Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:07

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:48

Onze planning is inmiddels gemaakt en aanbetaling voor safari en kili zijn gedaan.
We komen 's nachts aan om 03.00 dus om dan meteen te beginnen met de beklimming leek me geen goed plan. We gaan dus de eerste dag beginnen met de safari, 3 dagen Serengeti. Ik weet dat dit heel kort is, maar helaas hebben we maar beperkte tijd en moesten we ergens op inleveren. Na de safari beginnen we met de klim, 7 dagen Machame route. Daarna een nachtje in Arusha en de volgende dag vliegen we naar Zanzibar voor 4 dagen. De vijfde dag pakken we de boot naar Dar Es Salaam en vanaf daar vliegen we weer terug naar Nederland. Heb er nu al onwijs veel zin in!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 11:28

Hier nog niet geboekt, de conditie is in orde, eigenlijk alles wel, maar 1 hielspoor is nog steeds niet weg. Ergens wil ik gewoon en denk dan maar van al zou het ook mijn laatste wandeltrekking in m'n leven zijn, ik ga gewoon, ik sleep me er wel door met pijn. Maar de kosten van de reis houden me ook nog wat tegen. Vluchten zijn gewoon duur, 1500 euro. En dan de rest nog. Dan wil ik er wel optimaal van kunnen genieten.
Ik train dus gewoon door. Ben fit genoeg voor de trek, heb voor 85% de spullen inmiddels aangeschaft, maar dus nog niet geboekt. Dat alleen moeten vind ik ook nog wel een dingetje. Enerzijds niet zo erg, maar anderzijds reis ik liever samen met iemand. En het lukt niet om iemand mee te vinden en de groepen waar je evt. bij aan kunt sluiten zijn gewoon 1000 euro duurder dan dat je het zelf regelt. En tja, die 1000 euro heb ik er ook niet voor over.

Ook blijft voor mij nog 1 vraag open staan en dat is of je wel 2 koffers van 23kg met binnenlandse vluchten mee kunt nemen. Ik kan dat nergens vinden, 1 koffer lukt wel, bij 1 maatschappij kost die 2e koffer voor een vlucht van een uur 200 euro en dat ga ik ook niet doen natuurlijk. Dat stukje reis staat ook nog open. Ik wil namelijk dan absoluut mijn onderwatercamera meenemen. Anders heeft Zanzibar 0,0 zin. Voor de Kili gaat een 12-200mm lens mee. Ook zwaar en groot, maar wel een enorm bereik (24-400mm full frame).

Djoser heeft weer een landreis, zonder Kilimanjaro. Maar dan zit je ook weer met maar 1 koffer en dat is gewoon te weinig. Als ik Zanzibar er bij ga doen heb ik die 2e nodig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:21

De Kilimanjaro loopt niet weg hoor... dus waarom de haast?
Met binnenlandse vluchten zijn 2 grote koffers niet gebruikelijk (niet zonder bijbetalen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:26

manzano schreef:
De Kilimanjaro loopt niet weg hoor... dus waarom de haast?
Met binnenlandse vluchten zijn 2 grote koffers niet gebruikelijk (niet zonder bijbetalen).

Ik wil best wat bijbetalen hoor, maar niet 200 euro voor een klein stukje enkele reis. Je betaalt nog geen 100 bij voor een enkele reis als je van hier naar de andere kant van de wereld wilt. Dus dat moet wel in verhouding staan. Ik weet dat het niet geheel gebruikelijk is, maar aan de andere kant, er zijn toch wel meer duikers die ook een trekking doen?
Of je met het OV van Arusha naar Zanzibar kan komen weet ik niet, het lijkt niet zo. Je moet dan in ieder geval een ferry hebben. Dat zou een optie zijn als iemand mij kan uitleggen hoe je dat regelt en wat het kost en of het veilig is. Vooral dat laatste is ook belangrijk.

