Los gaat vast beter. Ik denk ook dat je hem iig een maatje moet geven, maar welke weet jij vast beter dan ik
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
balance schreef:Het risico is een beetje (als je het mij vraagt) dat als Prisca echt op hem gaat jagen, ze strakjes met z’n allen door het lint gaan letterlijk. Dus om het zo ‘s avonds te gaan proberen zoals ik deed in het donker is bij jou geen goed plan. Toch denk ik wel dat het goed gaat komen, hoor. Dikke knuffel want dit had je nou ook weer niet verwacht, hè.
Sintara schreef:Aan een touw gaat het ook niet natuurlijk. Dan gaan zelfs mel en Maddy naar elkaar katten omdat ze allebei mijn volle aandacht willen![]()
Los gaat vast beter. Ik denk ook dat je hem iig een maatje moet geven, maar welke weet jij vast beter dan ik
balance schreef:Hè, daar zeg je wat. Dat had je inderdaad al eerder geschreven dat hij een solitair paard is. Eerlijk gezegd zat ik al in mijn hoofd te puzzelen waarom ik hem zo gesloten vind lijken, heel zijn uitstraling is gesloten. Ik denk dat we juist andersom moeten denken, dat als hij op de grote ruimte staat en de andere zijn opgesloten, dat hij meer afstand kan nemen. Ze komen te dichtbij zijn bubbel, zeg maar.
balance schreef:Hè, daar zeg je wat. Dat had je inderdaad al eerder geschreven dat hij een solitair paard is. Eerlijk gezegd zat ik al in mijn hoofd te puzzelen waarom ik hem zo gesloten vind lijken, heel zijn uitstraling is gesloten. Ik denk dat we juist andersom moeten denken, dat als hij op de grote ruimte staat en de andere zijn opgesloten, dat hij meer afstand kan nemen. Ze komen te dichtbij zijn bubbel, zeg maar.
Kaatastrof schreef:balance schreef:Hè, daar zeg je wat. Dat had je inderdaad al eerder geschreven dat hij een solitair paard is. Eerlijk gezegd zat ik al in mijn hoofd te puzzelen waarom ik hem zo gesloten vind lijken, heel zijn uitstraling is gesloten. Ik denk dat we juist andersom moeten denken, dat als hij op de grote ruimte staat en de andere zijn opgesloten, dat hij meer afstand kan nemen. Ze komen te dichtbij zijn bubbel, zeg maar.
Ik denk dat die denkbeweging idd wel eens kan kloppen. Ergens ook te begrijpen dat hij heftig reageerde als de interactie wat meer geforceerd was (aka kennis laten maken met Poupette aan de lead). Hij legt meermaals oren in de nek voor hij uitvalt en waarschuwt, maar Poupette bleef staan dus had hij zoiets van "opzouten!". Achteraf gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk (het gaat zo veel sneller in het echt). En met zo'n tank vs een kleintje is dat wel enorm schrikken. Soms is er veel orenspel maar weinig actie, dus het is lastig lezen met een paard die je niet helemaal kent. En nu weet je het dus wel.
CoRiNa1983 schreef:Zo even bijgelezen, heel wat pagina's waren het maar ik ben bij.
Wat leuk dat je je paard gevonden hebt, goedgekeurd is en dat hij er nu is.
Ik heb gelezen over de introductie, dat is een moeilijke want hierin zou je moeten kijken naar rangorde in jou bestaande kudde, wie is de leider? Wie is het dominanste? Wie de laagste in de rangorde en wie het meest stabiel?
Mijn mening zet nooit de laagste in rangorde er als 1ste bij want ik denk dat er dan de meeste kans is op een gevecht gaan om een hogere rangorde te krijgen, de nieuwe staat nu als laagste omdat hij nieuwe is ook al is hij groot.
Ik zou zelf ook nooit met de dominanste beginnen maar met de meest stabiele.
De dominanste hoeft niet altijd de leider te zijn.
Als ik jou kudde bekijk is er eigenlijk geen 1 stabiel opzichzelf maar samen zijn ze wel stabiel.
Ik vind het moeilijk hoe je dit het beste kunt aanpakken met jou kudde want eigenlijk kunnen ze niet zonder elkaar maar Diego kan ook niet alleen staan zo te zien, het zou mooi zijn als hij voor nu 1 vast maatje krijgt en dat ze desnoods tijdelijk even als 2 kuddes naast elkaar in de wei gaan leven en als straks het gras er weer goed opstaat.
Ze dan pas samen gaat voegen zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten.
Desnoods de dag vooraf beperkt eten geven zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten inplaats van te gaan etteren samen.
tamary schreef:Zet hem met Quarbonne, maar zonder Prisca, anders moet Q Prisca beschermen tegen concurrent ruin.
tamary schreef:Probleem met kuddedier als paard is dat alleen staan nogal eens ontwikkeld naar permanente verlatingsangst, immers die toen kwam ook nooit meer terug. En dit is voor hem vreemd terrein + vreemde mensen + vreemde paarden. Je ziet nu dat hij heel goed opgevoed is en daar ook stuk op terugvalt qua wat te doen en werken op vreemd terrein is wel normaal.
Alleen staan zonder werk is niet normaal en de bijkomende stress maakt leren lastig. Ik zou zeker kijken of het met Quarbonne samen goed gaat, zodat hij in elk geval niet meer alleen staat en dan rustig verder kijken naar wat voor tempo heeft de rest nodig.
CoRiNa1983 schreef:Prisma is dus de initiatiefnemer meestal, tevens is ze ook dominant, dominante paarden zijn vaak bezig met hun eigenbelang en zijn geen prettig gezelschap.
De leidersrol wordt vaker vervuld door de meest sociale en betrouwbare paarden, degene met de meeste 'vrienden' in de kudde.
Paarden met de sterkste onderlinge banden en vertrouwen vaak de leiding nemen, en dat de rest van de kudde hen volgt omdat ze 'vrienden' zijn, niet omdat ze bang zijn
Quarbonne is zo te lezen de beschermer.
Callas is een vriendelijke volger en poupette is een volger.
In principe zouden ze allemaal leider kunnen zijn op hun tijd want de leider kan per uur of per dag verschillen.
Als er beschermt moet worden is Quarbonne aan zet en ik denk dus dat hij de beste zou zijn om mee te beginnen maar gaat Prisca dat accepteren als dominanste van het stel dat is nu de vraag.
Callas zou ook als 1ste kunnen in mijn ogen zij is vriendelijk denk ik maar, ik denk dat ik zelf voor Quarbonne zou kiezen als hij van Prisca weg kan.
Rommelig gaat het zoiezo worden Diego gaat niet als laagste in rangorde komen daar vind ik hem geen paard voor misschien gaat hij zelfs wel het grootste deel van het leiderschap op eisen maar of Prisca en Quarbonne dit zomaar over zich heen laten komen denk het niet.
Zorg vooral voor ruimte en laat de zwakste zo lang mogelijk erbuiten.
uxgranta schreef:Hoe gaat het nu met de paarden, nog onwennig of begint de rust wat terug te komen?
Prairy schreef:Ik zou ook kijken hoe het met Q erbij gaat.
Kaatastrof schreef:Dat klinkt als een goed plan. Hopelijk verloopt alles rustig.
Marilu schreef:Oh, goed dat er vandaag dan toch al een kleine vooruitgang geboekt is !
Zijn vroegere baas zal gelijk hebben : het vooral rustig aan doen.
Het is toch wel wat voor een paard, hé, zo'n heel nieuw leven !
En hopelijk verloopt het tandartsbezoek pijnloos
Je snapt wat ik bedoel. Kaatastrof schreef:Hij is zo lief en attent. Ook erg beleefd. Dat wil je wel met zo'n reus.![]()
![]()
En ja rustig zal het wel niet zijn , de introductie, maar kon even niet op een beter woord komen eerlijk gezegdJe snapt wat ik bedoel.
. Fijn paard hoor Monique. Gaat Erwin er ook regelmatig heen? balance schreef:Strakjes denkt hij nog dat jij zijn weide ornamentje bent, dat jij gewoon in zijn wei erbij hoort. Fijn paard hoor Monique. Gaat Erwin er ook regelmatig heen?