[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:22

Wat is hij braaf en lief!! En toch niet sloom met opjagen of rijden. Hij lijkt echt heel erg goed opgevoed en behandeld. Je ziet ook in het filmpje hoe fijn ze met hem omgaan.
En de buigproeven echt keurig!
Wanneer komt hij ook alweer? Dus geen tripje Nederland voor jou..
Nu natuurlijk alles klaar maken voor zijn komst! Leuk hoor.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:24

Hij is superbraaf en relaxt hoor. Zo'n koudbloed doet alles een beetje in slowmotion lijkt het, zal vast lekker zitten met rijden. Het is wel een reus, past ie überhaupt wel in jullie stal?

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:29

Wat een geweldig paard, ik zou er ook zomaar verliefd op kunnen worden. Hier gaan jullie zoveel plezier van hebben, het is jullie gegund ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:40

Wauw, geweldig, zeg, hoe braaf hij is ! Echt een schatje <3
Het ziet er werkelijk een zálig paard uit ! Oh, daar ga je een mooie tijd mee tegemoet !
(ben hier eerlijk gezegd wat jaloers aan het worden ;) )

Ik vind het ook zo mooi om te zien, hoe ze met hem omgaan. Zo zacht en toch consequent. Echt zoals het hoort, nietwaar :D Ik denk te mogen stellen, dat die mensen hun paarden écht graag zien.

Nu nog duimen, dat de grote dames bij jou hem óók leuk gaan vinden en dat ze hem direct opnemen in hun kudde :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 17:13

TinkerTreas schreef:
Dat is echt wel heel erg braaf <3

Ja TT ik ben er ook blij mee hoe braaf hij is. Afwachten of hij bij mij ook zo braaf is uiteraard, zij kennen hem al vanaf 2 jaar oud, dus in febr 11 jaar.

Tilmar schreef:
Wat is hij braaf en lief!! En toch niet sloom met opjagen of rijden. Hij lijkt echt heel erg goed opgevoed en behandeld. Je ziet ook in het filmpje hoe fijn ze met hem omgaan.
En de buigproeven echt keurig!
Wanneer komt hij ook alweer? Dus geen tripje Nederland voor jou..
Nu natuurlijk alles klaar maken voor zijn komst! Leuk hoor.

Hi Tilmar, nee hij is niet sloom. Mijn andere comtois Prisca is dat ook niet. Hoef niet te drijven. Misschien is het een werkwillig ras.

Hij komt 5 januari en we gaan het zien of naar NL mogelijk gaat zijn voor mij. Zo niet, geen man eh vrouw overboord.

Tinka schreef:
Hij is superbraaf en relaxt hoor. Zo'n koudbloed doet alles een beetje in slowmotion lijkt het, zal vast lekker zitten met rijden. Het is wel een reus, past ie überhaupt wel in jullie stal?

Klopt Tinka, echte koudbloedjes als dit zijn nooit zo heet als warmbloeden. Hij kan in Callas' box wanneer nodig. In Prisca's en zeker Poupettes box vind ik het te laag voor hem. We maken ook het platform voor de boxen breder, dat vind ik ook te krap voor 5 paarden in het passeren.

balance schreef:
Wat een geweldig paard, ik zou er ook zomaar verliefd op kunnen worden. Hier gaan jullie zoveel plezier van hebben, het is jullie gegund ;)

Dank je Balance, het zou fijn zijn als ik onbezorgd zou kunnen gaan rijden. Dat zou dan voor het eerst eigenlijk zijn sinds héééél erg lang.

Marilu schreef:
Wauw, geweldig, zeg, hoe braaf hij is ! Echt een schatje <3
Het ziet er werkelijk een zálig paard uit ! Oh, daar ga je een mooie tijd mee tegemoet !
(ben hier eerlijk gezegd wat jaloers aan het worden ;) )

Ik vind het ook zo mooi om te zien, hoe ze met hem omgaan. Zo zacht en toch consequent. Echt zoals het hoort, nietwaar :D Ik denk te mogen stellen, dat die mensen hun paarden écht graag zien.

Nu nog duimen, dat de grote dames bij jou hem óók leuk gaan vinden en dat ze hem direct opnemen in hun kudde :j

Ik denk idd ook Marilu dat die mensen goed voor hun paarden zijn, het was die man zijn leven natuurlijk, koetsier zijn. Maar het was dan wel weer raar dat ze die ijzers er zo afgetrokken hadden en hem met rafels lieten lopen waardoor hij zo struikelde. Hij heeft nu met nette hoeven, geen een keer mee gestruikeld.

