[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 22:20

Hi Sterrebell, dat had ik ook zitten denken, de boys bij elkaar. Ik ga morgen eens kijken wat de nacht gebracht heeft. Op dit moment staat het kwartet rustig bij de hooiklok hooi te eten en Diego is onrustig, hij loopt veel. De nacht is gelukkig heel helder door de volle maan, dat stemt me iets gerust dat hij in ieder geval voldoende kan zien, maar ik vind het jammer dat hij geen rust kan vinden. Ik hoop maar dat hij zich niet in het zweet loopt en morgen weet ik veel spierbevangen raakt, het wordt -8 vannacht, het is nu al -6. Aan de andere kant zei iemand al, als hij blijft bewegen dan blijven de spieren warm. Ik vind het wel zorgelijk, maar ik kan er niets aan doen op dit moment.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:24

Wat fijn dat het allemaal goed gegaan is tot nu toe. Hij zal de nacht vast goed door komen toch? Op stal zetten geen optie? Eventueel Q ernaast in de stal?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:26

Ik zou me om hem niet te druk maken. Ik vind het wel heel logisch dat hij na 10 jaar op dezelfde plek met bekende maatjes bij jou loopt te ijsberen. Ik denk niet dat hij daar spierbevangen van raakt hoor. Wel frisjes bij jullie, maar dat is hij vast wel gewend.

Ik ben benieuwd naar jouw update van morgenochtend!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 22:32

Prairy schreef:
Wat fijn dat het allemaal goed gegaan is tot nu toe. Hij zal de nacht vast goed door komen toch? Op stal zetten geen optie? Eventueel Q ernaast in de stal?

Diego heeft nog nooit in een box gestaan, ik heb het gevraagd, maar dat kan dus niet. En grinnik, Quarbonne kan niet opgesloten staan. Hij komt dwars door alles heen en klimt uit boxen. Heb ik zelfs op film ooit. Hij staat verder wel veilig, maar ik vind het zelf erg moeilijk.

Jet schreef:
Ik zou me om hem niet te druk maken. Ik vind het wel heel logisch dat hij na 10 jaar op dezelfde plek met bekende maatjes bij jou loopt te ijsberen. Ik denk niet dat hij daar spierbevangen van raakt hoor. Wel frisjes bij jullie, maar dat is hij vast wel gewend.

Ik ben benieuwd naar jouw update van morgenochtend!

Ja absoluut logisch, maar hij ging eigenlijk overdag zo goed, stond rustig te eten en nu zo onrustig rondlopen. Dus ik ben zelf niet rustig, dom, natuurlijk, wil eigenlijk niet gaan slapen en straks weer gaan kijken, maar ja, ik vind dan dezelfde situatie natuurlijk. Bon, ik ga douchen en maar proberen te slapen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:53

Ik heb nu allang geen nieuwe paarden meer bij mijn clubje gezet, maar vroeger liet ik ze altijd ‘s nachts los met de nieuwe.
Ik wil je niet ongerust maken, maar bezweten in deze kou zou ik me drukker om maken eerlijk gezegd.
Een van mijn paarden is in de winter eens uitgebroken in de diepe sneeuw en was uiteraard bezweet. Die stond naderhand te trillen als een rietje.
Maar goed, ik kan mijn paarden achter hekwerk wegzetten en jij hebt ze achter een draadje staan, dus wat is wijsheid in deze.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 00:33

Lastig he..zo'n nieuw dier in een bestaande groep introduceren
Ik ben daar ook altijd onrustig van.
Ik doe ze altijd ( hoor mij...alsof ik vaak een nieuw dier heb..haha Dat is gelukkig niet zo) gewoon bij elkaar in met voldoende ruimte.
Dat is op 1x na altijd goed gegaan.
Maar ik snap je keuze hoor
Staan de anderen vlak bij hem te eten of staat hij nu echt alleen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 08:57

balance schreef:
Ik heb nu allang geen nieuwe paarden meer bij mijn clubje gezet, maar vroeger liet ik ze altijd ‘s nachts los met de nieuwe.
Ik wil je niet ongerust maken, maar bezweten in deze kou zou ik me drukker om maken eerlijk gezegd.
Een van mijn paarden is in de winter eens uitgebroken in de diepe sneeuw en was uiteraard bezweet. Die stond naderhand te trillen als een rietje.
Maar goed, ik kan mijn paarden achter hekwerk wegzetten en jij hebt ze achter een draadje staan, dus wat is wijsheid in deze.

