IJsland 2015!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:32

Yv_ schreef:
Wat een prachtige foto die eerste met het Noorderlicht <3 <3.
Leuk verslag en duidelijk genoten dus! Nog best meegevallen met het weer, fijn hoor!

Heb je toevallig nog meer foto's van de Ice Caves? Ben ik wel heel nieuwsgierig naar, lijkt me inderdaad een heel bijzonder en onwerkelijk iets om te zien!

Balen van de camper. Hebben jullie wel iets van een onkostenvergoeding gehad? Gezien jullie kosten waarschijnlijk een stuk hoger werden door het moeten slapen in hotels? Of is dat jullie eigen keuze geweest? Verder niet veel hinder van de kapotte verwarming gehad, behalve het koud wakker worden?

De icecaves was bijzonder leuk, maar helaas redelijk moeilijk om goed te fotograferen (het hele dak is van ijs en daar komt het licht doorheen, terwijl alles eronder donker is door het as).

De gids die voorop ging, bij de ingang was het redelijk laag wat een goede been-training betekende:
Afbeelding

De temperatuur was boven nul daar dus het kon behoorlijk lekken:
Afbeelding

Afbeelding

Een gletsjer is samengepakt sneeuw en je ziet in de gletsjer dus ook duidelijk lagen met zand/as en lagen ijs:
Afbeelding

Hier en daar water stromend van de bovenlaag en een riviertje op de bodem:
Afbeelding

Helm werd geregeld door de tour, evenals laarzen en crampons. Laarzen waren redelijk comfortabel ondanks dat we er meer dan 2 uur op liepen en het smeltwater ijskoud was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling was dat we naar een icecave redelijk dichtbij het startpunt zouden gaan maar omdat het nog zo warm was voor de tijd van het jaar stond die grot onder water en moesten we een stuk verder naar een andere, kleinere, grot. Dat was dan 20 minuten met een grote 4x4, vervolgens een uur over mos en langs steile afgronden, en dan ongeveer 30-45 minuten in de grot zelf.

Als je van plan bent een soortgelijke toer te maken dan moet je vaak wel vroeg boeken. Deze aanbieder was compleet vol geboekt weken vantevoren dus wacht niet tot het laatste moment.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:56

Prrrr schreef:
Als je echt avontuur wil moet je denk ik in de zomer gaan, dan ben je niet zo afhankelijk van de 1.

Of zoals wij een paar jaar terug gedaan hebben, op de fiets. :D Kom je naast op de meer 'standaard' plekken ook langs een heleboel plekken die minder bekend zijn. Tot nu toe wel mijn favoriete manier van reizen :)

Gave foto's! Zo'n icecave bezoeken wil ik ook nog wel een keer doen. Die waterval is trouwens de Brúarfoss als ik het goed heb.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:16

Wat een gave foto's Enzino!! Zal idd wel even een flinke cultuurshock zijn vergeleken met Thailand :D
En dat Noorderlicht, wat gaaf!! Zo duidelijk was die bij ons niet :D

Ja dat van die touristen klopte wel. Iedereen rijd hetzelfde rondje. Wij kwamen een dag later ook vaak dezelfde mensen tegen als de dag er voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:51

Yv_ schreef:
Balen van de camper. Hebben jullie wel iets van een onkostenvergoeding gehad? Gezien jullie kosten waarschijnlijk een stuk hoger werden door het moeten slapen in hotels? Of is dat jullie eigen keuze geweest? Verder niet veel hinder van de kapotte verwarming gehad, behalve het koud wakker worden?

We zijn dagelijks in contact geweest met de verhuurder zodat hij ons kon uitleggen waar we een goede garage konden vinden. Toen we voor de tweede keer bij een garage waren geweest bood hij netjes aan om een hotel voor ons te regelen/betalen en dan konden we de auto op de parkeerplaats achter laten met draaiende verwarming zodat we in de ochtend konden zien of het nog steeds werkte. Dat ging goed, maar de dag erna was het weer mis. Toen heb ik voorgesteld dat we terug naar Reykjavik zouden gaan om de auto om te wisselen voor een normale auto (die verhuren ze ook) en hij heeft nog 1 hotel geregeld voor die nacht omdat we te ver weg waren.

De laatste afrekening moet nog plaats vinden (verschil tussen huurkosten 4x4 campervan en normale auto) maar zover is alles netjes geregeld zonder problemen.

Ik hoor van meerdere kanten dat er geregeld problemen zijn met huurauto's en campervans maar de verhuurders doen normaal gesproken hun best een goede reputatie te houden. Als wij niet tevreden zijn als klant dan posten we ons verhaal, inclusief naam verhuurder, op elk internationaal IJsland-board en dat gaat hem klanten kosten. Voor deze verhuurder konden we online geen slechte verhalen vinden maar sommige andere hebben een duidelijk slechtere reputatie.