En haast? Ik zie het gebeuren dat het niet meer te betalen is voor mij als de prijzen van alles zo blijven stijgen. Ik heb geen loonsverhoging gehad, dus lever nu al 20% in. Van maandelijks net iets kunnen sparen moet ik nu maandelijks iets van m'n spaargeld pakken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:35

germie schreef:
Ik wil best wat bijbetalen hoor, maar niet 200 euro voor een klein stukje enkele reis. Je betaalt nog geen 100 bij voor een enkele reis als je van hier naar de andere kant van de wereld wilt. Dus dat moet wel in verhouding staan. Ik weet dat het niet geheel gebruikelijk is, maar aan de andere kant, er zijn toch wel meer duikers die ook een trekking doen?

Er moet helemaal niets :+ het zijn commerciele bedrijven die er een willekeurig bedrag voor mogen vragen. Je betaalt minder bij voor extra baggage bij langere vliegreizen omdat je vliegtickets dan al duurder zijn geweest en omdat het een dienst is waar gewoonweg meer vraag naar is. Bij binnenlandse vluchten is het minder rendabel en ze verliezen er geen klanten aan als extra baggage duur is, want er zijn maar weinig mensen die binnenlands met meerdere koffers reizen.

Duikers die een trekking doen hebben over het algemeen geen 2 koffers aan eigen duikspullen maar huren alles ter plekke. Jouw wensen en eisen wijken gewoon heel erg af van wat gebruikelijk is voor je doorsnee toerist, dat kost altijd veel extra ongeacht de reden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:42

ho, ik heb het NIET over druikspullen. Ik heb het over mijn camera. DAt is wat anders, dat is niet te huren. Duikspullen kun je huren, een camera niet. Dat kost dan wat extra ja, maar het moet wel in verhouding blijven vind ik. Echter, zonder camera hoef ik niet naar Zanzibar. Dan is het ook geen vakantie.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:43

maar één camera neemt toch geen 23 kg koffer in beslag?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:52

Ik wou hetzelfde zeggen, een 12-200mm lens past toch gewoon in je handbagage...? :?

Jij vraagt wat duikers doen als ze aan een trekking beginnen, vandaar de aanname dat het om duikspullen ging want die kunnen wel wat groter en zwaarder zijn ja. Maar zelfs de grootste camera past toch gewoon in een koffer? En voor een trekking heb je hooguit 10-12 kilo spullen nodig (op die camera na), dus geen idee waar 46 kilo dan vandaan komt?

Hoe dan ook het antwoord op je vraag is: 99% reizigers slepen gewoon niet zoveel spullen mee :+ Als je het persoonlijk wel nodig vindt, dan moet je ook willen betalen, want 46 kilo meuk naar een bergtrekking willen meenemen is een bizar idee :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:01

Aight schreef:
maar één camera neemt toch geen 23 kg koffer in beslag?

Onderwaterhuis een 4kg, armen een 2kg, maar wel veel volume. Flitsers zijn ook enkele kilo's,maar gaan in de handbagage. Poorten een paar kg. Pilotlamp 500 gram. Dus het is niet eens het gewicht, maar wel het volume. En een extra lege koffer is vaak ook tegen de 5kg. Ik heb bijna 1 koffer gevuld met camera spullen, zeker wel de helft. Dat is niet het gewicht misschien, maar wel het volume. Ik kon naar Egypte met duikspullen en kleding met 30kg. Batterijen en lenzen en camera zelf zitten in handbagage, onderwaterhuis ook. Dan ga ik wel iets over het gewicht van de handbagage heen, maar niet alles is officieel handbagage omdat ik batterijen in kleding kan stoppen immers.
Koffer weegt 5kg, dan hou je nog 18 kg over. Daarvan is schat ik zo 14 kg camera spullen. Dus dan moet ik het met 4kg kleding doen voor de kili. Dat lijkt me wel wat weinig. Ik kan best wel wat extra aantrekken in het vliegtuig, maar zo weinig red je gewoon niet.

