leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:51

rien10 schreef:
Ik bedoel dat een kind van 1,5 niets heeft aan zo’ reis.
De iets oudere ook niet, maar mijn mening. Als ze 12 zijn, krijgen ze er meer van mee.

Nee maar het hele topic gaat ook niet over het kind van anderhalf, want die mag gewoon mee zonder gezeur en mist ook geen school

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:53

Dorine92 schreef:
rien10 schreef:
Ik bedoel dat een kind van 1,5 niets heeft aan zo’ reis.
De iets oudere ook niet, maar mijn mening. Als ze 12 zijn, krijgen ze er meer van mee.

Nee maar het hele topic gaat ook niet over het kind van anderhalf, want die mag gewoon mee zonder gezeur en mist ook geen school

En die van 1,5 kun je moeilijk alleen laten.

Mijn nichtje is vorige week geboren en gaat over 2 weken naar Corsica. Heeft ze niks aan maar ja.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:55

DuoPenotti schreef:
Laat maar... Trauma, ouderliefde/hechting.
Dat is toch heel wat anders dan een vakantie herinneren.
De honderduuzenste herhaling omdat je na 1 keer 3*7 het ook niet onthouden hebt...

Flarderen herinnering aan een vakantie die net zo goed een 3 weken vakantie had kunnen zijn wat dat betreft
Wil je daar boete voor?
Kan. Die keuze is aan ts.
Want mij maakt het niets uit.
Maar onder het kopje gooien leerzaam bij 1 van 5 en 1?
Nee...

En hier laat ik het bij.
Ook hier de duizendste herhaling.

TS succes met wat je ook beslist

Ja mag hoor, het is m’n vakgebied, ik wil je er met liefde alles over vertellen, maar je kunt ook aannemen dat positieve ervaringen ook worden opgeslagen, evenals negatief. Alleen niet met woorden maar in t gevoelsgeheugen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:56

Eleeke schreef:
en als alle leerlingen elke kerstvakantie opeens vier weken vrij nemen.... en dan ook maar een weekje of wat eerder in de zomer want dan is het goedkoper of komt het beter uit met familie die in een ander land woont.

ik ben helemaal voor iets als snipperdagen die je in kan zetten, maar wat mij betreft moet er toch iets van regels blijven rondom de leerplicht . Er zijn teveel mensen die dan hun kinderen thuis gaan houden. kinderen die zelf niet meer naar school gaan. En over het algemeen zijn dat dat niet de sterkste schouders uit de samenleving waar dat gaat gebeuren en komt er weer een grote groep kinderen die te weinig onderwijs hebben gehad.

Ik vind het een beetje raar om de regels in te stellen op de prutsers in plaats van op de fatsoenlijke burger. Vandaar dat ik die vrije ruimte voorstelde, en omdat mensen blijkbaar zo'n giga controledwang hebben, kan je die dan MET TOESTEMMING invullen. Dus gewoon wat ruimte om inderdaad zoiets te doen als wat de topicstarter wil. En kind dat te weinig onderwijs krijgt is niet aan de orde, want het gaat hier maar om een beperkte vrije ruimte. Niet dat je maanden je kind thuis kan houden.
Het leven hoeft niet zo moeilijk te zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:07

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:
@branka
Waar ik eerst wekte mocht je geen hele week vrij pakken tussen kerst en nieuw en niet langer dan 3 weken in de zomer.
Dit omdat er anders personeelstekort kwam.
Geen bijzonder beroep, maar wel 1 want continue doorging.
Daar tussen in zou het wel kunnen, maar zal ook niet overal zo zijn.

Dit is bij het beroep van mijn man ook het geval.
En mensen met kinderen krijgen voorrang tijdens het inplannen van een trip in een schoolvakantie.

Dat dat de gewoonte is, betekent toch niet dat je niet kan bespreken of er een keer een uitzondering kan worden gemaakt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:14

Eleeke schreef:
en als alle leerlingen elke kerstvakantie opeens vier weken vrij nemen.... en dan ook maar een weekje of wat eerder in de zomer want dan is het goedkoper of komt het beter uit met familie die in een ander land woont.

