Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:32

Courses schreef:
Waarom zou zoiets 7 werkdagen moeten duren? Volgens mij mis je de vergelijking die ik maakte m.b.t de post.

Ik mis de vergelijking niet hoor. Maar volgens mij gaat je Ov.-kaart via twee instanties, namelijk DUO en Ov.-chip. En die bedrijven zullen met elkaar moeten communiceren voordat de kaart op de post gaat (de een zorgt voor de kaart en de ander voor je reisproduct).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:33

Dan is de conducteur die jou wel laat reizen niet goed bezig, kan die persoon best een flink gesprek over krijgen denk ik zo.. want dan voert hij zijn werk niet goed uit.

Met de papieren studentenOV kaarten was het oveirgens ook een week voor je een nieuwe had.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:34

Wat is er onzin? Dat er conducteurs genoeg zijn die mensen meenemen zonder geldige studentenkaart of dat er genoeg zijn die wel schrijven bij een niet ingecheckte studentenkaart?

Courses

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:41

Dat er genoeg conducteurs niks uitschrijven als een OV niet is ingecheckt ..?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:44

Dan zijn dat toch echt week OV's in het weekend of andersom.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:14

Ik snap het probleem hoor Courses... Ik ben vooral voor betere communicatie tussen DUO, NS en Ov-chipkaart. Mijn probleem heeft ruim 4 weken geduurd, bij DUO stond dat ik een week-ov had terwijl ik die dus per ongeluk van mijn kaart had gehaald... Bij ov-chipkaart stond dat wel in het systeem... Als zij dat dan even aan DUO hadden doorgegeven had het misschien niet zo vreselijk lang hoeven te duren... En idd ik vind dat een NS medewerker best wat soepeler mag zijn als je gewoon kan aantonen problemen te hebben met je kaart maar wel reisrecht hebt! Want ik kan als arme student die treinkosten gewoon niet betalen, echt niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:36

En juist dat soort uitspraken, dat NS medewerkers er maar coulant mee om MOETEN gaan zorgen er dus voor dat er steeds meer NS medewerkers steeds minder zin hebben om er coulant mee om te gaan. Nogmaals, er zijn daar afspraken over gemaakt met ALLE vervoerders en ik hoor hier niemand klagen dat je niet met tram, bus metro, arriva of welke andere vervoerder mee mag zonder geldig vervoersbewijs. Ik kom elke dag een heleboel mensen die vinden dat NS maar coulant om moet gaan met een, vaak door hunzelf veroorzaakt, probleem of een prachtige rotsmoes. En als we daar niet op de gewenste manier mee omgaan, oftewel volgens de geldende regels, zijn we niet coulant genoeg. Als we alles maar goed gaan vinden kunnen we net zo goed iedereen zonder vervoersbewijs laten reizen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:38

Werk je toevallig bij de NS Inoterry?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:44

Inoterry, misschien is het ook wel een verschil dat je bij de NS zo 20-30€ kwijtbent voor je reis, terwijl bus/tram/metro een paar euro kost... :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:47

Gemiddeld is de afstand die je reist bij NS ook wel een stuk groter.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:50

Ja tuurlijk, maar als je door zoiets stoms geen ov-kaart hebt terwijl je recht hebt op een gratis reisproduct, dan zijn die paar euro's voor bus/tram/metro niet zo erg. Maar 40€ of meer per week voor zoiets stoms kunnen de meeste studenten gewoon niet zo even kwijt, dus vind ik het niet gek gedacht dat je dan vind dat NS je zonder geldig vervoersbewijs mee kan nemen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:51

Ik wel, er is namelijk nog zoiets als eigen verantwoording.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:51

Als ze geen IC inzetten op een traject waar ze al 5 jaar over bezig zijn ja :') Blijft erbij dat de metro wel een stukje meer betaalbaar is dan de trein, zeker als student zijnde. Kan het mij niet permitteren mijn lessen te missen om zo m'n propedeuse mis te lopen, maar kan nu alsnog mijn studiematerialen niet meer aanschaffen. Toppertje :)

Inoterry schreef:
Ik wel, er is namelijk nog zoiets als eigen verantwoording.

