[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:46

De bedoeling van het topic was om het onderwerp nog eens onder de aandacht te brengen, te laten zien hoe ik kamp Auschwitz heb ervaren, en mensen nogmaals onder de neus te drukken dat dit nooit meer kan gebeuren.

Bedankt voor alle lieve berichtjes en complimenten, als we met ons allen streven naar een betere wereld, en bij ons zelf beginnen, wie weet maken we er een iets betere planeet van.

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:56

Verschrikkelijk ;(

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:26

Vreselijk..
Ik ben ook in een concentratiekamp geweest en deze foto's roepen precies hetzelfde gevoel op als toen. Werd misselijk, duizelig en heb alleen maar lopen huilen. Wát indrukwekkend.. vreselijk. Dat zoiets noooit meer mag gebeuren.
Geen woorden voor..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:13

Wow echt indrukwekkend. Kreeg kippenvel bij het lezen van je verhaal. Vreselijk wat daar allemaal is gebeurd. Zoiets mag echt nooit meer gebeuren!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:24

Heftig...

Dit is mij altijd bij gebleven van de geschiedenis lessen. Inderdaad kippevel brr.. Wist niet dat je dit zo kon 'bezoeken'. Indrukwekkend om dit zo eens te zien, hopelijk gebeuren deze dingen nooit meer, maar de wereld is zo slecht, dus ik betwijfel het..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:26

Al is het meer dan 6 decenia geleden, ik krijg er nog steeds koude rillingen van...
Vind het goed dat je hier bent wezen kijken.
Ben zelf in Westerbork geweest. Greep me ook zo bij de strot terwijl daar geen barakken meer waren.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:29

ik wil daar ook ooit nog eens naar toe. Ben wel in westerbork geweest Het is belangrijk om er bij stil te staan dat deze verschrikkelijke dingen gebeurt zijn en dat dit nooit meer mag gebeuren. (ook al ben ik bang dat dat een illusie is)
Ik word ook altijd des duivels als er mensen zijn die beweren dat het allemaal wel mee viel en dat de foto's en de video's uit deze periode gemanipuleerd zijn.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:32

Dankjewel voor het plaatsen :) Goed dat mensen - die er helaas vaak weinig over weten - hier echt wat van leren!

Ik ben er zelf twee jaar geleden ook geweest, de sfeer die er heerst.. verlammend. Als je van lezen houdt: heb net voor het vak Literature of War Journalism het boek van Primo Levi gelezen - If This Is A Man. Het meest indrukwekkende World War II boek dat ik ooit heb gelezen - onvoorstelbaar eerlijk, breekt je hart.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:40

LarissaXX schreef:
Dankjewel voor het plaatsen :) Goed dat mensen - die er helaas vaak weinig over weten - hier echt wat van leren!

Ik ben er zelf twee jaar geleden ook geweest, de sfeer die er heerst.. verlammend. Als je van lezen houdt: heb net voor het vak Literature of War Journalism het boek van Primo Levi gelezen - If This Is A Man. Het meest indrukwekkende World War II boek dat ik ooit heb gelezen - onvoorstelbaar eerlijk, breekt je hart.

Helemaal mee eens.
Er zijn een hoop mensen die niet eens weten wanneer de 1 WO begon... educatief opvoeden, afijn das een andere discussie.

Dit is ook een uiterst goede film;
The Boy in the Striped Pyjamas
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Boy_in_the_Striped_Pyjamas

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:46

wat ik een angstige gedachte vind, is de gedachte dat dit weer zou kunnen gebeuren.
Het is nog 'maar' 60 jaar geleden, dus het was niet 1 of ander primitief volk die dit heeft gedaan.
Het betrof een 'beschaafd' land, een buurland van ons, een ontwikkeld west Europees land, mensen die niet zo gek veel van ons verschillen.
Hoe heeft 1 man een(bijna) hele natie tot waanzin weten te drijven, en hoe kunnen we er zeker van zijn dat dit nooit meer gebeurt.
Ik heb thuis een heel dik boek staan over hitler, waarin goed beschreven wordt hoe dingen gegaan zijn en hoe ze hebben kunnen gebeuren.

