Onze reis naar zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Onze reis naar zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 09:44

Niet gezegd :))
De bijen vielen enkel aan omdat nest bedreigd werd. Mijn vader deed namelijk luik open waar nest op zat.
En ze lieten angels los dus echt bijen :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:10

Dan moeten de bijen die angels los lieten nu dood zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:18

Hier zien wespen nesten er zo uit. Benieuwd wat de imker straks zegt welke soort.

. Hoornaars zijn nog agressiever en groter. Die wil je zeker niet bij je huis weet ik uit ervaring ondertussen. Geen idee of die in Zweden voorkomen. Alleen die her ken je wel veel groter dan een wesp of bij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 10:52

Nu zelf eens naar 2e nest gekeken wat eruit kwam. Wespen. Dus jullie hadden gelijk. Niet op vader vertrouwen dus. :')
Verdelger komt vrijdag als goed is.

Gosh 1e nest nooit gezien, maar naar de "ingang" zitten turen. Volgens mij ook wespen hoor. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:50

Als het papierachtig is dan heb je te maken met wespen of hoornaars inderdaad. Bijen maken raten naast elkaar, gewoon open structuur dus. Solitaire bijen zitten in gaatjes in grond/muur etc. Hommels bouwen kleine nestjes, volgens mij ook nooit zo papierachtig en meer open. Vaak ergens in de grond of een gekaapt vogelkastje. Niet random ergens aan geplakt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 13:08

Voel mij nu heel blond :')
Maar bijen hebben dus nooit zo'n gesloten korv/nest?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:30

mirjamalvaro schreef:
Voel mij nu heel blond :')
Maar bijen hebben dus nooit zo'n gesloten korv/nest?

Ja kan wel maar anders. Denk aan de Winnie de Poeh honingkorven.
En er zijn wel gevallen van hele grote nesten in huizen en schuren maar dan druipt de honing door de kieren heen.
Google maar op wespennesten en bijennesten, dan zie je het verschil.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 14:15

Nooooo
Afbeelding
Nest 3 :wow:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:16

Gaat lekker. :=

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:18

Lijkt de Deltawesp wel :+

Nee alle gekheid op een stokje, wat een ellende. Ben echt als de dood voor alles wat vliegt èn steekt, dus mij zou je kunnen opvegen nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:09

Brrr. Toch beginnen die nesten in het voorjaar heel klein. Als pingpong balletje. Dan is de koningin nog alleen. Dan had je hem zo weg kunnen halen. Ze zijn blijkbaar niet opgevallen en in augustus zijn ze op zijn grootst. En daarna komt de enorme overlast, dan vliegen al die werksters uit die geen doel meer hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 15:17

3e nest was blijkbaar oud,mijn vader heeft heel dapper (of dom?) het nest verwijderd. :')

Achter zijn we hiervoor nog niet geweest en zien we niet. Dus ze hebben inderdaad alle tijd gehad om te nestelen. :=

Maar hebben nu 1 raam achter :+
Afbeelding

Oh kwamen ook nog mierennest tegen :')
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:23

Tjeempie, jullie hebben nogal vervelende huisgenoten zeg. :(:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:25

Welkom in het landelijke leven zeg := brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 17:44

Moet zeggen dat we op het moment er beetje doorheen zitten.
De inseminaties bij de paarden gaat ruk.
De aannemer komt al maanden niet langs, dus nog steeds geen vooruitgang vd stal.
De paarden eten liever hooi dan het gras in de wei? Dus wat is daar mis mee?
En na alle zeer negatieve verhalen over röntgen uitslagen hier in zweden ben ik ook daarvoor zeer angstig.

Misschien hadden we toch beter naar duitsland kunnen gaan. :=

Eliana stond afgelopen week op inseminatiestation 2, ronde 3. Er is voor morgen sperma besteld maar ze is niet op en top hengstig en ei wil niet echt groeien. Dus wederom weinig hoop.

De 1e ronde van Chablis was ook al afwachten omdat ei nacht voor insemineren weg was.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:49

Balen dat het allemaal niet loopt. :\

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:43

Welkom in Zweden :D De hemel op aarde bestaat niet hè ;)

Zo burocratisch als maar kan, afwijken van de regeltjes is echt not done en de Spanjolen van het Noorden; als het vandaag niet lukt dat doen we het morgen, of overmorgen, of....? En als de klus te "moeilijk" is geven we niet eens een offerte of hangen er zo'n belachelijke prijs aan dat je het wel uit je hoofd laat. _O-
Tijdens semester wordt er sowieso door de Zweden (bijna) niet gewerkt dus je bouwbedrijf komt echt niet eerder dan eind juli/begin augustus. Lagom!

