Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Prairy schreef:Wat fijn dat het allemaal goed gegaan is tot nu toe. Hij zal de nacht vast goed door komen toch? Op stal zetten geen optie? Eventueel Q ernaast in de stal?
Jet schreef:Ik zou me om hem niet te druk maken. Ik vind het wel heel logisch dat hij na 10 jaar op dezelfde plek met bekende maatjes bij jou loopt te ijsberen. Ik denk niet dat hij daar spierbevangen van raakt hoor. Wel frisjes bij jullie, maar dat is hij vast wel gewend.
Ik ben benieuwd naar jouw update van morgenochtend!
balance schreef:Ik heb nu allang geen nieuwe paarden meer bij mijn clubje gezet, maar vroeger liet ik ze altijd ‘s nachts los met de nieuwe.
Ik wil je niet ongerust maken, maar bezweten in deze kou zou ik me drukker om maken eerlijk gezegd.
Een van mijn paarden is in de winter eens uitgebroken in de diepe sneeuw en was uiteraard bezweet. Die stond naderhand te trillen als een rietje.
Maar goed, ik kan mijn paarden achter hekwerk wegzetten en jij hebt ze achter een draadje staan, dus wat is wijsheid in deze.
vopo914 schreef:Lastig he..zo'n nieuw dier in een bestaande groep introduceren
Ik ben daar ook altijd onrustig van.
Ik doe ze altijd ( hoor mij...alsof ik vaak een nieuw dier heb..haha Dat is gelukkig niet zo) gewoon bij elkaar in met voldoende ruimte.
Dat is op 1x na altijd goed gegaan.
Maar ik snap je keuze hoor
Staan de anderen vlak bij hem te eten of staat hij nu echt alleen?
Tinka schreef:Kan je het hooi niet gewoon los op de grond gooien, doen wij ook.
Prairy schreef:Of misschien in een grote speciekuip als je het hooi iets van de grond af wil houden?
Als je 2 kuipen hebt die verschillende maten hebben kun je er eentje vullen met stro (of liever nog wol als je dat hebt), daar de kleinere kuip met water in doen. Dat bevriest als het goed is minder snel. Scheelt misschien weer wat slepen.
.Sterrebell schreef:Leuk he, een nieuw paard erbij. Totdat hij er is, dan beginnen de zorgen.
Het is tijdelijk, ze allemaal bij elkaar zetten is nog even geen optie. Misschien dat hij met eentje erbij al wat rustiger wordt. En misschien ook ziet hoe je uit een hooizak eet. Als hij dat echt niet wil zou ik idd los voeren, want hij moet wel eten zeker met deze kou.
Soms breekt nood wet.
Je doet het goed hoor! En geef het tijd.
Monique1963 schreef:Prairy schreef:Of misschien in een grote speciekuip als je het hooi iets van de grond af wil houden?
Als je 2 kuipen hebt die verschillende maten hebben kun je er eentje vullen met stro (of liever nog wol als je dat hebt), daar de kleinere kuip met water in doen. Dat bevriest als het goed is minder snel. Scheelt misschien weer wat slepen.
Ha, dat is ook een grappige tip. Ik heb wel gehoord dat een tennisbal in het water helpt om het langzamer te laten bevriezen, door de beweging van de wind op het water, blijft de bal in beweging. Uiteindelijk bevriest het wel, maar minder snel.
Ik kan idd ook een bak met hooi neerzetten, had ik nog niet aan gedacht, dank. Ik ga even peinzen.
balance schreef:Het klinkt alsof er een stap is overgeslagen. Ze hadden hem eerst daar moeten scheiden van de kudde, heel geleidelijk aan. Of een van die maten mee moeten geven naar jou zodat ze bij jou langzaam gescheiden zouden kunnen worden. Lastig dit met zo’n zwaar paard. Als hij geen respect heeft voor stroom, wordt het nog lastiger. Maar dat is mijn mening.
Kaatastrof schreef:Zo verbazingwekkend is dat niet, althans, mij verwonderd het niet. Paarden zijn kuddedieren dus hij zoekt idd de steun van de kudde op, zelf al kent hij ze niet echt. Ik weet nog met Boris dat die ook suuper nerveus was. We wouden hem ook eerst enkele dagen in 'quarantaine' houden. Maar uiteindelijk hem er toch maar bij gezet. Dat was meteen koek en ei. Beetje show, dat wel. Boris is ook een flinke jongen die best fel uit de hoek kan komen op vlak van territorium. Ik snap echter wel met Diëgo die toch echt nog een stuk groter is dat je voorzichtig bent. Zeker met Prisca ook. Tinky is altijd heel stabiel geweest en heeft veel in kuddeverband gestaan. Ik heb wel een keer gehad bij vrienden dat we ze bij hun paarden lieten in de wei. We reden regelmatig samen, dus ze kenden elkaar. Nou, dat is de eerste keer dat we echt hebben moeten ingrijpen. Ze werd aanzien als indringer, werd in de hoek gedreven en echt nagejaagd en kapot gemept en gebeten. We hebben haar dan in het weiland ernaast gezet met 1 van de Shetten en dat ging perfect. Ik denk dus idd even kijken met wie het beste klikt en zij samen zetten voor de hele kudde er bij betrokken wordt.
senna21 schreef:Ik zou ze toch zsm bijelkaar zetten. Bijvoorbeeld beginnend met de ruinen.
Paard heeft daar 10 jaar in een kudde gestaan.
Maar goed... achteraf weten we allemaal wat goed zou zijn geweest. Toi toi dat ze maar snel mogen wennen.
tamary schreef:Stallenblok & inloop afsluiten.
tamary schreef:Stallenblok & inloop afsluiten.
bribro schreef:Ik zou hem inderdaad liever niet alleen laten staan. Logisch wel dat hij daar onruistig van wordt.
Mijn vriendin introduceert een nieuw paard altijd meteen bij de leider van haar kudde, als de leider van de kudde ook bij het nieuwe paard de dienst uitmaakt, dan ging de rest van de kudde erbij (meestal wel één voor één, maar wel op dezelfde dag). Dat gaat eigenlijk meestal vrij soepel. De leider van de kudde regelt het dan verder en zorgt dat de de kwetsbaren met rust gelaten werden door de nieuwe. Misschien is dat nog een optie voor je, Prisca erbij, dan heb je dat maar gehad en daarna de rest erbij voegen?
Muga schreef:tamary schreef:Stallenblok & inloop afsluiten.
Zou ik ook denken. Samen laten in een weide of ruimte waarbij ze niet klem kunnen lopen, de ruimte hebben en op meer plekken dan paarden hooi neer leggen...
Ze zullen niet meteen vriendjes zijn maar dat is normaal. En dat poupette niet meteen goed gaat, snap ik ergens wel. Heeft hij ooit een Shetlander gezien? Mijn paard vond die kleintjes ook spannend...