Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:46

tamary schreef:
Klopt, materiaal is 5-20% van de kosten. Arbeid is gewoon duur, dus als je dat zelf kan worden er veel meer dingen mogelijk.
Edit : er is soms bij heel laag inkomen een rentevrije lening mogelijk, maar ook weer : je moet er wonen.

Ja die rente-vrije lening heet een eco-prêt. ;-) Hebben wij gehad in het eerste huis voor het zonnepaneelsysteem. Dat was namelijk heel ridicuul, je kon géén subsidie krijgen als je geen eco-pretje had genomen. Nu is lenen tegen ons principe en dus geen pretje ;-) Maar het moest. Verplicht. Dus hebben we dat gedaan en versnel afgelost, want dat kon dan weer wel zonder boete. Ridicuul.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 23:43

oeps via pb

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 05:26

We hebben een architect gekozen *\o/*

En eentje met veel eco kennis die ik af ga zeggen voor het huis maar wel graag als consultant zou willen vragen voor bijv de molen. Ze geeft zelf aan het op zich wel te kunnen doen maar dat ze het eigenlijk net te druk heeft waarschijnlijk. Vandaag even een nette mail terug schrijven voor ze meer tijd erin gaat steken met bellen etc.
Zij geeft ook aan dat het echt heel belangrijk is om dit jaar de bouwvergunning goedgekeurd te hebben ivm het nieuwe bestemmingsplan en de rode lettertjes op de goedgekeurde CU's.

Dit weekend dus zelf ook aan de bak met tekenen zodat we de gekozen architect goed mee kunnen geven wat we willen.

De 2e 10k (architect, onderzoeken) is dus al gereserveerd :=

Monique1963

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:08

Dat zijn fijne stappen! Nu gaat het echt beginnen! Wanneer gaan jullie er weer heen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:34

Dat is mooi

Zijn jullie daar nu nog of al weer in nederland?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 20:28

NL, steeds maar een paar dagen ivm werk en voedselbos thuis.

Hele middag aan het tekenen geweest, morgen even verder, dan zal ik hier ook wat delen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:00

Ben heel benieuwd, want het lijkt me een uitdaging alles goed op maat te doen. Of doet de architect dat en ik het voor jou de beeldvorming?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 11:07

Olaf heeft wat ik gisteren op de computer getekend heeft, vandaag in een 3D op papier getekend. Ik hoop dat het er door komt bij de gemeente want het moet een 2 zijdig dak zijn (wat het zo is volgens mij maar weet niet of zij er anders over denken). En benieuwd wat onze architect ervan vindt dat hij misschien alleen maar over hoeft te trekken en nog een paar goede ideeën hoeft toe te voegen _O-

Ik teken heel gedetailleerd, ik ben al een paar jaar bezig met indelingen maken en vind het belangrijk om daar goed over na te denken, ook bijv waar komen de kattenbakken, de krabpaal, de vuilnisbak. Veel praktische dingen die vaak vergeten worden maar die enorm kunnen gaan irriteren.

Afbeelding

Het gedeelte in het midden is een overdekt terras met een groen dak, tussen de 2 woon gedeeltes een gang met toilet, pantry, bijkeuken en garage met mudroom. Voorzijde een terras met kruiden, met trappen naar beneden naar de molen en moestuin in terassen.

Ik zal straks even een foto van mijn computer tekening maken waarop wat beter de indeling van het terrein te zien is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:46

Oké wat leuk dat jullie lekker samen aan het tekenen zijn en plannen aan het maken zijn. Als ik het goed begrijp dan is dit een geheel nieuw gebouw dat niet aan de oude molen vast zit. Ik geloof dat ik ook op het grote plan zou tekenen en dingen als krabpaal etc. zouden ook op een later plan komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 11:05

Het gaat momenteel allemaal lekker in sneltreinvaart _O-

Vandaag weer een video meeting met onze architect. Gisteren heeft hij geregeld dat de bodem analyse op 12 september uitgevoerd wordt, dat is heel fijn, want voor 1 oktober moeten we alles inleveren. Kosten vallen voor de verandering lager uit dan verwacht, dat is fijn.

Hij gaat aan de slag met ons ontwerp. Ik heb uitgelegd waarom en hoe ik bepaalde dingen geplaatst heb en dat snapte hij.

We gaan het chalet toch laten vervallen. Het past gewoon niet op het terrein tussen het huis en de passieve kas, want achter de kas moet toch een weg komen om ook met groot materieel bij de molen te kunnen komen in de toekomst. Dus, toch een tijdelijk onderkomen maken in de molen, waarschijnlijk een soort box in a box idee.