vopo914 schreef:
Lastig he..zo'n nieuw dier in een bestaande groep introduceren
Ik ben daar ook altijd onrustig van.
Ik doe ze altijd ( hoor mij...alsof ik vaak een nieuw dier heb..haha Dat is gelukkig niet zo) gewoon bij elkaar in met voldoende ruimte.
Dat is op 1x na altijd goed gegaan.
Maar ik snap je keuze hoor
Staan de anderen vlak bij hem te eten of staat hij nu echt alleen?

Hi Balance, het duurde ook erg lang eer ik sliep door idd de zorgen om bezweet.
Hi Vopo, Ze staan 3 m van elkaar te eten met een hek en een draad ertussen.

Ik durf dat met Prisca echt niet om ze meteen al bij elkaar te doen. Had ik Prisca niet gehad, had ik dat misschien wel overwogen.

Vanmorgen zodra er een beetje licht was gaan kijken en hij stond overeind gelukkig vlak bij de andere. Hij is bezweet geweest alleen op de boeg en dat was weer licht bevroren. Hij had het onderste schrikdraad met wat schrikdraadogen kapot getrokken. Dus hij heeft idd lopen tijgeren nog langs het hek en daarbij het onderste meegenomen. Hij heeft verder geen schade.
Hij hinnikt af en toe nog naar de verte en blijft dan doodstil staan staren om te horen of er antwoord komt. Vind ik zo zielig.
Hij is erg op mannen en loopt Erwin achterna als die door de paddock loopt. Mij ook wel een beetje maar duidelijk gericht op mannen.

Het zijn wel de meest ongunstige omstandigheden om een paard te introduceren hier. Het is extreem koud voor hier in ons warme frankrijk. Het is -7 voor de deur, -9 in de weilanden en -11 op het dak. Alles is bevroren ook het water buiten uiteraard, dus slepen met emmers. Uit een emmer drinken snapt hij niet, die van ons wel. Hij vindt hooi uit een hooizak eten ook erg raar maar heeft vannacht wel wat gegeten van 2 hooizakken. Hij eet met graagte hooi uit mijn hand, maar de zak eet hij alleen uit, als het uitsteekt.

Mijn plannen voor vandaag:
ik ga wortels kopen. Ik beloon hem af en toe graag met een voedselbeloning, maar hij vindt niets aan bix en snoepjes. Appels vind ik te zoet, dus kleine stukjes wortels hebben ook suiker maar in bescheiden hoeveelheden toch minder.

Verder wil ik vandaag wat bevestigen en bonden.
Ik ga poetsen op een plek weg van de paarden maar hun nog wel in het zicht.
En ik ga met hem aan het halster door de paddock wandelen en zijn aandacht vast te houden, door stappen, stoppen, en achterwaarts.
Dan ga ik vandaag Quarbonne introduceren. Ik wilde eerst Poupette doen, maar wat jullie zeiden als hij graag aan Q wil snuffelen is dat misschien beter om te doen.

Ik zal het weer filmen als Q erbij komt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:00

Kan je het hooi niet gewoon los op de grond gooien, doen wij ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 09:06

Tinka schreef:
Kan je het hooi niet gewoon los op de grond gooien, doen wij ook.

Nu het bevroren is, kan dat wel. Heb ik vanmorgen ook wel gedaan, toen ik het er voor hem uittrok. Ik heb het vanmorgen een paar keer voorgedaan hoe het moet en nu kijk ik het even aan of hij het snapt en leegeet. Zo niet, dan leg ik er een rubber mat neer en gooi ik het daar op.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:09

Of misschien in een grote speciekuip als je het hooi iets van de grond af wil houden?

Als je 2 kuipen hebt die verschillende maten hebben kun je er eentje vullen met stro (of liever nog wol als je dat hebt), daar de kleinere kuip met water in doen. Dat bevriest als het goed is minder snel. Scheelt misschien weer wat slepen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 09:15

Prairy schreef:
Of misschien in een grote speciekuip als je het hooi iets van de grond af wil houden?

