[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:46

Maar wacht ff juud, volgens mij moet je alleen iets aanvragen als je binnen een bepaald aantal meter zit van een monument. Dit lees ik bijv op servicepublique:
Quelle autorisation pour repeindre une façade ?
En principe, le ravalement n'est pas soumis à déclaration préalable. Cependant, vous devez déposer une déclaration préalable de travaux (DP) si le bâtiment que vous ravalez est situé dans un des secteurs suivants : Périmètre d'un site patrimonial remarquable: titleContent. Abords des monuments historiques.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:59

AH, oke. Dan is het daar niet voor :D
Maar voor dingen als dakramen plaatsen/vervangen door een andere maat, is het sowieso verplicht. Altijd.
Net als bouwwerken, wat dan ook, groter dan 5 m2. Zelfs een houthok of kippenhok dus, of een carport.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:38

Misschien is het bij jullie juist door dat slaafje dat het zo vervelend is?

Ik vraag hier ook niets aan (iets met slapende honden).
Ramen zijn volledig vervangen, andere omheining, stal aan het bouwen (op basis van een carport die er al stond, waarschijnlijk is die hele carport ook niet gemeld door de vorige bewoners, maar ik bouw niets, ik renoveer O:) ), oude bomen gekapt, kippenhok gezet etc etc.
Buren te vriend houden en vooral niet te rommelig 'bouwen' ed. En geen haan die er naar kraait.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:56

Ja dat lijkt mij ook. Kozijnen en deuren moeten wij ook nog vervangen, maar dat doen we in een weekend zodat het slaafje er niks van ziet. Tip van de buurman ;)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:27

JudithO schreef:
Ja dat lijkt mij ook. Kozijnen en deuren moeten wij ook nog vervangen, maar dat doen we in een weekend zodat het slaafje er niks van ziet. Tip van de buurman ;)

Triest, wonen jullie zo vrij en dan heb je nog zo'n zeikerd in de buurt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:57

Lastig hoor, zo'n iemand die overal op let.
Wij hebben de abri op de huurwei ook zonder vergunning gebouwd. Had het aan de eigenaar gevraagd, maar weet niet of hij zoiets groots verwachtte, maar die zei dat een bouwvergunning niet nodig is. Er staan hier wel meer abris, waarvoor vast geen vergunning is. De buurman heeft er 1 die is 3 keer zo groot bv en ook veel hoger.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:17

Het heeft vanmorgen flink gevroren, vanmorgen ook nog. En het zou overdag ook maar - 1 worden. Dus ik dacht, fijn, geen blubber meer bij de paarden, alles lekker bevroren, mooi niet dus. Net zoveel blubber als gis, echt hopeloos. En nergens ijs, behalve een klein laagje hier en daar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:50

Ah dat is jammer... hier was ik vanochtend wel heel blij met de bevroren ondergrond, ipv de blubber. Ik had jou hetzelfde gegund.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:53

Ja helaas, helemaal niets bevroren hier, ondanks de vorst.
En morgen wordt het al wat warmer, daarna een stuk warmer, maar dan zal de grond hopelijk wel drogen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:28

Ik help het je hopen! Modder is echt waardeloos.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 18:06

Ja, ik haat modder. In Nederland had ik het goed voor elkaar. 3 stallen, 1 voor hooi, andere altijd open, met rubber tegels erin. Flinke afdak ervoor en flink stuk betegeld. Achter de stallen een zandpaddock met schuiltent en een roundpen. Dus nergens modder. Voor de stallen, was de weide, die ging dicht in de winter. Maar daar was natuurlijk wel alles vlak. En geen bossen ed om in te rijden. De uitrij mogelijkheden zijn hier fantastisch.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:11

Ja I feel you. Hier hetzelfde, in NL een track, een schuistal met verharding en een terras waar ik ook op voerde naast de schuilstal. En ik zal nooit meer zeggen dat uitmesten op welk vlak terrein dan ook, zwaar is. Een helling is niet te doen, laat staan met modder. De kruiwagen glijdt gewoon zijwaarts naar beneden.

