[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:24

Dan zijn die camera’s wel handig, hè. Nou, dag drie zit er alweer bijna op. Ik ben weer benieuwd hoe het donderdag tussen die twee heren gaat klikken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 20:58

balance schreef:
Dan zijn die camera’s wel handig, hè. Nou, dag drie zit er alweer bijna op. Ik ben weer benieuwd hoe het donderdag tussen die twee heren gaat klikken.

Dat wordt vrijdag, maar ik ben ook benieuwd.

Diego en Q hebben het meest geneusd door het hek heen zonder lelijk te doen over en weer.
Diego heeft wel geneusd met Callas maar beet toen in haar bil over het hek, wat gegil opleverde.
Diego en Prisca hebben alleen maar gegild en getrapt naar elkaar, en nu negeren ze elkaar zo ongeveer.
Diego en Poupette hebben we gezien en vreemd genoeg staat Poupette vaak bij het hek bij hem, ondanks het gebeurde, maar Q drijft haar daar weg.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:05

Net verhuisd, nog in de stress rn dan zo braaf en rustig met jou aan de gang. Echt goud!
Slim om ze om te wisselen van plek ook. Dan kunnen ze elkaars leefgebied en geuren besnuffelen.
Je doet het goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 09:54

Sterrebell schreef:
Net verhuisd, nog in de stress rn dan zo braaf en rustig met jou aan de gang. Echt goud!
Slim om ze om te wisselen van plek ook. Dan kunnen ze elkaars leefgebied en geuren besnuffelen.
Je doet het goed!

Dank voor je complimentjes Sterrebell, of ik het goed doe, weeknie, maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Diego is verder superbraaf, maar hij was vandaag wat afwachtend met begroeten. Gisterenavond maakte het hooinet dat ik vastmaakte een klikgeluid en daar schrok hij heftig van. Klonk ook een beetje als een pets van schrikdraad. Dus nu vanmorgen was hij niet overtuigd dat ik aardig was.

Vanmorgen hadden we vermakelijke ontbijttv. We hadden een laptop openstaan met de camera op Diego.

Prisca, Callas en Quarbonne staan bij de hooiklok. Poupette staat in haar eentje in het midden van het grote land. Diego in de paddock loopt langs het hek te grazen, in haar richting. Poupette besluit te gaan snuffelen en loopt die afstand naar het hek. Diego blijft kijken en ze snuffelen door het hek. Ik denk dat daarbij geluid is gemaakt, maar dat kunnen wij niet horen.

De andere bij de hooiklok dus zeg 30 m verderop, als gestoken door een wesp, stoppen allemaal met eten, met zijn drieën in slagorde kijken naar het tafereel en Callas besloot erheen te gaan, gevolgd door Quarbonne, Prisca ging weer gewoon eten. Het moment was toen alweer voorbij, Diego was alweer aan het grazen en Poupette ging alweer verder met haar wandeling, maar zo mooi om te zien hoe die kuddedynamiek is.

Wat ook nog wel fijn was om te zien, was dat op een andere moment toen iedereen bij de hooiklok stond en Diego bij zijn hooinetten, dat is 3m van elkaar af en snuffelbaar, Callas uiteraard weer, verschoot van waarschijnlijk wapperend in de storm, schriklint. Prisca en Quarbonne verschieten mee, maar Diego bleef stoïcijns dooreten. Dat is hoopgevend voor de toekomst.

Ik had vandaag weer aan de bak met Diego gewild en wat wandelen buiten de paddock, maar het stormt enorm en ik weet niet in hoeverre dat een stormachtige reactie kan veroorzaken en ik wil graag alle sessies positief afsluiten en gedoe wil ik niet opzoeken. Dus ik ga alleen maar ff voeten krabben en kriebelen of zo.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:35

Fijn dat het al beter gaat. Met het oog op morgen kun je altijd nog een stukje van de wei met schriklint afzetten als vluchtplaats voor Quarbonne. Op zo’n hoogte dat de pony er wel onderdoor kan, maar Diego niet. Wel met goede klap stroom erop. Dat voorkomt eindeloos gejaag en evt. ongelukken. Hadden wij hier ook en werkte goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 16:51

uxgranta schreef:
Fijn dat het al beter gaat. Met het oog op morgen kun je altijd nog een stukje van de wei met schriklint afzetten als vluchtplaats voor Quarbonne. Op zo’n hoogte dat de pony er wel onderdoor kan, maar Diego niet. Wel met goede klap stroom erop. Dat voorkomt eindeloos gejaag en evt. ongelukken. Hadden wij hier ook en werkte goed.