En rijd jij jouw quarters? Want die hebben ook heerlijke gangen, vooral de jog.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:32

Vaak, niet altijd worden de ijzers eraf gehaald zonder daarna te bekappen.
Zodat ze iets minder gevoelig zouden lopen.
Maarja of het handig is, geen idee.

Layka hadden wij normaal altijd ca 16 weken op ijzers.
Omdat we in het voorjaar/zomer begin herfst veel meer met de kar onderweg waren.
Maar die heeft nooit een probleem gehad nadat de ijzers eronder weg waren

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 18:00

hagelslag schreef:
Vaak, niet altijd worden de ijzers eraf gehaald zonder daarna te bekappen.
Zodat ze iets minder gevoelig zouden lopen.
Maarja of het handig is, geen idee.

Layka hadden wij normaal altijd ca 16 weken op ijzers.
Omdat we in het voorjaar/zomer begin herfst veel meer met de kar onderweg waren.
Maar die heeft nooit een probleem gehad nadat de ijzers eronder weg waren

aha, dat vind ik geen onredelijke reden. Ik zou dan wel als ik hun was de rafelende happers eraf gehaald hebben, want dat blijkt nu wel dat dat echt de reden van het struikelen was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 00:26

Bonne année bonne santé iedereen, dank voor het meeleven en steunen alweer een jaar lang!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 00:39

Frohes neues Jahr :)F

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 12:23

Coucou, (zoals de Fransen zeggen) Het eerste filmpje van 2026 van MaquÉden staat online! Met de stappen die we in 2025 gezet hebben, nog even Yoda in de picture en afsluitend met het goede nieuws van Diego!

https://youtu.be/5kLdy3tmAAw

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:36

Jullie mogen tevreden terugblikken op een vruchtbaar 2025 !
Spijtig uiteraard van Yoda :(:)

Maar zoals je aanhaalt, het leven gaat alsmaar voort en dieren/mensen komen en dieren/mensen gaan.
Diego komt nu in jullie leven en hij gaat ongetwijfeld goed in de wattekes gelegd worden bij jullie !
Een 'nieuwe' start op paardenvlak en leuk dat het net samenvalt met het nieuwe jaar :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 19:59

Hi Marilu, ja, heel raar, maar de aarde draait alsmaar door, ook al kan je eigen wereld even stilstaan.

Ik zeker, en Erwin ook, kijk(en) erg uit naar maandag wanneer Diego komt. Vandaag al weer een stuk voorbereid. Diego moet in de rijbak kunnen. Daar staan veel hondenspeeltjes die niet geschikt zijn voor paarden dus die verplaatst.
Verder gaat hij eerst alleen in de rijbak en gedurende de week willen we dat ze met zijn allen uit dezelfde hooiklok gaan eten, maar wel gescheiden. Dus daar hebben we het schrikdraad voor omgezet en georganiseerd met handvaten.

De komende dagen gaan we nog meer aanpassingen doen, en dat is alleen maar leuk.

Morgenavond komen de buren een borrel met hapje hier eten, dan kan ik hem voorzichtig gaan voorbereiden op dat er nog een opvreter bijkomt en ik komend hooiseizoen 20 balen ga afnemen minimaal. Dus morgen overdag ga ik boodschappen doen voor de hapjes van de avond en dan gelijk wat dingetjes voor Diego kopen. Een flubberbak en een zoutlik bijvoorbeeld.

Ik heb er zin an!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:25

Klopt, die eerste zin, Monique.
Dat gevoel heb ik erg sterk gevoeld toen mijn vader overleden is (ondertussen al 22 jaar geleden).
Dat heel rare gevoel dat je niet snapt, dat alles maar gewoon doorgaat, terwijl je eigen wereld even ophoudt met draaien en je zou willen dat al de rest ook zou 'stilstaan', want je kan er met je hoofd niet meer om.

Tof dat je al zo bezig bent met alles regelen voor de komst van Diego !
Spannend, toch, hé ! En zo zie je maar dat je als 60+-er nog net evenveel kriebeltjes in de buik kunt hebben bij de komst van een (nieuw) eigen paard ;)

Ik heb zonet een stukje Frankrijk binnengekregen :D
Dit in de vorm van Frans hooi, netjes gebracht door een Nederlandse firma :j
Eerste keer dat ik daarbij bestel en was aangenaam verrast dat ik zelfs een nieuwjaarspakket kreeg !

