[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:12

Tinka schreef:
Ik sta altijd pas laat op, om 10uur. Dan rustig eten en op gang komen. Om een uur of 12 naar de paarden en tussen 13 en 14 uur weer thuis. Dan gaat de kachel pas aan. Zou ik hem eerder aan doen dan gaat ie toch weer uit als we bij de paarden zijn. Hij gaat soms sowieso lastig aan, je moet langzaam opbouwen met kleine houtjes, niet teveel tegelijk, elk half uur een houtje erbij. Als ie dan eenmaal goed heet is na een uur of 4 kunnen er grotere stukken hout op.

Dat is niet normaal dat je 4 uur bezig bent om een kachel goed te laten branden. heb je de Zwitserse methode wel eens geprobeerd?

https://www.haveverwarming.nl/kenniscen ... ookmethode

lukka63

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:22

Ik denk dat het ook beter kan in ons vorige huis waren we afhankelijk van onze finse speksteen kachel die 2x per dag brandde, en daarmee woonkamer slaapkamer en badkamer verwarmde.
Bovenstaand artikel gebruikten wij ook.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:03

YvonneV schreef:
Tinka schreef:
Ik sta altijd pas laat op, om 10uur. Dan rustig eten en op gang komen. Om een uur of 12 naar de paarden en tussen 13 en 14 uur weer thuis. Dan gaat de kachel pas aan. Zou ik hem eerder aan doen dan gaat ie toch weer uit als we bij de paarden zijn. Hij gaat soms sowieso lastig aan, je moet langzaam opbouwen met kleine houtjes, niet teveel tegelijk, elk half uur een houtje erbij. Als ie dan eenmaal goed heet is na een uur of 4 kunnen er grotere stukken hout op.

Dat is niet normaal dat je 4 uur bezig bent om een kachel goed te laten branden. heb je de Zwitserse methode wel eens geprobeerd?

https://www.haveverwarming.nl/kenniscen ... ookmethode

Heb ik geprobeerd, werkte voor geen meter.
Het duurt geen 4 uur voordat ie brand, dat gaat vrij snel. Het duurt 4 uur voordat het een beetje warm wordt in huis en de kachel goed heet is. Het is een goede kachel, een Hearthstone, gietijzer, bekleed met speksteen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:09

Nadeel van speksteen is dat het lang duurt voordat hij warmte afgeeft, hij blijft wel veel langer warmte afgeven als hij uit is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:21

lukka63 schreef:
Nadeel van speksteen is dat het lang duurt voordat hij warmte afgeeft, hij blijft wel veel langer warmte afgeven als hij uit is.

Ja dat is het denk ik. De kachel is nu een half uur aan, het deurtje kan ik al niet meer aanraken, maar de kachel ventilator is nog niet eens aan. Die blijft wel heel lang door draaien als ie al weer uit is in de nacht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:59

aha, speksteen was een droom van mij. Vind het zo prachtig. Maar toen ik hoorde dat het een heel egale warmte geeft, was ik niet overtuigd. Ook de prijs overtuigde me niet. Vind het wel heel gezellig dat de katten er zo lekker op kunnen liggen.

Ik wilde een kachel waar ik ook op zou kunnen koken indien nodig. Dus vandaar dat we een Godin met oventje en kookplaat hebben. Ze heeft vele malen overcapaciteit voor de ruimte die ze bij ons moet verwarmen, maar daar ben ik toch wel erg blij mee. Nooit koud en zooooo efficient.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:08

Dit was hem moest speciale fundering voor gemaakt worden.

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:38

Oh Lukka, die is mooi <3
Ik wilde ook een nieuwe kachel, ons huis is zo verrekte vreemd gebouwd en moet eigenlijk gerenoveerd worden.
Toch zou ik dan liever voor een AGA fornuis gaan, verwarmd ook nog goed. Maar die zijn stervensduur en loei zwaar. Gaat het dus allebei niet worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:40

Hm, pas op Balance, aga cookers verwarmen niet zo fijn als je zou verwachten. Wij hebben dat systeem in het eervorige huis gehad en koken ideaal, maar verwarmen niet zo goed, omdat in principe alle warmte geleid wordt naar het koken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:42

Ah, kijk. Die ga ik meenemen :)*

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 20:03

Speksteen kachel vind ik ook erg mooi. Onze kachel is alleen bekleed met speksteen. Ik geloof dat ie nieuw 3500 euro kost. Onze was tweedehands, iets van 300 euro.
We hebben ook een houtgestookt fornuis, een Dietrich, in het begin wel gebruikt toen we de kachel nog niet hadden. Werd ook goed warm, en je kan er op koken en zit een oven in. Kunnen alleen kleine stukjes hout in. Er zit ook nog een cv systeem op aangesloten. Maar de pomp is kapot, Milko heeft een nieuwe gekocht, maar niet gemonteerd. En er is 1 radiator tussen uit, materiaal om het weer aan te sluiten ligt ook klaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:15

