Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:37

Wat goed dat ze dat bij snowworld doen, lijkt me idd prima verplichting.

Bekende van me is donderdag tijdens het skien flink afgesneden terwijl hij 70 km p/u ging en over de kop de zwarte piste afgegaan. Hij heeft zn sleutelbeen gebroken maar dat had ook wel anders af kunnen lopen. Zijn skibril was dwars door midden, dus ik wil niet weten wat er was gebeurd als hij z'n helm niet had opgehad.

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:48

Toen we vorig jaar in NL konden schaatsen heb ik mijzelf en mn dochter ook onze helmen opgezet. Was maar goed ook want er klapte hier iemand volop met zn hoofd op de brug. Lag helemaal open en je zag de scheur in de schedel %)

Nee zonder helm gaat er hier in huis niemand de sneeuw of het ijs op :n

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:59

Ik had er voorheen ook een van de Lidl. Prima spul hoor! Dat ding is jaren meegegaan. Vanwege emigratie is die toen verkocht.
Nu heb ik een combi-helm die ook goedgekeurd is voor paragliding. Beetje hobby's combineren kan geen kwaad ;)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:07

Ik ben net terug uit brixen.
Mijn man wou ook nooit een helm op, totdat kleine neefje ook begon met skiën. Dus hem verplicht om ook een helm te kopen. Waas met tegenzin omdat zijn oude helm niet lekker zat. Wij naar de wintersportzaak en tig helmen gepast. Degene die hij nu geeft zit prima, hoor hem tenminste niet klagen. Ook al gaat hij alleen snowboarden, helm gaat nu automatisch op.
Mijn helm komt van de lidl, ik als beginner heb hem daar toen gekocht.

Maar bij brixen was denk ik wel 98% met helm. Heb er maar 1 of 2 gezien zonder.
Bij Hopfgarten waren er meer zonder helm maar nog steeds het merendeel met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:08

Een helm moet ook gewoon goed passen / lekker zitten. Daarom altijd in een winkel halen :j

Ik had eerst een decathlon helm, goedkope want ik wist niet of skieen wat ging zijn. Die heb ik al wel vrij snel vervangen voor een GIRO die zo lekker zit dat ik vergeet dat ik hem op heb :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:11

Hanafubuki schreef:
Toen we vorig jaar in NL konden schaatsen heb ik mijzelf en mn dochter ook onze helmen opgezet. Was maar goed ook want er klapte hier iemand volop met zn hoofd op de brug. Lag helemaal open en je zag de scheur in de schedel %)

Nee zonder helm gaat er hier in huis niemand de sneeuw of het ijs op :n

Daar heb ik ook nog ff aan gedacht inderdaad, met schaatsen toen. Op de schaatsbaan vind ik het nog niet zo spannend, maar natuurijs is toch wat uitdagender en daardoor wat groter risico.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:28

capopjekop schreef:
Jaren terug was ik zon beetje de enige in het skigebied met helm op, maar ik vind het veiliger en lekkerder zitten. Lekker warm, het schuift en jeukt minder dan met een muts. En tegenwoordig ben je de uitzondering zonder.

Maar germie je gaat toch wel vaker op wintersport. Waarom koop je niet gewoon een goedkope helm? Zaken als de lidl en bepaalde outletzaken daar heb je voor 3 tientjes een helm. Daar kun je amper voor huren.

Huren doe ik nooit. Dat is gewoon een nogo. Ik had al eigen materiaal toen ik voor het eerst op wintersport ging, gewoon van Marktplaats gehaald. En als iedereen altijd zeurt om een cap vervangen na 1 val, dan heeft een huurhelm ook geen zin, want ook daar weet je niet wat er mee gebeurd is lijkt mij.

