[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:27

Super dat het nu in ieder geval waterdicht is

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:17

+:)+ jullie gaan hard zo, hopelijk is het echt maar één buitje en droogt het goed zodat de pannen er zondag echt op kunnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 09:52

Geen pannen, platen ;)

Het is kurkdroog binnen! Eindelijk geen emmers meer hoeven te plaatsen en niet meer te sorteren wat waar moet staan ivm mogelijk nat worden.

Het is zó raar om daar nu op de zoldervloer te lopen, het lijkt net of je in een ander huis rondloopt. Het ruikt fris, stinkt niet meer naar vieze muffe ouwe merde, en het ziet er echt allemaal weer netjes uit. Zo fijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:01

Dat zijn fijne berichten! Blijf genieten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:51

Wat een grote stap vooruit, ik kan me voorstellen dat je hier blij mee bent zeg. Goed werk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 18:12

De eerste platen zijn er zondag niet meer opgekomen helaas, omdat het plaatsen van de folie tegen de zijkant van het huis toch echt veel meer tijd in beslag nam dan gepland. Maar goed, ook dat is nu 100% waterdicht, en de horizontale 'panlatten' liggen op het dak zelf. Een fijner idee met de keiharde wind die we deze week al regelmatig hebben gehad.

Afbeelding

En vooral morgen wordt de proef op de som... Enorme wind en enorme regen wordt er verwacht. Ik houd mijn hart vast...

Maar voor nu nog even genieten van hoe het is (en hopelijk blijft):

Afbeelding

En nu ben ik bezig met opruimen en de randen tussen muur en dak nog op te vullen met beton:

Afbeelding

Verder heb ik afgelopen maandag de pony's naar een ander weiland gebracht, grenzend aan het weiland rond ons huis. Meeeega groot stuk, een hectare met veel bomen, struiken, een beek en een bron. En natuurlijk weer heerlijk divers graasspul, en mooi uitgebloeid gras.

Afbeelding

Ze staan nu zonder graasmaskers en Miracle heeft zijn eczeemdeken af. Helaas is dat eigenlijk nog te vroeg maar met het huidige weer met wind en regen krijgt hij het anders gewoon te koud. De graasmaskers zijn af omdat ik ze wat vond invallen (ruggengraat en ribben iets te goed voelbaar), en dat wil ik niet zo vlak voor de winter.

Ze kregen nu de maskers af zijn weer een nieuwe liksteen. Grappig om te zien hoe iedereen daar op zijn eigen manier mee omgaat:

Afbeelding
Jolly netjes likken

Afbeelding
Punette schraapt het met haar tanden, likken gaat te traag :')

Afbeelding
En Miracle vond het ideaal om de onderkant van zijn hoofd aan te schuren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:09

Haha, ja zoals ieder mens verschillend een ijsje eet, zo ook met paarden. Ik kan in een nieuw blok soms de tanden zien staan van Quarbonne die schraapt. De grote dames likken. Poupette vindt het niet lekker. En mijn oude shet van vroeger die beet er stukken af!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 17:39

Franse klussers onder ons, hoe in de vrede noem je hier de metal stud profielen die je kunt gebruiken om een gipswand te plaatsen in plaats van een houten frame? Ik kan er echt niet achter komen haha.
Nu het vreselijk k-weer is besteden we de tijd maar nuttig met wat uitzoek-, plan- en meetwerk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:40

Oh wacht dat zoek ik even op. Die heb ik namelijk ook nodig mogelijk.gipsplaat is plaque de plâtre dat weet ik wel

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:45

profil aluminium platre, als je daarop zoekt vind je legio, succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:46

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 18:13

Ja bedankt Monique!
Karuna gipsplaat is inderdaad niet zo spannend, de metalen profielen des te meer haha. Je link doet het trouwens niet.

Oh en ons dak is nog steeds goedgekeurd! Niks los qua wind en geen lek qua regen. Na vandaag al 43 mm te hebben gehad en windvlagen tot 150 km/h kan ik weer rustig slapen :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:23

JudithO schreef:
Ja bedankt Monique!
Karuna gipsplaat is inderdaad niet zo spannend, de metalen profielen des te meer haha. Je link doet het trouwens niet.