Als dat is waar behoefte aan is, waarom zouden we dat dan niet doen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:21

Shadow0 schreef:
Eleeke schreef:

Ja heel december graag :')

Mijn kids gaan niet zo lekker op sinterklaasellende en daarna nog kerst

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:22

Als daar landelijk behoefte aan is moet dat geregeld worden. Daar zijn gewoon routes voor.er wordt ook mee geëxperimenteerd landelijk op dit moment.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sonderwijs

Ik denk ook dat een kind niet slechter wordt van wat flexibele vrije dagen. Zou ook voor andere issues verbetering opleveren zoals de belasting van het toerisme in hoogseizoen.

Maar dat is een ander vraagstuk dan of je wetgeving aan je laars mag lappen omdat je vindt dat die wetgeving kul is en je zelf mag bepalen aan welke wetten je je houdt.

pmarena

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:28

Op zich mag je dat wel zelf bepalen natuurlijk. Alleen je moet dan wel de gevolgen accepteren.
En het is wel handig als de gevolgen dan op voorhand duidelijk zijn.

Van mij mag de zomervakantie ook 2 weken korter, en dat dan die 2 weken bij de kerstvakantie er aan vast geplakt worden. Zodat die kinders altijd ruim rondom kerst en oud & nieuw vrij zijn. Ik vind die jaren dat er direct na nieuwjaar weer naar school gegaan moet worden, altijd zo waardeloos :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:30

Ik ben gezegend met een kortere zomervakantie maar daarvoor wel 3 weken herfstvakantie voor mijn dochter.
Echt perfect. Het is zo veel fijner om in de herfst ergens heen te gaan dan in de zomer als het in je eigen achtertuin ook mooi weer is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:32

Oja dat zou nog beter zijn inderdaad!

Doe mij dan maar 4 weken zomervakantie, en dan 1 week bij de herfstvakantie en 1 week bij de kerstvakantie erbij +:)+

Slimme jongens (en meisjes) die Zwitsers ;)

Ik ben benieuwd wat de leerplicht ambtenaar zegt TS.... als je korter dan 2 weken veilig zit dan zou ik het risico niet nemen en zorgen dat je ruim binnen die tijd blijft.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-06-24 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:33

pmarena schreef:
Op zich mag je dat wel zelf bepalen natuurlijk. Alleen je moet dan wel de gevolgen accepteren.
En het is wel handig als de gevolgen dan op voorhand duidelijk zijn.

Ja en nee. Dan zou je ook kunnen zeggen dat je zelf mag bepalen of je 200 rijdt op de snelweg als je de gevolgen maar accepteert. Of dat je een overval pleegt, als je de gevolgen accepteert.
Wat ergens ook wel zo is, je moet het zelf weten. Maar ja... zelf bepalen klinkt wat opmerkelijk voor mijn gevoel haha.

Er zijn dus scholen die de pilot waar ik hierboven naar link inzetten door 4wkn zomervakantie en 2wkn kerstvakantie te geven. DE rest bepalen ouders zelf.
Uit een vorig onderzoek (ook in de link) kwamen iig signalen naar voren dat de grote hoeveelheid onderwijstijd niet per se beter is en dat er inderdaad ruimte zou moeten zijn voor hervorming.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:36

Ja dat is toch ook zo :j Zeg ik tegen die kleine ook altijd: het is jouw keuze, maar de gevolgen van die keuze krijg je er ook bij O:) Hoef je als ouder lekker weinig te zeuren want slim genoeg om zelf de juiste keuze te maken.

Jeps, zoals ik ook al zei een paar posts terug dat hier een B3 schooltje het geregeld had van 4 weken in juli en 4 weken in december. En dan nog 2 weken zelf in te delen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:38

Pmarena, Er zijn ook minder handige dingen hoor.
Continue rooster is bijv. nog niet uitgevonden, dus je kind komt iedere dag voor lunch naar huis, of je moet prive opvang regelen (wat enorm duur is).
3 dagen per week slechts tot 12 uur school tot de 4e klas is ook niet geniaal naast je werk.

