[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:34

Wat een verschrikkelijke modder zooi zeg. Zelfs nog erger dan hier. Hier waa het vandaag ook droog en zonnig gelukkig, alleen in de ochtend nog wat regen gehad.
Kan je niet achter in het veld ook wat hooi neerleggen? Dan kunnen ze ook meer uit elkaar staan als ze willen. Wij maken altijd 3 hopen hooi, gewoon los in de wei, in de blub en nattigheid. Kost je wel wat hooi, maar dat is niet anders.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 08:24

Wat fijn dat het zo goed gaat! En wat heb je dit mooi aangepakt! Ben heel erg benieuwd hoe het met Prisca en Poupette erbij gaat.
Het filmpje met Q en Callas heb ik 2x gekeken, zo mooi die onderlinge signalen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 11:21

Tinka schreef:
Wat een verschrikkelijke modder zooi zeg. Zelfs nog erger dan hier. Hier waa het vandaag ook droog en zonnig gelukkig, alleen in de ochtend nog wat regen gehad.
Kan je niet achter in het veld ook wat hooi neerleggen? Dan kunnen ze ook meer uit elkaar staan als ze willen. Wij maken altijd 3 hopen hooi, gewoon los in de wei, in de blub en nattigheid. Kost je wel wat hooi, maar dat is niet anders.

Ja de modder is echt nog nooit zooo erg geweest. Kleiig wel vaak maar dit dat het gewoon echt een modderbad is, nog nooit.

In de oude situatie hebben ze 2 hooiplekken. Ik heb toevallig vanmorgen met Erwin het erover gehad dat ik nog een 2e hooiklok met hooinet wil. Hij wil afwachten hoe het zich gaan ontwikkelen. Sowieso kan ik hooi extra gewoon neerleggen zoals jij.

Tilmar schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat! En wat heb je dit mooi aangepakt! Ben heel erg benieuwd hoe het met Prisca en Poupette erbij gaat.
Het filmpje met Q en Callas heb ik 2x gekeken, zo mooi die onderlinge signalen.

Dank voor het complimentje. Ja, ik vind de kuddedynamiek geweldig interessant. Als je het weet te lezen, zijn ze een open boek.

En dan nu het grote nieuws, om 10u vanmorgen stond iedereen al bij elkaar. Say What? Yep. De nacht is goed gegaan met de 3 in de manega en Prisca en Poupette aan de andere kant. Prisca en Diego stonden vaak tegenover elkaar uit de hooiklok te eten en doordat het hooi erin minder werd, hadden ze denk ik wel regelmatig neuscontact.

Vanmorgen als eerste Prisca en Poupette opgehokt, dus uit het zicht van de andere 3. Daar werd Diego heel erg onrustig van met hinikken naar haar! Onverwacht. Toen de sluis opengezet met de bedoeling dat Diego met de andere 2 dus Callas en Quarbonne het land gingen verkennen.

Eh nee. Diego ging alleen maar zoeken waar Prisca was en sjemig wat een power heeft dat dier. Wat een oerkracht zit er in hem. Ik hoop dat alle filmpjes gelukt zijn, want het was prachtig om te zien. Diego ging zoeken, maar Callas en Quarbonne moesten ook mee doen. Dus rustig het land verkennen was niet veilig, want ongelukken zijn zo gebeurd met die gladheid. Dus heel snel Prisca erbij gehaald.

En dat was het dan. Punt.

Hahaha, er gebeurde helemaal niets! Diego keek niet naar haar of negeerde haar. Toen dacht ik, nee, hij zal toch niet naar Poupette hinikken. Wie weet, daar ben ik niet achter gekomen. Prisca werd spontaan hengstig en toen ging Diego wel terrein verkennen en echt aan ieder hoopje mest ruiken, met de andere 3 Prisca, Callas en Quarbonne in zijn kielzog. Hij heeft daarna her en der hapjes gras geproefd en verder loopt hij voornamelijk te snuffelen.

Quarbonne deed nog wel een halfslachtige poging om Callas weg te houden bij Prisca, maar Prisca heeft alleen maar oog voor Diego. Quarbonne moest dan ook erg overspronggedrag rollen om zijn verlegenheid te verbergen. Ach gut.

Maar het was eigenlijk gewoon gelijk goed. Daarom hebben we meteen ook Poupette erbij gelaten, die stond ook eenzaam in de stal te hinikken, met het idee, er zijn nog 3 anderen om je mee te bemoeien, waarom zou Diego nu Poupette aanvallen. En zo geschiedde, hij heeft haar nauwelijks een blik waardig gegund. Ook weer Ach gut.