Maar eerlijk, de pony's doen het hier zo ontzettend veel beter. Dus als zij er tevreden mee zijn, moeten wij dat ook maar zijn ;)

En ik heb het idee dat die van jou het ook best naar hun zin hebben? En die uitrijmogelijkheden, jaaa ik ben blij dat je daar steeds foto's van deelt. Zo mooi!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 18:23

Ja uitmesten is lastig op ern berg, bijna overal valt een kruiwagen om. Wij hebben hier toch geen mesthoop en gooien alle mest over de omheining heen, de grond daarachter is ook gewoon van ons, staan allerlei bomen struiken. Bij de grote wei is het nu wel een flinke berg mest, maar dat zakt wel weer in.
In de wei bij ons huis lopen we dan gewoon steeds heen en weer met ern volle mestvork, is niet zo heel breed daar, wel steil. Ze mesten gelukkig wel het meeste langs de randen.
Ik geloof dat ze het super naar hun zin hebben, ze lopen veel meer nu natuurlijk. En ze kunnen altijd droog staan, hogerop de berg, met hun voeten bedoel ik dan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 13:43

Ik ben een beetje ziekjes, keelpijn, verstopte neus, geel slijm ophoesten, zit ook vast in mijn keel, en algeheel beroerd gevoel. Het gaat nu wel weer iets beter dan vanmorgen.
We waren al vroeg naar de paarden gegaan. Waren nergens te bekennen, hadden ook nog hooi over van gisteren.
Gelukkig geen modder meer, alles stijf bevroren, gisteren en vanmorgen. Loopt wel rottig, maar beter dan modder.
Daarna nog even naar boven gereden en zagen we ze staan boven op de berg. Het is mooi weer, veel zon.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:22

Tinka schreef:
Ik ben een beetje ziekjes, keelpijn, verstopte neus, geel slijm ophoesten, zit ook vast in mijn keel, en algeheel beroerd gevoel. Het gaat nu wel weer iets beter dan vanmorgen.
We waren al vroeg naar de paarden gegaan. Waren nergens te bekennen, hadden ook nog hooi over van gisteren.
Gelukkig geen modder meer, alles stijf bevroren, gisteren en vanmorgen. Loopt wel rottig, maar beter dan modder.
Daarna nog even naar boven gereden en zagen we ze staan boven op de berg. Het is mooi weer, veel zon.

Probeer maar wat vit D op te doen.
Beterschap!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 17:39

Net toch maar even een stukje gewandeld met Lily en Bonita. Het is erg mooi weer, lekker zonnig en nu ook niet koud meer. Riviertje ging flink tekeer nu, jammer dat er allemaal takken voorhangen, zodat je niet heel goed zicht erop hebt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:14

Gaaf dat licht achter de haren van je hondjes, silver lining! Beterschap.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:18

Wij hebben hier eigenlijk allebei een hond. Niet dat we daarmee de andere hond afstoten natuurlijk. Hebben jullie dat ook?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 23:53

balance schreef:
Wij hebben hier eigenlijk allebei een hond. Niet dat we daarmee de andere hond afstoten natuurlijk. Hebben jullie dat ook?

Hoe bedoel je dat? Onze honden zijn gewoon van ons samen. Alleen Coco had ik al voordat ik Milko kende. Die gaat niet meer mee op langere wandelingen, ze heeft een slecht hart.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:01

Ik had het anders moeten verwoorden. Onze honden zijn ook van ons allebei maar de een trekt wat meer naar mij dan de andere.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:56

Die beestjes hebben daar toch ook de tijd van hun leven :+:

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 11:46

Ze trekken alledrie het meeste naar mij toe, Milko is niet zo'n dierenmens.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:49

Ah leuke wandeling met de miniwoefjes <3 lief stroompje water zo.

Ik herken het wel ook hier trokken sommige honden meer naar de een of naar de ander, :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:45

Wij hebben jouw katten mijn katten. Bij eten geven zijn het allemaal mijn katten, bij kots opruimen zijn ze allemaal van mijn man :+

Anders kan hij namelijk nog een extra hoopje opruimen _O-

Ze liggen wel het meest bij mij op schoot, waarschijnlijk omdat ik rustig blijf zitten en niet zo veel aai. En mijn benen tegen elkaar heb, mijn man heeft ze meestal uit elkaar staan en dat ligt natuurlijk niet lekker. Ik ben soms alleen wel erg populair, met 3 katten die tegelijk op schoot willen liggen. Waarvan 1 main coon die in haar eentje al veel ruimte in neemt :')

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:54

Bij ons zijn de 3 honden gek op ons allebei,alleen met wandelen wil de kleine Bolonka(3 kilo) alleen met mij mee,ze gooit haar gewicht in de remmen als mijn man haar aanlijnt zo komisch om te zien.