[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 17:52

Dank Tamary en Mysa voor de adviezen. Ze hebben geen eczeem ervan, hoor. Ze irriteren zich alleen kapot aan die krengen. Alleen Poupette heeft, niet afgelopen jaar, maar het jaar ervoor een allergie ergens voor gehad. Ze schuurde niet haar manen of staart af. Ze had wondjes op haar hoofd. Er kwam toen niet uit huidmonsters uit wat het was. Ik heb toen anti-histamine-injecties gehad en gegeven en toen was het over.
Ik ga eerst eens sprayen zo rond nu dit uur, alhoewel de zon nog superfel schijnt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 17:54

O Odette, ja ik zat ook aan jou te denken. Buurman hadden wij idd ook kunnen bellen, maar de verzekering vergoedt de taxi en ook de depanneur, dus dat vonden wij beter dan de buurman belasten. Zo'n taxi is trouwens duur zeg. 60 km, stond er 194 euro op de teller. Blij dat we verzekerd zijn. Van de depanneur kregen we niet alles vergoed trouwens, als je over de 180 euro gaat is dat je eigen bijdrage. Het was 250 euro, (Voor 30km!) dus 70 euro betaalden we zelf.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:27

Dat was inderdaad een spijtig einde van de trip, Monique !
Maar kijk, weer een verhaal rijker ;)
Uiteindelijk zijn jullie dan toch nog geholpen geraakt. Nu nog wachten op een herstelde camper ...
Hopelijk gaat dat snel.
En ja, goedkoop klinkt dat niet, die taxirit ... Gelukkig komt de verzekering tussen :j

Ik weet niet wanneer die steekmuggetjes het actiefst zijn ... Hier hebben ze gelukkig nog niet hun intrede gedaan en hopelijk wachten ze daar nog een poosje mee.
Maar zodra ze er zijn, lijk ik ze wel een ganse dag en avond tegen te komen. Maar vooral bij zonsopgang en zonsondergang. Dan zijn ze het bloeddorstigst, als je het mij vraagt. Bij mij bijten ze dan ook in mijn gezicht, tussen mijn hoofdhaar ... wat erg jeukt !
Onze quarters reageren er gelukkig niet of weinig op, maar IJsje is de pineut ... die heeft er heel veel last van en draagt dan ook vanaf maart ongeveer een eczeemdeken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:55

Wij moesten 20 euro bij betalen omdat we niet naar de dichtstbijzijnde garage wilden, maar eentje iets verderop, dichtbij ons nieuwe huis. Die werd door veel mensen aanbevolen op de locale Facebook groepen.
Dat vond ik reuze meevallen. Een taxi terug naar de Tarn werd niet vergoed, was te duur, wel ern huurauto tot 160 euro en een taxi naar het autoverhuur bedrijf.
Hier stikt het ook van die akelige mugjes, om 16 uur al. Mercy was constant met haar hoofd aan het schudden en Angie en Rory azn het schuren tegen de stal. Ze wilden allemaal de stal in, daar zijn minder mugjes.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:59

Goh, wat blijven jullie altijd koel bij dit soort perikelen. Filmpjes gezien en vroeg me al af of de honden in de taxi mochten :=
Heelhuids thuisgekomen gelukkig en zowel een legere portomonee als een avontuur rijker :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 10:34

balance schreef:
Goh, wat blijven jullie altijd koel bij dit soort perikelen. Filmpjes gezien en vroeg me al af of de honden in de taxi mochten :=
Heelhuids thuisgekomen gelukkig en zowel een legere portomonee als een avontuur rijker :(:)

Haha, Balance, ja dat laatste zeker. Als het heel erg meezit gaat de totale schade onder de 100 euro blijven. Moet het erg meezitten en iedereen willen meewerken aan Erwins plan van alleen reserveonderdelen vervangen en geen hele aandrijfas.

En verder stressen we nooit zo. Het gaat er niet om wat er gebeurd is, het gaat erom hoe je ermee omgaat, dat is een lijfspreuk van ons. Het is goed om te bepalen wat er verkeerd is gegaan (in dit geval heeft Erwin 2 jaar geleden geen lock tight in een schroef gedaan, grote gevolgen) en dan heeft het geen zin meer om er bij stil te staan. Je moet toch door, relativeren en oplossingsgericht verder gaan. Dat leer je wel van oude Franse huizen ;-)

Tinka schreef:
Wij moesten 20 euro bij betalen omdat we niet naar de dichtstbijzijnde garage wilden, maar eentje iets verderop, dichtbij ons nieuwe huis. Die werd door veel mensen aanbevolen op de locale Facebook groepen.
Dat vond ik reuze meevallen. Een taxi terug naar de Tarn werd niet vergoed, was te duur, wel ern huurauto tot 160 euro en een taxi naar het autoverhuur bedrijf.
Hier stikt het ook van die akelige mugjes, om 16 uur al. Mercy was constant met haar hoofd aan het schudden en Angie en Rory azn het schuren tegen de stal. Ze wilden allemaal de stal in, daar zijn minder mugjes.