Dank je Uxgranta, die tip had ik inderdaad gelezen van jullie hier in het topic en dat is een supergoede tip, ik weet echter alleen niet hoe ik dat moet uitvoeren, want Q is geen echte shet, hij is best groot dus richting de 1.15m denk ik. En schrikdraadprikpalen die ik heb, zijn niet zo hoog. Dus ik weet niet hoe ik dat uit moet voeren. Daarbij is de kortste overspanning van dat weiland waar ik ze morgen in wil zetten, iets van 50m en dat houdt weer in dat ik ook kort op elkaar paaltjes moet zetten omdat het draad anders door gaat hangen. Maar alle tips zijn welkom.

Ik heb vanmorgen Diego even in een sluis dichterbij de andere laten staan. De andere stonden wat verderop dus dat ging wel. Diego moet enorm gnorken als hij iets spannend vindt. Maar weer een stapje verder.

Daarstraks toch met Diego gewandeld. De zon scheen en de wind was gaan liggen, dus samen met Erwin aan de slag. Diego vond het megaspannend, hij bleef maar gnorken. Geleerd hebbende van Callas haar avonturen heb ik niet getroost, maar het of genegeerd of gekotst. :r

(voor degenen die het niet weten, ik was ooit met Callas bij Coach Marshall en de Fransen spreken dat uit als kots. Dus je paard coachen was je paard kotsen ;-) )

Ik zal het even in een filmpje gieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 17:47

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:05

Wat een lieverd <3
Hij is wel enorm als je hem bij het hooi ziet.
En hij reageert nu met weglopen als hij geen zin heeft in kleine poupette. Ik vind het er al super uitzien allemaal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:11

Diego en Poupette vormen best een leuk setje. Allebei van die bescheiden schoothondjes. <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 18:38

TinkerTreas schreef:
Wat een lieverd <3
Hij is wel enorm als je hem bij het hooi ziet.
En hij reageert nu met weglopen als hij geen zin heeft in kleine poupette. Ik vind het er al super uitzien allemaal.

Ja hij is indd enorm. De hoogte valt op zich nog wel mee, hij is denk ik 1.63m, maar hij is kolossaal.
Dank je. Ik vond het een waardevolle dag.

senna21 schreef:
Diego en Poupette vormen best een leuk setje. Allebei van die bescheiden schoothondjes. <3

hahaha, ik hoop echt echt dat ze een setje worden. Zij vindt hem erg leuk in ieder geval. Ze is veel in zijn buurt.

Ondanks dat ik erg blij ben met deze schrikervaring van vandaag, had ik dat gewoon helemaal niet verwacht. Een paard dat altijd in menigten heeft gelopen, met kleuren, geluid, bewegingen, en herrie en schreeuwen etc, daar had ik niet van verwacht dat hij zo zou schrikken. 2x. Maar goed, ik weet dus nu dat hij veel spanning heeft, dus ik ga veel van zulke korte moment creëren.

Ik had ze morgen willen gaan introduceren, dus Q en D, maar het gaat onweren, dat lijkt me niet zo'n slim plan. Ik wacht gewoon een ideale dag af. Die zou begin volgende week moeten komen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 19:01

Droeg hij voor de koets geen oogkleppen ?
Ik vermoed van wel en ik denk dat dát het grote verschil is.

Ik had ooit een kameraad die een Fries had, die gewend was om voor de koets te lopen. Als we gingen buitenrijden onder het zadel, dan deed hij zijn Fries een hoofdstel mét kleppen aan.
Ik zeg niet dat dit de juiste oplossing is, hoor, verre van. Maar ik denk dat het schrikken van Diego dus komt, doordat hij nu álle kanten rondom zichzelf kan zien en niet alleen de voorkant.