(Bovenstaande is een beetje gechargeerd natuurlijk maar het gebeurt wel!)

Dat gaat zo 100% in tegen de NL mentaliteit dat wij ons toch nog blijven verbazen, ondanks dat we dit wisten/weten. Dat bedrijven met NL eigenaren het hier over het algemeen goed doen verbaast ons dan weer niet. :+

(Maar ik ben echt zó blij hier te mogen wonen :)) <3 *\o/* )

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:54

Ja ik ga daarin wel een beetje met spotless mee. Had in eerste instantie indd hier een meer duitse mentaliteit verwacht maar niks is minder waar :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 18:58

Haha ja. Maar de aannemer hadden de vorig jaar al aan het werk gezet he :')

Nou ja qua land/omgeving niets te klagen. Hadden gisteren nog een eland zien oversteken. Prachtig!

Moet wel zeggen dat ik dierenwelzijn/diergezondheidzorg wel onder peil vindt. Dat valt mij heel erg tegen. Ik dacht dat zweden daarmee dik voorop liep maar vindt eerder dat ze stuk achter lopen. :o

De mensen vindt ik vriendelijk.
Maar inderdaad reageren ze verdomd slecht op mails, wat heel vervelend is als dove. :=

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:03

mirjamalvaro schreef:
Haha ja. Maar de aannemer hadden de vorig jaar al aan het werk gezet he :')

Ja, en? Semester is semester :+ Ze moeten zeker alleen nog wat losse eindjes afwerken? Heb je alles al betaald? Dan levert nieuw werk meer op.

Piekosjj schreef:
Ja ik ga daarin wel een beetje met spotless mee. Had in eerste instantie indd hier een meer duitse mentaliteit verwacht maar niks is minder waar :+

Bij jou in de stad zal het dan nog wel meevallen maar hier på landet... En dan is de mentaliteit van de Jämtar ook nog weer wat anders (beter?) dan de rest van Zweden. Het is even schakelen af en toe maar het bevalt ons wel. :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 19:22

Haha nee ze moeten serieus nog halve stal constructie maken, beton gieten, deuren erin zetten. In dit tempo gaat het nog een jaar duren.
En dat semester is niet in maart al begonnen, sindsdien is hij namelijk nog maar 1x geweest om iets op te meten. := :P Snap dat juli/aug minder gewerkt wordt hoor. :))
Gelukkig betalen we per keer zeg maar. :=

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:31

Nou ga er dan maar van uit dat dit het tempo is dan kan het alleen maar meevallen :+ _O-

Vorige week had mijn partner een wc vervangen en hij kreeg zondag een berichtje dat het lekte. Het is vlakbij dus hij stond binnen een half uur op de stoep. Mensen vielen bijna van hun stoel van verbazing :D (bleek alleen een koppeling die niet goed was aangedraaid dus niks ernstigs gelukkig)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 19:34

Ja zo denken we nu inderdaad. :))
Maar zou zo lekker zijn als we de achterkant als ingang kunnen gaan gebruiken. Kunnen ze los naar de wei/stal en hoeven we niet meer over de weg. :D

Hopelijk komt verdelger morgen wel echt. Stand staat nu op 3 wespennesten en 1 hoornaarsnest. Gelukkig nog geen overlast ervan.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:39

mirjamalvaro schreef:
Hopelijk komt verdelger morgen wel echt. Stand staat nu op 3 wespennesten en 1 hoornaarsnest. Gelukkig nog geen overlast ervan.

Dat hoop ik met je mee! Brrr.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:42

Hier in Nederland kan je ook zelf een spraybus kopen tegen wespen (weet niet of dat boven de toonbank langs is of onderlangs). Wel echt pas snachts dan spuiten. Dan vliegen ze niet op. Zat hier ook een nest in het elektriciteitskastje. Niet handig.. dus helaas toch maar gespoten. Pak goedkoper als de verdelger laten komen.

Dit was trouwens de wildbouw van mijn honingbijen.. aan een kastdak gebouwd..

Afbeelding