Maar ja, dat zijn mijn menselijke wensen, dat ze koppeltjes, triootjes of vriendjes vormen, maar zo werkt het niet met kuddes. Het gaat om de veiligheid van het geheel en voedsel en water, en verder niet.

Op het moment dat wij het loslieten en naar de koffie gingen, waren de 4 van de oude garde aan 1 kant van een schrikdraadtraject gekomen en Diego op onderzoek aan de andere kant daarvan. Ze kunnen bij elkaar maar ze staan nu al een uur zo. Prima, ze kiezen vanaf nu zelf wat ze doen.

Ik ga kijken of ik er weer een interessant filmpje van kan maken.

Ik ben erg opgelucht. Nu breekt er een volgende fase aan. Het stallenblok. Dat is nu nog afgesloten omdat ik vrees voor de krapte ervan en wil uitbreiden zoals we al heel lang willen, of ik dan eigenlijk, al was het alleen maar met schrikdraad. Erwin wil daar helaas nog niet aan en vindt dat we het eerst moeten gaan proberen.

Maar goed, Diego moet gaan leren dat ik daar poets en over een week komt de hoefsmid en dan moet hij toch daar geleerd hebben vast te staan op de poetsplek. Dus dat is nu mijn volgende uitdaging en vanmiddag ga ik daar een poging in ondernemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 11:28

Dit is wat we nu zien op de camera, VLNR Poupette, (alleen haar rug) Prisca met Quarbonne erachter, Callas en aan de andere kant van het draad Diego

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:36

Wat fijn dat het zo goed ging. Er zal de komende tijd vast nog wel wat lelijk gedaan worden over en weer. Maar het is echt super dat het nu zo soepel ging <3

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:38

Ze staan nu dus allemaal samen wat een opluchting zal dat zijn!
Nu vooral gaan genieten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:43

Toppie :D ik zou Diego wel ook zelf even zonder andere paarden de schuilstal en dergelijke daar onderzoeken, zodat hij kan zien wat de routes zijn etc.
Eventueel even aan een touwtje ofzo

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 11:47

lukka63 schreef:
Ze staan nu dus allemaal samen wat een opluchting zal dat zijn!
Nu vooral gaan genieten.

Ja, dat eerste zeker de opluchting en nu dat gaan genieten, is nog niet makkelijk, ik heb nu vooral veel zorgen over de natte voeten, hooi etc.

Sintara schreef:
Toppie :D ik zou Diego wel ook zelf even zonder andere paarden de schuilstal en dergelijke daar onderzoeken, zodat hij kan zien wat de routes zijn etc.
Eventueel even aan een touwtje ofzo

Zeker daar was ik inderdaad al mee begonnen vorige week, toen hij zo schrok.

TinkerTreas schreef:
Wat fijn dat het zo goed ging. Er zal de komende tijd vast nog wel wat lelijk gedaan worden over en weer. Maar het is echt super dat het nu zo soepel ging <3

En dat mag ook, er moet weer een rangorde bepaald worden.

En op dit moment is Diego is zijn eentje de hele berg afgedaald en staat bij de hooiklok te eten

Afbeelding

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:51

Wat fijn dat ze nu bij elkaar staan.
Al met al toch redelijk soepel verlopen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:17

Jeetje wat een opluchting dat t zo is gegaan.
Geniet van je prachtige kudde en mijn god wat is Diego een bonk <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:22

Fijn dat het goed is gegaan.
Ik snap wel dat je de stal wat ruimer wilt, Monique. In zo'n kleine ruimte met zoveel paarden is het belangrijk dat ze elkaar zonodig kunnen ontwijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:25

Wat op een groot oppervlak goed gaat, is geen garantie voor beperkte ruimte als een stal. Inderdaad even goed opletten dus en aanpassen waar nodig.
MIjn 1e pony destijds was super in de kudde & kuddechef op de wei, maar winters op de paddock moest hij apart, anders was het jagen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:35

Oef, zeg ! Gelukkig is het vlot verlopen !

De grote paarden kunnen zich wel goed verdedigen (of vlug genoeg gaan lopen ;) ), indien nodig, maar voor de kleintjes is het toch wel zaak dat ze aanvaard worden door de GVR !

