Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LarissaXX schreef:Dankjewel voor het plaatsenGoed dat mensen - die er helaas vaak weinig over weten - hier echt wat van leren!
Ik ben er zelf twee jaar geleden ook geweest, de sfeer die er heerst.. verlammend. Als je van lezen houdt: heb net voor het vak Literature of War Journalism het boek van Primo Levi gelezen - If This Is A Man. Het meest indrukwekkende World War II boek dat ik ooit heb gelezen - onvoorstelbaar eerlijk, breekt je hart.
eenitraM schreef:Grace schreef:waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...
Schaam je! Makkelijk hoor, om mensen over 1 kam te scheren. Dus als een homo een heel schoolgebouw neerknalt, krijg je een raar gevoel bij homo's?
blokje schreef:Heel mooi geschreven en uitgelecht.
Ik heb laatst een documentaire gezien over deze 2 kampen.
Je verhaal komt bekend voor. Ik denk dat iedere Nederlander wel een bezoekje moet brengen aan een kamp.
Want dan pas drinkt het pas tot je door wat er daad werkelijk gebeurd is. Zelf ben ik in Theresian stad in Tsjechie geweest.
(En natuurlijk in westerbork in NL)
En dat vond ik al een gruwelijk kamp. Ik hoop in de toekomst ook naar Auschwitz te gaan.
Ik vind het een stukje gruwelijke geschiedenis maar wel belangrijk om te zien.
Ik kan Hitler haten maar het duitse volk verder niet. Ik denk dat een meerendeel zich schaamt voor de daden van Hitler en zijn aanhangers
madelief88 schreef:Wat een verslag zeg, ben er helemaal misselijk van geworden zo op de maandagmorgen. Het is zo verschrikkelijk wat daar gebeurd is... Heel goed dat je dit nog eens onder de aandacht hebt gebracht.
Ik snap die opmerking ook echt niet dat je een raar gevoel bij duitsers hebt hierom.. Ik kan mij dat ook echt niet voorstellen, de nationaliteit heeft er toch helemaal niks mee te maken? Het konden net zo goed de Nederlanders zijn geweest, of de Fransen of de Engelsen. De Amerikanen zijn ook lang niet altijd netjes geweest en Nederlanders zullen ook wel wat hebben uitgespookt in oorlogen. En je zegt dat ze vooral in deze tijd er niets aan konden doen, maar ook toen niet. De duitse joden hebben het net zo te verduren gehad als de nederlandse joden, Hitler was zelf half Joods (toch?).