En nu ga ik dus vliegen, zou ook niet weten waar je dat ding moet laten.
Waar laat je die in je koffer of bij de schoenen?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:30

In de tas/koffer en volproppen met sokken of andere kleding kan, dan neemt het niet extreem veel extra ruimte in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:42

Ik prop mijn bril in m'n helm en die gaat tussen de bindingen in m'n snowboardtas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:46

Je kan hem ook opzetten in het vliegtuig (geintje :)) ) :D

Hier worden helmen na een forse val vervangen en sowieso elke 5 jaar :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:48

capopjekop schreef:
Ik prop mijn bril in m'n helm en die gaat tussen de bindingen in m'n snowboardtas

Ook in het vliegtuig? Ik moet wel binnen de 20kg blijven en dat betekent hier dus langlauf en alpine mee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:51

Ik ook altijd in mijn skitas :j
decathlon heeft fijne helmen, zit mij erg goed en met vizier. Tegenwoordig hebben ze ook losse viziers zodat je eventueel zou kunnen omruilen naar glazen speciaal voor slecht zicht. Ik ga even kijken of dat met mijn helm ook kan, is toch prettig :))

Die helmen wegen echt helemaal niks dus dat zal toch wel lukken? desnoods in de handbagage tas mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:55

Ik heb nu zo'n meekleurende bril, gekocht in Oostenrijk begin deze maand. Erg blij mee!

Ik heb net de skilessen voor mijzelf en mn dochter betaald in Hinterglemm. Ik ga dit keer de angst voor zijn en heb op dag 1 les :))

Nu nog kijken hoe we het doen met de heenreis. Ik wil wel overnachten maar dat moet dan net over de grens worden in Oostenrijk denk ik :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:01

Je gaat naar Hinterglemm toch?
Wij zaten 2 jaar geleden ook in Zell am See, dat is er zo ongeveer naast. Hadden een hotel in München (buitenring) en vanaf daar was het nog +-4uur rijden naar Zell am See.
Ik zou dus tussen München en Rosenheim ergens gaan zitten.

Wij gaan dit jaar niet overnachten, in verband met het jansen-vaccin van vriendlief. Tenzij dit nog gaat veranderen. Hij heeft geen zin om alleen voor de reis door duitsland een pcr-test te gaan doen (en terecht, kost je nog 80,- ook...)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:04

Celiien schreef:
Ik ook altijd in mijn skitas :j
decathlon heeft fijne helmen, zit mij erg goed en met vizier. Tegenwoordig hebben ze ook losse viziers zodat je eventueel zou kunnen omruilen naar glazen speciaal voor slecht zicht. Ik ga even kijken of dat met mijn helm ook kan, is toch prettig :))

Die helmen wegen echt helemaal niks dus dat zal toch wel lukken? desnoods in de handbagage tas mee?

Ik heb eentje besteld bij de Lidl. De goedkoopste die ik kon vinden. Zonder vizier. Ik ben brildragend, dus wil gewoon mijn zonnebril op sterkte op. Dat werkte altijd goed, ook bij sneeuwstormen en zon.
Past ie niet, dan blijft ie thuis.

Ik moet nu nog een binding lijmen. En dan nog slijpen en waxen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:07

Hanafubuki schreef:
Nu nog kijken hoe we het doen met de heenreis. Ik wil wel overnachten maar dat moet dan net over de grens worden in Oostenrijk denk ik :j

Op weg naar Fieberbrunn hebben wij drie jaar geleden overnacht bij Gasthof Zum Krebs, in Kinding. Net voorbij Neurenberg.
Dat is ons toen prima bevallen, vrij typisch Deutsch Gasthof met goed degelijk voedsel voor een redelijke prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:30

Hinterglemm ja! Kan niet wachten, ik wil skieen _O-

Duitsland is geen optie voor overnachten, het herstelbewijs van onze dochter is dan 2 dagen verlopen en dan moet ze dus in quarantaine -O- (ze is 6 jaar oud en ik ga haar niet vaccineren omdat ze dat heel eng vindt) tenzij Dld de regels nog gaat aanpassen. Ik wacht denk ik ook met een overnchting boeken tot laatste moment en anders toch maar in de auto slapen ofzo. We vertrekken iig op vrijdag na schooltijd :))

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:40

Ik heb een salamon brigade helm. Super fijn, niet heel groot op je hoofd. En ik heb de uitvoering met aux aansluiting.
Lekker achtergrondmuziek, board ik veel rustiger van omdat ik niet alle skiërs vlak achter me langs hoor waar ik onzeker van wordt.
Mijn vriend board regelmatig mijn spoor achter me, die hoor ik 2 bochten achter mij waar ik van ga omkijken en stop met boarden.
Muziekje doet me altijd echt goed.