Een overval plegen is uiteraard geen vergelijk, daarmee breng je een ander in gevaar. Met een paar dagen school missen gaat er geen willekeurige omstander dood over het algemeen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:40

Ja dat continu rooster was voor ons 1 van de grootste redenen om voor een school 2 dorpen verder te kiezen toen die kleine 4 werd. Is 1 van de weinige voordelen van Corona, dat heel veel scholen sindsdien over zijn gegaan op continu rooster +:)+ Van half 9 tot 14:00 uur is echt veel fijner dan wij vroeger tot half 4 +:)+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:42

TS, jouw leerplichtambtenaar is waarschijnlijk onduidelijk omdat er pas gereageerd wordt op het moment dat er daadwerkelijk verzuim speelt. Dan krijgt leerplicht een melding en daar volgt een actie op. Elke leerplichtambtenaar is bevoegd om daarin eigen keuzes te maken maar ik kan je wel uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn zoals we dat hier doen.

De schooldirecteur gaat over verlof tot max 10 dagen. Je hebt geen toestemming gekregen dus school is verplicht het te melden bij leerplicht als je toch besluit te gaan. Er wordt vrijwel altijd gekozen tot het opmaken van een proces verbaal waarbij je als ouders verdachte bent. Het zou kunnen zijn dat bij de rapportage richting de OvJ wordt genoemd dat jullie tegen het advies zijn ingegaan. Het hangt er vanaf wat het OM besluit te doen. Wat ook meespeelt daarin is of het de eerste keer is en de hoeveelheid dagen. Een boete is 100 euro per kind per dag. Je krijgt (voor zover ik weet.. ) geen aantekening, pas bij recidive en dan krijg je idd geen VOG ed.
Nogmaals, zo zou het bij ons gaan en ik denk dat je er goed rekening mee moet houden dat je sowieso een boete krijgt en niet weg komt met een waarschuwing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:44

Sizzle schreef:
Een overval plegen is uiteraard geen vergelijk, daarmee breng je een ander in gevaar. Met een paar dagen school missen gaat er geen willekeurige omstander dood over het algemeen.

De vraag is of je er een kind mee kwaad doet en waar de grens ligt dàt je er een kind mee kwaad doet.
Dat is geen individueel vraagstuk maar wel iets waarvoor je landelijk kaders moet opstellen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:46

Dorine92 schreef:
Majabeestje schreef:
Als leerplichtambtenaar vind ik het heel interessant om al jullie verschillende visies en ideeën te lezen :)

Haha dat kan ik me voorstellen.
Lijkt me trouwens vreselijk om te moeten optreden tegen goede ouders die een weloverwogen reden hebben om het kind een paar daagjes school te willen laten missen. Zo erg hoeft het niet te zijn. Ik bedoel, een paar daagjes of weekjes, waar hebben we het over.. Ik was er op de middelbare school vaker niet dan wel, en het is allemaal goedgekomen. Als het verplichte aantal uren/dagen/weken school echt zo cruciaal was, hadden ik en vele anderen allang in de goot gelegen

Eerlijk gezegd houden we ons vooral bezig met relatief verzuim, nauwelijks met luxeverzuim. Dat is echt een klein percentage van al het verzuim en daar mag de rechter wat van vinden.

Ik hou mij vooral bezig met kinderen en jongeren die verzuimen omdat er van alles speelt rondom de leerling. Dus de achterliggende oorzaak van het verzuim onderzoeken en vanuit daar kijken wat er nodig is.
Ik hoef eigenlijk nooit ' op te treden', ik geef vooral advies, denk mee en ben heel veel in overleg met verschillende partijen (hulpverlening, jeugdzorg, scholen, artsen etc). En nee, dan gaat het niet om een paar uurtjes verzuim.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:48

Majabeestje schreef:
TS, jouw leerplichtambtenaar is waarschijnlijk onduidelijk omdat er pas gereageerd wordt op het moment dat er daadwerkelijk verzuim speelt. Dan krijgt leerplicht een melding en daar volgt een actie op. Elke leerplichtambtenaar is bevoegd om daarin eigen keuzes te maken maar ik kan je wel uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn zoals we dat hier doen.