Als je 2 kuipen hebt die verschillende maten hebben kun je er eentje vullen met stro (of liever nog wol als je dat hebt), daar de kleinere kuip met water in doen. Dat bevriest als het goed is minder snel. Scheelt misschien weer wat slepen.

Ha, dat is ook een grappige tip. Ik heb wel gehoord dat een tennisbal in het water helpt om het langzamer te laten bevriezen, door de beweging van de wind op het water, blijft de bal in beweging. Uiteindelijk bevriest het wel, maar minder snel.

Ik kan idd ook een bak met hooi neerzetten, had ik nog niet aan gedacht, dank. Ik ga even peinzen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:31

Leuk he, een nieuw paard erbij. Totdat hij er is, dan beginnen de zorgen ;) .
Het is tijdelijk, ze allemaal bij elkaar zetten is nog even geen optie. Misschien dat hij met eentje erbij al wat rustiger wordt. En misschien ook ziet hoe je uit een hooizak eet. Als hij dat echt niet wil zou ik idd los voeren, want hij moet wel eten zeker met deze kou.
Soms breekt nood wet.
Je doet het goed hoor! En geef het tijd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 11:41

Sterrebell schreef:
Leuk he, een nieuw paard erbij. Totdat hij er is, dan beginnen de zorgen ;) .
Het is tijdelijk, ze allemaal bij elkaar zetten is nog even geen optie. Misschien dat hij met eentje erbij al wat rustiger wordt. En misschien ook ziet hoe je uit een hooizak eet. Als hij dat echt niet wil zou ik idd los voeren, want hij moet wel eten zeker met deze kou.
Soms breekt nood wet.
Je doet het goed hoor! En geef het tijd.

Hahaha, ja ik wist van tevoren dat het gedoe zou worden en het valt nog steeds wel mee.

De onderlinge verhoudingen zijn weer bijzonder. Ik ga regelmatig gewoon even kijken en nu heb ik wortels dus voor allemaal een klein stukje. Iedereen heeft gehad en Diego kwam dicht bij het hek. Quarbonne dreef Poupette weg bij het hek. Interessant. Grappige ontwikkeling. Callas liep achter Q aan langs het hek en Diego met zijn grote hoofd, oren in zijn nek en hap in de lekkere billen van Callas, Callas piepen natuurlijk, oeh gut enge man, hahahaha.

Ik heb Diego nu naar mij laten komen overigens ipv dat ik naar hem ging en dat werkte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:51

Monique1963 schreef:
Prairy schreef:

Ha, dat is ook een grappige tip. Ik heb wel gehoord dat een tennisbal in het water helpt om het langzamer te laten bevriezen, door de beweging van de wind op het water, blijft de bal in beweging. Uiteindelijk bevriest het wel, maar minder snel.

Ik kan idd ook een bak met hooi neerzetten, had ik nog niet aan gedacht, dank. Ik ga even peinzen.

Er mag flink wat in nu, dus los hooi voor grootste deel in elk geval wel zo handig.
Tennisbal en wind om water open te houden heeft hier nooit gewerkt. Voetbal er in deed meer, maar dan eigenlijk alleen omdat het kommetje wat het maakte bij vastvriezen dunner ijs was en dat druk je makkelijker stuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:49

Dat is ook handig van het doorbreekbare kommetje door de voetbal.

Nou, hier gaat het met ups and downs. De ups waren dat ik wat met hem in het rijveld gelopen heb. stoppen wel netjes. Ik heb hem achterwaarts ook laten gaan, netjes. Neergezet en poetsen zonder vastbinden, niet verkeerd, voetje geven superbraaf. Interactie met hem leuk.

Poupette introduceren ging niet goed. We hielden ze aan de lijn en zij vindt hem wel erg leuk, maar ineens viel hij haar aan. Ik wilde ze liever loslaten, maar Erwin vond dat niet meer verantwoord. Ze hebben erna wel veel bij elkaar gestaan ieder aan een kant van het hek.

Toen gingen de andere 3 drinken en verdwenen ze uit zijn zicht. Daar werd hij erg gefrustreerd van en de stroom die door de brede schrikdraadbanden gaat, is kennelijk te weinig om hem tegen te houden, dus hij ging helemaal in die banden leunen, geen goed plan. Dus zijn we de verdere middag bezig geweest om het schriklint dat hij onderlangs kapotliep, omhoog te zetten naar de bovenste rand. Gecheckt staat goed spanning op.