En dan wat? Ik heb er recht op. Ik reis al 3 jaar met die kaart (waar andere 46x per jaar een nieuwe kaart aanvragen want die mollen 'm zelf, raken 'm kwijt met uitgaan etc). Dit is de eerste keer dat dit gebeurt, heb 3 jaar lang naar Zwolle al m'n kosten betaald, braaf kaartjes gekocht, zelfs nog geen kortingskaartjes om 3 minuten voor 9 aanschaffen want dat mag niet. En dan mag ik nu WEER gaan dokken? Ik heb 'm niet expres kwijt gemaakt, ik heb 'm niet meegenomen met uitgaan, hij zit altijd in m'n portemonnee. Ik ben verantwoordelijk voor mijn spullen, mijn iPhone, mijn camera, Macbook, iMac en ook op mijn OV chipkaart. Dus ik ben nu gewoon twee keer genaaid hoe dan ook, en dat vind ik bespottelijk ja.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:03

Nogmaals, voor klachten over die regels moet je bij de DUO zijn. Daar zijn de afspraken mee gemaakt.
En dan nog, waar ligt de grens? Jou zullen we dan mee moeten nemen omdat je een arme student bent, en studenten die wel geld genoeg hebben dan? Moeten die wel hun kaartjes zelf betalen? Of studenten die al voor de zoveelste keer hun kaart kwijt zijn? En dat valt allemaal lastig te controleren aan de buitenkant. Er staat namelijk geen arme student, rijke stinkerd of enorme sloddervos op je voorhoofd. Er zijn afspraken over gemaakt en die regels zijn duidelijk. Als er iemand van tevoren naar me toe komt, wil ik die nog best meenemen, mits die persoon ook echt snapt dat het eigen verantwoording is. En dus niet zoals die student vorige week meteen beginnen met mopperen als ik de regels uitleg want dan probeer je het toch echt maar bij een treintje later.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:09

Inoterry schreef:
Nogmaals, voor klachten over die regels moet je bij de DUO zijn. Daar zijn de afspraken mee gemaakt.
En dan nog, waar ligt de grens? Jou zullen we dan mee moeten nemen omdat je een arme student bent, en studenten die wel geld genoeg hebben dan? Moeten die wel hun kaartjes zelf betalen? Of studenten die al voor de zoveelste keer hun kaart kwijt zijn? En dat valt allemaal lastig te controleren aan de buitenkant. Er staat namelijk geen arme student, rijke stinkerd of enorme sloddervos op je voorhoofd. Er zijn afspraken over gemaakt en die regels zijn duidelijk. Als er iemand van tevoren naar me toe komt, wil ik die nog best meenemen, mits die persoon ook echt snapt dat het eigen verantwoording is. En dus niet zoals die student vorige week meteen beginnen met mopperen als ik de regels uitleg want dan probeer je het toch echt maar bij een treintje later.

Tja, ik stond maandagochtend voor een trein die bijna wegreed en waar geen conducteur te bekennen was. Vervolgens wuifde de conducteur die nog niet aan het werk was dat ik gewoon in moest stappen, hele trein door geweest, conducteur nergens te bekennen. Dan houd 't voor mij ook op ;) Kan je klagen over ons als studenten, maar heb veel gevallen mee gemaakt dat de conducteur ook nergens te bekennen is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:21

Ik klaag niet over studenten, dan heb je begrijp je mijn verhaal toch echt niet goed. Wat is duidelijk probeer te maken is dat er duidelijke regels zijn en dat we daar echt niet coulant mee om MOETEN gaan, dat mogen we. En het gaat niet alleen om studenten die hun probleem bij de conducteur wegleggen en dan boos zijn als het niet naar hun zin word opgelost hoor, nee ook mensen die hun kaartje zijn kwijtgeraakt, (en geloofwaardig overkomen en de volgende dag weer bij je staan), portemonnee zijn vergeten, net uit huis zijn getrapt, gewoon geen geld hebben, etc, etc, etc........ Ik heb het al eerder geschreven, als we iedereen die naar ons toe komen zonder kaartje mee moeten gaan nemen kunnen we net zo goed iedereen zonder kaartje laten reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:56

Jeetje wat een discussie...
poedersuiker dat je je kaart kwijt bent. Maar je moet gewoon betalen voor de middelen die je gebruikt. Logisch!
Dat je omdat je een zielige student bent dan maar wel gratis mee zou mogen...
Dan zou een zwerver ook maar gratis eten uit de supermarkt mee mogen nemen?

