Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:11

Dank je,het is ook een fantastische wandeling.
Er loopt trouwens vanaf waterval 3 een grind/bospad stukje vanaf het gewone pad. Is het even wat makkelijker naar beneden lopen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:08

Is de wandeling te doen met 2 kinderen van 5 en 7 jaar en een hartpatiënt?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:45

Tot de 1e waterval zou je zelfs met de rolstoel kunnen komen (bij wijze van)
Er zit wel behoorlijk wat klim in (even gecheckt ,maar 657m in totaal) ,maar zoals ik al schreef , je hebt ook dat grindpad wat makkelijker loopt dan over stenen en boomwortels.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:03

Zijn er nog mensen die tips hebben voor Finland/Lapland? Specifiek in de zomer:)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:00

Geen tips voor Lapland/Finland helaas.

Wel een vraag over het weer in Zweden/zuid Noorwegen.
Vorig jaar ben ik 3 keer in Zweden geweest en ook een paar dagen in Noorwegen. Het doel was o.a. oriëntatie om er eventueel te gaan wonen. Ik ben in verschillende seizoenen en op verschillende plekken geweest: februari in Stockholm, april aan de Zweedse westkust, juli dalarna en stukje van oost Noorwegen gedaan regio fulufjellet national park en daarna richting Oslo en kristiansand gereden. Elke keer vonden we het heerlijk en is het ons erg goed bevallen.
Nu hadden we begin juli de pech dat de zomer wat laat begon en het vrij fris was afhankelijk van de plek hebben we 12-19 graden gehad in dalarna. Maar in heel noord Europa begon de zomer laat en ook in Nederland was het tot half juli nog erg fris en nat.
Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaring van de zomer in midden Zweden/ zuid Noorwegen is, zijn dit gebruikelijke temperaturen voor die tijd van het jaar? Waren we aan de vroege kant voor de zomer of wisselt het gewoon heel erg per jaar?

Nu zou natuurlijk een makkelijke oplossing zijn om komende zomer weer die kant op te gaan en nog een keer de zomer daar te ervaren, maar ivm mijn zwangerschap en verwachte bevalling deze zomer gaat dat dit jaar niet lukken. Dus uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd hoe de bokkers die er wonen of al vaker zijn geweest de zomers normaal gesproken ervaren?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:39

De seizoenen zijn elk jaar anders, dus daar is echt niks op te zeggen. Mijn eerste zomer was het wekenlang 25+ en heel veel bosbranden (in Upppsala dus midden zweden) Dat was blijkbaar niet normaal want mensen hebben het nog steeds over ‘de zomer van 2018’ :+ En vorig jaar was het bijv in mei en juni echt geweldig zomerweer, en juli alleen maar regen. Vorig jaar in de winter hadden we in zuid zweden wekenlang sneeuw en temperaturen van -15, wat bij ons heel abnormaal is, terwijl het dit jaar in heel het land erg warm en zacht is. Je kunt dus eigenlijk niet spreken van een ‘normale’ zomer. Sowieso voelen de temperaturen hier heel anders aan dan in NL, 20 graden is vaak echt lekker kortebroekenweer zegmaar, maar ik zou niemand aanraden om naar zweden en al helemaal niet noorwegen te verhuizen voor het lekkere weer haha :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:09

LaDonna75 schreef:
Zijn er nog mensen die tips hebben voor Finland/Lapland? Specifiek in de zomer:)

Wil je naar Fins Lapland, of ook naar Finland? Wat zou je willen doen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:37

Wij zijn ook al weer een beetje aan het plannen om richting Scandinavië te gaan dit jaar, maar nog weinig concrete plannen. Mijn jongste heeft meegedaan aan de loting voor een interrail ticket voor 18 jarige en heeft die gekregen, inclusief een vliegticket naar IJsland. Hij gaat dan vanuit Nederland naar IJsland en vandaar naar Oslo om vervolgens te gaan treinen. Hij wil via Zweden terug reizen. Nog tips voor leuke dingen voor een 18 jarige? Ben toen hij 12 was met hem wezen interrailen en ben toen in Malmö, Oslo, Stavanger en via Oslo naar Denemarken weer terug gegaan. Hij heeft volgens mij 5 treinreis dagen te besteden.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:59

