Griekenland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:32

Hallo iedereen!

Dit jaar ga ik samen met mijn vriend naar Zakynthos toe. Wij gaan 10 daagjes, en het hotel ligt in Kalamaki.
Iemand tips waar wij sowieso naartoe moeten gaan?
Wij zijn van plan om scooters te huren en het eiland te verkennen. Alle tips zijn welkom! Wij willen lekker genieten en van alles zien en ervaren.

Weet iemand toevallig ook een betrouwbare winkel om de scooters te huren?

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:33

Celiien:
Dit heb ik even gekopieerd van een Griekenland-forum, is wel handig voor jullie:

@Transport of Athens (TfA) heeft de herstart van de buslijn X80 PIRAEUS-AKROPOLIS-SYNTAGMA EXPRESS aangekondigd.

De expresbus X80, die op 9 mei begon, verbindt de cruiseterminal in Piraeus met het historische gebied rond de Acropolis, het Cultureel Centrum Stavros Niarchos (SNFCC) en het centrum van Piraeus met het centrum Van Athene.

De buslijn X80 heeft een route waardoor de passagiers in slechts 35 minuten naar het centrum van Athene vanuit de haven van Pireaus kunnen komen en vice versa. Er zijn 16 bushaltes, met verschillende locaties van bijzonder toeristisch belang in Piraeus en Athene, zoals het Acropolis Museum, het Archeologisch Museum Piraeus, het Planetarium, het Piraeus Municipal Theater, het Nationaal Museum voor Hedendaagse Kunst en het Stavros Niarchos Foundation Cultural Centre (SNFCC).

Indicatief stopt de buslijn X80 bij zowel de "gates" in de haven, in het centrum van Piraeus, metrostations Neo Faliro en Syggrou-Fix, het Akropolis-gebied en het Syntagma-plein.
De express buslijn biedt ook overstapmogelijkheden:

a. De centrale metrostations ("Syggrou -Fix", "Syntagma" en "Neo Faliro")

b. Naar buslijnen X96 (vanaf Piraeus) en X95 (vanaf Athene, Syntagma-plein)naar de internationale luchthaven van Athene "Eleftherios Venizelos".

De X80 busdienst wordt elke 35 minuten uitgevoerd, vanaf 7:00 uur (vertrekt vanaf het terminalstation Xaveriou).

Geldige tickets voor de X80 buslijn zijn:

Dagticket van 4,5 €, dat 24 uur geldig is vanaf de validatie, waardoor men de mogelijkheid heeft om onbeperkt te reizen binnen het netwerk van TfA. Dagelijkse tickets worden verkocht door de buschauffeurs van de lijn voor het exacte bedrag, bij alle kiosken voor openbaar vervoer en automatische ticketautomaten, en via de TfA mobiele ticketing applicatie.

3-daagse Toeristenkaart van 22 €, die de mogelijkheid biedt voor onbeperkt reizen binnen het netwerk van TfA, waaronder 1 rondreis naar / van de internationale luchthaven van Athene. Toeristenkaartjes worden verkocht bij geselecteerde kiosken voor openbaar vervoer en via de TfA mobiele ticketing applicatie.

Celiien:
Dit heb ik even gekopieerd van een Griekenland-forum, is wel handig voor jullie:

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:32

2 jaar geleden ben ik naar Zakynthos geweest. Erg goed bevallen, behalve dat ik op mijn 2e dag een ongelukje kreeg.

Dit jaar wordt het Lesbos. Ik heb er onwijs zin in! Bizar hoe duur de vakanties in de zomer zijn overigens. :=

lovelucydan

Berichten: 2070
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:34

Lotus83 schreef:
lovelucydan schreef:
Wij gaan 1 juli voor het eerst naar Griekenland!

Rhodos om precies te zijn. Ik ben heel benieuwd. We zitten in een all inclusief hotel.


Waar op Rhodos?
Wij zitten nu te dubben tussen een hotel Lesbos of Rhodos en wat ik heb gezien op Rhodos heeft tot nu toe mijn voorkeur.


wij gaan naar atlantica princess

__denise

Berichten: 3212
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:06

Megamutsj schreef:
Hallo iedereen!