Radiator op houtkachel hebben wij ook gehad in ons andere huis in frankrijk. T*ring wat een drama's hebben we daarmee gehad. Voor iedereen die een merk zoekt, neem noooooooit Rosa. Een italiaans merk. De kachel was heel snel oververhit en dus klapte de boiler in de haard, dus het gietijzer van de boiler knapte. Niet reparabel, dus andere boiler erin. Toen het dan wel werkte, konden we hem niet zo hoog stoken dat de 3 radiatoren fijn warm werden. Dus per saldo bleven de kamers kouder dan we wilden. Het warme water voor douche was gewoon veel te weinig als je ook de radiatoren wilde verwarmen, dus dat hebben we niet eens geprobeerd. Koken op hout was wel handig op dat ding, maar ja veel geld betaald voor alle andere functies die dus niet naar tevredenheid werkten.

Wat ik onhandig blijf vinden aan alleen koken op hout, zoals een aga, is dat je in de zomer wegbrandt. Je moet toch dan je hele kachel aanmaken voor alleen koken. Dat hebben we dus ook gedaan een paar jaar, maar we hebben er later een elektrische kookplaat bijgenomen.

Maar net als spekkachels vind ik aga's geweldig mooie apparaten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 20:33

Dat fornuis stond er al, denk ik wel een goed degelijk ding hoor en best oud.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:54

De sneeuw is grotendeels weg gesmolten, maar op de weg ligt nog wel wat en is best glad.
Gelukkig heb ik de paarden gisteren en vandaag niet meer horen hoesten.
Ik heb ze vandaag wel de dunnere dekens op gedaan, die zijn denk ik beter waterdicht, het gaat 4 dagen regenen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een extra bevestigingskoord voor mijn airbag vest van de fabrikant opgestuurd gekregen, zat een rekening bij van 2,40, inkoopprijs denk ik. Bij de ruitersport zaak 13 euro. Dus dat scheelt weer.
De courier had mij gebeld, hij wou het vrijdag bezorgen maar alles wegen zaten natuurlijk dicht.
Of ik niemand in Lacaune kende. Toen bedacht ik, vraag meneer Bru, de eigenaar van de wei, en buurman met schuur. Die vond het prima. Dus adres doorgestuurd naar courier, en die heeft het daar afgeleverd. Dacht haal het over een paar dagen wel op.
Staat meneer Bru net voor de deur met het pakje, super aardig. Hij vertelde ook dat ie met de burgemeester had gebeld over het gebrek aan sneeuwvrij maken door de gemeente werkers. Hopelijk heeft het geholpen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:01

Ow wat lief van meneer Bru! Heb je een wijntje met hem gedronken? Als je hem ooit weer ziet moet je eens vragen of hij familie is van de (inmiddels overleden) gebroeders Bru uit Labastide Rouairoux. Dat waren zo ongeveer onze buren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 18:58

Nee niets gedronken, hij kwam het alleen even afgeven en ging toen weer weg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:57

Monique1963 schreef:
Radiator op houtkachel hebben wij ook gehad in ons andere huis in frankrijk. T*ring wat een drama's hebben we daarmee gehad. Voor iedereen die een merk zoekt, neem noooooooit Rosa. Een italiaans merk. De kachel was heel snel oververhit en dus klapte de boiler in de haard, dus het gietijzer van de boiler knapte. Niet reparabel, dus andere boiler erin. Toen het dan wel werkte, konden we hem niet zo hoog stoken dat de 3 radiatoren fijn warm werden. Dus per saldo bleven de kamers kouder dan we wilden. Het warme water voor douche was gewoon veel te weinig als je ook de radiatoren wilde verwarmen, dus dat hebben we niet eens geprobeerd. Koken op hout was wel handig op dat ding, maar ja veel geld betaald voor alle andere functies die dus niet naar tevredenheid werkten.

Wat ik onhandig blijf vinden aan alleen koken op hout, zoals een aga, is dat je in de zomer wegbrandt. Je moet toch dan je hele kachel aanmaken voor alleen koken. Dat hebben we dus ook gedaan een paar jaar, maar we hebben er later een elektrische kookplaat bijgenomen.

Maar net als spekkachels vind ik aga's geweldig mooie apparaten.

Toen wij in het andere huis een houtfornuis hadden, heb ik van een losse gas-koopplaat en een keukenkastje (op wielen) een kookhoek gemaakt die je eigenlijk gewoon overal neer kon zetten. Tijdens de BBQ kan hij ook gewoon naar buiten bijvoorbeeld }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:34

Met een gasfles in het kastje dan zeker...? Handig hoor +:)+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:48

Monique1963 schreef:
aha, speksteen was een droom van mij. Vind het zo prachtig. Maar toen ik hoorde dat het een heel egale warmte geeft, was ik niet overtuigd. Ook de prijs overtuigde me niet. Vind het wel heel gezellig dat de katten er zo lekker op kunnen liggen.

