[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 07:07

Tinka schreef:
Wij hebben in de woonkamer de houtkachel en petroleum kachel. In de slaapkamers en badkamer elektrische kachels. En ook nog elektrische dekens in bed. Warm water met elektrische boiler met tijdklok.
Koken op gas, gasfles staat in de kelder. We gebruiken ook vaak de airfryer en combi oven en magnetron.
Vorig jaar erg veel de elektrische kachels gebruikt, nu veel minder, als het goed is scheelt dat veel op onze elektriciteit rekening.
We hebben petroleum flink ingekocht in oktober, toen was het in de aanbieding voor 25 euro, nu kost het 30 a 35 euro, voor 20 liter dus.

Jullie hebben geen zonnepanelen?

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 08:13

Nee dat is best lastig in Frankrijk. En in de winter is hier niet zoveel zon en juist dan gebruiken we de meeste stroom.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:04

De regels omtrent zp zijn veranderd. Je kunt nu zonder vergunning tot 3kw op de grond neerzetten. Wij hebben ze redelijk ver van het huis staan en toch hebben we er in de winter ook profijt van. We hebben nog geen accu's dat was nog even te begrotelijk, maar dat is wel het plan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:55

Monique1963 schreef:
De regels omtrent zp zijn veranderd. Je kunt nu zonder vergunning tot 3kw op de grond neerzetten. Wij hebben ze redelijk ver van het huis staan en toch hebben we er in de winter ook profijt van. We hebben nog geen accu's dat was nog even te begrotelijk, maar dat is wel het plan.

Wij hebben wel al accu's. Ik zou voor jullie wel aanraden om accus te nemen die ook off grid kunnen, die van ons kunnen dat niet en het zou me niks verbazen dat ik er niks aan heb als de stroom uitvalt.

Als je iets van een ecoflow of vergelijkbaar neemt dan is hij ook nog draagbaar en dus ergens in het veld te gebruiken (misschien ook handig voor het schrikdraad apparaat?)

Die dingen vind ik ook een stuk betaalbaarder dan de accu die wij hebben hangen, zelfs als je er 2 koopt dan ben je waarschijnlijk hetzelfde/minder kwijt voor hetzelfde aantal kw opslag. Je kunt ze ook voor gereedschap zoals een boormachine gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:06

Oh sinds wanneer zijn die gewijzigd? Ik heb vorig jaar daar naar geinformeerd en toen moest er vergunning komen (op het dak dan)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:16

Je mag zonder vergunning 900w per fase, zonder vergunning tot 1.80m hoog (dus op bodem en zonder vergunning op carports en stallen etc) en de installatie moet voldoen aan normen en je moet een certificaat van de fabrikant hebben en je moet het melden bij het elektriciteitsbedrijf. Wij hebben 840 watt nu staan en we gaan nog uitbreiden want we hebben 3 fases, dus we kunnen nog wel ff. Terugverdientijd 6 jaar.

Prairy handige tips voor de accu's.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:25

Ah dat klinkt interessant. Ik zou ze op de grond willen (ooit als ik geld heb :') ) Volgende week eens informeren bij de electricien. Die doet ook zonnepanelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:22

Waarom zou je ze op de grond willen...? Kan je niet iets doen met er een afdakje van maken voor de camper ofzo...? Of is dat de verkeerde kant :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:30

Grond is supermakkelijk en zit je ook nooit fout qua regels. Neerzetten stekker erin klaar.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:39

En op de grond ook veiliger, mijn vriendin in Spanje is volledig offgrid vind haar best angstig met gebruik van stroom,ze benut de accu capaciteit onvoldoende en das jammer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:55

De vergunning, het moet storm bestendig zijn, een afdakje neerzetten mag niet zomaar en "even" iets in de grond krijgen is mogelijk met zwaar materieel of explosieven. :+ het is geen rotsloze grond meest ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:28

karuna schreef:
De vergunning, het moet storm bestendig zijn, een afdakje neerzetten mag niet zomaar en "even" iets in de grond krijgen is mogelijk met zwaar materieel of explosieven. :+ het is geen rotsloze grond meest ook.