Dit jaar ga ik samen met mijn vriend naar Zakynthos toe. Wij gaan 10 daagjes, en het hotel ligt in Kalamaki.
Iemand tips waar wij sowieso naartoe moeten gaan?
Wij zijn van plan om scooters te huren en het eiland te verkennen. Alle tips zijn welkom! Wij willen lekker genieten en van alles zien en ervaren.

Weet iemand toevallig ook een betrouwbare winkel om de scooters te huren?


Porto Selinas *D
Afbeelding

Verder: Kampi, Blauwe grotten, Scheepswrak (ik heb gelezen dat ze daar aan gaan restaureren deze zomer?), Limnionas, zonsondergang bij Keri vond ik ook wel mooi. Verder zijn er nog veel meer mooie stranden, Dafni, Porto Roma etc :9
Mijn vader ging bijna iedere ochtend naar Kalamaki wandelen (zaten zelf in Laganas). Daar komen de vliegtuigen mooi laag over, best gaaf!

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:28

thanks allemaal voor de tips! we gaan 4 dagen (komen vroeg aan op woensdag, gaan laat weg op zaterdag). Misschien dat we wel een dagje strand erbij pakken, als t echt bloedheet is, maar aan de andere kant is t misschien ook wel een beetje zonde van de tijd.. we moeten maar even kijken :=
wij zitten qua hotel overigens vlakbij metro Omonia, lekker centraal dus.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:37

*\o/* we hebben geboekt
We gaan naar Rhodos, ixia. Ik ben heel benieuwd naar de oude stad

Steenbok12
Berichten: 7862
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:16

Wst zijn jullie uitgaven gemiddeld op bv kreta? We gaan 13 dagen met 2 personen en hebben een appartement maar wil ook regelmatig. Lekker uit eten.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:26

Ik kook zelf nooit in Griekenland, wij gaan elke avond uit eten. Over het algemeen is het allemaal wat goedkoper in Griekenland, al is dat in Kreta al een stuk minder dan op de minder toeristische eilanden.

In principe zou je voor 25,- pp gewoon prima een hapje kunnen eten 's avonds. Drankje erbij, hoofdgerecht en vaak ook nog een voorgerechtje.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:04

Vind het wel duurder geworden de laatste jaren.
Maar goedkoper dan hier inderdaad.

Wij gaan ook meestal uiteten. Soms koken we zelf op de boot.

Met 2 volwassenen en 2 kinderen halen wij nooit de 100 euro en dan hebben we meestal een karafje wijn en drankjes voor de kids erbij. Denk dat we meestal rond de 60 euro zitten.
Mijn ervaring is dat zelf koken vaak nauwelijks goedkoper is.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:58

Wij zijn met 4 pp tussen de € 60 en met uitschieters tot € 80 kwijt.
Wij eten dan wel "op zijn Grieks": wat voorgerechten en hoofdgerechten met een salade en een karafje wijn en fles water, alles door elkaar en allemaal prikken.

Ik vind het eten nog steeds niet duur in Griekenland, zeker niet als je pasta/stoofpotjes eet. Wel is koffie, met name cappuccino duur, verse jus en cocktails. Huiswijn en Ouzo en Griekse koffie vind ik vaak goedkoop.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:30

Wij gaan maar 1 x per jaar 11 dgn op vakantie en dat doen we dan ook goed. Luxe 5 sterren hotel met half pension. Waar ook zeker Griekse gerechten geserveerd worden.
Maar dat ligt dan natuurlijk wel hoger kwa prijs.
Ongeveer 100 euro p.p.p.d wel incl vlucht.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:53

Wij zijn met zijn tweeën meestal rond de 35,- tot 40,- kwijt. Voorgerecht, hoofdgerecht, een liter wijn en fooi 10%.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:45

baudyh schreef:
Wij gaan maar 1 x per jaar 11 dgn op vakantie en dat doen we dan ook goed. Luxe 5 sterren hotel met half pension. Waar ook zeker Griekse gerechten geserveerd worden.
Maar dat ligt dan natuurlijk wel hoger kwa prijs.
Ongeveer 100 euro p.p.p.d wel incl vlucht.