Oh wat leuk dit topic! Ontdek het eigenlijk een beetje te laat haha, wij zijn vorig jaar drie maanden in Scandinavië geweest per zeilboot. We zijn via het Kielerkanaal naar Denemarken gezeild en hebben de kust gevolgd naar het noorden. Bij Skagen zijn we overgestoken naar Stavern, Noorwegen en vanaf daar hebben we het Oslofjord tot halverwege gezeild (en zijn met de trein naar Oslo geweest), vanaf daar zuidwaarts gegaan via de Zweedse kust en vanaf Kopenhagen weer via de Deense kust terug gegaan. We zijn beide helemaal verliefd geworden op alle drie de landen en gaan zeker vaker die kant op.

Qua weer hadden we best veel geluk. Mei was heel mooi en warm (terwijl het in Nederland echt ruk was) maar juni wat minder, gevolgd door een warme juli maand. Precies toen we terug naar Nederland moesten (met tegenzin) werd het in Nederland ook zomer haha. Maar ik heb veel met de locals gesproken en die gaven wel aan dat het wisselend kan zijn en dat het een jaar eerder een slechte zomer was.

Wat ik me afvraag, en dat kunnen de bokkers die er wonen vast goed beantwoorden: hoe is het sociale leven in Scandinavië? We zien ons er absoluut wonen (willen al jaren weg uit Nederland maar tja dat kost ook geld) en hoewel ik alleen maar heel leuke en lieve mensen heb ontmoet begrijp ik ook dat het moeilijk is om echt vrienden te maken. Hoe ervaren jullie dat?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:30

@mo_86 ik denk dat het echt ook ligt aan waar je gaat wonen, ik woon in Göteborg dus echt een stad, vrienden maken gaat vrij gemakkelijk hier :j daarnaast heb ik ook honden en dan vind je al snel andere hondenmensen als bekenden/vrienden. Ik woon hier in februari 10 jaar :D Het helpt wel echt als je de taal gaat spreken, hoewel de meeste al snel naar Engels overschakelen als ze mijn accent horen soms :+

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:01

Allereerst moet je beseffen dat Zweden GROOT is.

Afbeelding

Dat kleine stukje kust waar jij bent geweest zegt dus niet zoveel.

En het verschil in mentaliteit en gewoonten tussen de diverse streken is net zo groot. En dan is er ook nog een verschil tussen de steden en på landet (in NL zou je zeggen het platteland, alleen is het hier niet erg plat ;) )

Wij wonen på landet in het oostelijkste puntje van de provincie Jämtland. Mijn partner zit aankomend voorjaar 6 jaar hier en ik 5 jaar.
Wij hebben 3 Zweedse vrienden. Verder kennen we de meeste mensen uit de buurt wel en weet iedereen wie wij zijn. Zo gaat dat in een dorp, ook hier :+
Er wordt vanalles georganiseerd in het buurthuis en we zijn altijd welkom. Maar als we niet komen is het ook goed. Af en toe eens meehelpen bij een evenement wordt erg gewaardeerd.