De schooldirecteur gaat over verlof tot max 10 dagen. Je hebt geen toestemming gekregen dus school is verplicht het te melden bij leerplicht als je toch besluit te gaan. Er wordt vrijwel altijd gekozen tot het opmaken van een proces verbaal waarbij je als ouders verdachte bent. Het zou kunnen zijn dat bij de rapportage richting de OvJ wordt genoemd dat jullie tegen het advies zijn ingegaan. Het hangt er vanaf wat het OM besluit te doen. Wat ook meespeelt daarin is of het de eerste keer is en de hoeveelheid dagen. Een boete is 100 euro per kind per dag. Je krijgt (voor zover ik weet.. ) geen aantekening, pas bij recidive en dan krijg je idd geen VOG ed.
Nogmaals, zo zou het bij ons gaan en ik denk dat je er goed rekening mee moet houden dat je sowieso een boete krijgt en niet weg komt met een waarschuwing.

Over dat VOG gebeuren... Ik denk dat dat voor TS van belang is.

Ik heb altijd begrepen dat iedere boete > 100 euro resulteert in een aantekening.

TS is docent.

Kan het meenemen van haar kinderen op vakantie erin resulteren dat zij geen VOG krijgt indien ze solliciteert op een baan in het onderwijs?

Ik denk dat dat voor TS van belang is...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:49

Shadow0 schreef:
Eleeke schreef:

Zoals ik aangaf ik ben absoluut voor snipperdagen en/of anderzins meer flexibiliteit.
Maar ik ben ook heel erg voor leerplicht, om te voorkomen dat nog meer kinderen niet naar school gaan.

Maar als je je kind willekeurig geregeld zonder enige restricties thuis kan houden ( of mee op vakantie nemen) dan zal dat teveel gaan gebeuren.

Wij ( bokt, ikzelf, mijn bubble) denkt teveel vanuit het gezichtspunt van een boven modaal , geen grote problemen, degelijk opgeleid etc gezin.
Weekje stiekem van school voor een mooie vakantie ... prima toch.
Maar een groot deel van de bevolking gaat z'n kinderen om andere redenen thuishouden. ( oppas voor de kleintjes, krantenwijk, mama/ papa slaapt roes uit etc )

Bij mijn dochter op school ( ze is docent) raken kinderen dan verder uit het zicht, kinderen met moeilijke thuis situaties. Kinderen die hun eten op school krijgen, kinderen wiens gezin crimineel is, kinderen van wie de ouders geen Nederlands spreken, meisjes die stiekem thuisgehouden worden om besneden te worden in een land waar dat wel mag.

Zolang daar geen oplossing voor is, vind ik het prima dat je kinderen niet thuis mag houden buiten de officiele vakatneis, tenzij uitdrukkelijke toestemming.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 21-06-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:52

Babootje schreef:
Majabeestje schreef:
Als leerplichtambtenaar vind ik het heel interessant om al jullie verschillende visies en ideeën te lezen :)

Leuk dat je even meeleest. Ben best benieuwd naar jouw ervaringen.

Mijn man had ook seizoenswerk (in de autosport) waardoor we van ca april tot ca oktober niet met vakantie konden. Wij gingen dan ergens half oktober 1 week in de herfstvakantie en 1 week daarbuiten naar een warme bestemming. Dat vroegen we aan en is nooit een probleem geweest v.w.b. school.

ik heb wel een poos gehad dat mn dochter in de puberleeftijd met geen enkele manier naar school te krijgen was. Dat had wel zn redenen. Niet goed in dr vel en later een adhd diagnose. Maar naar school moest ze van de leerplicht. En dat snap ik ook. Als ouder ben je dus ook strafbaar als je kind niet naar school gaat.
Uit wanhoop heb ik haar toen een keer door de Politie naar school laten brengen. Ik heb ze uitgelegd dat ik strafbaar was als ze niet ging en dit er dan wel voor zou zorgen dat zichtbaar was dat ik er alles aan deed om dr naar school te krijgen. En toen deden ze het wel :D :D . Mn dochter vond het super chill in die politieauto _O- _O- en heeft het er nog over.
Uiteindelijk is alles wel goed gekomen, maar ik was redelijk wanhopig en zag die boete al boven mn/onze hoofd hangen.