Wintersport is duur, maar nooit meer kunnen werken ( en wintersporten) door een val op je hoofd zonder helm nog duurder.
Mensen zijn tegenwoordig wat bewuster. Overal waar ik kom zie ik vrijwel iedereen met helm tegenwoordig.
Zonder helm wordt je toch gek aangekeken tegenwoordig.
En verzekeringstechnisch is een helm dragen ook fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:41

Ik heb een AfterShokz voor tijdens het skieen :j ook heerlijk zo'n achtergrondmuziekje. Dan ben ik veel relaxter aan het skieen. :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:51

Hanafubuki schreef:

Duitsland is geen optie voor overnachten, het herstelbewijs van onze dochter is dan 2 dagen verlopen en dan moet ze dus in quarantaine -O- (ze is 6 jaar oud en ik ga haar niet vaccineren omdat ze dat heel eng vindt) tenzij Dld de regels nog gaat aanpassen. Ik wacht denk ik ook met een overnchting boeken tot laatste moment en anders toch maar in de auto slapen ofzo. We vertrekken iig op vrijdag na schooltijd :))

zelfde schuitje dus. Ik zou dan denk ik persoonlijk doorrijden en snachts vertrekken. Dat deden mijn ouders ook, ik achterin en slapen. Het is vanaf de oostenrijkse grens nog maar 2 uurtjes rijden namelijk(zonder files uiteraard)..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:03

Wij overnachten normaal altijd net voor de Oostenrijkse grens. Maar dat komt omdat we al onze spullen met de skilift omhoog moeten doen en die lift sluit om half 5. Nu kunnen we zonder stress rijden en vaak zijn we er allemaal ook wel klaar mee als we München voorbij zijn. Dan lekker een hapje en drankje in het hotel. De volgende dag rustig ontbijten en dan binnendoor naar de eindbestemming. Dan is het nog 2 uurtjes door de bergen heen en dat rijd overdag toch fijner dan in het donker. Ik vind het altijd heerlijk om van het uitzicht daar te genieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:06

Celiien schreef:
Hanafubuki schreef:

zelfde schuitje dus. Ik zou dan denk ik persoonlijk doorrijden en snachts vertrekken. Dat deden mijn ouders ook, ik achterin en slapen. Het is vanaf de oostenrijkse grens nog maar 2 uurtjes rijden namelijk(zonder files uiteraard)..

Ja zit er wel sterk aan te denken - rond 2 of 3 uur snachts vertrekken oid. Even kijken precies hoe laat dan. Of inderdaad nog 2 uurtjes op de laatste dag. Hebben we met het Kleinwalsertal ook gedaan maar toen konden we wel nog in Dld overnachten en dan op de dag van aankomst fit skieen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:57

Ik vind skiën zonder helm hetzelfde als paardrijden zonder cap, dom en onverantwoord. Ik heb hem denk ik al een jaar of 16 a 17 op.

@celien: die jas heb ik ook gepast maar vond het niet helemaal passen bij snowboarden. Bij Daka in Amersfoort hadden ze nog best veel maten, maar dat is ondertussen alweer een week geleden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:00

Celiien schreef:
Klopt, oostenrijks zijn zeker atomic ski's een stuk goedkoper

de Luhta EMA's 2022 jas.. (in het rood)
https://www.duijvestein-winterstore.com ... cket-2022/

In het echt meer wijnrood..
heb nu de zwarte besteld die was er nog wel.. maar die rode.. ga wel even kijken hoe die zwarte staat.

Hier nog 47 dagen tot Zell am See :))

Oja ik had een soortgelijke in kobaltblauw gezien, vind die groene ook tof

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:07

Ik heb afgelopen zomer een nieuwe jas met 75% korting gekocht in Le Lioran, Frankrijk :D
Voordeel van 2 maanden in een wintersportdorp verblijven. Dat was een leuke korting! Broek helaas niet gevonden, dat moet nog een keer.