Aantonen dat je stufi krijgt zegt weinig. Zijn ook genoeg die geen recht hebben op Ov. :)

Ik denk dat we blij mogen zijn dat er mensen zijn die nog als conducteur of machinist willen werken met al dat gezeik wat ze over zich heen krijgen.. En soms letterlijk de klappen moeten opvangen!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:09

maroescha schreef:
Jeetje wat een discussie...
poedersuiker dat je je kaart kwijt bent. Maar je moet gewoon betalen voor de middelen die je gebruikt. Logisch!
Dat je omdat je een zielige student bent dan maar wel gratis mee zou mogen...
Dan zou een zwerver ook maar gratis eten uit de supermarkt mee mogen nemen?

Aantonen dat je stufi krijgt zegt weinig. Zijn ook genoeg die geen recht hebben op Ov. :)

Ik denk dat we blij mogen zijn dat er mensen zijn die nog als conducteur of machinist willen werken met al dat gezeik wat ze over zich heen krijgen.. En soms letterlijk de klappen moeten opvangen!

Als ik er recht op heb? Nee, lijkt me niet. Ik ben student, betaal me al scheel aan m'n schoolkosten, als ik m'n lessen wil attenderen ben ik gewoon afhankelijk van m'n OV. Het is niet zo dat ik 'm expres kwijt raak, dus nogmaals, nee, als ik recht heb op m'n studenten OV, zou je er in mijn mening niet voor hoeven te betalen. En vind 't nogmaals belachelijk dat hier geen regeling voor is. En ik heb de mail van de koppeling van m'n OV ook nog wel, geen enkel probleem.

Nogmaals, ik snap dat er regels zijn. Maar dit is gewoon absurd. Je betaald je al de pleuris aan allerlei dingen, ik werk naast m'n school keihard om alles te kunnen betalen omdat ik niet wil lenen en nu mag ik m'n zuurverdiende euro's gaan uitgeven aan de NS omdat er geen fatsoenlijke regeling getroffen kan worden. Daarnaast lijkt het me dat er met het systeem van tegenwoordig makkelijk iets geregeld kan worden m.b.t mensen die 30x per jaar een nieuwe kaart aanvragen of voor het eerst in 3 jaar eens een nieuwe kaart aanvragen omdat die per ongeluk kwijt is. Uiteraard zullen er genoeg mensen (nu nog steeds) misbruik maken, maar ik ben een doodeerlijke reiziger, en ik ben hier dus gewoon hartstikke hard de dupe van en het stoort me dat de NS, DUO of wie dan ook totaal niet toeschietelijk zijn in dat opzicht.

En ja, het feit dat de conducteurs daar op aangekeken worden is niet raar. Mij zul je nooit horen schelden op een conducteur of iemand in dienst gezien die ook hun werk uitvoeren, echter gaat het mij hier om de achterlijke beleidsvoering op dit gebied en hier zijn al talloze discussie's over geweest. DUO verstrekt de kaarten, jij reist met de NS. En nogmaals, DUO is even ruk in het informeren en oplossen van dingen als dat de NS af en toe is dus wat dat betreft kom je zeker niet ver. Als student zijnde kun je dit geld gewoon niet missen. Ik woon nu toevallig nog thuis, binnenkort ga ik op kamers maar mocht het betekenen dat ik op kamers zou gaan in een andere stad dan m'n faculteit en dan m'n OV zou kwijtraken of dat 'ie gestolen word ben ik dus helemaal zuur, dan kan ik gewoon geen boodschappen betalen o.i.d. Leuk dat de overheid toeschietelijk is met het OV, heel fijn. Maar door dit soort geintjes krijgen ze alleen maar meer gezeik. Als je iets regelt, regel het dan goed, en niet half.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:22

Ik zou maar solliciteren bij een van die bedrijven en ga jij 't dan maar even regelen als je t zo goed weet ;)

Sorry maar ga er verder niet eens op reageren. Ik ben het op weinig vlakken met je eens en heb geen zin om me er druk over te maken. Maar je zou best eens de andere kant kunnen bekijken en wat minder jezelf zo zielig vinden. Want zo kom je over :)

Succes

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:26

Beetje raar dat ns maar rekening moet houden met jou omdat jij je kaart bent verloren?
Je moet maar beter op je spulletjes letten.

