[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 09:41

Sterrebell schreef:
Monique1963 schreef:
Ik weet niet wat je precies bedoelt Sterrebell over de paarden? Als je de modder bedoelt? Mijn paarden zien er altijd zo uit. Ik poets zelden. En in dit seizoen heeft poetsen al helemaal geen zin. Ik spuit de benen af als het te gek wordt, maar ook dat heeft geen enkele zin, want ze moeten door een modderpoel om van weiland te wisselen of bij het stallenblok te komen en bij de hooiklok is het ook nog een bende. Ik heb de staarten vandaag erg kort afgeknipt en toevallig komt er morgen wel een vriendin die komt helpen om Callas' staart uit de knoop te halen en te wassen. Maar meer doe ik er niet aan.

Quarbonne accepteert Diego als hoger in rang, je kunt op het filmpje van vandaag ook zien hoe hij weer kauwt naar Diego, maar Quarbonne wil wel graag een merrie houden, dus soms heeft hij Callas als merrie, dan weer Poupette.

Ja ik bedoel oa de modder :D . Ze hebben ook een tijd in de regen gestaan toch en het water loopt niet weg door bevroren grond.
Mijn paarden worden ook nagenoeg niet gepoetst maar zo erg zien ze er nooit uit :D (wat geen verwijt is hoor!).
En ze maken een beetje een vermoeide jndruk voor zover je dat van een filmpje kan zien, maar dat is ook logisch. Hrt is allemaal niet niks!

Ja viespeuken zijn het. Ik zie dat vermoeide niet? Ik zie wel dat ze nog steeds allemaal erg alert zijn, wat logisch is. Maar ze staan regelmatig allemaal bij elkaar dus dat is wel fijn.

Otti1977

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:49

Als mijn paarden in de wei staan zijn ze net zo smerig. Nu in de paddock valt het zand er makkelijker af.
Fijn dat ze allemaal samen staan. Dat gaat waarschijnlijk met de dag beter. Otti is net zoals Diego. In een hoek zetten en meppen. Alleen Otti stopt miet. Die gaat jagen en drijft ze dan weer in een hoek.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:58

Die van mij zien er in de winter ook zo uit, en hier is de modder gelukkig iets minder nu.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 13:51

Tinka schreef:
Die van mij zien er in de winter ook zo uit, en hier is de modder gelukkig iets minder nu.

Verschrikkelijk, hè. Ik wil wel in de toekomst dingen qua modder hier meer herzien.

Vanmorgen is Mégane geweest om te helpen Callas' staart te wassen. We hebben toch heel wat eruit moeten knippen.

Wat is het geval. Normaal knip ik de staarten altijd als de smid komt, dat is klokslag iedere 8 weken. Ik sta me dan toch een rotje te vervelen, maar wil er altijd wel bij zijn en dan doe ik dat. Nu met de komst van een nieuw paard, zei de smid, ik kom wel als er een nieuw paard is. Maar ja, dat duurde en duurde. Toen ging hij ook nog op vakantie. Inmiddels zit ik nu op ruim 3 maanden! Dus helemaal niet aan die staarten gedacht.

Toen kwam de blub. Ze zakken 20cm in de blub, ja, staarten slepen dan over de blub, maar zo erg is dat niet. Dacht ik. Domme Mo.

De punt van de onderkant van de staart met blub droogde op kennelijk. Het werd 1 geheel. Dus het werd een soort boomstam van keiharde klei. Zag ik wel, maar erg vond ik het niet. Dat regent er wel weer uit of ik zet even de spuit erop als de blub weg is.

Waar ik niet aan gedacht heb en nog nooit gezien heb en ook nog nooit over gelezen heb, is dat als een paard dan met zijn staart zwiept, alle haren niet kunnen meezwiepen, maar klem zitten en een soort onderling gaan verstrengelen boven de vaste klont klei. Heel bizar. En dat binnen een week!

We hebben verschrikkelijk grote stukken eruit moeten knippen. Deze foto dat is bijna 40cm! Maar goed met ontklitter kwamen de rest van de haren dan weer op een rij te liggen en nu is het weer goed. Ik was namelijk bang dat in dat nest van haren zich allerlei beestjes of eczeem of wat ook zou ontwikkelen.

Het is zo'n ondoordringbare massa, dat zelfs Erwin het niet uit elkaar getrokken kreeg!

En nee, het is niet zoals een heksenknoop in de manen. Vaak is daar de oorzaak een minitakje waar alles omheen verward raakt, dit waren vogelnesten van zeker 10cm breed! Heel bizar. En alleen Callas heeft dat, de andere niet.