Ik neem echt niet veel mee, en echt niets wat ik niet zal gebruiken. Shampoo koop ik daar wel bijvoorbeeld. Maar wat zonnebrand neem ik wel alvast mee en 1 klein dingetje met deet. Qua kleding ook minimale van minimale, maar met 8 dagen trekking moet je wel ondergoed bij je hebben en ook mutsen en handschoenen. Dat is wel volume, niet direct gewicht. En tja, dat volume zit al in mijn camerabehuizing.
En 46kg is weer wat veel, maar het is of 23kg en 2 keer 23kg is zelfs de standaard naar Tanzania toe lijkt het. Dus daarom die 46kg. Maar 30 heb ik sowieso wel nodig. En als dat in 2 koffers moet zoals het hier lijkt, dan heb ik minstens 35 nodig. Wat ik daar kan huren zoals een slaapzak wil ik daar huren. Maar een camera is gewoon niet te huur voor onder water. En wel noodzakelijk voor dat deel van de reis wat ik dan wil doen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:19

Er gaat een trein van Arusha naar Dar es Salaam (of misschien is vanaf Moshi wel handiger als je vanaf de Kilimanjaro trekking komt).
Maar die gaat niet iedere dag (dus dan moet het maar net met je planning matchen) en doet er best heel lang over. Dan ben je misschien wel wat minder geld kwijt. Maar wel meer tijd (je moet dan ook nog de ferry naar Zanzibar). Dat is dan even de afweging die je kunt maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:23

Het lijkt me vrij simpel: het kost wat het kost.
Het is aan de individu om te bepalen of je het wil betalen.
Als dit echt je allergrootste droombestemming is dan zou ik het persoonlijk niet van die 200 euro laten afhangen maar dat is echt iets wat alleen jij voor jezelf kan bepalen.
Misschien kun je het laten opsturen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:35

De dingen kosten wat ze kosten. Als jij zoveel mee wil nemen, dan is de consequentie dat je bij moet betalen. En het is aan de vervoerder om daar een prijs op te plakken. En die prijs kan bepaald worden door winstmarge, door kosten of door ruimte (in Nepal heb je vluchten waar je maar 15kg aan bagage mee kan nemen, bijbetalen is niet mogelijk. Puur ruimte in het vliegtuig).

Wanneer je niet wilt betalen, dan zul je over land moeten reizen met trein, bus of jeep en de rest te voet. Het kan wel, maar het kost tijd. Veel tijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:39

Kelan schreef:
Er gaat een trein van Arusha naar Dar es Salaam (of misschien is vanaf Moshi wel handiger als je vanaf de Kilimanjaro trekking komt).
Maar die gaat niet iedere dag (dus dan moet het maar net met je planning matchen) en doet er best heel lang over. Dan ben je misschien wel wat minder geld kwijt. Maar wel meer tijd (je moet dan ook nog de ferry naar Zanzibar). Dat is dan even de afweging die je kunt maken.

Mijn voorkeursagent werkt vanuit Arusha. Niet vanuit Moshi. Ik heb nog steeds dezelfde shortlist van aanbieders, hoewel er 1 is afgevallen, die werd via Facebook nogal brutaal dat ik nog niet geboekt had. Eh, dat bepaal ik zelf hoor. En ineens was iets niet inbegrepen wat in de offerte wel inbegrepen was. En daar confronteerde ik hem mee en toen werd ie echt absurd boos. Tja, dan val je af hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:01

Maar waarom én én? Waarom niet inzetten op de Kili, en daarna in een losse reis helemaal inzetten op duiken op Zanzibar? Dan kun je je op de Kili-reis helemaal inzetten op de trekking, en daar ook qua bagage gewoon 'ruim' mee nemen. En een losse reis naar Zanzibar, voor het duiken waar je dan daar weer vol op in kunt zetten.

Op deze manier is het toch helemaal geen prettige manier van voorbereiden en/of reizen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:03

Je zegt onderwaterhuis veel volume. Kan je daar niet bijvoorbeeld je sokken/ onderbroeken in doen om ruimte te besparen?

