Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:18

Mijn vader gaat a.s. kerstvakantie weer terug naar m'n familie, ik blijf alleen thuis ivm de hond en aangezien ik 4 keer per jaar op vakantie gaan een beetje overdreven vind. :')

Volgend jaar gaat m'n neef trouwen dus dan ga ik wel mee

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 09:47

Heel veel plezier Fenn.. dat is geen route voor op slippers :o

Wat leuk Macs! Haha, ja zoveel mogelijk in een dag proppen, herkenbaar als je er maar paar dagen bent..
Heb je foto's van Mary Kings close? Benieuwd.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:48

Bedankt voor de tips ook weer! Heb de kaart van Schotland uitgeprint en daar onze globale route op uitgetekend, ook overnachtingen en bezienswaardigheden. Kaartje raakt steeds voller.... Helaas wordt de tijd dat we er zijn niet ook steeds langer haha :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:25

Amy77 schreef:
Heel veel plezier Fenn.. dat is geen route voor op slippers :o

Wat leuk Macs! Haha, ja zoveel mogelijk in een dag proppen, herkenbaar als je er maar paar dagen bent..
Heb je foto's van Mary Kings close? Benieuwd.

Nee je mocht er geen foto's maken. Op google kun je wel wat vinden.
Vond het eigenlijk niet erg, want er viel genoeg te kijken en luisteren.
Het is daar beneden sowieso te donker om foto's te maken.

Amy77

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 10:34

Gaaf Macs.. leek ons zo mooi daar.. volgende keer :P

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:08

Gezien de ervaringsdeskundigen hier hoop ik op tips van jullie :o Wij willen graag begin augustus rond gaan trekken in schotland. We twijfelen nog of we de hond meenemen of beter thuis laten. Dit heeft vooral met de accomodaties te maken. Hoe hebben jullie de bed&breakfasts en andere overnachtingsplekken gevonden? Weet iemand hier een goede website ofzo voor?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:39

Suusjepluus schreef:
Gezien de ervaringsdeskundigen hier hoop ik op tips van jullie :o Wij willen graag begin augustus rond gaan trekken in schotland. We twijfelen nog of we de hond meenemen of beter thuis laten. Dit heeft vooral met de accomodaties te maken. Hoe hebben jullie de bed&breakfasts en andere overnachtingsplekken gevonden? Weet iemand hier een goede website ofzo voor?

Wij vinden B&B's altijd door bordjes langs de weg achterna te rijden }>

Punt is alleen dat je nog in de vakantieperiode zit en dan is het in populaire gebieden wat lastiger om op de bonnefooi iets te vinden.
Even googlen op B&B scotland en je vindt de nodige lokaties, inkl eventuele organisaties waarbij ze zijn aangesloten, waar je dan weer sites van kunt vinden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:09

Toch leuk om alles weer na te lezen. Nog twee weken en ik mag weer;-)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:07

risje schreef:

Wanneer ga je? Wij gaan 2 juni de boot op. Zinnnnnnnn!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:34

Ik ga binnenkort dit hele topic weer bijlezen!

Ik ga 1 tm 21 augustus naar Schotland, voornamelijk om te trainen met de hond maar zeker ook vakantie en sightseeiing. Voor het eerst zelf met boot en auto, best beetje spannend. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:25

Mlies schreef:
Ik ga binnenkort dit hele topic weer bijlezen!

Ik ga 1 tm 21 augustus naar Schotland, voornamelijk om te trainen met de hond maar zeker ook vakantie en sightseeiing. Voor het eerst zelf met boot en auto, best beetje spannend. :)

Welnee, niks spannend, gewoon doen.
Welke boot?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:29

Rotterdam - Hull, moet alleen nog even uitzoeken waar m’n hond tijdens de overtocht mag verblijven. :D

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:46

Mlies schreef:
Rotterdam - Hull, moet alleen nog even uitzoeken waar m’n hond tijdens de overtocht mag verblijven. :D

In de kennel op beneden dek. Je mag als je met auto bent bij de kennel parkeren en hebt voorrang met van de boot af rijden.
Heb het vorig jaar met mijn kleintje gedaan, was rustig en ze kreeg zonder problemen de grootst beschikbare kennel. Eigen mandje alles mocht mee. Heel goed bevallen, in oktober gaat ze weer mee.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:47

Qimm schreef:
risje schreef:

Wanneer ga je? Wij gaan 2 juni de boot op. Zinnnnnnnn!

Ik vlieg 31-5 naar london en dan 1-6 door naar edinburgh. Zondag de 3e weer terug. Kort maar is voor evenement

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:59

Mlies schreef:

Volgens mij in de kennel. Even checken op de site en je moet melden dat je een hond mee neemt bij het inchecken (inkl papierwinkel) en dan wordt je ongetwijfeld verteld hoe dat in z'n werk gaat.

Tipje voor het eten in het buffetrestaurant (ook voor alle meelezers): niet te veel opscheppen, kun je nog een keer (of twee of drie) terug :Y)
Ga niet direct om 18.00u naar het restaurant; dan staat er vaak een rij, zeker als er wat busgezelschappen aan boord zijn. Ga je tegen 19.00 kun je vaak direct doorlopen. Koffie, thee, water en frisdrank zijn bij de prijs inbegrepen, alcohol moet je apart afrekenen maar gaat aan normale horecaprijzen. Een tip/fooi wordt op prijs gesteld maar hoeft niet.
Kwaliteit van het eten is goed, de indiase (Pride of Hull) of indonesische (Pride of Rotterdam) gerechten zijn wat beter van kwaliteit dan het algemene buffet. Dat ze in 2,5 uur 2000 passagiers te eten moeten geven komt dan net niet ten goede aan kwaliteit.
Je kunt ook a-la carte eten; je vooraf geboekte maaltijd geldt dan als korting op de rekening. Is wat duurder (restaurantniveau) maar de kwaliteit ligt ook hoger. Aan jou de keuze; die kun je ter plekke aan boord maken.