Oh en ons dak is nog steeds goedgekeurd! Niks los qua wind en geen lek qua regen. Na vandaag al 43 mm te hebben gehad en windvlagen tot 150 km/h kan ik weer rustig slapen :D

Toch zonde, heb je al die emmers voor niets gekocht ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:29

Haha die hebben alweer een nieuwe functie. Ideaal om al die schroeven voor de dakplaten in te stoppen, daarvoor slingerde het gewoon los in de aanbouw rond.
Ze zijn ook ideaal voor transport van kleine dingen tussen huis en aanbouw! En tussen begane grond en zolder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:56

Zo vind ik een kruiwagen onmisbaar vervoer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:05

Monique1963 schreef:
Zo vind ik een kruiwagen onmisbaar vervoer.

Tip: koop en elektrische kruiwagen. Fantastisch ding. Mijne is alleen niet super lang mee gegaan, ik zou wel een goed merk kopen nu.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 21:11

Ja, kruiwagens zijn heilig! Al zijn ze op de steile hellingen nog steeds wat lastig.

Wat een regen vandaag. Het begon rond 12 uur vanmiddag en we hebben inmiddels 70 mm op de teller. My goodness.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:30

Ik heb nog even verder gezocht naar die metalen profielen voor gipsplaten.
Je hebt U-profielen en C-profielen. U profielen zijn voor tegen het (rechte) plafond en op de vloer (rails), en de C-profielen zijn de staanders die verticaal komen (montants). Dan heb je ook nog C-profielen voor tegen een schuin plafond (fourrures), en die worden op zijn plek gehouden met suspentes, korte stukjes metaal.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:45

Hier heeft het ook goed geregend, maar niet zoveel als bij jullie denk ik. Wel zit ons vijvertje weer helemaal vol, die stond helemaal vol. Wel goed voor de planten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 14:10

Zeker! Uiteindelijk was de teller gisteren uitgekomen op 78 mm. Vandaag zitten we ook alweer op 22 mm.
Maar het was zeker nodig. Gisteren toen ik de pony's even ging bezoeken (niet voeren, dat heeft weinig zin met 150 km/uur windvlagen) was het land nog niet eens modderig en kwam er nergens water uit de berg. Dat is dit voorjaar wel een aantal keren gebeurd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 18:22

Afbeelding
Wat is deze...

Afbeelding
Dat is een rare pony!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:21

hahahaha humor! heb je haar teruggebracht naar de buurman?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 21:17

Ja, via mijn weiland. Ze liep vlak langs de nieuwe dakplaten, dat wilden we niet nog een keer testen.
Braaf koetje, reageerde erg goed op mijn aanwijzingen. Toch best prettig in de stromende regen :D

Buurman was niet thuis, ik heb geprobeerd te bellen maar uiteindelijk een texto gestuurd dat ze bij ons in de tuin liep en dat ik haar terug heb gebracht, maar dat ze nog wel op de weg loopt. Ik weet niet in welk weiland ze hoort, maar hij zal haar wel vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:54

JudithO schreef:
Ja, via mijn weiland. Ze liep vlak langs de nieuwe dakplaten, dat wilden we niet nog een keer testen.
Braaf koetje, reageerde erg goed op mijn aanwijzingen. Toch best prettig in de stromende regen :D

Buurman was niet thuis, ik heb geprobeerd te bellen maar uiteindelijk een texto gestuurd dat ze bij ons in de tuin liep en dat ik haar terug heb gebracht, maar dat ze nog wel op de weg loopt. Ik weet niet in welk weiland ze hoort, maar hij zal haar wel vinden.

Nou, toch weer goed opgelost. Fijn dat ze zo lief was. En had ze tegen die platen aan kunnen komen met haar rug? Dat is dan zeker aan de achterkant van je huis? Waar de berg omhoog gaat en de platen lager lijken te hangen omdat het schuin loopt?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 12:23

Nee de platen liggen nog op de grond, ze is er vlak langs gelopen. Wij waren bang dat ze erover heen zou lopen en dan zouden we de platen niet meer kunnen gebruiken. Duuuuur grapje.