En ook heel belangrijk. Vergeet niet dat de Duitsers niet degenen geweest zijn die concentratie kampen hebben uitgevonden, dat waren de Engelsen. Helaas hoor je daar nooit zoveel over, maar de Engelsen hebben zich in afrika ook gruwelijk uitgeleefd op de blanke (oa nederlandse) boeren daar.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:49

@Knuffeldier; Wat dacht je mbt de Birma spoorlijn hoe deze tot stand is gekomen, jappenkampen en gruwelijke martelingen.
Struisvogelpolitiek is een veel voorkomend verschijnsel, helaas...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:13

Pays- Bas: Die is echt heftig , met een gruwelijk einde....

Voor een iets luchtiger maar zeker niet minder indrukwekkende benadering: La Vita e Bella Over een vader die zijn kind voorhoudt dat hun leven in het concentratiekamp een spel is...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:25

eenitraM schreef:
Grace schreef:
waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...

Schaam je! Makkelijk hoor, om mensen over 1 kam te scheren. Dus als een homo een heel schoolgebouw neerknalt, krijg je een raar gevoel bij homo's?

nou, dit vind ik echt wat een rare reactie. Ik zeg dat het mijn gevoel is.. ze hebben gruwel daden gedaan.. en dat terwijl ik ook nog familie van de joden ben, vind ik dit best aangrijpend. Als je goed leest, zeg ik er ook bij, dat ik weet dat veel duitsers er ook niets aan konden doen, en vooral nu in deze tijd niet meer.. maar dat gevoel zal toch altijd blijven..

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:32

Wat een verslag zeg, ben er helemaal misselijk van geworden zo op de maandagmorgen. Het is zo verschrikkelijk wat daar gebeurd is... Heel goed dat je dit nog eens onder de aandacht hebt gebracht.

Ik snap die opmerking ook echt niet dat je een raar gevoel bij duitsers hebt hierom.. Ik kan mij dat ook echt niet voorstellen, de nationaliteit heeft er toch helemaal niks mee te maken? Het konden net zo goed de Nederlanders zijn geweest, of de Fransen of de Engelsen. De Amerikanen zijn ook lang niet altijd netjes geweest en Nederlanders zullen ook wel wat hebben uitgespookt in oorlogen. En je zegt dat ze vooral in deze tijd er niets aan konden doen, maar ook toen niet. De duitse joden hebben het net zo te verduren gehad als de nederlandse joden, Hitler was zelf half Joods (toch?).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:43

Heel mooi geschreven en uitgelecht.
Ik heb laatst een documentaire gezien over deze 2 kampen.
Je verhaal komt bekend voor. Ik denk dat iedere Nederlander wel een bezoekje moet brengen aan een kamp.
Want dan pas drinkt het pas tot je door wat er daad werkelijk gebeurd is. Zelf ben ik in Theresian stad in Tsjechie geweest.
(En natuurlijk in westerbork in NL)
En dat vond ik al een gruwelijk kamp. Ik hoop in de toekomst ook naar Auschwitz te gaan.
Ik vind het een stukje gruwelijke geschiedenis maar wel belangrijk om te zien.

Ik kan Hitler haten maar het duitse volk verder niet. Ik denk dat een meerendeel zich schaamt voor de daden van Hitler en zijn aanhangers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:53

Avalon, wat heb je het pakkend verwoord en ik wist niet dat het zo erg was, nooit precies geweten wat ze daar uitspookten met mensen...het is meer dan verschrikkelijk en dan te bedenken dat deze gruwelheden niet alleen maar daar zijn uitgehaald, maar nog heden ten dage in alle niet veilige landen.....buiten het vergassen dan, maar het martelen dus wel...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:13

Tot op de dag van vandaag gebeuren dit soort praktijken, ben ik bang. Ook het vergassen, sommige gekken deinzen nergens voor terug.

En wat denk je van de 'medische experimenten', ook nog volop denk ik....

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:18

blokje schreef:
Heel mooi geschreven en uitgelecht.
Ik heb laatst een documentaire gezien over deze 2 kampen.
Je verhaal komt bekend voor. Ik denk dat iedere Nederlander wel een bezoekje moet brengen aan een kamp.
Want dan pas drinkt het pas tot je door wat er daad werkelijk gebeurd is. Zelf ben ik in Theresian stad in Tsjechie geweest.
(En natuurlijk in westerbork in NL)
En dat vond ik al een gruwelijk kamp. Ik hoop in de toekomst ook naar Auschwitz te gaan.
Ik vind het een stukje gruwelijke geschiedenis maar wel belangrijk om te zien.