Ik denk dat je met een gevoel van opluchting door het leven loopt nu, Monique :D
En hopelijk krijg je Erwin nog wel mee met jouw gedachtengang en gaat hij akkoord met uitbreiding van het schuilhok/hooistal ! Als hij het niet voor jou doet, dan moet hij het maar doen voor zijn Diego :D ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 12:50

Ik antwoord zo op jullie suggesties, dit is waar ik de hele tijd naar kijk op de camera's

Afbeelding

Diego en Prisca nu bij de hooiklok, Poupette helemaal achteraan gebleven en Q die zijn best doet om te voorkomen dat callas naar de twee comtoisen gaat

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 13:00

manja39 schreef:
Wat fijn dat ze nu bij elkaar staan.
Al met al toch redelijk soepel verlopen.

Het is supersoepel verlopen, ben er erg blij mee.

boyca schreef:
Jeetje wat een opluchting dat t zo is gegaan.
Geniet van je prachtige kudde en mijn god wat is Diego een bonk <3

Ik hoop dat de spetterfilmpjes gelukt zijn, want je weet niet wat je ziet wat een power hij ontwikkelde in de galop omhoog, wauw.

senna21 schreef:
Fijn dat het goed is gegaan.
Ik snap wel dat je de stal wat ruimer wilt, Monique. In zo'n kleine ruimte met zoveel paarden is het belangrijk dat ze elkaar zonodig kunnen ontwijken.

Ik vind het helemaal niets die kleine ruimte. Het uitbreiden ervan is al vaak over de tafel gegaan, maar laten we zeggen dat niet alle neuzen in de kudde altijd dezelfde kant op staan.

Marilu schreef:
Oef, zeg ! Gelukkig is het vlot verlopen !

De grote paarden kunnen zich wel goed verdedigen (of vlug genoeg gaan lopen ;) ), indien nodig, maar voor de kleintjes is het toch wel zaak dat ze aanvaard worden door de GVR !

Ik denk dat je met een gevoel van opluchting door het leven loopt nu, Monique :D
En hopelijk krijg je Erwin nog wel mee met jouw gedachtengang en gaat hij akkoord met uitbreiding van het schuilhok/hooistal ! Als hij het niet voor jou doet, dan moet hij het maar doen voor zijn Diego :D ;)

Wat ik wel weet, is dat Poupette altijd haar afstand houdt van de grote, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. En Q deed dat ook wel. Die twee kleintjes eten ook enorm veel minder, dus ze hoeven ook niet zo nodig bij het hooi in de inloopstal of hooiklok. Nou is Q niet zo klein eigenlijk.

Hahahaha, ja, zijn Diego ;-)

tamary schreef:
Wat op een groot oppervlak goed gaat, is geen garantie voor beperkte ruimte als een stal. Inderdaad even goed opletten dus en aanpassen waar nodig.
MIjn 1e pony destijds was super in de kudde & kuddechef op de wei, maar winters op de paddock moest hij apart, anders was het jagen.

Q doet dat ook, als ze in een ander weiland komen, moet hij altijd even orde op zaken stellen en jagen.

Ik ben dus voor de kleintjes niet zo bang. Het is meer de 3 grote bij elkaar. Prisca en Callas staan altijd gezusterlijk naast elkaar te eten. Diego zou daar gewoon bij kunnen staan, maar ik weet hoe een paniekkip Callas is. Als ze rustig staat te eten en er gebeurt buiten iets, een hark die omvalt, ik noem maar wat, dan paniekt ze en wil ze wegrennen. Dat hebben we al vaak gehad en de andere panieken dan ook en alles gaat dan aan de kletter, en dáár vind ik die ruimte véél te klein voor. Dus dat is eigenlijk waar ik me zorgen om maak.

Inmiddels heb ik een tweede ervaring gecreëerd met Diego in de inloopruimte. Alweer heel tevreden en geen schrikreacties dit keer, wel veel gnorken maar ook hooi eten en drinken en likken aan de liksteen.

Ik heb alles op film, ik ga eens kijken of ik jullie nog kan verwennen met wat spektakel vandaag ;-)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:09

Wat super fijn dat alles zo goed verloopt nu alles bij elkaar staat.

Mooi plaatje ook met z'n alle op de berg.

Nu lekker genieten van je mooie kudde en het zal nog wel een paar weekjes duren voordat de nieuwe rangorde bepaald is maar dit is al een super mooi begin.