Moeder quarter is spijtig genoeg weer hoefbevangen geraakt. Het is de derde keer ... eerste keer december 2014, tweede keer februari 2021 en dan nu dus weer ...
De voordroog die ik heb, blijkt weer véél te rijk aan suikers te zijn. Paarden en ezels zijn allemaal een beetje 'ontploft' dik. En moeder Q is dus de grootste pineut.
Het Franse hooi zou arm aan suiker moeten zijn (minder dan 7,5%, volgens de website).
Duimen maar dat het helpt ... (en om te beginnen al hopen dat ze het gaan lusten)

Welke hapjes bereid je dan voor de buren ? Toch altijd alles vegan ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 13:21

Tjee wat akelig dat ze hoefbevangen weer is. Dat moet zo verschrikkelijk pijnlijk zijn. Krijgt ze pijnstillers? En houd je haar nu op box?

Ja, de wereld draait almaar door en de tijd gaat niet stilstaan, hoe je ook zou willen. En toch is dat maar goed ook. Doorgaan is beter dan blijven hangen in een negatief gevoel.

En ja, al maanden nu de kriebels in de buik van de zenuwen, maar gek genoeg zodra ik opstap in het zadel of zelfs in de buurt van een paard ben vergeet ik dat en is het weg.

Wat tof dat suikerarm hooi hebt kunnen kopen! Mag ik de site weten? En wat bijzonder een nieuwjaarspakket van hen? Wat kreeg je dan? Een strotouwje? Grapje.

Ja, de hapjes zijn vegan. Ik was prettig verbaasd want de supermarkt krijgt er toch telkens weer wat veganistisch bij. Ik heb nu bijv veganistische feta gescoord! Moet het wel zelf op olie zetten. Dus dat staat op tafel, ik bak verder veg worstjes, veg balletjes, veg nuggets, en veg loempiaatjes. Het heet anders maar ik ben het ff kwijt en ook van die driehoekjes van dat soort deeg met groente erin. Ik heb ook miniwrapjes met bonenmengsel en blini's met veg boursin. En dan kan ik ook nog augurkjes in veg vleeswaren rollen en ik heb alles in huis voor een veg pizza met veg strooikaas.
Pffff nu ik dit zo lees is het veel te veel! Maar ja beter dat en dat we er nog zelf van eten morgen en overmorgen dan te weinig.

De buurman en buurvrouw zijn echte lekkerbekken en houden van veel en vet, hahaha, nu is het niet vet, maar veel wel.

Ik hoop alleen dat ze niet verplaatsen, want daar zijn ze erg goed in.

Bref, je moet wat om je hooi veilig te stellen ;-) ik ga aan de slag!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:57

Haha, ja, je moet je netwerk verzorgen, hé !
Daar ben ik niet zo'n goeie in, mijn man wel. Hij doet de PR hier voor ons huishouden :D

En je kan nog altijd online hooi bestellen, hé ;)

Je mag zeker de site weten. Het is wel een Nederlandse site, hoor, geen Franse.
Het is Hay to you, waarbij ik besteld heb en dit is de link naar wat ik besteld heb :

https://www.haytoyou.nl/shop/180/laagsu ... nd-compact

En het was een mooi nieuwjaarspakket, hoor.
Zat erin : zo'n baal van 18 kg van hetzelfde hooi dat ik besteld had, een flesje appelsap, een 'Green bite' (zo'n geperst blokje hooi/luzerne om te voeren tussendoor), een zakje Metazoa-snoepjes (dezelfde die ik al gebruik, dus perfect !), een liksteen (smaak banaan en nog iets, gelukkig wel zónder suiker), enkele worteltjes.
Hier zeggen we dan 'gene krot, hé' ! Wat neerkomt, op 'niet slecht, hé' :D

Veearts is geweest. Ze heeft een spuit gekregen met pijnstiller/ontstekingsremmer. En nu dus nog een weekje medicatie geven.
Verder dus : dieet, enkel hooi geven. Gelukkig is het hooi net op de goeie moment geleverd !

Ze heeft ook al 'sloefkes' gekregen.
Geen foto van de huidige versie, maar hier is een foto van een vorige keer :

Afbeelding

Geleerd van de dierenarts. Gewoon een bepaalde soort schuimrubber (stevig genoeg) in de vorm van de hoef snijden en dan vastkleven met ducked tape. Werkt even goed als dure hoefschoenen, zei onze dierenarts.
Het vraagt wel handigheid om dat te doen, hoor. Zeker omdat ze niet graag een been geven, als dat pijn doet aan het andere been waarop ze moeten leunen.
Uiteraard regelmatig te hernieuwen, want verslijten doet het wel snel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 14:22

Zo gisteren is buurman hooi geweest, een half uur te laat en zonder vrouw, maar dat vonden we niet erg want het is een erg onaangename vrouw die ons niet moet. Ze heeft weinig manieren, is enorm lomp in haar taalgebruik en ik denk dat ze wel eens opzettelijk kwetst. Maar ze was niet meegekomen, gelukkig. Dus tot half twaalf gezellig met de buurman zitten borrelen met zijn drietjes en dat was erg verhelderend over een aantal dingen. En ja ik heb nu 20 hooibalen gevraagd voor aankomend seizoen. Hij was niet zo negatief als eerste jaren dus ik heb goede hoop dat het gaat lukken.