Huurauto mochten wij ook doen idd Odette, maar dan moet je toch ook weer met 2 auto's die afstand rijden ben je nog steeds extra geld kwijt. Want de reparatie gaat wel een paar weken duren en al die tijd heb je die huurauto. Maar voor 1 taxi rit van 194 euro kun je wel wat huur kilometers wegrijden. Afijn. De garage hebben we de dichtstbijzijnde garage genomen die de verzekering aanbeval.

Marilu schreef:
Dat was inderdaad een spijtig einde van de trip, Monique !
Maar kijk, weer een verhaal rijker ;)
Uiteindelijk zijn jullie dan toch nog geholpen geraakt. Nu nog wachten op een herstelde camper ...
Hopelijk gaat dat snel.
En ja, goedkoop klinkt dat niet, die taxirit ... Gelukkig komt de verzekering tussen :j

Ik weet niet wanneer die steekmuggetjes het actiefst zijn ... Hier hebben ze gelukkig nog niet hun intrede gedaan en hopelijk wachten ze daar nog een poosje mee.
Maar zodra ze er zijn, lijk ik ze wel een ganse dag en avond tegen te komen. Maar vooral bij zonsopgang en zonsondergang. Dan zijn ze het bloeddorstigst, als je het mij vraagt. Bij mij bijten ze dan ook in mijn gezicht, tussen mijn hoofdhaar ... wat erg jeukt !
Onze quarters reageren er gelukkig niet of weinig op, maar IJsje is de pineut ... die heeft er heel veel last van en draagt dan ook vanaf maart ongeveer een eczeemdeken.

Vreselijk die mugjes. Ik ben er ook wel door gestoken. Ik zou eens uit moeten zoeken waar ze hun eitjes het liefst in leggen. Bij gewone muggen zijn plantenschalen de boosdoener vaak of restjes water in een gieter of zo. Als ik het zou weten dan kan ik misschien een stuk van het probleem weghalen.

Verder ga ik iedere dag een rondje wandelen op de paardentrack om het land en ik heb nu op 3 punten vossenholen volgens mij. Wat een stank. Of misschien plast hij/zij/hun/het/ daar om zijn territorium af te zetten. Nou, dat lukt goed want je wilt daar eigenlijk niet komen, wat meurt dat zeg!

Maar goed, de ochtendgymnastiek ;-) weer gedaan. Zwaar de heuvel op.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:03

Kun je geen grote ventilator achter een rooster zetten die verkoeld en tegelijkertijd de mugjes wegblaast?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 20:06

balance schreef:
Kun je geen grote ventilator achter een rooster zetten die verkoeld en tegelijkertijd de mugjes wegblaast?

Dat hebben we in een van de vorige zomers idd gedaan tegen gewone vliegen. Wie weet is het ook een idee voor nu.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:09

We waren net bij de paarden, toen waren er gelukkig veel minder mugjes dan gisteren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 20:11

Klopt het is vandaag niet zulk mooi weer.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:35

Ik ben zo blij dat we die rotmugjes niet hebben op deze hoogte. Die steken mij namelijk ook in mijn hoofd dwars door mijn haar heen. Vliegen daarentegen hebben we hier wel veel zomers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 11:42

CrazyCat schreef:
Ik ben zo blij dat we die rotmugjes niet hebben op deze hoogte. Die steken mij namelijk ook in mijn hoofd dwars door mijn haar heen. Vliegen daarentegen hebben we hier wel veel zomers.

Dat is idd een fijne bijkomstigheid van hoog wonen. Of bij de zee. Het waait hier over het algemeen flink en dat vinden ze ook niet leuk. In de zomer gaan de paarden ook expres op een winderige plek staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 13:08