Als jij iemand bent die graag een groep(je) om zich heen verzamelt en dan iedere week bij elkaar op de koffie gaat zul je een NL groepje moeten vinden want daar zijn Zweedse mensen niet zo van. Wij hebben daar totaal geen behoefte aan, integendeel, dus dat is voor ons geen probleem. Het NL groepje een dorp verderop vindt dat niet leuk maar dat zal ons aan de bips oxideren. }>

Ik vind de Zweden hier een erg prettig volk. Uit bovenstaande blijkt ook dat er minder geoordeeld wordt. Of het wordt in ieder geval niet gezegd :D Dat geldt ook voor uiterlijkheden.
Duitse kennissen hier hadden een telefoongesprek met een Duitse vriendin. De Duitse vrouw had werk gevonden hier en moest op locatie werken en niet meer vanuit huis zoals ze in Duitsland deed. De vriendin vroeg of er ook een dresscode was op het Zweedse kantoor. Die was er wel - minstens 3 gaten in je t-shirt _O-

Ik ben nog nooit bij mijn fijne buurman binnen geweest maar als er iets is waar we hulp bij kunnen gebruiken staat hij altijd voor ons klaar. Op een gegeven moment wilde mijn auto niet starten 's morgens. Binnen 5 minuten kwam hij aanrijden om me weg te brengen. (Hoefde niet want ik had geen verplichtingen maar ik vond het zó lief <3 )

In het algemeen: Zweden zijn erg conflictvermijdend. Ze zeggen liever geen "nee". Dus zeggen ze dan kanske (klinkt als kansje). Maar de kans dat het wat wordt is dan erg klein.

De taal is idd wel belangrijk. Als je in ieder geval een poging doet om Zweeds te spreken kweekt dat veel goodwill.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 01:13

Dank voor de antwoorden! Inderdaad hebben wij maar een fractie van de landen gezien. Sowieso zijn wij op plekken geweest waar veel toeristen (voornamelijk watersporters) komen dus dat is al anders natuurlijk. De taal spreken vind ik erg belangrijk. Ik heb me verdiept in de talen zodat ik een paar kleine zinnetjes kon zeggen en kon groeten in de taal en merkte dat dat enorm gewaardeerd werd, ook al spreekt iedereen goed Engels.

Wij zijn ook best op onszelf en ik heb bij voorkeur geen Nederlandse enclave om me heen, mijn man ook niet. Maar een paar contacten zouden wel fijn zijn.

We hebben als gezegd nog even, we zitten voorlopig nog vast in de ratrace hier maar we blijven werken aan onze plannen. En sparen.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 02:04

Wij hebben 4 jaar alle info die we konden vinden verzameld. Van blogs van andere emigranten tot de site van de Zweedse belastingdienst (skatteverket).

En huizen gekeken op de Zweedse Funda (hemnet) zodat we een beetje gevoel kregen bij de prijzen en wat we wilden.

We wilden pertinent niet in een stad bv. Daar is het (bijna) net zo druk als in NL :+ en de huizen net zo duur.

Het is nog niet zo makkelijk om een Zweeds BSN te bemachtigen. En zonder dat nummer besta je niet hier. Zelfs de klantenkaart van de supermarkt hangt daar aan vast, maar bv ook een telefoon abonnement. Alle info daarover is te vinden op de site van skatteverket, ook in het Engels.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:10

Als het om Noorwegen gaat,het is maar net wie je treft.
Wij wonen in Innlandet/Hedmark en die provincie staat echt bekend om de stugheid.

We hebben echt hele leuke buren gehad waar we alles voor deden en andersom en natuurlijk niet zo leuke buren.

Wij zijn erg op onszelf (zei buurvrouw ook tegen mij :o )

Het is een beetje hoe je zelf bent en openstelt.
Wij hebben best wel wat Nederlandse vrienden (niet dat we de deur bij elkaar platlopen) maar het contact loopt net even wat makkelijker.