En dan ook vandaag maar de andere buren gebeld of ze vanmiddag even langs komen. Dat zijn de vreemde hoarderburen. Ze zei dat ze in haar oude kleren kwam want ze kunnen zich niet omkleden in hun huis zei ze want het is te koud. De elektrische verwarminkjes geven te weinig rendement, en hun petroleumkachel daar kan ze geen reukloze petroleum voor vinden.

Dit verhaal is al jaren zo. En als je dus altijd in dezelfde kleren loopt en je niet uitkleedt en bijgevolg dus ook je niet wast, dan kun je nagaan hoe ze stinken. Dus daar ben ik niet blij mee. Ik had nieuwjaarscadeautjes voor ze gekocht, doosje chocolade, doosje koekjes, en een kleurboek met kleurpotloden en meestal als we iets aan ze geven dan leggen we het op de brievenbus en sms ik dat ze het mogen pakken. Maar Erwin vond dat te onmenselijk, dus voilà dan maar uitgenodigd.

Hier een foto van de tafel met veganistische hapjes, van gisteren. Voor vandaag heb ik nog genoeg dat ik opnieuw kan maken, dus we doen het nog eens dunnetjes over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Marilu, ik heb de site bekeken van het hooi, ik hoopte te ontdekken waar ze hun hooi in Frankrijk vandaan halen, maar dat was niet te vinden.
Wat grappig dat nieuwjaarspakket, leuke dingen! Handig ook.

Voor je merrie ik heb hoefschoenen van Callas maat 5 die je mag overnemen als je dat wilt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:35

Ziet er lekker uit.
Wat een raar verhaal van die petroleum, wij kochten altijd de goedkope 20 liter van de supermarkt of bouwmarkt, die is ook vrijwel reukloos. Verbaasd me dat ze dat ruiken als ze zo stinken haha.
Dat wordt dan maar flink wierrook stoken bij jullie thuis om de geur te maskeren.
Ik had onze overbuurman ook gevraagd hoeveel hooibalen hij nog had, hij zei ohhhh, nog meer dan genoeg, stuk of 400. Wij hoeven ons geen zorgen te maken dus. Hun paarden eten trouwens ook ongeveer 1 baal per week, ze hebben er ook 4.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 15:34

Ja, ik zal idd ff wierrook aan doen. En ik vind het ook een gek verhaal van die petroleumlucht, maar het zijn heel vreemde mensen, dus ik neem alles met een grote korrel zout.

Mijn hooi buurman schrok toen ik 20 balen vroeg. Hij dacht dat ik die nu wilde hebben. Maar hij zit zelf krap voor zijn koeien zegt hij. Maar toen ik zei dat het voor aankomend hooiseizoen is, was het uiteraard een ander verhaal.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:00

Ik had die wierook stokjes die ik van jullie had gekregen aangedaan na het frituren van die oliebollen ed, hielp erg goed.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:05

Bijna vergeten: de beste wensen voor het nieuwe jaar en succes 5 januari met de nieuwe aanwinst, spannend!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:18

Dat ziet er lekker en gezellig uit,Mo.

He jakkes het is zo vies als mensen stinken omdat ze zichzelf niet wassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 18:32

Tinka schreef:
Ik had die wierook stokjes die ik van jullie had gekregen aangedaan na het frituren van die oliebollen ed, hielp erg goed.

Ha leuk dat ze helpen, ik vind die geur erg fijn, beetje midden jaren 60 geurtje, hippies associeer ik het mee.

uxgranta schreef:
Bijna vergeten: de beste wensen voor het nieuwe jaar en succes 5 januari met de nieuwe aanwinst, spannend!

Ook een gezond 2026 gewenst voor mens en dier. Ja overmorgen al...
Ik heb er wat hem en mij betreft wel 100% vertrouwen in, ik vind het vooral spannend met de andere paarden.

rocymax schreef:
Dat ziet er lekker en gezellig uit,Mo.

He jakkes het is zo vies als mensen stinken omdat ze zichzelf niet wassen.