En kijk eens bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen wat ze als regel hanteren, soms is het één koffer met max gewicht, soms alleen een max gewicht wat over meerdere koffers verdeeld mag zijn. Dan kan je misschien alleen gewicht bijboeken ipv een hele extra koffer

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:13

Ik heb in september de Mount Kenya trekking gedaan. Een stuk meer basic dan de mogelijkheden op Kili, ik ben maar 4 andere mensen tegen gekomen.

Mijn plan was ook Trekking, safari en vervolgens kust. Dus ik heb zo'n unit gekocht:
https://www.ronaldadventureshop.nl/acti ... 323138346c

Hierin deed ik mijn 55 liter backpack met alle spullen voor de trekking, dan pastte er boven in de flight bag nog een tas met verdere vakantie spullen. Vervolgens een vast hotel in Nairobi genomen als uitvalsbasis, hier kon ik de spullen die ik niet gebruikte achterlaten in de flightbag en dus alleen meenemen wat ik nodig had. Backpack voor de trekking, weekendtas voor de safari en vervolgens de weekendtas met andere kleding voor naar de kust:)

Dat ben je wel gebonden aan 23 kilo, maar je hebt zeeën aan ruimte en kan dus bagage splitsen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:13

Maar van die 14 kg camera spullen prop je al een groot deel in je handbagage schrijf je.

Ik zou koffer pakken: handbagage apart op bed leggen (of in de handbagage), rest in de koffer, kijken hoeveel ruimte er nog over is en hoeveel het weegt, ga met dat ding leeg en met dat ding vol op de weegschaal staan en je weet het. Want ik kan mij niet voorstellen als je de camera+onderwaterbehuizing+ batterijen en lenzen in je handbagage stopt, dat je dan zoveel over houdt in je koffer als wat je zelf opschrijft.
Meten is weten.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:18

Als je serieus overweegt met de trein te gaan:
- dit is een filmpje met interessante info/beelden: https://www.youtube.com/watch?v=oiKodacOCMk
- vraag of ze je vanuit de trekking in Moshi kunnen afzetten: daar kom je of helemaal langs, of zo goed als (beetje afhankelijk van hoe je terug rijdt), het scheelt een paar uur in de trein (de trein van Arusha naar Dar gaat via Moshi) en het is (vind ik :) ) een veel aantrekkelijkere stad om te verblijven (veel schoner en veel compacter dan Arusha)

Maar....het is wel een hele andere ervaring. Veel meer een "local experience" dan de Kili trekking of Zanzibar. Dat moet je wel leuk vinden, anders is het een heel lange reis........

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 14:23

Kelan schreef:
Als je serieus overweegt met de trein te gaan:
- dit is een filmpje met interessante info/beelden: https://www.youtube.com/watch?v=oiKodacOCMk
- vraag of ze je vanuit de trekking in Moshi kunnen afzetten: daar kom je of helemaal langs, of zo goed als (beetje afhankelijk van hoe je terug rijdt), het scheelt een paar uur in de trein (de trein van Arusha naar Dar gaat via Moshi) en het is (vind ik :) ) een veel aantrekkelijkere stad om te verblijven (veel schoner en veel compacter dan Arusha)

Maar....het is wel een hele andere ervaring. Veel meer een "local experience" dan de Kili trekking of Zanzibar. Dat moet je wel leuk vinden, anders is het een heel lange reis........

Ik ga eens kijken. Als het veilig is vind ik een local experience niet erg hoor. Daar hou ik best wel van.

Waarom vind je Moshi leuker? De hotels zijn er duurder. Sterker nog, je moet op het dubbele rekenen per nacht, 70 dollar in Moshi, 35 in Arusha. Ik weet dat het goedkoper kan, maar ik wil voor en na de trek graag even 1 of 2 nachten iets hebben met zwembad en wat comfort, want de safari zal ook weer lowbudget zijn met tenten en geen douches e.d.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:47

Arusha is een grote vuilnisbelt. Moshi is veel schoner (daar is een "no littering" policy, dus boetes als je afval op straat gooit). Verder is het een beetje gevoel: Moshi voelt een beetje als bergstadje; Arusha is veel uitgestrekter.