Verbazingwekkend dat hij met 1 dag al, de kudde mist. Ik denk dat dat komt omdat dat nu zijn enige houvast is.

Ik zal eens kijken wat ik ervan op film heb, Erwin heeft wel veel gefilmd.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:10

Het klinkt alsof er een stap is overgeslagen. Ze hadden hem eerst daar moeten scheiden van de kudde, heel geleidelijk aan. Of een van die maten mee moeten geven naar jou zodat ze bij jou langzaam gescheiden zouden kunnen worden. Lastig dit met zo’n zwaar paard. Als hij geen respect heeft voor stroom, wordt het nog lastiger. Maar dat is mijn mening.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 16:11

balance schreef:
Het klinkt alsof er een stap is overgeslagen. Ze hadden hem eerst daar moeten scheiden van de kudde, heel geleidelijk aan. Of een van die maten mee moeten geven naar jou zodat ze bij jou langzaam gescheiden zouden kunnen worden. Lastig dit met zo’n zwaar paard. Als hij geen respect heeft voor stroom, wordt het nog lastiger. Maar dat is mijn mening.

Ja, we zitten zeker in de fase lastig. Dat is idd duidelijk. Het komt vast goed, maar dit vond ik toch niet echt grappig van hem.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:12

Zo verbazingwekkend is dat niet, althans, mij verwonderd het niet. Paarden zijn kuddedieren dus hij zoekt idd de steun van de kudde op, zelf al kent hij ze niet echt. Ik weet nog met Boris dat die ook suuper nerveus was. We wouden hem ook eerst enkele dagen in 'quarantaine' houden. Maar uiteindelijk hem er toch maar bij gezet. Dat was meteen koek en ei. Beetje show, dat wel. Boris is ook een flinke jongen die best fel uit de hoek kan komen op vlak van territorium. Ik snap echter wel met Diëgo die toch echt nog een stuk groter is dat je voorzichtig bent. Zeker met Prisca ook. Tinky is altijd heel stabiel geweest en heeft veel in kuddeverband gestaan. Ik heb wel een keer gehad bij vrienden dat we ze bij hun paarden lieten in de wei. We reden regelmatig samen, dus ze kenden elkaar. Nou, dat is de eerste keer dat we echt hebben moeten ingrijpen. Ze werd aanzien als indringer, werd in de hoek gedreven en echt nagejaagd en kapot gemept en gebeten. We hebben haar dan in het weiland ernaast gezet met 1 van de Shetten en dat ging perfect. Ik denk dus idd even kijken met wie het beste klikt en zij samen zetten voor de hele kudde er bij betrokken wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:15

Ik zou ze toch zsm bijelkaar zetten. Bijvoorbeeld beginnend met de ruinen.
Paard heeft daar 10 jaar in een kudde gestaan.
Maar goed... achteraf weten we allemaal wat goed zou zijn geweest. Toi toi dat ze maar snel mogen wennen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 16:20

Kaatastrof schreef:
Zo verbazingwekkend is dat niet, althans, mij verwonderd het niet. Paarden zijn kuddedieren dus hij zoekt idd de steun van de kudde op, zelf al kent hij ze niet echt. Ik weet nog met Boris dat die ook suuper nerveus was. We wouden hem ook eerst enkele dagen in 'quarantaine' houden. Maar uiteindelijk hem er toch maar bij gezet. Dat was meteen koek en ei. Beetje show, dat wel. Boris is ook een flinke jongen die best fel uit de hoek kan komen op vlak van territorium. Ik snap echter wel met Diëgo die toch echt nog een stuk groter is dat je voorzichtig bent. Zeker met Prisca ook. Tinky is altijd heel stabiel geweest en heeft veel in kuddeverband gestaan. Ik heb wel een keer gehad bij vrienden dat we ze bij hun paarden lieten in de wei. We reden regelmatig samen, dus ze kenden elkaar. Nou, dat is de eerste keer dat we echt hebben moeten ingrijpen. Ze werd aanzien als indringer, werd in de hoek gedreven en echt nagejaagd en kapot gemept en gebeten. We hebben haar dan in het weiland ernaast gezet met 1 van de Shetten en dat ging perfect. Ik denk dus idd even kijken met wie het beste klikt en zij samen zetten voor de hele kudde er bij betrokken wordt.