Mijn man ervaart vooral conflict vermijdend gedrag bij zijn collega's en er wordt veel geroddeld (mannen :roll: )

Maar goed,het kan ook heel leuk zijn. Net wat je ervan verwacht.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:20

Piekosjj schreef:
De seizoenen zijn elk jaar anders, dus daar is echt niks op te zeggen. Mijn eerste zomer was het wekenlang 25+ en heel veel bosbranden (in Upppsala dus midden zweden) Dat was blijkbaar niet normaal want mensen hebben het nog steeds over ‘de zomer van 2018’ :+ En vorig jaar was het bijv in mei en juni echt geweldig zomerweer, en juli alleen maar regen. Vorig jaar in de winter hadden we in zuid zweden wekenlang sneeuw en temperaturen van -15, wat bij ons heel abnormaal is, terwijl het dit jaar in heel het land erg warm en zacht is. Je kunt dus eigenlijk niet spreken van een ‘normale’ zomer. Sowieso voelen de temperaturen hier heel anders aan dan in NL, 20 graden is vaak echt lekker kortebroekenweer zegmaar, maar ik zou niemand aanraden om naar zweden en al helemaal niet noorwegen te verhuizen voor het lekkere weer haha :D

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat het elkaar wisselt, dat doet het in Nederland ook. En voor mooi weer kun je inderdaad beter naar Zuid Europa gaan. We gaan ook niet voor 30+ graden en kou vinden we niet erg (mijn man heeft bijvoorbeeld eerder al een jaar in Canada gezeten), maar zouden graag minder grijs willen. Daarnaast wat ons heel erg aanspreekt is dat je in Zweden heel veel mogelijkheden hebt om jaarrond naar buiten te gaan met de vele natuur om je heen. Of het nou mountainbiken, wandelen, kanoen, schaatsen, skiën, langlaufen of rollerski is. Van wat we zagen doen de zweden dat ook, door weer en wind. Ze laten zich niet tegenhouden door lagere temperaturen of door regen maar gaan gewoon naar buiten. Toen wij zaten te grappen bij 15 graden "zullen we nog even een duik nemen?" lag het zwembad gewoon vol met zweden. Dat zou ik ook graag willen leren. Daarnaast vonden we overal de faciliteiten zo goed zoals verwarmde omkleedhokjes, schuilhutten, vuurplekken, sauna's in meeste huisjes dat dat het ook makkelijker maakt om lekker naar buiten te gaan.

De zweden vond ik erg prettig in omgang, dat is natuurlijk anders dan vriendschappen sluiten, maar eigenlijk elke keer zijn we zomaar random door zweden aangesproken om een praatje te maken.

Piekosjj, merk je een verschil in hoeveelheid grijze dagen tussen waar je nu woont en regio Uppsala?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:00

Waar wij nu wonen is het grijs, grauw, winderig, oftewel: nederlands weer maar dan 5 graden kouder. Ik ben heel blij dat ik binnenkort weer naar Uppsala ga verhuizen :') Het mag daar dan kouder zijn, maar daar kan je je op kleden. Omdat we hier eigenlijk nooit sneeuw hebben maar wel korte dagen in de winter, is het dus echt heel donker en grauw, op een regenachtige dag staan de lantaarnpalen dan ook bijna de hele dag aan bijv. Ik kan dus niemand aanraden om naar het zuiden, bijv Skåne of Blekinge te verhuizen :+ Opzich is onze omgeving, Småland, wel mooi, maar we wonen net in het saaie zuidelijke puntje. Iets noorderlijker of landinwaarts in de omgeving Småland is het echt prachtig! En makkelijker te bereizen als je eens terug wilt naar NL dan bijv Dalarna wat toch een langer stuk rijden is. Wij hebben vorig jaar met kerst in 1 dag naar mijn familie in Wageningen gereden :D Al is in Uppsala wonen ook wel ideaal, want je zit zo op het grote vliegveld, waarvoor wij nu eerst 4 uur lang met de trein naar Kopenhagen moesten reizen voor een vliegreis. Mijn vriend is Pakistaans dus ik hoop dat we dan ook ietsje makkelijker naar zijn familie kunnen reizen.