Maar als je ergens in een lodge gaat zitten maakt het niet zo veel uit. Houd er wel rekening mee dat die ver(der) van het centrum liggen, en je dan met vervoer zit.

En verder zou ik het zonde van de reistijd vinden: eerst moet je van regio Moshi terug naar Arusha. En dan nog een paar uur met de trein van Arusha weer naar Moshi. Het lijkt allemaal niet zo ver uit elkaar te liggen, maar houd er rekening mee dat wat een doorgaande weg lijkt, dat weliswaar is, maar geen snelweg en door heeeel veel dorpjes komt, waar je maar 50 mag. Of waar je een hele tijd achter een vrachtwagen zit die met 30 km per uur de berg op rijdt... Dus over die 80 km doe je zo ruim 2 uur.

Oh wacht, je ging na de trekking eerst nog een safari doen toch. Dus niet direct van de trekking naar Zanzibar. Dan kun je inderdaad vanaf de trekking beter naar Arusha gaan. De gebruikelijke safari gebieden (Serengeti, Ngorongoro krater, Tarangire) liggen nl. west van Arusha. Dus dan speelt die reistijd helemaal niet. En is Arusha juist een handiger startpunt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:39

Ja klopt, alleen de weg naar de Kili is een uurtje langer ofzo vanaf Arusha dan vanaf Moshi. Maar is Moshi landschappelijk ook mooier?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 03:00

Zelf een local experience reis boeken met ov in een land dat je helemaal niet kent en tegelijkertijd risicoloos met 46kg waardevolle spullen op pad gaan past volgens mij niet voor de bestemming die je nu kiest.

Het leest alsof je al best een realistisch schema en vervoersplanning hebt.
Soms kom je er tijdens het plannen van je reis achter dat de combinatie die je in gedachten hebt toch niet gaat. Of dat je budget gewoon niet toereikend is voor alles bij elkaar.

Als je alles wilt doen met al je spullen wordt het nou eenmaal een stukje duurder. Behalve extra geld voor ruimte zou ik dan ook wat extra budget voor service en veiligheid rekenen.
Je bent minder flexibel als je onderweg tegen onverhoopte omstandigheden aanloopt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 18:16

De onderwaterbehuizing vullen met sokken ofzo kan niet, dat is van binnen heel kwetsbaar. Dus die blijft hol en leeg.

Ik heb op zich een plan liggen ja, 1dag na aankomst rust, dan 8 dagen Lemosho, dan 4 dagen safari, en dan of naar huis, of door naar Zanzibar (laatste heeft de voorkeur). Op Zanzibar zelf een kamer boeken en dan ter plekke een taxi nemen naar het hotel. Ik wil in de buurt van een duikschool zitten waar ik een goed gevoel bij heb om mee te duiken. Stonetown hoeft van mij niet, Zanzibar is dan puur om te duiken.
De 2e optie is eerst alleen de Kili en safari, dan terug naar huis en dan met tui opnieuw naar Zanzibar. Dat lijkt soms zelfs goedkoper, maar is wel wat omslachtig natuurlijk. Ik moet ook nog uitzoeken hoe het dan zit met het visum, want heb je die dan 2 keer nodig bijvoorbeeld? En wil ik 2 keer 10 uur in het vliegtuig zitten? En tui gooit steeds meer reisopties voor alleenreizenden er uit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:36

Ik reis regelmatig in die regio met binnenlandse vluchten en vaak is incl handbagage 15kg bagage toegestaan.
Zelf reis ik met veel camera gear maar dan worden er freight seats bij geboekt en komen we op 35kg per persoon.
Kost wel wat uiteraard want dan kunnen er ook minder mensen in het vliegtuigje mee.