[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:27

Nee jullie hebben het inderdaad niet getroffen... Alle prijzen die de pan uitrijzen, dat is geen pretje!
Hopelijk gaan jullie alsnog in de goede cijfers terechtkomen, ik blijf voor jullie duimen.

Wij moeten het gros van onze houtvoorraad ook nog flink verkleinen, deze kachel passen die grote blokken niet in. Is geen ramp, maar we moeten eerst even een fatsoenlijk hakblok regelen. Nu zag ik vandaag de buurman ook bezig met het aanleggen van een nieuwe houtvoorraad, ik zal hem morgen eens aan zijn mouw trekken om te vragen of hij toevallig nog zo'n mooi blok heeft liggen die we als hakblok kunnen gebruiken!

Vandaag nog steeds gammel dus we hebben in de aanbouw 0,niks gedaan. Even een lijstje gemaakt zodat ik morgenochtend even langs de bouwmarkt kan, voornamelijk voor zaagjes voor de springzaag (naam in het NL vergeten... Oh wacht! Decoupeerzaag) en de recipro, want we moeten platen van de zijkant van het huis doorzagen maar daar zit een laag crepi overheen. Dus na elke 5 meter is de zaag volledig van zijn tandjes verlost. Morgen maar even kijken voor zaagjes die ook met crepi overweg kunnen en anders maar domweg een stapel meenemen zodat we genoeg hebben om het af te maken... Daarna kunnen de nieuwe platen tegen het huis. Deze moeten btw vervangen worden omdat ze volledig vergaan zijn door de lekkage bij de schoorsteen van de hout-cv.
Als dat klaar is, dan kan de laatste dakspant op zijn plek, die al voor het grootste deel gezaagd klaar ligt. Dan gaan we daarna eerst de voorste helft van het dak vervangen t/m leggen van osb platen, daarna de achterkant. En daarna alles volgooien met folie, latjes en dan de nieuwe platen.
Mijn klus voor als ik tijd over heb als Wilco aan het werk is, de verschrikkelijk verrotte crepilaag aan de buitenmuur verwijderen en vervangen door een nieuwe laag. Zodat het water niet meer door de muur naar binnen komt als het nog eens keihard gaat regenen. De binnenkant van de buitenmuren ga ik trouwens ook nog in een laag enduit zetten (sorry ik ken de NL'se term niet...). Dubbel beschermd!

En daarna zijn we wel weer een maand verder.

Vandaag nog lekker met de pony's getut, goed excuus om weer eens te doen. Ziek zijn is dan toch nog ergens goed voor. En ze genoten er enorm van!
Miracle heeft nu zijn eczeemdeken af, hij had het eergisteren echt koud. Dus af dat ding en het laatste stukje van het seizoen zal hij het vast wel overleven.

Eerst oma Punette:
Afbeelding

Toen was Miracle aan de beurt:
Afbeelding

Foto maken valt bij hem niet mee :')
Afbeelding

En toen Jolly
Afbeelding
Die was niet heel blij, door de kou heeft hij best last van zijn knieƫn achter. Ik zal voor hem maar eens duivelsklauw bestellen om de winter door te komen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:34

We wonen hier nu officieel een jaar en overmorgen is het huis al een vol jaar van ons.
Tijd voor een filmpje!

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:45

Leuk om een jaaroverzicht te zien, hoop gebeurd idd. Heb ergens gemist dat je met je pony's wandelt en ook niet meegekregen dat je in NL was wezen paardrijden. Leuk allebei!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:09

Haha dat klopt! Ik geef niet zo best updates geloof ik ;)
Met de pony's loop ik nog niet ver, tot nu toe alleen even tussen huis en weiland als ik ze bekapt heb om te kijken hoe ze lopen. Checken op hoefbevangenheid. En dat elke 5 tot 6 weken. En ze genieten er altijd enorm van! Als de verbouwing op een iets lager pitje staat wil ik wel verder met ze gaan lopen. Via het pad in het land van de buurman achter ons huis kun je zo de berg op en vandaar kom je op de openbare wandelpaden hoog in de bergen.
Vroeger hebben we vooral met Jolly heel erg veel gelopen. Droog mennen doe ik nog heel graag met Punette en Jolly, met Miracle is alleen echt naast je wandelen mogelijk.
En als er straks niet te veel sneeuw ligt, zeg een cm of 10, dan zet ik Jolly of Punette ook nog wel voor de slee.
Verder zijn ze met pensioen. Jolly vanwege zijn artrose, Punette vanwege haar leeftijd en Miracle omdat we daar nooit een geschikte ruiter voor hebben kunnen vinden. Zo zonde want ik denk nog steeds dat hij dat geweldig had gevonden. Gelukkig vindt hij het wandelen al helemaal het einde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:11