Wat betreft buitenactiviteiten, ja daar is het hele land natuurlijk veel meer op gebouwd! Iedereen accepteert gewoon dat het oliebol weer is, en weer door. Al kunnen Zweden wel heerlijk klagen als het eindelijk een week 20+ en zonnig is, want ohhhh dan is het zo warm en zo droog! :')

Qua mentaliteit van de Zweden, ik ga wel mee met mijn voorgangers. De Zweden zijn ontzettend vriendelijk, al heb ik wel een paar mensen in mijn huidige omgeving die echt heel gemeen oliebol achter je rug om praten en in je gezicht poeslief zijn. Daar houd ik niet zo van. Of dat je inderdaad iemand uitnodigt en je een 'ja misschien' te horen krijgt, en je nooit meer wat terug hoort. De Zweden willen nooit onaardig of un-polite tegen je zijn, maar soms heb ik liever wat hollandse directheid en gewoon een 'nee daar heb ik geen zin in' oid te horen.

We wonen nu zo'n 4 jaar hier en ik heb eigenlijk geen vrienden :o Natuurlijk wel mensen waar ik vriendelijk mee ben en een praatje mee maak als ik ze op straat tegen kom, maar niet iemand wie ik bijv mee zou vragen naar een concert, een dagje uit, een weekendje op vakantie, dat soort dingen. Het is echt heel oppervlakkig allemaal. Al woon ik ook echt in een boerenland in een klein dorpje, en sta op een kleine stal met 3 anderen die allemaal kleine kinderen hebben dus dat zal zeker niet meehelpen :+ Toen ik in Uppsala woonde en op een stal reed, had ik veel meer contact en ik hoop dat ook wat meer terug te krijgen nu we binnenkort gaan verhuizen :j Mijn ervaring is dat als je een goede vriend heb gekregen, dat je ook heel snel in de inner circle komt en echt een deel van hun familie word.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:28

Hevonen schreef:
LaDonna75 schreef:

Wil je naar Fins Lapland, of ook naar Finland? Wat zou je willen doen?

In principe naar Fins lapland. Maar we twijfelen erg hoor, misschien willen we er toch in de winter naartoe.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:28

LaDonna75 schreef:
In principe naar Fins lapland. Maar we twijfelen erg hoor, misschien willen we er toch in de winter naartoe.

Fins lapland is september prachtig. De kleuren van de 'ruska' (indian summer), het noorderlicht is dan vaak goed te zien omdat je geen lichtreflectie hebt van de sneeuw, en er zijn geen muggen zoals in de zomer. Ook veel betaalbaarder dan winter natuurlijk.

Qua hotels kan ik de keten Wilderness hotels aanraden als je in hutten of luxere kleinschalig hotels wil verblijven.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 04:09

Het zou dan augustus worden ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:10

Dag mensen, zoals sommigen van jullie weten was ik vorig jaar en het jaar daarvoor in Scandinavië. Op de fiets nog wel... In 2023 heb ik Jutland en IJsland aangedaan (met recht de vakantie van mijn leven!), vorig jaar ben ik in het zuidpuntje van Zweden en op Sjælland (het Deense eiland van Kopenhagen) geweest.

Ook voor dit jaar heb ik weer grootse plannen, die jullie t.z.t. in een volgtopic van dichtbij kunnen bekijken. In de eerste fase doe ik Noordoost-Polen en de Baltische staten aan. Dat deel valt uiteraard buiten het kader van dit topic. Dan steek ik vanuit Tallinn over naar Helsinki. Na wat rondfietsen in Finland (laten we zeggen Helsinki - Tampere - Turku) wil ik via Åland naar Zweden. De route daar ligt niet helemaal vast, maar ik wil in ieder geval naar Uppsala, Stockholm (joh...) en waarschijnlijk Göteborg. Daarna hoop ik in Kopenhagen met de fiets op de trein te kunnen; als dat niet kan steek ik in Göteborg meteen naar het Deense vasteland over (vanuit Aalborg kom je wel gewoon met de fiets op de trein thuis).