Ik zit te werken en ondertussen kijk ik naar een documentaire van ARTE. Over Berberse nomadenstammen. Niet te geloven. Wat zijn wij dan godsgruwelijk rijk. Of wat zijn die mensen rijk dat ze ons leven niet nodig hebben. Een vrouw vertelde haar naam. ze vroegen waar ze geboren was. Dat wist ze niet. Ergens bij een steen denk ik dan. Als je geen vaste woonplaats hebt, beval je als vrouw gewoon onderweg bij een steen. Haar leeftijd wist ze ook niet. Ze trekken jaarlijks tussen steden heen en weer waar ze hun geiten, kamelen en ezels verkopen. Onderweg leven ze van melk van die drie diersoorten, de huiden, het vlees en de wol. Ze weven kleding om te verkopen. Groente eten ze niet, dat hebben ze niet en kun je als nomade niet kweken. Dat hebben ze alleen als ze in de stad zijn. Daar kopen ze ook kleding met ritsen, want die zijn makkelijk. Smartphones heeft geen zin want er is geen bereik. Ze hebben als tent alleen plastic zeilen die ze met takken omhoog houden. Die takken zijn heel kostbaar want er zijn bijna geen bomen. Wat een keihard bestaan, niet te geloven.

Wat zijn wij allen dan bevoorrecht en wij hier op MaquÉden helemaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:39

Bijzonder dat het überhaupt nog bestaat. Ik kijk geen televisie maar lees er wel over. En verwonder me.

Op zich een heilzame manier van leven maar het gebrek aan medische hulp en behandeling heeft natuurlijk vreselijke gevolgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 13:49

mysa schreef:
Bijzonder dat het überhaupt nog bestaat. Ik kijk geen televisie maar lees er wel over. En verwonder me.

Op zich een heilzame manier van leven maar het gebrek aan medische hulp en behandeling heeft natuurlijk vreselijke gevolgen.

Ik vond het bijna ongelooflijk dat het nog bestaat. En ja, een eenvoudig verzwikte voet heeft daar grote gevolgen. Maar ik denk verder dat het supergezonde mensen zijn. Ze eten geen suiker of zo. De tanden van zelfs de oudste mensen van die stam waren prachtig. Wat ik ook mooi vond is de kennis die ze hebben over hun dieren. De dieren moeten eten, water en zout. op hun route hebben ze putten geslagen en daar drenken ze hun dieren. Waar ze het zout vandaan halen weet ik niet, even gemist, maar wel daar uit de natuur. Dat malen ze met planten vermalen ze het, echt nog met stenen, en dat voeren ze aan die dieren. Prachtig om te zien hoe al die beesten erheen renden om heel klein beetje te komen likken. Superzout kennelijk.

Die man vertelde dat ze 800 schapen/geiten hebben. Hij was rijk. Als hij zich vestigde kon hij maar 100 schapen en geiten hebben. Dat is te weinig om te overleven. De oudere mensen van de stam gaven wel aan dat ze graag een stenen huis zouden hebben en dat ze zouden willen dat hun zoon ging vissen ipv herder te zijn. Maar de zoon zag dat niet zitten. De meeste van hen hadden nooit op school gezeten. Maar tegenwoordig worden kinderen wel naar school gedaan en die leven dan in de stad bij familie. Als ze 11 zijn komen ze weer bij de nomaden.

Ze gaan wel mee met modernisdatie want ze zijn slim en laten zo'n 50 toeristen per jaar met hen meetrekken om te ervaren hoe het is. Daar worden ze voor betaald uiteraard en voor die toeristen hebben ze ook mooiere tenten, nog steeds van doeken, maar niet meer van plastic. Van het geld kopen ze schoenen bijvoorbeeld en ook normale kleding als broeken en overhemden. Ook gouden sieraden.

Ik weet dat dit bestaat. De ouders van mijn hoefsmid (Tunesië) leefden ook zo en mijn hoefsmid heeft pas opleiding gekregen toen hij moest voor zijn dienstplicht. Maar het is erg mooi om eens met je neus op de feiten gedrukt te worden en me te realiseren hoe bevoorrecht wij in Europa zijn en wij al helemaal in ons paradijsje hier. Schandalig eigenlijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:57

Om over na te denken en even stil te staan, inderdaad. Ik vraag me wel af of die mensen gelukkig zijn, dat is voor mij toch eigenlijk wel een voorwaarde om fijn te leven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 19:51

balance schreef:
Om over na te denken en even stil te staan, inderdaad. Ik vraag me wel af of die mensen gelukkig zijn, dat is voor mij toch eigenlijk wel een voorwaarde om fijn te leven.

Ik denk dat hier heel erg geldt, wat niet weet, wat niet deert. Ik weet niet of ze weten wat er buiten hun belevingswereld is. Ik denk dus dat ze onder hunzelf heel gelukkig zijn. Maar ik zag wel dat de oudere mensen wel graag meer luxe zouden willen hebben als een stenen huis en werk waarbij ze niet meer hoefden te lopen. Dat geeft dus wel wat onvrede aan op oudere leeftijd. Wat ik onmiddellijk snap want het is een keihard bestaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:25

Het is hier lenteachtig en we zijn het trainingsveld van de paarden om aan het vormen naar een trainingsveld voor de honden. Is dat vermeldenswaard dan? Nou, ik ben er wel wat emo onder ja. Het betekent dat de paarden niet meer in het trainingsveld gaan grazen. Het is niet handig als ze dan daar mesten. De honden willen dan die mest eten en dat traint natuurlijk niet fijn.