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:06

Mercy en Rory zijn daar ook gevoelig voor en Pathos iets minder, Angie heeft een dunnere staart. Ik knip de staarten dus bijna nooit, slijt vanzelf wel af. Alleen nu met die modderklonten heb ik een stuk eraf geknipt. En Milko vond die van Mercy niet recht en heeft er meer afgeknipt. Die loopt nu dus met een te korte staart. Ze draagt hem namelijk heel hoog van nature.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:08

Ik denk dat het haar van je paard daarin erg uitmaakt. Maddy heeft denk ik Vergelijkbaar haar als Callas. Het is niet dat ze krullen heeft, maar sluik is het ook niet. Dat maakt best makkelijk dreadlocks.

Mel heeft heel zacht, sluik haar en dat klit zo goed als helemaal niet.
Heel andere textuur
Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:26

Klopt bij mij hebben Mercy en Rory dus haar dat snel klit, Angie sluik haar en Pathos er tussenin

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 16:58

Tinka schreef:
Mercy en Rory zijn daar ook gevoelig voor en Pathos iets minder, Angie heeft een dunnere staart. Ik knip de staarten dus bijna nooit, slijt vanzelf wel af. Alleen nu met die modderklonten heb ik een stuk eraf geknipt. En Milko vond die van Mercy niet recht en heeft er meer afgeknipt. Die loopt nu dus met een te korte staart. Ze draagt hem namelijk heel hoog van nature.

Tinka schreef:
Klopt bij mij hebben Mercy en Rory dus haar dat snel klit, Angie sluik haar en Pathos er tussenin

Ja dat is dan ineens een raar gezicht als het zo kort is met een staart.

Sintara schreef:
Ik denk dat het haar van je paard daarin erg uitmaakt. Maddy heeft denk ik Vergelijkbaar haar als Callas. Het is niet dat ze krullen heeft, maar sluik is het ook niet. Dat maakt best makkelijk dreadlocks.

Mel heeft heel zacht, sluik haar en dat klit zo goed als helemaal niet.
Heel andere textuur
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het maakt absoluut uit wat jullie zeggen. Zowel Prisca als Poupette hebben heel dun poppenhaar dat heel makkelijk kamt en er gelijk ook heel zijdeachtig uitziet. Erg mooi. Quarbonne heeft haar zoals ik het altijd van paarden heb gekend, sterk, dik. Diego heeft iets tussen Q en P in, zachter maar dik. En Callas, tja, dat is heel dik en draait onmiddelijk terug in een dreadlock maakt niet uit hoe je het kamt. Als ik echt mijn best doe met kammen van haar manen, met sprays verschillende soorten voor en achteraf, dan lukt het me nog wel eens om een gewone mooie manenkam te creëren, maar een vleugje wind en het begint al weer te draaien en met 3 dagen zijn het gewoon allemaal weer dreadlocks.

Maarrrrr níét in haar staart. Ook wel wat dreadlockachtig, maar niet echt helemaal doordraaiend. En deze klittenbos was ook niet gedraaid. Het was gewoon een complete chaos van zeg maar een bol wol waar een kat mee gespeeld had. Dus het iedere keer willen zwiepen van haar staart en ook met lopen, dan gaat de staart mee en "schuurt" langs de billen. En al die haren waren van bovenaf naar beneden dus zo'n vogelnest geworden met een keiharde kern in het midden. Ik dacht nog aan een stok, maar nee, het was gewoon haar eigen haar. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ook nog nooit ergens gezien of gehoord. Ik heb erop gezocht maar ik kan dít wat ik zag en bewaard heb, nergens vinden.

Maar ik heb er wel van geleerd.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:37

Idem hier, hangt af van het paard hoe snel het haar klit.

Wat het afknippen betreft, wijst mijn lesgeefster er wel altijd op als ze vindt dat de staart van IJsje te lang is. Zij zegt, dat ik moet zorgen, dat ze er niet op kan trappen, want dat ze zo haren kunnen uittrekken bij zichzelf.
Dus let ik er altijd wel op om het tijdig bij te knippen, maar het groeit enorm snel dus moet regelmatig herhaald worden en soms kom ik te laat !
En het klopt wel, hoor, dat ze als de staart te lang is, in hun eigen staart kunnen trappen met uitgerukte plukken tot gevolg. Heb het al willen merken, als ik toch weer eens té lang gewacht heb ... (ik ben ook niet zo'n poetser en wasser en knipper, ik laat ze ook graag puur natuur)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 20:42

Marilu schreef:
Idem hier, hangt af van het paard hoe snel het haar klit.