Finland is me onbekend en van Zweden ken ik voornamelijk Skåne. Nu kun je tegenwoordig via het internet een hoop vinden, maar ik hoor graag jullie tips wat ik in dit gebied allemaal kan zien en/of doen. Dat geldt naast Stockholm in het bijzonder voor Göteborg, een stad waar niet veel monumentaals te zien is maar waar des te meer te beleven valt. Dus noordmensen, brand maar los!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:41

Ik neem aan dat je inmiddels wel wat gewend bent, maar In Finland zijn nauwelijks fietspaden; je fietst dus op een heel smal strookje op hellende en bochtige wegen naast voorbijrazend autoverkeer (met snelheden van 100 - 120 km/u). Iedereen kijkt goed uit, maar desondanks zou ik het zelf niet graag doen.

Finland kent veel fijne campings met een 'grilli'; een gezamenlijke grillhut, waar campinggasten een vuur stoken en eten grillen; dergelijke grilli's' vind je ook her en der op het platteland, vaak bij een 'uimaranta' (zwemstrandje). Er ligt eigenlijk altijd hout in overvloed.
Alle campings hebben prima sanitair, en ook volledig uitgeruste keukens en eettafels. Scheelt veel gedoe in het meenemen van spullen.

Er is 's zomers altijd heel veel te doen in Finland, veel zomertheater, muziekfestivals, middeleeuwse markten etc etc. Erg leuk!
Natuurlijk zijn er ook talloze musea, van heel groot tot heel klein, boeiende geschiedenisroutes, en in de steden diverse attracties, zoals dierentuinen, musea en ongelooflijk veel cafés.

Op het platteland zijn ook plaatsen waar je paarden kunt huren of rijden.
Op de meren kun je varen of zwemmen en natuurlijk vanuit de sauna heerlijk in afkoelen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:18

Ik lees hier wel vaker mee maar tot nu toe nog nooit gereageerd. Ik woon in Finland, wat natuurlijk eigenlijk niet echt tot de scandinavische landen behoort :D .

Musiqolog, leuk dat je door Finland wil gaan fietsen! Hevonen geeft al veel goede info maar hopelijk heb je ook nog wat aan mijn ervaring. Zoals Hevonen ook zegt zou ik inderdaad vooral de 100-km/u wegen vermijden. Je mag er wel fietsen en voor korte stukjes doe ik het ook wel eens, maar het fietst niet echt fijn. Er zijn echter genoeg mooie binnendoorwegen (vaak gravel, maar met een beetje stevige fiets moet je goed uit de voeten kunnen). Als ik ergens ga fietsen waar ik nog niet eerder geweest ben gebruik ik vaak komoot voor de route, daar staan fijne suggesties op.

Voor de rest is Finland inderdaad heel leuk in de zomer met veel meren waar je kunt zwemmen en voor mooie uitzichten, bbq-plaatsen, leuke cafeetjes etc. Åland is vooral ook heel erg leuk om te fietsen!

Ik fiets (gravel) vrij veel rondom Helsinki maar heb ook wel wat ervaring met sommige andere plekken die je noemt, dus als je nog meer wil weten kun je me altijd een pb sturen.

Afbeelding

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:56

Ik kom even binnen vallen :wave:

LaDonna75 schreef:
Het zou dan augustus worden ;)

Wij zijn vorig jaar eind augustus/begin September in Fins Lapland geweest, wij hebben een rondreis gemaakt vanaf Rovaniemi naar Saariselkä, daar vandaan naar Salla en Ruka en weer terug naar Rovaniemi.
Ongeveer overal 3 of 4 nachten verbleven, behalve in Rovaniemi, daar 2x 1 nacht (1 op de heenweg en voor de terugweg 1 ).
Hebben prachtig weer gehad, 1 dag regen, 7 x het noorderlicht gezien ,wandelingen gemaakt in de nationale parken,fatbikes gehuurd en daar een dag mee onderweg geweest, het is zo goed bevallen dat we waarschijnlijk dit jaar weer gaan maar dan wil ik nog iets noordelijker richting Inari.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:15

Wow wat een prachtige fotos <3 <3 <3

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 19:29

Prachtig Kobus!