Ik kan Hitler haten maar het duitse volk verder niet. Ik denk dat een meerendeel zich schaamt voor de daden van Hitler en zijn aanhangers

Ben zelf Duitse en kan je vertellen: dat klopt inderdaad. Dus ben altijd blij dat mensen inzien dat het niet de Duitsers van nu zijn die hier nog schuld aan hebben, maar wel nog steeds die 'last van de geschiedenis' met zich mee dragen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:36

Ik ben opgegroeid en ovpgevoed in een anti Duits gezin, het is moeilijk om dat patroon te doorbreken, maar de Duitsers van tegenwoordig, daar heb ik geen prolemen mee.

Aallen de echt oudjes die zo op hun strepen staan, daar denk ik nog wel eens wat negatiefs bij....

In Roermond komen superveel Duitse toeristen, ze zijn van harte welkom, we verdienen er veel geld aan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:42

Ik vind het een heel goed en mooi verslag van je ervaringen en het is altijd goed om erbij stil te staan wat er allemaal is gebeurd en wat inderdaad NOOIT meer moet gebeuren. Ik ben zelf meerdere malen bij kamp Bergen-Belsen geweest in Duitsland en ook in Westerbork. Eerst genoemde was ook een slachtplaats evenals Auschwitz en heeft op mij ook zeer veel indruk gemaakt, krijg de nare kippenvel ervan terug als ik je verslag zie en lees.

Ik heb overigens zelf, als half Duits-zijnde vroeger erg veel vervelende dingen meegemaakt met zgn anti-duitsers (hakenkruizen met mijn naam erbij op muren met graffity, vervelende opmerkingen enzovoort. Dat is natuurlijk ook iets dat niet de bedoeling kan zijn en was voor mij als klein kind helemaal onbegrijpelijk, omdat mijn familie en ik nooit iets met de oorlog te maken hebben gehad...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:50

Dat houd ik inderdaad in gedachte: volgende generaties mogen er niet de dupe van zijn. Maar voor de oudjes van vandaag is dat toch wel moeilijk.
Mijn grootouders hebben best wel erge dingen meegemaakt, niet te vergelijken met een kamp gelukkig, maar we schuilkelders en nep- executies. Dat vergeten mijn ouders ook nooit meer en dat nemen ze duitsers ook nog steeds kwalijk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:45

Heftig. Ik ben er jááren geleden eens geweest, maar nu sta ik er weer even extra bij stil. Bedankt voor het online zetten hiervan!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 07:28

madelief88 schreef:
Wat een verslag zeg, ben er helemaal misselijk van geworden zo op de maandagmorgen. Het is zo verschrikkelijk wat daar gebeurd is... Heel goed dat je dit nog eens onder de aandacht hebt gebracht.

Ik snap die opmerking ook echt niet dat je een raar gevoel bij duitsers hebt hierom.. Ik kan mij dat ook echt niet voorstellen, de nationaliteit heeft er toch helemaal niks mee te maken? Het konden net zo goed de Nederlanders zijn geweest, of de Fransen of de Engelsen. De Amerikanen zijn ook lang niet altijd netjes geweest en Nederlanders zullen ook wel wat hebben uitgespookt in oorlogen. En je zegt dat ze vooral in deze tijd er niets aan konden doen, maar ook toen niet. De duitse joden hebben het net zo te verduren gehad als de nederlandse joden, Hitler was zelf half Joods (toch?).

Weet niet of je het algemeen bedoelde maar kreeg het idee dat je je tot mij richtte; ik heb nergens gezegd iets tegen Duitsers te hebben. Heb deze opmerking juist tegengesproken met het argument dat ik een paar jonge Duitsers had gesproken met een groot schuldgevoel...

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:37

Mooi verslag hoor. Kan me voorstellen als je daar bent dat het een behoorlijke inmpact op je heeft gehad. Ben zelf naar Westerbork in Drenthe geweest en dat vond ik al heel wat. Vreselijk dat mensen in staat zijn onm zulke dingen te doen en nog erger te bedenken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:59

Brr kippevel zeg... Dit is zware materie zo vroeg op de ochtend. Prachtig verslag, die foto met de krassen op de muur schreeuwt gewoon!

Mijn grootvader was ook jood, ik heb het hem nooit kunnen vragen, mijn grootmoeder heeft het altijd verzwegen dat hij jood was, met rede? Ik weet het niet :n