Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:26

Dank jullie wel :)
We waren echt verrast dat het zo actief was begin September, hebben uren buiten gestaan om het te bewonderen,en je kan dan ook een beetje experimenterenmet de camera, en deze keer niet met -30°C buiten, dat was ook wel fijn :D .
Ik ben echt fins Lapland fan geworden, uren rijden en dan 2 auto's tegen komen, gaan wandelen en dan op een gegeven moment gaan twijfelen of je nog wel op de route loopt omdat je echt niemand tegen komt,en dan als kers op de taart het noorderlicht wat zich van haar beste kant liet zien.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:21

Ja als het maar donker genoeg is. Dat begint natuurlijk eind augustus alweer. :)

noordje

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:24

Klopt Kobus dat het noorderlicht superactief was in augustus en september.
Toen was het ook supergoed hier te zien (100km boven Oslo)
De rest van de winter viel het tegen (of het was bewolkt :( )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:27

Het was afgelopen jaar zelfs hier in Nederland geregeld te zien. Geen wonder dus dat dat in Lapland zo'n vuurwerk gaf!

Ik zal het noorderlicht niet gauw in zijn volle glorie aanschouwen. Aangezien mijn voorkeur bij fietsvakanties ligt, zit ik toch aan de zomer vast (iets wat in verband met mijn werk trouwens ook praktischer is).

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:31

Skessa_ schreef:
Ja als het maar donker genoeg is. Dat begint natuurlijk eind augustus alweer. :)

Ja klopt, maar we moesten toch vaak tot 23.00u -24.00u wachten voordat het écht donker was, hebben veel korte nachtjes gehad := maar het was het absoluut waard.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:56

noordje schreef:
Klopt Kobus dat het noorderlicht superactief was in augustus en september.
Toen was het ook supergoed hier te zien (100km boven Oslo)
De rest van de winter viel het tegen (of het was bewolkt :( )

Mijn leidinggevende is eind januari Fins Lapland geweest en vertelde dat er werd gezegd dat het inderdaad continue bewolkt is geweest (buiten de donkerte de er dan is uiteraard), hij heeft het toen nog wel kunnen zien.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:00

musiqolog schreef:
Het was afgelopen jaar zelfs hier in Nederland geregeld te zien. Geen wonder dus dat dat in Lapland zo'n vuurwerk gaf!

Ik zal het noorderlicht niet gauw in zijn volle glorie aanschouwen. Aangezien mijn voorkeur bij fietsvakanties ligt, zit ik toch aan de zomer vast (iets wat in verband met mijn werk trouwens ook praktischer is).

Op zich wel jammer natuurlijk,maar kan me wel indenken dat je je fietsvakanties prefereert in de zomer en niet in het najaar of winter.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:39

Negeert grote rode letters 8-)

Zijn er dit jaar ook nog mensen die aan het aftellen zijn?

Na 3 jaar gaan we het dit jaar weer proberen. Vorige keer in 2022 helaas na 3 dagen terug moeten keren.
Met een maandje gaan wij weer op pad met de camper. We gaan 4 volle weken rondtrekken.

- Googlemaps is ondertussen weer bijgewerkt met wensen waar we heen willen en wat we willen zien.
- Campercontact gedownload.
- De camper huur is betaald.
- In mooie filmpjes taggen we elkaar al een paar weken als er nog plekken voorbij komen welke we niet kennen.
- Al het materiaal is al van de zolder, drogisterij geplunderd, zijn al bij de wit geweest voor wat spullen welke nog in moesten slaan.
- Autopass is weer geregeld.

Kortom we hebben er zin in :D

Enkel de boot heen en terug, de eerste overnachting in Frederiksstad en dat we naar de Lofoten gaan rijden staat vast. Verder kijken we waar we uit gaan komen en waar we zin in hebben. En natuurlijk hopen op goed weer {:}

Eerste jaar in 2016 dat we gingen hebben we met de auto in de Telemark regio gezeten. 2 weken in noorshuisje.nl.
In 2017 daarna met de auto rondgereden tot de hoogte van Haugesund.
In 2019 tot de hoogte van Trondheim gekomen met de camper.

En nu willen we dus noordelijker richting de Lofoten :):)

Gobony, zoals ik in mijn eerdere bericht aanhaalde was overigens wel een kleine ramp. Kleine lettertjes niet gelezen dat de verhuurder de camper dus mag annuleren tot zoveel maanden voor vertrek zonder schade vergoeding. En die van ons deed dat dus lekker :Y)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:17

Leuk A_nouk, ik ben altijd aan het aftellen :D
Als jullie naar het noorden gaan en van wandelen houden ,kan ik je van harte deze wandeling aanbevelen :
Børgefjell , Skimskardrunden.
Een wandeling van 2 uur,bijna geen stijging,maar prachtige watervallen en uitzichten.
Een vrij grote parkeerplaats daar ook,geen idee of je daar zou kunnen overnachten.
Ik ben er toen niemand tegen gekomen.
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk de Helgelandskysten niet overslaan.
Ik vind Lofoten op zich prachtig,maar het was voor ons veels te druk.
Misschien is Vesterålen en Senja een alternatief?
Wij hebben op Vesterålen op een hele leuke kleine camping gestaan (5 plaatsen en 2 hutten) bij Eidet in de buurt.
Vond ik op park4night app.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:39

Senja staat idd op het verlanglijstje :j

Thanks voor de tip!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:12

Even een spamlinkje naar het volgtopic over mijn eigen vakantie. Vanaf zaterdag ga ik, zoals aangekondigd, weer naar Noord-Europa; een deel van de route is zeker interessant voor bewoners van dit topic.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 09:58

Veel plezier ! Lekker genieten van alle uitzichten.