Wendy_Komen schreef:Ikke, gelden je tips ook voor DFD Seaways, Ijmuiden?
Ja en nee, DFDS gaat er wat anders aan toe. Ben daar ook nog maar een keer mee gevaren.
Op DFDS wordt in twee groepen gegeten en moet je je plek reserveren (gewoon aan boord, bij het restaurant). Die ene keer vond ik de kwaliteit van het buffet beter dan P&O maar omdat de boot veel kleiner is en de keuken dus ook, moet je in kleinere porties koken en dat komt de kwaliteit ten goede.
Ook hier geldt: opscheppen in kleine porties; dan kun je nog eens terug gaan
Zeker als je voor de eerste keer mee gaat; kijk eerst even rond naar het hele buffet, zodat je weet wat waar is en wat je voorkeur heeft. Drank zat volgens mij niet bij de prijs in, maar dat weet ik niet meer zeker. Betalen kan in Ponden en Euro's
Omdat je beduidend langer vaart heb je zowel voor het diner als het ontbijt meer dan ruim de tijd, net als slapen
Geen wachtrijen naar onze ervaring, wat ook logisch is met gereserveerde plaatsen.
Ik weet niet meer of er a-la carte gegeten kan worden.
De boten zijn merkbaar ouder dan bij P&O maar maken wel een goed onderhouden indruk. Voor de oplettende kijker zie je wel dat het schip een keer (2006) grondig onder handen genomen en gemoderniseerd is. Aan sommige dingen in het ontwerp merk je duidelijk dat het schip uit een andere tijd stamt dan de P&O boten. Dat geeft het schip ook wel een bepaalde charme.
Zoals ik je al waarschuwde, DFDS heeft merkbaar meer last van de deining omdat de boten kleiner zijn en de stabilisatie daarmee wat minder effect heeft. Neem voorzorgmaatregelen waar nodig. Auto in de versnelling en op de handrem is geen flauwekul-waarschuwing.
Bedden zijn ook hier goed maar een tikkie hard. De hutten zijn netjes en voldoende ruim ingericht en voorzien van alles wat nodig is.
Op een kleinere boot past minder vertier, maar er is voldoende te beleven. Een rondje Whiskey proeven kan ik je zeker aanbevelen
en de winkel heeft een leuk en zinvol assortiment.
Een van de boten heeft een "balkon" aan de voorzijde. Leuk om te zijn als je de haven binnen vaart. Het is daar wel winderig, dus doe iets warms/windstoppend aan. Je ziet het boordpersoneel dan ook alle voorbereidingen treffen voor het afmeren. Dat ging bij ons erg gedisciplineerd en voor mij als techneut met enige kennis van veiligheidsprocedures ook interessant om te bekijken.