Als je "even geen geld" omdat je loon niet is gestort hebt kan je ook niet bij de supermarkt boodschappen gaan doen terwijl je nog geen geld hebt terwijl je wel recht heb op je loon?
Moeten ze dan ook maar even coulant doen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:28

maaike5581 schreef:
Beetje raar dat ns maar rekening moet houden met jou omdat jij je kaart bent verloren?

Als je "even geen geld" omdat je loon niet is gestort hebt kan je ook niet bij de supermarkt boodschappen gaan doen terwijl je nog geen geld hebt terwijl je wel recht heb op je loon?

Zucht, als dat het enigste argument is dan heb je volgens mij de gehele discussie niet gelezen.

Afijn, gelukkig iedereen z'n eigen ding. :) Ik vind het persoonlijk gewoon erg jammer dat het zo moet gaan. Reis al jaren met de NS, weinig trammelant gehad tot dusver maar dit is gewoon zo achterlijk vervelend en zo krom geregeld. Tuurlijk, regels zijn er om nageleefd te worden en bla, maar hier zou in mijn ogen gewoon een regeling voor getroffen moeten worden. Als je recht hebt op je studenten OV, heb je er recht op.
Laatst bijgewerkt door Courses op 19-11-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:29

Dat is het leven…

Wees blij dat de Nederlandse staat zo is en je GRATIS reisrecht geeft…

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:33

maaike5581 schreef:

En wat als je kaart defect is buiten jouw schuld om, of er iets anders aan de hand is waar jij niets aan kunt doen?

Ik snap dat het lastig is, en snap beide kanten van het verhaal, maar hoe moeilijk is het om in dit soort gevallen, als je wel recht hebt op een reisproduct, een tijdelijk product te geven oid? Ik snap echt niet dat de NS, DUO en/of Ov-chipkaart niet zoiets verzinnen. Want Courses en ik zijn echt niet de enige studenten met het probleem.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:34

Nee, je wilt niet weten hoe vaak wij maar even coulant MOETEN doen omdat iemand zijn/haar zaakjes niet op orde heeft.
Het is jullie (studenten) verantwoordelijkheid en niet doe van de NS, NS hoeft ook geen regeling te treffen met de DUO voor studenten die hun kaart kwijt zijn of defecte kaarten.
Ik heb de hele discussie gelezen, maar het ligt niet aan jou dat jij je kaart kwijt bent en behandeld word zoals de rest.
Omdat jij een papiertje bij je hebt van de duo moet jij maar met korting reizen wat tegen de regels van de ns is aangezien jij geen geldige kortingskaart kan tonen?
Daar moet de ns maar aan voldoen omdat jij een arme student bent?
Daar komt het toch gewoon op neer?
Conducteur moet zich maar niet aan de regels houden omdat dat voor jou portomonee beter is....

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:37

Margoooo schreef:
maaike5581 schreef:

En wat als je kaart defect is buiten jouw schuld om, of er iets anders aan de hand is waar jij niets aan kunt doen?

Ik snap dat het lastig is, en snap beide kanten van het verhaal, maar hoe moeilijk is het om in dit soort gevallen, als je wel recht hebt op een reisproduct, een tijdelijk product te geven oid? Ik snap echt niet dat de NS, DUO en/of Ov-chipkaart niet zoiets verzinnen. Want Courses en ik zijn echt niet de enige studenten met het probleem.

Heel simpel, NS heeft er niks mee te maken, NS is alleen een vervoerder en staat volledig los van de ov studentenkaart.
Het is gewoon een reisproduct en niets meer dan dat, NS heeft daar totaal geen invloed op en wij horen te handelen zoals bij elk vervoerbewijs.
En als je geen geldig vervoerbewijs bij je hebt horen wij te schrijven, zo simpel.
Dat je bij sommige collega's wel mee mag, tja dan word je gematst en heb je geluk maar ga daar geen rechten aan ontlenen...