultuurshock bezorgen door angst en dreigementen. En dan nog te zwijgen over gebruik van alcohol tijdens de begeleiding.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:48

Wie is de TS dan wel, als het niet Bedouin is?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:48

Paddenpad schreef:
Bedioun is TS NIET!!!!Dus ik weet niet met wie jij mailcontact hebt maar denk dat je de verkeerde voor je hebt!!

Kwanyin schreef:
Ik heb intussen wat pb contact maar als ik het verhaal van MaaikeMuis hoor ben ik toch ook erg verbaasd :n .

TS, als je toen al zulke verhalen hebt moeten horen dat je gasten voor je man in de woestijn zijn moeten vluchten en een slag in hun gezicht hebben gekregen (!!!) zou ik me zéker eens goed achter de oren krabben of jou man wel in staat is om om te gaan met "westerse" meisjes. Want dat moet er toch wel zeker zijn. En daarmee wil ik niet zeggen dat hij hun moet behandelen alsof ze je in Amsterdam bent en alles zo Westers mogelijk houden voor "verwende Nederlandse poppen" geen trauma's te bezorgen. Maar wel dat hij voor ze open moet staan en begripvol dat het niet altijd gemakkelijk is. Er is imo nog een heel groot verschil tussen iemand een cultuurshock bezorgen of iemand een cultuurshock bezorgen door angst en dreigementen. En dan nog te zwijgen over gebruik van alcohol tijdens de begeleiding.

Ach nu deed ik het weer 8)7 uiteraard gaat het over bedouin :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:49

mika11 schreef:
Wie is de TS dan wel, als het niet Bedouin is?

* oeps *
In het topic van het reisverslag is maaikemuis idd. de TS. :o
Laatst bijgewerkt door Sientje op 04-08-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt