[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:13

Aan een touw gaat het ook niet natuurlijk. Dan gaan zelfs mel en Maddy naar elkaar katten omdat ze allebei mijn volle aandacht willen :+

Los gaat vast beter. Ik denk ook dat je hem iig een maatje moet geven, maar welke weet jij vast beter dan ik :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 19:16

balance schreef:
Het risico is een beetje (als je het mij vraagt) dat als Prisca echt op hem gaat jagen, ze strakjes met z’n allen door het lint gaan letterlijk. Dus om het zo ‘s avonds te gaan proberen zoals ik deed in het donker is bij jou geen goed plan. Toch denk ik wel dat het goed gaat komen, hoor. Dikke knuffel want dit had je nou ook weer niet verwacht, hè.

Nee, niet verwacht omdat die verkoper zei dat hij een solitair paard was. Ik vind hem in de omgang met mensen wel fijn, hoewel hij nog wat te dicht in mijn privécirkel komt, maar dat is oplosbaar. Mijn grootste zorg is idd integreren in de kudde.

Sintara schreef:
Aan een touw gaat het ook niet natuurlijk. Dan gaan zelfs mel en Maddy naar elkaar katten omdat ze allebei mijn volle aandacht willen :+

Los gaat vast beter. Ik denk ook dat je hem iig een maatje moet geven, maar welke weet jij vast beter dan ik :)

maar het is wel vreemd dat hij aanvalt tijdens het wandelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 19:18

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:32

Hè, daar zeg je wat. Dat had je inderdaad al eerder geschreven dat hij een solitair paard is. Eerlijk gezegd zat ik al in mijn hoofd te puzzelen waarom ik hem zo gesloten vind lijken, heel zijn uitstraling is gesloten. Ik denk dat we juist andersom moeten denken, dat als hij op de grote ruimte staat en de andere zijn opgesloten, dat hij meer afstand kan nemen. Ze komen te dichtbij zijn bubbel, zeg maar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 19:34

balance schreef:
Hè, daar zeg je wat. Dat had je inderdaad al eerder geschreven dat hij een solitair paard is. Eerlijk gezegd zat ik al in mijn hoofd te puzzelen waarom ik hem zo gesloten vind lijken, heel zijn uitstraling is gesloten. Ik denk dat we juist andersom moeten denken, dat als hij op de grote ruimte staat en de andere zijn opgesloten, dat hij meer afstand kan nemen. Ze komen te dichtbij zijn bubbel, zeg maar.

O dat kan ook nog natuurlijk. Ik blijf alles herkauwen. Het is ook nog maar heel kort 1.5 dag.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:36

Ja, ik hoor je. Het is in het begin vaak een heel geregel, maar je weet zelf wel dat het vrijwel altijd helemaal goedkomt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:47

balance schreef:

Ik denk dat die denkbeweging idd wel eens kan kloppen. Ergens ook te begrijpen dat hij heftig reageerde als de interactie wat meer geforceerd was (aka kennis laten maken met Poupette aan de lead). Hij legt meermaals oren in de nek voor hij uitvalt en waarschuwt, maar Poupette bleef staan dus had hij zoiets van "opzouten!". Achteraf gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk (het gaat zo veel sneller in het echt). En met zo'n tank vs een kleintje is dat wel enorm schrikken. Soms is er veel orenspel maar weinig actie, dus het is lastig lezen met een paard die je niet helemaal kent. En nu weet je het dus wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 20:13

Kaatastrof schreef:
balance schreef:

Ik denk dat die denkbeweging idd wel eens kan kloppen. Ergens ook te begrijpen dat hij heftig reageerde als de interactie wat meer geforceerd was (aka kennis laten maken met Poupette aan de lead). Hij legt meermaals oren in de nek voor hij uitvalt en waarschuwt, maar Poupette bleef staan dus had hij zoiets van "opzouten!". Achteraf gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk (het gaat zo veel sneller in het echt). En met zo'n tank vs een kleintje is dat wel enorm schrikken. Soms is er veel orenspel maar weinig actie, dus het is lastig lezen met een paard die je niet helemaal kent. En nu weet je het dus wel.

Ik zag het de 2e keer wel aan zijn oren die platter werden en ik noemde zijn naam, maar we kennen elkaar idd nog niet genoeg dat hij goed naar me luistert al. Hij heeft er wel van geleerd, want als hij erna in het draad leunt en ik zeg dat het niet mag, luistert hij wel.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:54

Zo even bijgelezen, heel wat pagina's waren het maar ik ben bij.
Wat leuk dat je je paard gevonden hebt, goedgekeurd is en dat hij er nu is.

Ik heb gelezen over de introductie, dat is een moeilijke want hierin zou je moeten kijken naar rangorde in jou bestaande kudde, wie is de leider? Wie is het dominanste? Wie de laagste in de rangorde en wie het meest stabiel?

Mijn mening zet nooit de laagste in rangorde er als 1ste bij want ik denk dat er dan de meeste kans is op een gevecht gaan om een hogere rangorde te krijgen, de nieuwe staat nu als laagste omdat hij nieuwe is ook al is hij groot.

Ik zou zelf ook nooit met de dominanste beginnen maar met de meest stabiele.

De dominanste hoeft niet altijd de leider te zijn.

Als ik jou kudde bekijk is er eigenlijk geen 1 stabiel opzichzelf maar samen zijn ze wel stabiel.

Ik vind het moeilijk hoe je dit het beste kunt aanpakken met jou kudde want eigenlijk kunnen ze niet zonder elkaar maar Diego kan ook niet alleen staan zo te zien, het zou mooi zijn als hij voor nu 1 vast maatje krijgt en dat ze desnoods tijdelijk even als 2 kuddes naast elkaar in de wei gaan leven en als straks het gras er weer goed opstaat.
Ze dan pas samen gaat voegen zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten.
Desnoods de dag vooraf beperkt eten geven zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten inplaats van te gaan etteren samen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 07:39

CoRiNa1983 schreef:
Zo even bijgelezen, heel wat pagina's waren het maar ik ben bij.
Wat leuk dat je je paard gevonden hebt, goedgekeurd is en dat hij er nu is.

Ik heb gelezen over de introductie, dat is een moeilijke want hierin zou je moeten kijken naar rangorde in jou bestaande kudde, wie is de leider? Wie is het dominanste? Wie de laagste in de rangorde en wie het meest stabiel?

Mijn mening zet nooit de laagste in rangorde er als 1ste bij want ik denk dat er dan de meeste kans is op een gevecht gaan om een hogere rangorde te krijgen, de nieuwe staat nu als laagste omdat hij nieuwe is ook al is hij groot.

Ik zou zelf ook nooit met de dominanste beginnen maar met de meest stabiele.

De dominanste hoeft niet altijd de leider te zijn.

Als ik jou kudde bekijk is er eigenlijk geen 1 stabiel opzichzelf maar samen zijn ze wel stabiel.

Ik vind het moeilijk hoe je dit het beste kunt aanpakken met jou kudde want eigenlijk kunnen ze niet zonder elkaar maar Diego kan ook niet alleen staan zo te zien, het zou mooi zijn als hij voor nu 1 vast maatje krijgt en dat ze desnoods tijdelijk even als 2 kuddes naast elkaar in de wei gaan leven en als straks het gras er weer goed opstaat.
Ze dan pas samen gaat voegen zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten.
Desnoods de dag vooraf beperkt eten geven zodat ze eerder geneigd zijn om te gaan eten inplaats van te gaan etteren samen.

Hi Corina, dank je, leuk dat je alles weer bijgelezen hebt. Ook weer goede tips.

In mijn groepje volgt iedereen over het algemeen Prisca waar zij heen gaat. Quarbonne heeft ook een functie hij drijft altijd de andere weg bij prisca. Die twee zijn dus het hoogst in rang.

Ik ben vannacht nog een keer wezen kijken en hetzelfde, hij tijgert langs het hek als de andere van hem af bewegen.

Ik heb de eigenaar een lange brief geschreven met wat er allemaal wel en niet goed gaat en raad gevraagd.

Ik ga ze vandaag allemaal bij elkaar zetten. Ik zal hem eerst met Prisca en Quarbonne samen doen, daarna doe ik Callas en Poupette erbij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:38

Zet hem met Quarbonne, maar zonder Prisca, anders moet Q Prisca beschermen tegen concurrent ruin.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 10:37

tamary schreef:
Zet hem met Quarbonne, maar zonder Prisca, anders moet Q Prisca beschermen tegen concurrent ruin.

Oké dat klinkt ook logisch.

Naar ons toe is hij erg braaf, vooralsnog. Ik heb hem vanmorgen gewandeld weer in de paddock en bij het halthouden achter mij hem telkens achterwaarts uit mijn bubbel laten gaan, toen een 5 minuten "gelongeerd" alleen om even de basis tussen hem en mij neer te zetten en hem voice command rond te sturen. Doet ie errug goed! Ho, stap en draf, luistert ie erg goed. Er was een beetje verzet met een minibok met aandraven, maar dat gaat er nog wel uit. Na die 5 minuten liep hij los zonder lijn als een hondje achter me aan. Dus dat was een erg leuke ervaring.

De eigenaar heeft me gezegd vooral de tijd te nemen. Dus misschien ga ik wel helemaal niets introduceren nog en wacht ik nog wat dagen of zo. Tot ik zie dat hij niet meer onrustig is als de andere iets verder van hem af staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:43

Probleem met kuddedier als paard is dat alleen staan nogal eens ontwikkeld naar permanente verlatingsangst, immers die toen kwam ook nooit meer terug. En dit is voor hem vreemd terrein + vreemde mensen + vreemde paarden. Je ziet nu dat hij heel goed opgevoed is en daar ook stuk op terugvalt qua wat te doen en werken op vreemd terrein is wel normaal.
Alleen staan zonder werk is niet normaal en de bijkomende stress maakt leren lastig. Ik zou zeker kijken of het met Quarbonne samen goed gaat, zodat hij in elk geval niet meer alleen staat en dan rustig verder kijken naar wat voor tempo heeft de rest nodig.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:49

Prisma is dus de initiatiefnemer meestal, tevens is ze ook dominant, dominante paarden zijn vaak bezig met hun eigenbelang en zijn geen prettig gezelschap.

De leidersrol wordt vaker vervuld door de meest sociale en betrouwbare paarden, degene met de meeste 'vrienden' in de kudde.

Paarden met de sterkste onderlinge banden en vertrouwen vaak de leiding nemen, en dat de rest van de kudde hen volgt omdat ze 'vrienden' zijn, niet omdat ze bang zijn

Quarbonne is zo te lezen de beschermer.

Callas is een vriendelijke volger en poupette is een volger.

In principe zouden ze allemaal leider kunnen zijn op hun tijd want de leider kan per uur of per dag verschillen.

Als er beschermt moet worden is Quarbonne aan zet en ik denk dus dat hij de beste zou zijn om mee te beginnen maar gaat Prisca dat accepteren als dominanste van het stel dat is nu de vraag.

Callas zou ook als 1ste kunnen in mijn ogen zij is vriendelijk denk ik maar, ik denk dat ik zelf voor Quarbonne zou kiezen als hij van Prisca weg kan.

Rommelig gaat het zoiezo worden Diego gaat niet als laagste in rangorde komen daar vind ik hem geen paard voor misschien gaat hij zelfs wel het grootste deel van het leiderschap op eisen maar of Prisca en Quarbonne dit zomaar over zich heen laten komen denk het niet.

Zorg vooral voor ruimte en laat de zwakste zo lang mogelijk erbuiten.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:25

Hoe gaat het nu met de paarden, nog onwennig of begint de rust wat terug te komen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:32

Ik zou ook kijken hoe het met Q erbij gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 11:39

tamary schreef:
Probleem met kuddedier als paard is dat alleen staan nogal eens ontwikkeld naar permanente verlatingsangst, immers die toen kwam ook nooit meer terug. En dit is voor hem vreemd terrein + vreemde mensen + vreemde paarden. Je ziet nu dat hij heel goed opgevoed is en daar ook stuk op terugvalt qua wat te doen en werken op vreemd terrein is wel normaal.
Alleen staan zonder werk is niet normaal en de bijkomende stress maakt leren lastig. Ik zou zeker kijken of het met Quarbonne samen goed gaat, zodat hij in elk geval niet meer alleen staat en dan rustig verder kijken naar wat voor tempo heeft de rest nodig.

Nou, jij zegt mijn gedachten idd, want ik vroeg me ook af, wat dat alleen moeten staan met hem doet. Dat gefrustreerde rennen dat hij niet naar de andere kan, is niet goed voor zijn lijf en vergroot kans op blessures.

CoRiNa1983 schreef:
Prisma is dus de initiatiefnemer meestal, tevens is ze ook dominant, dominante paarden zijn vaak bezig met hun eigenbelang en zijn geen prettig gezelschap.

De leidersrol wordt vaker vervuld door de meest sociale en betrouwbare paarden, degene met de meeste 'vrienden' in de kudde.

Paarden met de sterkste onderlinge banden en vertrouwen vaak de leiding nemen, en dat de rest van de kudde hen volgt omdat ze 'vrienden' zijn, niet omdat ze bang zijn

Quarbonne is zo te lezen de beschermer.

Callas is een vriendelijke volger en poupette is een volger.

In principe zouden ze allemaal leider kunnen zijn op hun tijd want de leider kan per uur of per dag verschillen.

Als er beschermt moet worden is Quarbonne aan zet en ik denk dus dat hij de beste zou zijn om mee te beginnen maar gaat Prisca dat accepteren als dominanste van het stel dat is nu de vraag.

Callas zou ook als 1ste kunnen in mijn ogen zij is vriendelijk denk ik maar, ik denk dat ik zelf voor Quarbonne zou kiezen als hij van Prisca weg kan.

Rommelig gaat het zoiezo worden Diego gaat niet als laagste in rangorde komen daar vind ik hem geen paard voor misschien gaat hij zelfs wel het grootste deel van het leiderschap op eisen maar of Prisca en Quarbonne dit zomaar over zich heen laten komen denk het niet.

Zorg vooral voor ruimte en laat de zwakste zo lang mogelijk erbuiten.

Ja scherpe beschouwing, Corina, Prisca is een onaangenaam paard naar andere paarden toe. Ze is vervelend dominant. Ze doet wat ze wil doen en de rest gaat opzij voor haar en volgt haar. Als ik wil dat ze allemaal komen, dan pak ik haar en iedereen komt. Pak ik een van de andere, goede kans dat niemand wil meelopen en ze allemaal bij Prisca willen blijven staan. (Wat ik uiteraard niet toelaat en toch gewoon doorloop, maar voor het idee)

Quarbonne drijft iedereen weg bij prisca, want Prisca is van hem. En nu drijft hij de paarden die bij de heining staan naar Diego, ook weg. Quarbonne heeft heel in het begin regelmatig Callas in een hoek gedreven en ging dan staan meppen. Alwaar Callas nooit terugmepte.

Poupette is een aparte, ze is de kleinste, meestentijds solo, ze is de oudste. Als ik het haar gun om voorop te lopen als ik ze verweid aan een halster met touw, dan is ze helemaal het vrouwtje en draaft ze parmantig voorop. Als ik haar achteraan laat in de rij, dan komt ze na 5 minuten nog eens aankakken.

Callas is denk ik de laagste in rang. Ze durft niet voorop, als ze per ongeluk voorop in een rij komt te lopen, keert ze gauw om en sluit verderop aan. Ze wil beslist geen beslissingen nemen, volgt de andere op de voet (behalve Poupette) is de liefste van iedereen, ze zal nooit bijten of trappen.

uxgranta schreef:
Hoe gaat het nu met de paarden, nog onwennig of begint de rust wat terug te komen?

De rust begint idd wat terug te komen, zolang Diego de andere kan zien. Ik heb daarom het stallenblok afgesloten zodat ze min of meer in zijn gezichtsveld blijven. Ik heb vanmorgen een paar minuten met hem gewerkt en dat was ook goed, hij volgde als een hondje.

Prairy schreef:
Ik zou ook kijken hoe het met Q erbij gaat.

Daar ga ik dan mee beginnen. Misschien toch vanmiddag want een paardenvriendin (waarvoor ik haar hengsten heb verzorgd de afgelopen 2 weken) komt even langs op kraamvisite ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 18:01

Hi all, Het was een rustige dag vandaag, de nacht was nog wat stressig, maar nu het stallenblok dicht zit, kunnen de meiden en Q niet meer ver uit het zicht. Ze kúnnen overigens nog wel naar een ander weiland, maar dat is ver van Diego en daar gaan ze zelf niet heen, interessant gegeven.

Ik heb vanmorgen zoals gezegd wat gehobbyd met hem en vooral regelmatig langsgaan met leuke dingen, zakken hooi, water, roepen en als ie komt een stukje wortel geven, want hij komt nog niet altijd, soms is het gras toch interessanter. Dan loop ik langs hem op en dan volgt ie toch wel, tot ik niet meer interessant ben en gras weer wel.

Verder is Mégane geweest mijn paardenvriendin. Samen met jullie goede raad en haar goede raad ben ik nu tot het volgende plan gekomen.

Morgen rustdag geen introductie, alleen hetzelfde als vandaag, weinig druk, beetje hobbyen, beetje klooien en verwennen met hooi etc. Ik moet morgen naar de tandarts om mijn gebroken kies te laten repareren, dus dat komt mooi uit.

Dan vrijdag, grote wisseltruc. De 3 meiden gaan in de paddock. Diego en Quarbonne gaan in het grote land met slechts zijn tweetjes, hooi en water. En vanaf daar zien we weer verder.

Ik heb een kort filmpje van vanmorgen van Diego, zal even kijken of ik dat on line kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 07-01-26 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:33

Dat klinkt als een goed plan. Hopelijk verloopt alles rustig. :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:42

Oh, goed dat er vandaag dan toch al een kleine vooruitgang geboekt is !
Zijn vroegere baas zal gelijk hebben : het vooral rustig aan doen.
Het is toch wel wat voor een paard, hé, zo'n heel nieuw leven !

En hopelijk verloopt het tandartsbezoek pijnloos +:)+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 18:59

Kaatastrof schreef:
Dat klinkt als een goed plan. Hopelijk verloopt alles rustig. :)

Ik verwacht niet dat het rustig zal verlopen vrijdag de ontmoeting met Quarbonne, dat zou me hooglijk verbazen. Maar ik voldoe dan aan alle voorwaarden, ruimte genoeg, eten genoeg en genoeg aan elkaar.

Marilu schreef:
Oh, goed dat er vandaag dan toch al een kleine vooruitgang geboekt is !
Zijn vroegere baas zal gelijk hebben : het vooral rustig aan doen.
Het is toch wel wat voor een paard, hé, zo'n heel nieuw leven !

En hopelijk verloopt het tandartsbezoek pijnloos +:)+

Ja ik vind het heel naar wat wij mensen, inclusief mijzelf, dieren aandoen, zoals weghalen uit hun vertrouwde kudde. Maar goed, ik hoop dat hij het hier heel leuk gaat krijgen.

Ik heb geen pijn aan de kies. Vlak voor kerst brak hij overlangs in tweeën. Zeg maar de buitenkant is eraf gebroken. De kies was al gevuld en nu staat alleen de binnenkant en de vulling er nog. Ik hoop dat hij er een stukje wit tegenaan kan plakken en dat ik geen kroon hoef. We gaan het meemaken.

Ik hoef pas laat op de middag, dus overdag ga ik nog wat met Diego doen. Beetje uitbreiden van wat ik vandaag heb gedaan, dus wat lopen, poetsen en wat "longeren".

En dat heb ik in het filmpje van vandaag gevat: https://youtu.be/11qSYPTIqn8

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:11

Hij is zo lief en attent. Ook erg beleefd. Dat wil je wel met zo'n reus. :) <3

En ja rustig zal het wel niet zijn , de introductie, maar kon even niet op een beter woord komen eerlijk gezegd :o Je snapt wat ik bedoel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:36

Kaatastrof schreef:
Hij is zo lief en attent. Ook erg beleefd. Dat wil je wel met zo'n reus. :) <3

En ja rustig zal het wel niet zijn , de introductie, maar kon even niet op een beter woord komen eerlijk gezegd :o Je snapt wat ik bedoel.

Zekers, ik hoop idd dat het zonder schade gebeurt. Het hoeft niet eens rustig te zijn, ik respecteer dat dieren zich heftiger uitdrukken dan wij, er mag worden gegild, gejaagd, gedreigd, gebokt, gesteigerd, maar ze mogen geen echte schade aan elkaar toebrengen, dus ik ga wel in dat weiland erbij zijn.

En ja, Diego is voor zijn slagschipformaat voorzichtig met mensen dat vind ik erg fijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:08

Strakjes denkt hij nog dat jij zijn weide ornamentje bent, dat jij gewoon in zijn wei erbij hoort ;). Fijn paard hoor Monique. Gaat Erwin er ook regelmatig heen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 20:13

balance schreef:
Strakjes denkt hij nog dat jij zijn weide ornamentje bent, dat jij gewoon in zijn wei erbij hoort ;). Fijn paard hoor Monique. Gaat Erwin er ook regelmatig heen?

Ha, soort weidebloempje muurbloempje ;-)

ik ben er niet de hele dag fysiek hoor. Maar ik ga er wel regelmatig heen, want er zijn taken die moeten, zoals uitmesten van de paddock, hooi geven 2x pd en water geven 2x pd. Dat laatste doet Erwin. Dus er zijn al 5 momenten dat we even contact met hem hebben. Dan doe ik 2x pd wat met hem, dus of poetsen of wandelen of longeren. Verder staat hij de hele dag op de tv aan, via de camera houd ik hem in de gaten, dat is het non-fysieke gedeelte ;-)