Bedden zijn een tikkie hard; als je daar niet tegen kunt, voorzorgmaatregelen nemen! Zien we vaker gebeuren :D
Er is verder het nodige te doen en te beleven; maar net waar je van houdt. Wij gaan meestal op tijd naar bed want je wordt er vrij vroeg uit geschopt. (6 uur lokale tijd!)

Zit even terug te tellen; ik doe die overtocht al ruim 20 jaar, zo lang als de huidige boten op die route varen... oeps, al zo lang :o

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:04

Zijn er hier ook mensen met wild kampeer ervaring?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:55

Ikke, gelden je tips ook voor DFD Seaways, Ijmuiden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:07

Wendy_Komen schreef:
Ikke, gelden je tips ook voor DFD Seaways, Ijmuiden?

Ja en nee, DFDS gaat er wat anders aan toe. Ben daar ook nog maar een keer mee gevaren.

Op DFDS wordt in twee groepen gegeten en moet je je plek reserveren (gewoon aan boord, bij het restaurant). Die ene keer vond ik de kwaliteit van het buffet beter dan P&O maar omdat de boot veel kleiner is en de keuken dus ook, moet je in kleinere porties koken en dat komt de kwaliteit ten goede.
Ook hier geldt: opscheppen in kleine porties; dan kun je nog eens terug gaan :D
Zeker als je voor de eerste keer mee gaat; kijk eerst even rond naar het hele buffet, zodat je weet wat waar is en wat je voorkeur heeft. Drank zat volgens mij niet bij de prijs in, maar dat weet ik niet meer zeker. Betalen kan in Ponden en Euro's

Omdat je beduidend langer vaart heb je zowel voor het diner als het ontbijt meer dan ruim de tijd, net als slapen :D Geen wachtrijen naar onze ervaring, wat ook logisch is met gereserveerde plaatsen.

Ik weet niet meer of er a-la carte gegeten kan worden.

De boten zijn merkbaar ouder dan bij P&O maar maken wel een goed onderhouden indruk. Voor de oplettende kijker zie je wel dat het schip een keer (2006) grondig onder handen genomen en gemoderniseerd is. Aan sommige dingen in het ontwerp merk je duidelijk dat het schip uit een andere tijd stamt dan de P&O boten. Dat geeft het schip ook wel een bepaalde charme.
Zoals ik je al waarschuwde, DFDS heeft merkbaar meer last van de deining omdat de boten kleiner zijn en de stabilisatie daarmee wat minder effect heeft. Neem voorzorgmaatregelen waar nodig. Auto in de versnelling en op de handrem is geen flauwekul-waarschuwing.
Bedden zijn ook hier goed maar een tikkie hard. De hutten zijn netjes en voldoende ruim ingericht en voorzien van alles wat nodig is.

Op een kleinere boot past minder vertier, maar er is voldoende te beleven. Een rondje Whiskey proeven kan ik je zeker aanbevelen :9k en de winkel heeft een leuk en zinvol assortiment.
Een van de boten heeft een "balkon" aan de voorzijde. Leuk om te zijn als je de haven binnen vaart. Het is daar wel winderig, dus doe iets warms/windstoppend aan. Je ziet het boordpersoneel dan ook alle voorbereidingen treffen voor het afmeren. Dat ging bij ons erg gedisciplineerd en voor mij als techneut met enige kennis van veiligheidsprocedures ook interessant om te bekijken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:25

Hartstikke bedankt!!!
Neem zeker primatour tabletten mee :o
Ben echt benieuwd!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:50

Qimm schreef:
Zijn er hier ook mensen met wild kampeer ervaring?

Yes, net een week op Skye gelopen met tent op de rug. Vorig jaar de east Highland wat gewandeld, van Fort William naar Aviemore. Beide keren veel gekampeerd in het wild. Soms even zoeken naar een geschikte plek, maar kan heel goed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:53

En je mag eigenlijk 'overal' wel staan? Ik vind het spannend om gewoon 'zomaar' ergens die tent te gaan parkeren haha.

En hoe zit het met bothies? Die staan alleen langs wandel/hike routes?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:11

Er zijn wat algemene regels: niet te dicht bij iemands huis of een historische locatie. Niet met te veel mensen, niet te veel dagen, niets achterlaten. Verder mag je overal staan. Zoals hier:

Afbeelding

De bothys staan op sommige plaatsen en worden onderhouden door vrijwilligers. Superfijn om droog en windvrij te slapen. Er gelden dezelfde regels, afval mee, schoon achterlaten etc. Op Skye staan er twee en allebei prachtig.

Afbeelding
Zoals in deze baai.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:15

Thanks! We gaan het gewoon doen :D gave foto's. Heb er echt zin in!

Bedankt voor de tips!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:24

Gewoon doen inderdaad! En zorg voor een goed matje/goede slaapzak. Er komt veel kou van de grond. Vorig jaar hadden we dat niet, dit jaar wel en scheelt enorm. Een goede is ook het picknickkleedje van de HEMA/Xenos. Die met zo'n plastic onderkant. Daar zitten we op buiten, maar die ligt ook op de bodem van de tent. En dat helpt ook met de kou.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:15

Mijn God wat een uitzicht! Heerlijk gewoon