Tjee heftige ervaring joh. Ik wil het er eigenlijk niet op aan laten komen dat ik twee groepen ga krijgen die ik gescheiden moet gaan houden.

senna21 schreef:
Ik zou ze toch zsm bijelkaar zetten. Bijvoorbeeld beginnend met de ruinen.
Paard heeft daar 10 jaar in een kudde gestaan.
Maar goed... achteraf weten we allemaal wat goed zou zijn geweest. Toi toi dat ze maar snel mogen wennen.

Ja, ik zit me ook af te vragen of het niet beter is hem er maar gewoon bij te laten. Maar het stallenblok met inloop is daar nu nog niet geschikt voor. Dus dat is nog even een dingetje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:24

Stallenblok & inloop afsluiten.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:40

Ik zou hem inderdaad liever niet alleen laten staan. Logisch wel dat hij daar onruistig van wordt.

Mijn vriendin introduceert een nieuw paard altijd meteen bij de leider van haar kudde, als de leider van de kudde ook bij het nieuwe paard de dienst uitmaakt, dan ging de rest van de kudde erbij (meestal wel één voor één, maar wel op dezelfde dag). Dat gaat eigenlijk meestal vrij soepel. De leider van de kudde regelt het dan verder en zorgt dat de de kwetsbaren met rust gelaten werden door de nieuwe. Misschien is dat nog een optie voor je, Prisca erbij, dan heb je dat maar gehad en daarna de rest erbij voegen?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:58

tamary schreef:

Zou ik ook denken. Samen laten in een weide of ruimte waarbij ze niet klem kunnen lopen, de ruimte hebben en op meer plekken dan paarden hooi neer leggen...

Ze zullen niet meteen vriendjes zijn maar dat is normaal. En dat poupette niet meteen goed gaat, snap ik ergens wel. Heeft hij ooit een Shetlander gezien? Mijn paard vond die kleintjes ook spannend...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 18:22

tamary schreef:

Dat kan inderdaad met een hek, ik moet dan alleen het water organiseren.

bribro schreef:
Ik zou hem inderdaad liever niet alleen laten staan. Logisch wel dat hij daar onruistig van wordt.

Mijn vriendin introduceert een nieuw paard altijd meteen bij de leider van haar kudde, als de leider van de kudde ook bij het nieuwe paard de dienst uitmaakt, dan ging de rest van de kudde erbij (meestal wel één voor één, maar wel op dezelfde dag). Dat gaat eigenlijk meestal vrij soepel. De leider van de kudde regelt het dan verder en zorgt dat de de kwetsbaren met rust gelaten werden door de nieuwe. Misschien is dat nog een optie voor je, Prisca erbij, dan heb je dat maar gehad en daarna de rest erbij voegen?

Ja ik denk dat ik het morgen zo moet gaan aanpakken, het is nu te donker.

Muga schreef:
tamary schreef:

Zou ik ook denken. Samen laten in een weide of ruimte waarbij ze niet klem kunnen lopen, de ruimte hebben en op meer plekken dan paarden hooi neer leggen...

Ze zullen niet meteen vriendjes zijn maar dat is normaal. En dat poupette niet meteen goed gaat, snap ik ergens wel. Heeft hij ooit een Shetlander gezien? Mijn paard vond die kleintjes ook spannend...

Dat zou nog kunnen dat hij nog nooit shetlanders gezien heeft. Ik vind er echter een verschil tussen iets spannend vinden en dat paard aanvallen.

Ja en in de wei dan meerdere hooiplekken maken. Hoewel er ook nog genoeg te grazen staat.

Afijn de ervaring van vandaag https://youtu.be/rOSdHSWIVc0

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:35

Het risico is een beetje (als je het mij vraagt) dat als Prisca echt op hem gaat jagen, ze strakjes met z’n allen door het lint gaan letterlijk. Dus om het zo ‘s avonds te gaan proberen zoals ik deed in het donker is bij jou geen goed plan. Toch denk ik wel dat het goed gaat komen, hoor. Dikke knuffel want dit had je nou ook weer niet verwacht, hè.