Wat het afknippen betreft, wijst mijn lesgeefster er wel altijd op als ze vindt dat de staart van IJsje te lang is. Zij zegt, dat ik moet zorgen, dat ze er niet op kan trappen, want dat ze zo haren kunnen uittrekken bij zichzelf.
Dus let ik er altijd wel op om het tijdig bij te knippen, maar het groeit enorm snel dus moet regelmatig herhaald worden en soms kom ik te laat !
En het klopt wel, hoor, dat ze als de staart te lang is, in hun eigen staart kunnen trappen met uitgerukte plukken tot gevolg. Heb het al willen merken, als ik toch weer eens té lang gewacht heb ... (ik ben ook niet zo'n poetser en wasser en knipper, ik laat ze ook graag puur natuur)

Ja dat heb ik ook wel gehad, maar dat is alleen bij mij als ze achteruit lopen en dat gebeurt eigenlijk normaal gesproken zelden. Alleen eigenlijk maar als ze mot met elkaar hebben.

Maar ik vond dit wel heel bizar en akelig, dus ik ga echt wel opletten dat dit niet meer gaat gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:43

Ik knipte ze altijd boven de kogel begin winter als de steekbeesten weg waren, want dan zijn die paar cm extra niet zo nodig en staart bleef dan schoon (heb keer klont bevroren modder ondering staarten gehad) die waren dan richting voorjaar wel weer bij gegroeid.
Klitten kan structuur zijn, welshje had soort kroes structuur, die kreeg je niet ontklit en kammen was manen trekken, die is toen boog geknipt. Bayo was heel duidelijk mooi klitvrij als alles toppie was, bij problemen veranderde de hele structuur en waren er klitten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:48

Ik knip ook de staarten korter in de herfst. Vooral van mel, niet vanwege de klitten maar vanwege het erop trappen en dan uittrekken. Ze is wel van de dramatische omdraaien en wegsprinten acties in de wei en met modder komt ze er toch een stuk eerder aan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:51

Bij Lou heb ik ook wel gehad dat ze in de enorme blub liep en dat haar staart onder de bagger zat. Die staart waste ik dagelijks, hij werd veel te zwaar. En ja, dan was hij al redelijk wat ingekort. Dat doe ik sowieso regelmatig. Als zo'n onwijs extra gewicht aan de staart hangt of als ze er op staan trekt dat door alle pezen, banden, ligamenten, spieren etc. door tot o.a. het hoofd en dat lijkt me echt heel ongezond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 22:24

tamary schreef:
Ik knipte ze altijd boven de kogel begin winter als de steekbeesten weg waren, want dan zijn die paar cm extra niet zo nodig en staart bleef dan schoon (heb keer klont bevroren modder ondering staarten gehad) die waren dan richting voorjaar wel weer bij gegroeid.
Klitten kan structuur zijn, welshje had soort kroes structuur, die kreeg je niet ontklit en kammen was manen trekken, die is toen boog geknipt. Bayo was heel duidelijk mooi klitvrij als alles toppie was, bij problemen veranderde de hele structuur en waren er klitten.

Sintara schreef:
Ik knip ook de staarten korter in de herfst. Vooral van mel, niet vanwege de klitten maar vanwege het erop trappen en dan uittrekken. Ze is wel van de dramatische omdraaien en wegsprinten acties in de wei en met modder komt ze er toch een stuk eerder aan.

Jet schreef:
Bij Lou heb ik ook wel gehad dat ze in de enorme blub liep en dat haar staart onder de bagger zat. Die staart waste ik dagelijks, hij werd veel te zwaar. En ja, dan was hij al redelijk wat ingekort. Dat doe ik sowieso regelmatig. Als zo'n onwijs extra gewicht aan de staart hangt of als ze er op staan trekt dat door alle pezen, banden, ligamenten, spieren etc. door tot o.a. het hoofd en dat lijkt me echt heel ongezond.

Interessant alle staart-ervaringen ;-)

Manen zijn wel bij Callas echt een heel andere structuur dan haar staart.
@Tamary, een kroes pony ;-) Ik knip ook altijd boven de kogel af, iedere 8 weken dus. Nog nooit problemen gehad en zeker niet dit. Maar nu is het dus 3 maanden. Ze zakken diep weg in de modder, dus je mist zeker 10cm grondspeling en dan een staart die uithardt in een punt, is echt heel maf.
@Sintara, ja indd bij keren en bij achterwaarts moet je geen lange staart hebben. Er wordt hier weinig gekeerd en achteruit gegaan gelukkig. Normaal is het ook allemaal goed.
@Jet, zware staarten zijn idd een probleem. Callas heeft een echt enorm enorm dikke staart. Ze kan hem niet eens optillen op te plassen bijv, bijna niet dan. Ik haal bij haar altijd de binnenkant weg, en veel. Bij Prisca haal ik ook veel weg aan de binnenkant omdat ook zij niet goed kan optillen en ze heeft vaak natte naflatsen met mesten en haar staart is altijd vies.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 09:57

Nou, en nu met een korte, lichte staart kan Callas heel goed laten zien dat ze hengstig is naar Diego ;-)

En van deze plaatjes werd ik vanmorgen erg blij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 11:16