Wij doen het altijd goed, anders ga ik niet op vakantie. Ik wil eten en drinken waar ik zin in heb.
Op Syros heb je voornamelijk Griekse traditionele keuken, veel Lekkerder, maar ook goedkoper omdat men voornamelijk locale ingrediënten gebruik. Niet voor niets is cappuccino veel duurder dan Griekse koffie.
€100 per dag voor 2 pp zijn wij wel kwijt aan eten en drinken. Als we een pita gyros als lunch eten, :D zijn we echt goedkoop uit, maar dat hoef ik niet iedere dag. Maar als je allebei al 3 cappuccino drinkt op een dag, ben je al € 20 kwijt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:50

Maar Baudyh heeft het over inclusief vlucht.
Ik weet niet hoe ze dat precies bedoeld.

Maar de kosten van 60 euro voor 4 personen is bij mij alleen het avondeten.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 01:04

NatasjavE schreef:
Maar Baudyh heeft het over inclusief vlucht.
Ik weet niet hoe ze dat precies bedoeld.

Maar de kosten van 60 euro voor 4 personen is bij mij alleen het avondeten.


Ja dat geloof ik.. . Dat komt overeen wat wij betalen.
Het bedrag loopt op met drankjes en koffie hier en daar.
Ik heb wel eens uitgerekend wat ik kwijt ben aan koffie in de vakantie. Uitgaand van 3 a 4 cappuccino per dag per pp. :D Loopt aardig op :D

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:07

Ik boek een pakketreis. Dus hotel incl vlucht.
Met ontbijt en diner. Dat is ongeveer 100 euro per persoon per dag. Komt er nog lunch en drankjes bij. Dus denk iets van 130 euro per dag wat ik uitgeef.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:15

Electra63 schreef:
NatasjavE schreef:
Maar Baudyh heeft het over inclusief vlucht.
Ik weet niet hoe ze dat precies bedoeld.

Maar de kosten van 60 euro voor 4 personen is bij mij alleen het avondeten.


Ja dat geloof ik.. . Dat komt overeen wat wij betalen.
Het bedrag loopt op met drankjes en koffie hier en daar.
Ik heb wel eens uitgerekend wat ik kwijt ben aan koffie in de vakantie. Uitgaand van 3 a 4 cappuccino per dag per pp. :D Loopt aardig op :D


Ik ben blij dat ik niet zo veel koffie drink :D
De Griekse koffie kan ik minder waarderen. Aan een frappe ook niet overigens. Daar tijd mijn man er wel een paar van weg. Ik wil mijn koffie graag warm. En eigenlijk wil ik een vleugje koffie in mijn warme melk.

Ja Baudyh ik dacht al dat je zoiets bedoelde.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:50

De meeste koffie vind ik in Griekenland niet te drinken. Ook cappuccino vaak niet.
Maar ze hebben zat andere lekkere dingen.
Citroën limonade Mjammie

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:30

Frappe me pagato (ijskoffie met een bolletje vanille-ijs) heerlijk!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:13

Ik drink me ziek aan frappé in Griekenland. Denk dat daar de meeste vakantie kilo's in gaan zitten :o

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 20:21

Hier ook een frappé fan maar wij maken hem ook vaak zelf met Nescafé en ijs en heel veel glyka :=

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:42

Zijn er ook mensen met ervaring met Chalkidiki?
Heb wel e.e.a. teruggelezen in dit topic, maar vindt weinig!

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:59

Alleen van een collega gehoord dat er heel veel Oost-Europeanen zitten en dat de prijzen er verhoudingsgewijs hoog liggen. En zij is ook een fervente Griekenlandganger. Het viel haar erg tegen.
Maar zelf geen ervaring en ook geen plannen op basis van haar verhalen.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:07

Thanks!
Vrij spontaan net een last minute Samos geboekt, donderdag vertrekken!