Wel lief, hoe Poupette naar hem kijkt :j
Komt wel goed tussen die twee ! Ik denk dat Diego nog nooit zo'n klein paardje heeft gezien en niet goed weet wat hij ermee aan moet vangen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 19:05

Marilu schreef:
Droeg hij voor de koets geen oogkleppen ?
Ik vermoed van wel en ik denk dat dát het grote verschil is.

Ik had ooit een kameraad die een Fries had, die gewend was om voor de koets te lopen. Als we gingen buitenrijden onder het zadel, dan deed hij zijn Fries een hoofdstel mét kleppen aan.
Ik zeg niet dat dit de juiste oplossing is, hoor, verre van. Maar ik denk dat het schrikken van Diego dus komt, doordat hij nu álle kanten rondom zichzelf kan zien en niet alleen de voorkant.

Wel lief, hoe Poupette naar hem kijkt :j
Komt wel goed tussen die twee ! Ik denk dat Diego nog nooit zo'n klein paardje heeft gezien en niet goed weet wat hij ermee aan moet vangen.

Hi Marilu, nee ze zijn opgevoed zonder oogkleppen omdat die meneer daar tegen is. Op hun site kun je het zien: https://www.carcassonne-caleches.com/ Voor mij was dat een pré, dat ze geen kleppen hebben gehad.
Ik hoop echt heel erg dat P en D elkaar leuk gaan vinden, maar ja, Poupette zal hem nooit kunnen groomen. Dan moet ze zijn sokken maar groomen, scheelt mij weer borstelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 19:49

Ik vermoed dat hij in zijn uppie op een vreemde plek alles reuze spannend vindt Dat lijkt mij niet gek. Hij liep vooral in tweespan en was tien jaar op dezelfde plek.
Het is een brave Lobbes en een gewoontedier.
Misschien is hij bang voor meer klein ponygrut wat zomaar bij jullie uit de bosjes springt of zo. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 19:56

senna21 schreef:
Ik vermoed dat hij in zijn uppie op een vreemde plek alles reuze spannend vindt Dat lijkt mij niet gek. Hij liep vooral in tweespan en was tien jaar op dezelfde plek.
Het is een brave Lobbes en een gewoontedier.
Misschien is hij bang voor meer klein ponygrut wat zomaar bij jullie uit de bosjes springt of zo. :+

Ja, hij vindt alles spannend. Dus kleine babystapjes vooruit iedere dag. Veel wandelen. Alles moet hem eigen worden. En er springt volgens Callas altijd van alles hier uit de bosjes ...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:46

Ik denk dat ie schrok omdat jij het schriklint vast had, bang voor een stroom schok. Heeft Mercy ook eens gedaan toen ik het schrikdraad open wou doen, die sprong toen in mijn nek. Sindsdien ben ik altijd heel voorzichtig met haar en stroomdraad, zet de stroom dan uit, dan is het geen probleem.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 21:00

En hij is er net een paar dagen, alles is nieuw.
Logisch dat hij alles nog spannend vindt.
Hij is ongeveer net zo groot als mijn draver merrie (die vindt ik enorm, ik heb altijd pony's gehad).
Maar hij is zeker 2x zo breed :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 21:32

Tinka schreef:
Ik denk dat ie schrok omdat jij het schriklint vast had, bang voor een stroom schok. Heeft Mercy ook eens gedaan toen ik het schrikdraad open wou doen, die sprong toen in mijn nek. Sindsdien ben ik altijd heel voorzichtig met haar en stroomdraad, zet de stroom dan uit, dan is het geen probleem.

ja kan zijn dat hij het schriklint eng vond, ik denk zelf dat hij mijn onverwachte beweging was en het zoef-geluid wat de schriklintroller maakte. En de 2e keer kletterde het handvat op de grond.

Ik ben wel blij dat ik dit heb meegemaakt. Hij schrikt eerlijk en gaat door. Callas zou 180 graden omgedraaid zijn en binnen 1 seconde van 0 naar 60km per uur weggerend zijn.

TinkerTreas schreef:
En hij is er net een paar dagen, alles is nieuw.
Logisch dat hij alles nog spannend vindt.
Hij is ongeveer net zo groot als mijn draver merrie (die vindt ik enorm, ik heb altijd pony's gehad).
Maar hij is zeker 2x zo breed :D

ja ik vind het ook prima hoor het mag allemaal, maar ik ben wel ergens verbaasd omdat je zou verwachten van een trekpaard dat in menigten heeft gelopen dat hij meer gewend is. Maar het is oké, hij kent mij nog niet, ik ken hem nog niet en hij kent hier nog niets. Dus dat gaan we opbouwen, meerdere keren pd eventjes een paar minuten tot het gewoon wordt.