Prachtige fotookes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 11:20

Ja erg blij vanmorgen, hoe ze er allemaal bij stonden en met elkaar waren. En het uitzicht was fenomenaal, zo prachtig de mist die uit de dalen omhoog komt en gewoon verdwijnt, heel mooi. Ik ga nu mijn 1e rondje met Diego wandelen vandaag. Ik had er nog eentje willen doen, maar ik krijg net een oproep voor de tandarts dat ik tussendoor mag komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 11:56

Zo terug van 20 minuutjes ongeveer. Mwah... naarmate de band met de kudde sterker wordt, is de zin om te vertrekken bij Diego, vooralsnog, ook minder. Dus ik loop lekker rustig ontspannen weg van de kudde, en hij snorkt wel, maar valt best mee, er was ook een halve bries, totdat hij, gewoon stout, zich losrukte en terug galoppeerde naar de kudde.

Ik had hem ook niet echt goed stevig vast, liep gewoon te wandelen. Ik denk dat als ik meer alert was geweest ik hem wel had kunnen houden. Dus hem gaan halen, niet boos gedaan en hetzelfde stukje weg van de kudde een keer of 4 herhaald, beide kanten op. Toen nog stilstaan bij het opstapblok en toen nog een stukje verder weg van de kudde en daar moest hij wel erg gaan hinniken. Dat is wel oorverdovend want het is nogal geen klankkast die er naast je staat, of moet ik zeggen, klerenkast.

Eigenlijk was het wel al een kwartier dus eigenlijk wel genoeg, maar ik ben toch nog even tussen de bomen door gaan slingeren en achter de boerderij om gegaan. Ook laten stoppen en achterwaarts, kriebelen was hij totaal niet in geïnteresseerd, dat kon hem ook niet kalmeren, hij wilde gewoon terug naar de kudde, maar deed verder wel netjes wat ik vroeg. Ook beloond met worteltjes, na afloop even op de poetsplaats gestaan met hem, maar o o wat moest hij hinniken naar zijn nieuwe vrienden. Niet te lang gepest en hem zelf terug laten gaan. Dit moet ik veel doen en steeds iets verder uitbreiden zodat hij weet dat hij altijd weer terugkomt bij zijn groepje. Weer een ervaring rijker!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 01:57

Wat een prachtige foto's..
Snap heel goed dat je daar blij van wordt :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 09:09

Ja prachtig. Maar waar ik dan vanmorgen niet blij van werd is dat Prisca kreupel loopt. Tussen kreupel en niet rad in zeg maar. Dus of de schatjes hebben weer getrapt naar elkaar, wat de camera's 's nachts niet kunnen registreren, of ze hebben lopen donderjagen en ze heeft iets verdraaid of verstapt, of door de extra beweging die ze nu krijgt speelt haar artrose op, of door de vele zware klei pees overbelast, of de te lange voeten waar morgen de smid voor komt of ze is in iets getrapt want door de zachte blub komt er weer van alles naar boven, maar dat ga ik zo uitsluiten als ik haar voeten uitkrab. Ook even voelen of ik ergens warm voel, dan kan ik afspoelen. Afijn, van die dingen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:59

Paarden, het er is altijd wat met die dieren. Mijn opa zei altijd:”heb je konijnen, dan heb je keutels”.
Sterkte met Prisca, duim voor je dat het meevalt.
Wel mooie sfeerplaatjes Van de kudde trouwens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 10:04

hahaha, heb je konijn dan heb je keutels. Nou, met paarden ook veel keutels, hahaha. Ja met dieren is het altijd wat, maar goed, dat schijnt erbij te horen. Ik hoop ook dat het meevalt, ze staan nu rustig te eten. We gaan zo de hooiklok weer terug plaatsen naar de matten en een nieuwe baal erin doen. Dat zullen ze wel fijn vinden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:28

Op de foto's ziet het er al een vredige bende uit !
Zal nog wel niet 100% zo zijn, maar ze zijn duidelijk op de goeie weg om de posities in de kudde te verdelen :j

En ja, mankende paarden ... je ontsnapt er niet aan, hé ! Op gezette tijden hebben we allemaal prijs ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 10:50

Marilu schreef:
Op de foto's ziet het er al een vredige bende uit !
Zal nog wel niet 100% zo zijn, maar ze zijn duidelijk op de goeie weg om de posities in de kudde te verdelen :j

En ja, mankende paarden ... je ontsnapt er niet aan, hé ! Op gezette tijden hebben we allemaal prijs ;)

Dat ja, hopen dat het niet de hoofdprijs is, qua dierenarts bijv, maar vooralsnog lijkt het allemaal wel oké. Beetje au. Kijken of het niet verergert de komende tijd.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:02

Alleen al door dat geren in de modder kan ze kreupel worden. En misschien wel uitgegleden door lomp doen.