Ze zijn geweest. 1,5 uurtje maar gelukkig. Ze waren een half uur te laat, net als de andere buurman dus om 16.30 arriveerden ze pas en ze gingen om 18u weer weg. Ze hadden wel heel lief een grote doos bonbons bij zich voor ons. En ze deden geen jas of muts uit of af, heel bizar. Maar omdat ze alles aanhielden en zich veelvuldig ingespoten hadden met parfums, rook je alleen héél dichtbij wat. En zo dichtbij kwamen ze alleen bij de binnenkomst en afscheidskus, dus ik heb het uit kunnen houden.

Verder zijn ze superbizar. Ze zijn beide mythomaan en dit keer met het recente overlijden van BB had zij een verhaal dat ze een keer een pallet diereneten van BB heeft gehad en een cheque. Dat kan natuurlijk. Maar geloven doe ik het niet. Verder weer van allerlei sterke verhalen over hoe ze dieren heeft genezen en hoe slecht dierenartsen zijn en hoe zij dierenartsen uitlegt hoe ze moeten genezen. Tja, kan natuurlijk, maar alweer, geloven doe ik het niet.

Afijn ik laat haar gewoon praten en zeg op de juiste momenten "oui". Het veganistische eten begrepen ze niet. Hoe kun je nu pizza met kaas en salami hebben als het geen kaas en salami is. Maar ze vonden het wel lekker.

Maar van voor Diego voorbereiden is weinig gekomen, dus morgen vol aan de bak.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:08

Mooie, gezellige hapjestafel, Monique !
En gelukkig staan je gasten er dan toch voor open, om vegan hapjes te willen proeven !

Wel gek, dat ze hun jas niet uit wilden doen :D
Maar zoals je het beschrijft, zijn ze zichzelf misschien bewust van het wáárom niet ;)
Dat te laat komen, is dat ook niet iets typisch : hoe zuidelijker je gaat, hoe minder stipt ?

Wat de hoefschoenen betreft : dit moeten speciale 'medische' hoefschoenen zijn, in geval van hoefbevangenheid, schoenen die ze ook continu moeten kunnen dragen. Het luistert dus nogal nauw ...
We houden het dus maar op de zelfgefabriceerde sloefkes :D
In ieder geval bedankt voor het aanbod om Callas' schoenen over te nemen, maar ik vermoed ook zo maar even, dat die te groot zouden zijn voor onze moeder quarter. Ze heeft niet zo'n grote voeten, eigenlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 10:46

Marilu schreef:
Mooie, gezellige hapjestafel, Monique !
En gelukkig staan je gasten er dan toch voor open, om vegan hapjes te willen proeven !

Wel gek, dat ze hun jas niet uit wilden doen :D
Maar zoals je het beschrijft, zijn ze zichzelf misschien bewust van het wáárom niet ;)
Dat te laat komen, is dat ook niet iets typisch : hoe zuidelijker je gaat, hoe minder stipt ?

Wat de hoefschoenen betreft : dit moeten speciale 'medische' hoefschoenen zijn, in geval van hoefbevangenheid, schoenen die ze ook continu moeten kunnen dragen. Het luistert dus nogal nauw ...
We houden het dus maar op de zelfgefabriceerde sloefkes :D
In ieder geval bedankt voor het aanbod om Callas' schoenen over te nemen, maar ik vermoed ook zo maar even, dat die te groot zouden zijn voor onze moeder quarter. Ze heeft niet zo'n grote voeten, eigenlijk.

Ik weet idd niet of ze het zelf weten dat ze 'ruiken'. En ze hebben wel div dingen geprobeerd qua veggie en ze vonden het wel lekker, maar je kon aan hun gezicht zien dat ze het gek vonden.
En ja, dit is nog wel van beide buren de oude garde, jonge Fransen zijn niet meer zo te laat. Minder layd back Frans zal ik maar zeggen. Die jonge generaties eten ook tussen de middag maar 1 uur of minder en de oude generatie neemt nog 2 uur zoals het vroeger was. Ik kan me voorstellen dat het in Spanje bij jou ook zo is waar de oude generaties nog gewend zijn aan de siësta tot 4 uur minstens en de jongere generaties daar geen tijd meer voor hebben.

Qua schoenen, ik heb hoefschoenen die de hele tijd gedragen kunnen worden. Het is nog een set megasus, nieuw in de verpakking. En Callas heeft niet zulke grote voeten, ze is kleiner dan jouw quarter denk ik. Ze is maar 1.42 geloof ik en ze heeft maat 5 meen ik. Mocht je toch belangstelling hebben dan lees ik het wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:31

Afbeelding

Als ze binnenkort toch eens zo op de foto zouden willen gaan, met ai gemaakt uiteraard en hij was een oor van Callas vergeten dat heb ik erop geplakt, ziet er niet uit, maar toch leuk