Wij hebben dat ook en hebben ze dus gewoon óp de grond staan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 14:57

Wij zouden ze op de schuur met de paardenstallen kunnen zetten. Maar we willen sowieso al eerder verhuizen, dus dat zou zonde zijn.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:14

Tinka schreef:
Wij zouden ze op de schuur met de paardenstallen kunnen zetten. Maar we willen sowieso al eerder verhuizen, dus dat zou zonde zijn.

Toch pas over paar jaar?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 15:27

Misschien toch wel eerder, Milko is de kou en sneeuw e.d. een beetje zat.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:33

Tinka schreef:
Misschien toch wel eerder, Milko is de kou en sneeuw e.d. een beetje zat.

Spanje vonden jullie niks he?
Daar weet ik wel mooie gebieden voor het houden van paarden.
Snap Milko wel ben het nu al beu die gladdigheid en sneeuw.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 15:38

Nee Spanje is helemaal te warm, we blijven in Frankrijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:41

En wij zitten hier te mopperen over het gebrek aan winter :')

Maar ik snap het wel hoor, zeker als je wat lichamelijke klachten hebt dan is kou niet heel erg lekker.

Frankrijk is een enorm regelland, echt alles moet aangevraagd worden. Zelfs als je de luiken in een andere kleur schildert. Dus 'even' iets plaatsen, wat dan ook, is er niet bij. Dat is wel een ding wat me ontzettend tegenstaat hier, moet ik zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:47

Het is even wennen aan de toestemming vragen maar in Nederland mag je soms ook rare dingen niet doen, wij wilden destijds een gammel stuk schutting vervangen voor iets nieuws. Bij het opemeten stopte een overijverige ambtenaar op de fiets met de melding bij plaatsing van een schutting moest hij meteen weg en een stevige boete. Want zijtuin en mocht niet hoger dan 1,25m. Een heg van 4 meter mocht wel. Terwijl zo ongeveer de rest langs het fietspad alles hoog had opgetrokken.

Maar toch eerder weg? :oo Verrassend wat dan met de paarden te doen? Nadeel waar er geen kou en sneeuw is, daar zit je meest in de zomer met extreme droogte kans op bosbranden en erge hitte -O- of je overstroomt heel erg vaak. Een aantal dingen die toch ook niet zo heel aangenaam zijn. Voor mij daarom de keuze om de kortere periode kou en sneeuw te accepteren (waar ik gelukkig niet veel last van heb, ik ben gek op sneeuw en kou ook) omdat dat korter is dan de langere periode hitte overstroming of droogte en kans op bosbranden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:17

Goede plannen dat jullie toch eerder denken weg te gaan. Ik zou echt de dordogne of Lot voor jullie aanraden. Heeft voor paarden voldoende gras, fijne temperaturen, veel engelstalig en zo mooi! Vind de huizen ook erg leuk daar. Geen extremen in weer zoals in jouw plaats of waar ik toen vlakbij jou woonde.

En Frankrijk regelland. Interessant. Wij hebben 3 huizen verbouwd in Frankrijk en we hebben nog nooit never iets aangevraagd. Ooit begonnen we met de aanvraag van een 3e toilet in een huis en toen werden we getipt dat als er al een toilet ooit gezeten had, dat het dan niet hoefde. En tuurlijk vonden wij dat er een wc gezeten had. Dus aanvraag ingetrokken. En luiken andere kleur, heb ik in die 23 jaar dat we in Frankrijk wonen nog niet van gehoord dat je dat moet aanvragen. Tenzij je in een straat zit? In ons aankoopcontract van dit laatste huis, staat alles wat de vorige bewoner illegaal heeft gemaakt, bijv een raam, wij hebben het geaccepteerd en verder is er niemand die het kan schelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:31

De tactiek m.a.w. repareren is wat je doet, niet iets nieuws bouwen O:) . en anders :o? Wel zorgen dat het er netjes uitziet natuurlijk, 1e indruk doet heel veel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:18