Bij verzuim kijken we altijd naar de achterliggende oorzaak. En dan of het verzuim verwijtbaar is of niet. Voor 2016 werd er vanit de Strafrechtelijke Aanpak Schoolverzuim gewerkt, was er meer gericht op handhaven. Tegenwoordig werken we vanuit de Maatschappelijke Aanpak en is zorg bijna altijd voorliggend.
Als jouw dochter niet goed in haar vel zat en ze heeft een diagnose, dan zou er gekeken moeten worden welke hulp zij nodig heeft om er voor te zorgen dat ze 1. lekker in haar vel komt te zitten en 2. wat er dan voor nodig is om op school te komen. Daar zou bij mij geen politie aan te pas komen. Wel gesprekken met jongere, ouders, school, eventueel hulpverlening om gezamenlijk tot een plan te komen. Pas op de laatste plaats wordt er over handhaven nagedacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:53

Eleeke schreef:
]

Zoals ik aangaf ik ben absoluut voor snipperdagen en/of anderzins meer flexibiliteit.
Maar ik ben ook heel erg voor leerplicht, om te voorkomen dat nog meer kinderen niet naar school gaan.

Maar als je je kind willekeurig geregeld zonder enige restricties thuis kan houden ( of mee op vakantie nemen) dan zal dat teveel gaan gebeuren.

Wij ( bokt, ikzelf, mijn bubble) denkt teveel vanuit het gezichtspunt van een boven modaal , geen grote problemen, degelijk opgeleid etc gezin.
Weekje stieken van school voor een mooie vakantie ... prima toch.
Maar een groot deel van de bevolking gaat z'n kinderen om andere redenen thuishouden. ( oppas voor de kleintjes, krantenwijk, mama/ papa slaapt roes uit etc )

Bij mijn dochter op school ( ze is docent) raken kinderen dan verder uit het zicht, kinderen met moeilijke thuis situaties. Kinderen die hun eten op school krijgen, kinderen wiens gezin crimineel is, kinderen van wie de ouders geen Nederlands spreken, meisjes die stiekem thuisgehouden worden om besneden te worden in een land waar dat wel mag.

Zolang daar geen oplossing voor is, vind ik het prima dat je kinderen niet thuis mag houden buiten de officiele vakatneis, tenzij uitdrukkelijke toestemming.

Wat een enorm goede post!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:56

Ja eend, heel goed omschreven Eleeke. Precies dit bedoelde ik met dat het belangrijk is om te zien of het het kind kwaad doet als landelijk vraagstuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:57

secricible schreef:
Sizzle schreef:

De vraag is of je er een kind mee kwaad doet en waar de grens ligt dàt je er een kind mee kwaad doet.
Dat is geen individueel vraagstuk maar wel iets waarvoor je landelijk kaders moet opstellen.

Dat vind ik wel erg ver gezocht hoor. Tenzij je ze er over gaat laat liegen, dat vind ik wel direct schadelijk.
Als je zelf als ouder de regels overtreedt dan moet je uiteraard daar ook zelf de consequenties van nemen.
Maar ieder z‘n mening uiteraard.

Tegen kaders heb ik verder niets, maar kaders zijn doorgaans richtlijnen en niet binair. Als je je reden goed kan onderbouwen en dat niet ieder jaar aan de orde is, dan is dat kind heus niet op een suikplantage aan het werk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:04

Hier in België gaan we eerder naar de uitbreiding van de leerplicht. En de redenen die Eleeke noemt, zijn daar heel belangrijke van. Plus: dat een héél erg grote groep van de kinderen nu het Nederlandse niet machtig genoeg is om naar de lagere school te gaan, waardoor ze met achterstand starten. Vaak zijn dit ook nog eens over kwetsbaardere kinderen en situaties.

Leerplicht gaat over zo veel meer dan gewoon de verplichting om nu eenmaal zo veel uren in de klas te zitten "omdat het moet".