Ik wilde een kachel waar ik ook op zou kunnen koken indien nodig. Dus vandaar dat we een Godin met oventje en kookplaat hebben. Ze heeft vele malen overcapaciteit voor de ruimte die ze bij ons moet verwarmen, maar daar ben ik toch wel erg blij mee. Nooit koud en zooooo efficient.

Meelezer pikt hier even op in.
Ik heb ook een Godin staan, mini formaat en echt niet dat die het een nacht volhoudt met 1 blok. Die laat dat blok rustig smoren en smorgens ligt er dan een half verbrand blok.
Ik zit meer in de situatie als Tinka, ding moet in het begin flink gevoerd worden en ik mag al blij zijn als hij het een uur zelfstandig vol houdt zonder het hout te moeten draaien od.
Nu heb ik ook niet het beste hout (is deze winter nat geweest een keer omdat de hond iets te enthousiast op ratten aan het jagen was, staat nu droog binnen).
Maar ik kan alleen dromen van een kachel die volstaat om het huis te verwarmen. Nja, hij warmt het huis wel op,maar je moet er bij blijven.

On topic, die sneeuwfotos zijn prachtig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:21

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:27

pmarena schreef:

Ja die ging gewoon met het fornuis mee +:)+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:31

palousa_boy schreef:
pmarena schreef:

Ja die ging gewoon met het fornuis mee +:)+

We hebben hem nog steeds al staat hij nu ongebruikt in de schuur. Ons huidige huis heeft geen bruikbare rookafvoer in de keuken en eigenlijk is de ruimte te klein voor 2 fornuizen. Maar hout is nog steeds onze enige warmtebron. Alleen nu is de houtkachel aangesloten op radiatoren en staat hij in de bijkeuken. Ooit sluiten we daar ook de boiler op aan maar daarvoor moeten we eerst een installateur zien te strikken en een beetje geld sparen.

Overigens is het zaak met een houtkachel dat er altijd minimaal twee blokken op liggen die elkaar aanhouden. Die van ons kan goed vol met het juiste hout ongeveer 6 uur branden. Dan is er nog genoeg gloei over om hem in de ochtend weer simpel aan te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:46

Mijn vader sloot vroeger ook de dag af met een flink blok hardhout, dat in de ochtend dan nog lag te smeulen. Wel handig als je timmerman bent en er altijd wel houtresten zijn van kozijnen enzo :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:53

Jaloers op lang brandende kachels. :o hier moet ik ook blijven voeren. Aansteken gaat vrij rap (de zwitsere methode meermaals geprobeerd, ook in een eerdere woonplaats, maar voor mij werkt het niet. :n Ik krijg dan juist een rookbende :r ) en binnen een half uur kunnen er meestal al dikkere stukken op. Ik pak blokjes of krullen. Steek die aan. Branden die goed gaan er aanmaakhoutjes op en een of twee iets dikkere stukjes. Zo heb ik nagenoeg geen rook en brandt het vrij snel heet. Voor de nacht heb ik een soort geperste hardhout briketten die een uurtje of twee branden en nog langer doorsmeulen. Maar s ochtends is het toch echt koud. Een te dik blok smeult en ligt dan idd ook half opgestonken in de kachel

Maar ik weet niet wat voor hout het is wat ik nu stook. Te traag voor opstarten maar het is ook meest rap weer opgebrand. Ik zal het ermee moeten doen. Als het soort van kant en klare hout op is ligt er nog een slordige 20? M3 klaar die ingekort moet worden en gekloofd. En gedroogd even nog, daar begin ik in het voorjaar aan zodat het over 1,5 jaar genoeg gedroogd is. Als ik hout moet gaan inkopen gaat het een combi worden. Sneller hout (es, els, wilg) en langzaam hout (beuken en eiken en eventueel fruithout als ik er aan kan komen).

De koken op een gasfles hebben we jaren gedaan in een eerdere woonplaats. Geen gas in de keuken en dat beviel best. Ik kook nu electrisch en op de houtkachel als die aan is met speciale pannen daarvoor.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 23:43

Wij hebben in de woonkamer de houtkachel en petroleum kachel. In de slaapkamers en badkamer elektrische kachels. En ook nog elektrische dekens in bed. Warm water met elektrische boiler met tijdklok.
Koken op gas, gasfles staat in de kelder. We gebruiken ook vaak de airfryer en combi oven en magnetron.
Vorig jaar erg veel de elektrische kachels gebruikt, nu veel minder, als het goed is scheelt dat veel op onze elektriciteit rekening.
We hebben petroleum flink ingekocht in oktober, toen was het in de aanbieding voor 25 euro, nu kost het 30 a 35 euro, voor 20 liter dus.