Had het niet verwacht zo met Prisca maar wel gehoopt want vaak is een goed begin van samen voegen erg belangrijk voor de rest van het samenvoegen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:24

Fijn dat het zo goed gegaan is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 15:28

https://youtu.be/2JFHP6NTdT4

Weer een filmpje: voilà voor jullie samengevat in ongeveer 10 minuten, het inscharen van vanmorgen, dat was wel een uur hoor, maar veel is hetzelfde.

CoRiNa1983 schreef:
Wat super fijn dat alles zo goed verloopt nu alles bij elkaar staat.

Mooi plaatje ook met z'n alle op de berg.

Nu lekker genieten van je mooie kudde en het zal nog wel een paar weekjes duren voordat de nieuwe rangorde bepaald is maar dit is al een super mooi begin.

Had het niet verwacht zo met Prisca maar wel gehoopt want vaak is een goed begin van samen voegen erg belangrijk voor de rest van het samenvoegen.

Ik had het eerst ook niet verwacht dat Prisca hem zou accepteren, maar de afgelopen dagen dat Diego in de hooisluis kon staan en 50cm van haar af uit dezelfde hooiklok stond te eten, met schriklint ertussen weliswaar, heeft veel goed gedaan.

En het was verschrikkelijk mooi vanmorgen, besneeuwde bergen op de achtergrond, bijna stil, alleen vogeltjes en een roofvogel die stil overzweefde, ik heb dat ook in het filmpje staan. Dat was idd genieten!

uxgranta schreef:
Fijn dat het zo goed gegaan is.

Dank je, ja wij zijn ook alweer opgelucht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:02

Wat fijn dat het zo relaxt gegaan is :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 16:05

Prairy schreef:
Wat fijn dat het zo relaxt gegaan is :)

Ja mooi om te zien, hè. Nu na een dag houdt Poupette zich wel enorm afzijdig, als in 100m minimaal, van de kudde, dat is jammer. Maar ik hoop dat ze meer erbij gaat komen.

Prairy hoe is het met je huis in Frankrijk. Wanneer ga je er weer heen? En wat zijn de stappen die je moet zetten nu? Of heb ik een update gemist?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:07

Nee geen update gemist. Het is nu gewoon te koud om te gaan en we hebben even rust nodig hebben we gemerkt. Elke maand die kant op, plus alle oogst verwerken, werken en eigen bedrijf heeft er nogal ingehakt afgelopen jaar. Dus even pas op de plaats, en een groot project in NL proberen af te ronden voor we weer vaker naar Frankrijk gaan. Ik denk dat we in maart weer gaan.

Begin februari loopt de bezwaar maak termijn af en die wil ik ook een beetje afwachten ofzo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 16:09

Prairy schreef:
Nee geen update gemist. Het is nu gewoon te koud om te gaan en we hebben even rust nodig hebben we gemerkt. Elke maand die kant op, plus alle oogst verwerken, werken en eigen bedrijf heeft er nogal ingehakt afgelopen jaar. Dus even pas op de plaats, en een groot project in NL proberen af te ronden voor we weer vaker naar Frankrijk gaan. Ik denk dat we in maart weer gaan.

Begin februari loopt de bezwaar maak termijn af en die wil ik ook een beetje afwachten ofzo.

Ja het is belangrijk dat je in het huis gaat leven en niet dat het huis jou gaat leven. En dan is rust goed. En spannend de bezwaartermijn. Lekker in de lente in maart!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:29

Filmpje geeft een heel mooi beeld van de onderlinge en onderliggende samenwerking tussen de 5 paarden.
Ze zien hem precies wel als de leider.
Prisca loopt in ieder geval achter hem aan als een verliefde tiener :D

Ik duim voor Poupette ! Zij moet haar plaatsje nog zoeken, denk ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 17:02

Fijn dat het goed gaat, ik zei toch, misschien wordt Prisca wel spontaan hengstig.
Jouw stal zou ik die van mij nooit in durven zetten, dat wordt gegarandeerd ruzie met schade tot gevolg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 18:31

En de ruzie, was er. Diego heeft prisca helemaal de hoek in gemept. Niet op het platform maar ervoor. Dus morgen gaan de wielen weg en breiden we het uit, zodat er geen dooie hoeken meer inzitten.

Maar dat is niet het ergste. Kleine Poupette had een neusbloeding. Maak me erge zorgen. Kan komen door dat ze op haar 25e hard gegaloppeerd heeft vandaag, maar Shadow is met bloedneuzen overleden aan luchtzakmycose. Noodarts gebeld. Zou komen. Maar bloeden stopte. Dus ik afgebeld en als het bloeden terugkomt, gaat ze op de trailer naar Toulouse.