En ja hij is breeeeed +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:05

Ik denk ook dat hij meer schrikt van het zoevende geluid van het schriklint dat opgerold wordt en dan is hij al gespannen en gaat bij het tweede schriklint ook nog het handvat met een klettertje op de grond: weer schrik(je).
Maar dat dat alles is wat hij doet als hij schrikt is dat wel heerlijk!

Op naar meer plezier met je grote knuffelbeer!!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 23:14

Jet schreef:
Ik denk ook dat hij meer schrikt van het zoevende geluid van het schriklint dat opgerold wordt en dan is hij al gespannen en gaat bij het tweede schriklint ook nog het handvat met een klettertje op de grond: weer schrik(je).
Maar dat dat alles is wat hij doet als hij schrikt is dat wel heerlijk!

Op naar meer plezier met je grote knuffelbeer!!!

Ik hoop idd dat dit al zijn schrik is, ik ben echt blij dat hij niet zoals Callas schrikt. Morgenochtend weer een stukje wandelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 15:17

Nou dat stukje wandelen komt er vandaag niet van. Het hoost en het stormt niet normaal. Veel te fris weer om iets te doen met hem. Ga alleen elke paar uur als mijn jas weer droog is even praten en hooi geven wanneer nodig.

Ik vind het wel rot nu, de 4 oude garde paarden kunnen nu nergens de inloopstal in, omdat ik dat afgesloten heb omdat ze anders uit Diego's beeld verdwijnen en hij onrustig wordt. Dus nu staan ze in de regen, wel onder de bomen, maar ze komen normaal gesproken soms toch met regen schuilen. Dat kan nu niet.

En ook Diego staat vol in de regen. Supermodderig waardeloos voor hoeven. Want ook dat had ik net voor zijn komst goed georganiseerd met rubbermatten om de hooiklok, maar die hebben we nu even moeten verplaatsen. Dus nu staan die van mij ook volop in het nat.

Not happy.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 15:27

Ja, spijtig van het weer ... hier in België is het ook dikke prut ;( Wat natuurlijk voor jou geen troost is.

Ik leef met je mee. Ik, en de meesten hier op Bokt, weten hoe het voelt, als je je paard(en) - even - niet kan geven wat ze nodig hebben.
Duimen maar dat het weer snel verbetert en alle opties weer terug open liggen voor jullie !

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:13

Dat is balen Monique. Hopelijk wordt het weer snel beter en zodra hij gewend is kunnen ze weer over de inloopstal beschikken. Het is voor een goed doel. Al blijft het wel even slikken als je ze in de prut ziet staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 16:15

Marilu schreef:
Ja, spijtig van het weer ... hier in België is het ook dikke prut ;( Wat natuurlijk voor jou geen troost is.

Ik leef met je mee. Ik, en de meesten hier op Bokt, weten hoe het voelt, als je je paard(en) - even - niet kan geven wat ze nodig hebben.
Duimen maar dat het weer snel verbetert en alle opties weer terug open liggen voor jullie !

uxgranta schreef:
Dat is balen Monique. Hopelijk wordt het weer snel beter en zodra hij gewend is kunnen ze weer over de inloopstal beschikken. Het is voor een goed doel. Al blijft het wel even slikken als je ze in de prut ziet staan.

Hi Marilu en Uxgranta, ja je wilt het beste voor je dieren, en dat hadden we ook vonden wij, maar ik had niet verwacht dat het langer dan een paar dagen zou duren eer ik hem zou inscharen., dus nu loopt alles, letterlijk, in de prut.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:28

Zolang duurt het slechte weer toch niet, komt vast goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 16:28

lukka63 schreef:
Zolang duurt het slechte weer toch niet, komt vast goed!

Tuurlijk er komen betere tijden aan, maar dit is wel erg onhandig op dit moment. De regen kan ook niet echt de grond in, door de vorst van de afgelopen dagen.