Gisteren heb ik nog de andere architect die we heel interessant vonden gesproken, ook zij heeft de Urbanisme gebeld voor ons en ons daarna uitleg gegeven. We gaan haar als een consultant inzetten, ze heeft niet genoeg tijd voor ons huis traject en weer zijn zeer tevreden over degene die het gaat doen voor ons, maar ze is een stuk lokaler, heeft ook goede kennis van energie en biobased materialen en vooral van oude gebouwen.

De Urbanisme heeft aangegeven dat in de nieuwe PLU ons land agrarisch wordt wat nu nog UB (bouwbaar voor residentieel zeg maar) is. Dus echt zorgen dat we op tijd alles indienen voor het huis en de annex (passieve kas van 150m2).

De Orangerie staat niet lekker waar hij nu aangevraagd is, maar wel 'legaal' ivm de 30 meter afstand van bos bestemming.

We willen het liefst aan de molen een grote serre, maar dat is binnen de 30 meter van bos. Architect gaat navragen of daar toch mogelijkheden zijn.

Hij gaat ook vragen wat ze denken van het 'doorgesneden' dak met plat groen dak ertussen, het moet namelijk een zadeldak zijn maar de vraag is of als er een stuk dak mist, dat ook ok zou zijn.

Foto's doorgestuurd van de binnenkant van de molen ter inspiratie want laten we wel wezen, daar zijn we verliefd op geworden :D We houden ook wel van een beetje een industriële look.

Halverwege volgende week weer een afspraak, nu om zijn ipv mijn plannen te bespreken.

En nu moet ik dus wachten -O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:09

zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo wat een goed helder overzicht. Strakke plannen en wat leuk dat het goed loopt en je lijkt fijne mensen te hebben gevonden. Hoop echt dat het gaat lukken voor de einddatum. Maar is agrarisch echt zoveel slechter als nu? Mag je dan niet meer bebouwen? Agrariërs moeten toch ook ergens wonen en je gaat heel veel agrarisch doen toch? :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 11:51

Ja ik wel, maar mochten we ooit moeten verkopen dan is het denk ik beter als het residentieel is, ook voor eventuele verhuur als vakantiehuis mocht het daartoe komen. Iets omzetten naar agrarisch is veel makkelijker als van agrarisch naar residentieel. Zowel in Frankrijk als Nederland geloof ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:06

ja dat is ook weer slim om naar de toekomst te kijken. Bouwgrond is ook duurder dan agrarische grond

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:09

Beter idd het woonbestemming houden. Levert meer op bij verkoop maar ook een hoop minder gedoe. Mooi dat het snel gaat en mee lijkt te vallen.

De box in box optie lijkt me de fijnste kwa impact. En worden de muren toch gebruikt. Alleen misschien later wat in de weg met herverbouwen van de molen?

Wanneer gaan jullie weer die kant op?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 14:00

Dat in de weg zitten met verbouwen duurt nog jaren waarschijnlijk, we gaan het op de eerste verdieping doen (waar een betonnen vloer zit en een verlaagd plafond met een dicht dak daarboven).

In principe hoeven we dan waarschijnlijk maar 1 of 2 ramen te plaatsen in de openingen van de molen en de andere kant dichtmaken.

In september gaan we weer, dan wordt het meten buiten en binnen en kijken wat de beste optie is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:56

Dingen lopen zoals ze moeten lopen, Prairy. Dit loopt op rolletjes. In de molen wonen is ook wel zo leuk toch?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 19:22

Ja zeker! We hebben er nu al een 'keuken' in staan, want we hebben de bouwkeet afgelopen keer naar de molen verplaatst, stuk makkelijker, dichterbij het werk en daar staat hij in de zon (in het najaar wel zo prettig).

Afbeelding

Afbeelding

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:59

Wauw Prairy, wat een mooie ontwikkelingen! Leuk hoor :j

:wave:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:56

Leuk die foto's zo herkenbaar. Toen wij hier kwamen was er ook geen keuken en geen water of elektra in de keuken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 11:42

Wat te doen als je op de architect moet wachten, nog 100 andere dingen moet/kunt doen? Maar dat toch niet lukt want er zit nog wat anders is je hoofd (huis bouwen)?

Chatgpt vragen om 10 verschillende biobased prefab bouwers.

De eerste was Ecococon, die kende ik al van een paar jaar geleden en had ik toevallig net weer even gezocht. Dus dat was leuk. Bedrijf uit Litouwen die prefab wandpanelen maakt met stro.

https://ecococon.eu/nl/

Dan nog een stro bouwer maar uit de UK, vind ik niet zo handig.