Leuk om te zien en de tijd gaat soms best snel :j

Ik ben bijna een jaar bezig nu, ik zei vorig jaar bijna ja tegen het huis, over een paar weken de eerste keer tekenen, daarna de lange safer wachttijd. Soms lijkt het eeuwig geleden soms nog net vorige maand

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:52

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:52

Lekker luchtig cabrio huis zo :))
Komt er wel snel weer een dakje voor terug?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:54

Nee, ik denk dat we het zo laten. Lekker licht en luchtig :j

Afbeelding

Cabriohuis is inderdaad het juiste woord :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:54

Wat komt er dadelijk op?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:59

een dak hopelijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:00

Joh, ik was eigenlijk eer benieuwd wat voor dakmateriaal :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 21:01

Hetzelfde maar dan goed en nieuw.

Kak, net gisteren alle foto's van mijn telefoon gegooid :')

Maar golfplaten, bac acier, kleur antraciet. Met een goed stuk folie eronder wat bestand is tegen het heftige klimaat hier. Dus koude winters en warme zomers. Die zijn trouwens schreeuwend duur, 200 euro voor een rol van 50x1 meter :oo

En er komen grotere dakramen in, en meer. Nu was het voor en achter 1 kleintje en aan de voorkant ook nog een provisorische. Doorzichtige plaat boven en daaronder een plexiglas raampje. Creatief, dat wel :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:06

Mooi uitzicht, laat het maar van glas ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:24

Dat folie is inderdaad schreeuwend duur, maar wel echt de moeite waard :j
Goed bezig jullie!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:37

Maken jullie ook een dakkapel er in? Nu je er toch bent? Schiet hard op nu. Dak is inderdaad een hoofdzaak vind ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:59

Nee, een dakkapel is niet nodig. Er is boven nu al bijna meer ruimte dan beneden, omdat de ruimte boven het stookhok ook bij het woongedeelte getrokken wordt.

Dak is inderdaad een hoofdzaak. We doen niks voordat dat in orde is, anders blijf je bezig.

Tussenstand na vandaag, begonnen om 8 uur en pas gestopt om 19 uur. We hadden een doel ;)
Afbeelding

Laten we zeggen dat dit best wel een beetje gekkenwerk is haha! Maar volgende week zaterdag zo'n beetje komt er regen en dan moet het dicht zijn. Geen gezeur, moe en verrot zijn bestaat niet want die optie is er gewoon niet. Dus we buffelen door en hopen volgend weekend met de pootjes omhoog te kunnen :j

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:48

En dan kun je languit op je rug op zolder liggen met uitzicht op je nieuwe dak!
Respect voor jullie harde werk.
Hier vandaag al lichte irritatie bij 1 ikea kast... laat staan een heel huis!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:33

erg herkenbaar, ons eerste huis in fr ook heel dak vervangen. Gaan jullie dekken over die platen met pannen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 07:41

Nee, er komen geen pannen op. Gewoon dakplaten, antraciet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:31

Ok. Wij hadden 'golf'platen in het eerste huis. Dat hebben we allemaal vervangen omdat het niet ventileerde en het vocht van het plafond droop.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 20:09

Och daar maak ik me niet zo druk over. Dat was voorheen ook niet het geval, misschien ligt het aan de opbouw en welk type folie er waar gebruikt wordt?
Ik denk dat het hier niet zo'n issue gaat zijn eerlijk gezegd.

De opbouw wordt op die balken die je nu ziet op de foto van gisteren, osb platen.
Dan komt daarop folie/membraan.
Daarover panlatten verticaal en dan horizontaal, en dan daarop de golfplaten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:35

Dus het kan een beetje ventileren, begrijp ik dat goed?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 08:18

Ja, dat klopt. Zelfs op het kippenhok heb ik de platen op latjes liggen, anders krijg je inderdaad al snel dat het vocht nergens heen kan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:09

Er zijn ook platen met vilt aan de onderkant, dat scheelt schijnbaar best veel vocht.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 21:10

Het resultaat na 7 dagen idioot hard werken:
Afbeelding
Waterdicht!!
Althans, dat hopen we dan. Morgen gaat het getest worden.

Tegen het huis lukte helaas niet meer, de zon was al achter de berg nadat we met het dak klaar waren. Maar goed, dat zit goed in de kit dus iets regen zal het wel overleven. Zondag lijkt het weer droog te worden dus dan maken we het daar ook dicht en leggen we vast het eerste rijtje dakplaten. Aldus de planning :D