Ja, in principe moet je als je de kozijnen of luiken een andere kleur schildert, daar al een officiële melding van maken. Vervangen van kozijnen of buitendeuren, melding. Nieuwe dakplaten in een andere kleur of motief, melding. De gevel wit ipv ton pierre, melding.
We hebben hier het slaafje, die houdt het nauwlettend in de gaten. Anders zou nooit iemand het zien. Die *piep* meldt het tegenwoordig gelijk aan de burgemeester in plaats van het eerst hier te komen vertellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:54

JudithO schreef:
Ja, in principe moet je als je de kozijnen of luiken een andere kleur schildert, daar al een officiële melding van maken. Vervangen van kozijnen of buitendeuren, melding. Nieuwe dakplaten in een andere kleur of motief, melding. De gevel wit ipv ton pierre, melding.
We hebben hier het slaafje, die houdt het nauwlettend in de gaten. Anders zou nooit iemand het zien. Die *piep* meldt het tegenwoordig gelijk aan de burgemeester in plaats van het eerst hier te komen vertellen.

Da's rot, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord dat je bij kleurverandering moet melden. Kleur bekennen ;-) Kan het nog per gemeente verschillen? Ik heb in drie gemeentes dus gewoond in FR en we hebben ons 1e huis van vakwerk voorzien. Van een nieuw dak, dakramen erin. Hele uitbouw die stal was verbouwd tot slaapkamer, wc, buanderie en badkamer en een slaapkamer erboven, nooit iets voor gedaan. En dat was in het zicht van de straat. En we hebben nog zoveel meer aan dat huis verbouwd. We hebben ooit de burgervader een donatie voor het dak van de kerk gegeven en hem op de wijn gevraagd. En gezegd, als wij dit of dat gaan doen, word jij dan boos? En hij zei, als daar al een wasruimte was, dan was het best. Er stond een betonnen bak toen we kwamen. Dat vonden wij wel een wasbak.

Het tweede huis, dat hebben we roze geverfd. Dat was ook vanaf de vallei te zien vanaf de straat. Nooit iets over gehoord. Daar hebben we ook van een schuur leefruimte gemaakt. Ook niets over gehoord. Daar stonden toen wij kwamen al 4 illegale cabannes en die staan er nu, dus 2 verkopen later nog steeds. Die stonden aan de weg. Niemand die het boeit.

Hahaha en wat er allemaal illegaal bij dit huis was, wil je niet weten. Ik denk dat hier maar heel weinig officieel staat. Wat we afbreken mag er niet meer opnieuw komen, maar wat we onderhouden mag blijven staan.

Dus net wat Tamary zegt, als je het repareert/onderhoud, mag het wel.

En die cantonnier van jullie moet je maar groede vriendjes mee worden, wijntje geven met kerst en zo, net als de brandweermannen en de postbode die krijgen ook altijd wat.

O trouwens ik lieg, voor een groot 2x 3kw zonnenpanelen systeem wel vergunning gevraagd, dat moet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:06

Alles wat uiterlijk vertoon is, moet je in principe een melding van maken. Hier ook dakramen die er al zaten maar we een heel stuk groter wilden hebben. Ook een melding van gemaakt.
Ik denk dat het verschil voornamelijk zit in hoe de gemeente ermee om gaat. De regels zijn namelijk gewoon nationaal. Die heb ik meestal al in screenshot op de telefoon voor als het slaafje weer eens komt zeuren. Het gezeur over het kippenhok wat ik heb gebouwd. Terwijl die onder de 5 m2 is en dus geen melding nodig. Al dat soort dingen. Echt om gek en vooral doodmoe van te worden. Het slaafje valt geen vriendjes mee te maken. Hij wordt uitgekotst door de hele vallei, gedraagt zich bij iedereen zo behalve bij madame le maire.
Het lijkt erop dat wij het wat dat betreft gewoon niet zo goed getroffen hebben en jullie wel ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 19:30

Wij hebben de luiken groen geverfd, waren beige. Het viel mij juist op dat in het dorp de luiken alle kleuren van de regenboog hebben, denk dus niet dat daar eisen voor zijn. Weet wel dat de daken alleen zwart of grijs mogen zijn. Wij hebben verder niet veel aan het huis veranderd aan de buitenkant.