Volgens mij als derde Dun Agro, een Nederlandse onderneming die met hennep prefab panelen maakt. Het bedrijf kende ik nog niet volgens mij, maar kalk hennep staat ook al een tijd heel hoog op ons 'erg interessant' lijstje.
Voordeel is dat zij ook vloeren, dak en wandpanelen maken, en dat je ook al de uitsparingen voor ramen, deuren en leidingwerk erin kunt laten verwerken ipv rechte zijkanten.

En volgens mij maken ze ook funderingen, met schuimbeton. Dat isoleert, én je hebt minder beton nodig, dus iets minder milieu onvriendelijk. Hennep is CO2 negatief, het neemt ook na verwerking CO2 op uit de lucht. Het groeit super snel. Schimmel en bacterie werend, scheelt weer in een filtersysteem, want volledig dampopen (dus geen vochtig huis meer).

Heb ze een mail gestuurd voor meer informatie. Stiekem zou ik een Nederlands bedrijf ook wel fijn vinden, qua communicatie is dat toch ook wel makkelijk := En ik vind het een mooi product.

https://dunagrohempgroup.nl/

Ze maken overigens meer producten van hennep, ook bijv strooisel voor in de stal en CBD olie.

En nu ga ik mezelf toch maar eens verplichten om stomme dingen te doen zoals mijn huis opruimen, want mijn ADHD hoofd n blokkeert als er teveel op mijn bordje ligt :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:06

Herkenbaar een stel hersens die op de rem gaan :(:)

Maar die hennep bouw kwa betaalbaarheid zou dat wat zijn voor mijn slaaphuisje als vervanging Of is het peperduur of komt het alleen in het groot?

Als ze toch voor jullie moeten rijden :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:29

Gaaf dat je zo eco en milieuvriendelijk bezig bent! Wordt dat voor de bouwvergunning ook extra gewaardeerd of zijn ze daar niet mee bezig?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 15:44

Weet ik eigenlijk niet. Er is een aparte eco dinges, de CAUE, die hebben we op bezoek gehad, maar die hamerde vooral op hergebruik van de molen (snap ik ook wel maar gaan toch dus voor een huis om in te wonen), en ik dacht dat bij Saint Dié, waar wij onder vallen, ook wel meer daar op gericht is, maar of het bij de bouwvergunning krijgen helpt weet ik niet.

Ik zou denken van wel, zeker omdat we tegen bestemming Bos/natuur aan zitten.

Karina, die hennep zal niet heel veel minder zijn denk ik qua prijs m2, maar je zou eens kunnen vragen, mochten we daarmee doorgaan. Ze hebben op hun site ook een tiny house staan.

Maar gezien de hoeveelheid zagerijen bij ons in de buurt, zou ik bijna zeggen dat je goedkoper uit zou moeten kunnen komen met lokale dikkere blokhut profielen.

Ik heb die van het chalet (dat we nu dus niet gaan bouwen :+) overigens mijn Troostwijk gekocht. Ik zie dat ze weer te koop zijn, dit is misschien wel een mooie maat voor jou? Ze zijn er ook in 3 meter. Wij hebben 4.20,5.20 en 5.40 lengtes gekocht en gaan ze nu in Nederland gebruiken voor het herbouwen van een oud schuurtje hier. Ik kan je per on wel de prijzen sturen die ik betaald heb, dan kun je kijken wat ze zoeken als minimum prijs ongeveer. Let op, ik had bij 2x niet de reserve prijs gehaald en uiteindelijk hebben ze die ook toegewezen, dus toen hadden we extra :P

Bekijk dit geweldige kavel: Vuren blokhutprofiel mes- en groef 270x14,5x4,5 cm (132x)

https://www.troostwijkauctions.com/nl/l ... 34500-1124

Ps, huis opruimen niet gelukt. Wel gestart met lijstje maken van handige dingen ideeën die ik overal en nergens opgeslagen heb, mijn man geholpen een zware boomstam uit het bos te slepen, de helft van de bast van die boomstam gehaald, tomaten water gegeven, tomaten geplukt, vriesdroger aangezet (en niet vergeten te vullen voor de verandering) en hele dikke wortels gevonden. En nu zit ik weer uitgeput op de bank _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:53

Klinkt niet als rustig houden maar wel nuttig bezig hoofd leegmaken soort van.

Ik houd dat ook in de gaten. Alleen transport hierheen is peperduur. Ik kan max 2 meter in mijn bus kwijt en in de camper kan niet vanwege het gewicht. En voordeel van oa hennep is dat je meteen isolatie te pakken hebt. Nadeel van die kant en klare tuinhuizen is de wegwerp kwaliteit, en een tinyhouse mooi maar hoe krijg ik die geplaatst als ik alleen een loophekje als inhang heb. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 18:01

Heb je geen trekhaak op de bus? Dat je een keer een aanhanger huurt of leent?