Het hoeft het niet te beteken, maar eigenlijk zeg ik hiermee dat ik daar niet meer met de paarden ga werken. Grondwerk is niet mijn ding.

En eigenlijk zeg ik daar dan ook mee dat het paardrijden zo goed als voorbij is. Tenzij ik nog iets ga doen aan Prisca's maag, maar ik zit nu al aan het zoveelste product en het helpt eigenlijk niet afdoende.

Tenzij er binnen afzienbare tijd nog een paard overlijdt, wat ik uiteraard niet hoop, dan zou ik nog een nieuw paard erbij willen nemen. Ik kan 4 net bijhouden, 5 niet. Dus ik kan er nu niet een bijnemen.

Van die dingen. Er lijkt een hoofdstuk afgesloten in mijn leven. Dat doet zeer.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:44

:knuffel: dat begrijp ik wel. Niets hoeft definitief te zijn. Wie weet in de toekomst verander je weer van gedachten. Kan. Mag. Net als er nu emo onder zijn.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:18

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:32

Dat is balen zeg. Had je voor Prisca de mastic horse al eens geprobeerd? En omeprazol? Is wel duur, maar je hoeft het niet altijd te blijven geven.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:37

Stille meelezer hier. Heb in het verleden je avonturen met Callas gevolgd en daarna je topic kwijtgeraakt en maar nu weer gevonden.
Mijn DA adviseert geweekte bietenpulp te voeren bij maagklachten.
In bietenpulp zit veel probioticum pectine (deze info heb ik van de Pavo website gepikt, want ik wist niet hoe het precies werkte) wat een beschermende laag vormt in de maagwand.
Dat zou je wellicht ook nog kunnen proberen? Zet verder niet aan in gewicht en is goedkoop om te voeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:10

Maagzweren topic waar ik een tijdje in meegelezen heb gaf aan dat bietenpulp niet hielp en als dat wel zo was had mijn Bayo destijds geen problemen gehad.
Helaas, maar 1e stap maagzweren aanpakken is klimaat creeren dat ze kunnen genezen en daarvoor moet maagzuurproductie geremd. Wat dat goed en betrouwbaar kan is omeprazol. Geen voorkeur snap ik, maar sommige problemen hebben een dikke voorhamer nodig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:15

Hi All,

dank voor de tips inzake Prisca's maagproblemen. Voor omeprazol moet ik eigenlijk eerst de d.a. een scopie laten doen. Voor een kuur voor Prisca's gewicht zit ik al gauw richting de 2000 euro incl de scopie. Ik ben niet alleen in dit huishouden en we hebben besloten dat we zoveel geld niet aan haar willen uitgeven.

Ik zou het beslist wel doen als ze continu pijn zou hebben. Maar ze leeft pijnvrij als ik haar niet pest met rijden. Als ze gewoon lekker kan grazen zien we bijna nooit flemen of blazen.

Ze is een enorme binnenvetter en dat ze rijden gewoon enorm spannend vindt blijkt dan uit dat ze nu goede mest heeft, maar zodra ik ga rijden, heeft ze spuitpoep onderweg. Zenuwen slaan op haar maag en dan begint ze met flemen en blazen, wat wil zeggen au buikpijn van de stress. Het helpt niet dat we op een heuvel wonen dus dat we regelmatig naar beneden moeten en dan komt haar maagzuur tegen het onbeschermde deel van haar maag en dan blijft ze flemen en blazen.

Als ze maar ongelimiteerd kan eten is er eigenlijk niets aan de hand. Maar wil ik gaan rijden, dan zou ze eigenlijk af moeten vallen. En dat heb ik gedaan in het begin en daarvan is haar maag erg veel slechter geworden.

Dus kort gezegd. We willen geen geld meer in een oud paard steken. Tenzij uiteraard ze altijd pijn zou hebben, maar dat heeft ze dus niet als ik niet rijd.

Dus zijn zowel Prisca als Callas tot grasmaaiers verworden. Dus mijn plan, om een rijdier erbij te hebben omdat ik niet meer op Callas kon rijden, werd een flop.

Ik denk dat ik een manege ga zoeken waar ik buitenritten kan rijden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:58

Ah balen Monique, dat je afscheid moet nemen van plannen en dromen. Hopelijk vind je een manege die bij je past.