Een kapotte verwarming is verder geen probleem, want overdag heb je de normale verwarming van de auto draaien. En 's avonds werkte de verwarming ook elke keer dus we vielen makkelijk in slaap. Alleen om 4 uur 's nachts wakker worden in de kou is minder want dan is het behoorlijk lastig om op te warmen en je tocht weer te beginnen.

(er zijn ook mensen die rond dezelfde tijd campervans huren zonder verwarming, maar die nemen dan wel een noordpool-expiditie slaapzak mee. Dus als je je voorbereid is het wel te doen met temperaturen rond het vriespunt maar heel lekker zal het niet zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:57

Skessa_ schreef:
Wat een gave foto's Enzino!! Zal idd wel even een flinke cultuurshock zijn vergeleken met Thailand :D
En dat Noorderlicht, wat gaaf!! Zo duidelijk was die bij ons niet :D

Ja dat van die touristen klopte wel. Iedereen rijd hetzelfde rondje. Wij kwamen een dag later ook vaak dezelfde mensen tegen als de dag er voor!

Het noorderlicht is een verhaal apart.

We hadden een mooie website die de activiteiten weergaf (schaal van 0 voor geen activiteiten tot 9 voor de hele hemel licht op) en dat in combinatie met een voorspelling van de bewolking zou voldoende moeten zijn.

Maar helaas veranderde de voorspellingen nog wel eens. Dan hadden ze een activiteit van 7 voorspeld (bijzonder hoog) rond 3 uur 's nachts maar als je dan naar buiten loopt zie je helemaal niets. Dan check je de site nog een keer en is de voorspelling opeens aangepast naar 0.

Toen we dat door kregen hebben we vooral op een heldere hemel gelet. Als er geen wolken zijn goed om je heen kijken en test-foto's maken (in een foto zie je meer dan met het blote oog) en dan moet je verder geluk hebben. Bij ons bleef het noorderlicht vaak maar 10-30 minuten zichtbaar en daarna was het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:59

Fenrir schreef:
Prrrr schreef:
Als je echt avontuur wil moet je denk ik in de zomer gaan, dan ben je niet zo afhankelijk van de 1.

Of zoals wij een paar jaar terug gedaan hebben, op de fiets. :D Kom je naast op de meer 'standaard' plekken ook langs een heleboel plekken die minder bekend zijn. Tot nu toe wel mijn favoriete manier van reizen :)

Gave foto's! Zo'n icecave bezoeken wil ik ook nog wel een keer doen. Die waterval is trouwens de Brúarfoss als ik het goed heb.

Dat lijkt me heerlijk want ik fiets graag, al lijkt het me wel moeilijk met bagage.
Is dat trouwens niet gevaarlijk om daar te fietsen? Er zijn nergens fietspaden dus je moet om de gewone weg rijden (ook al is er weinig verkeer).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:30

enzino schreef:
Fenrir schreef:

Dat lijkt me heerlijk want ik fiets graag, al lijkt het me wel moeilijk met bagage.
Is dat trouwens niet gevaarlijk om daar te fietsen? Er zijn nergens fietspaden dus je moet om de gewone weg rijden (ook al is er weinig verkeer).

Bij Reykjavík wel even spannend, klaverbladen fietsen is een vreemde ervaring :+ Gelukkig waren er overal brede vluchtstroken en was het maar een kort stukje.
Verder viel het me reuze mee er is maar weinig verkeer al is het in het zuiden drukker natuurlijk.
Maar merk wel dat het steeds drukker wordt. Dit jaar merkte ik al verschil met 4 jaar geleden (toen we gefietst hebben). Meer toeristen en ook meer fietsers gezien.

Qua bagage prima te doen, tentje mee en echt veel spullen heb je niet nodig.

Bagheera_206

Re: IJsland 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:42

Wow! Jullie hebben ook een gave reis gemaakt zeg! :)

Die ene waterval waar jullie de naam van kwijt waren zijn wij denk ik ook geweest. Vanaf de brug gefotografeerd? Wij zijn aan beide kanten ook naar beneden gegaan en paar toffe foto's gemaakt. Ook de andere kant op van de brug. :)

Zie ik dit net voorbij komen. Erg verleidelijk, maar kan dat geld beter in een laptop stoppen. :=
http://mariskavegter.nl/?tribe_events=ijsland-fotoreis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 04:30

Bagheera_206 schreef:
Zie ik dit net voorbij komen. Erg verleidelijk, maar kan dat geld beter in een laptop stoppen. :=
http://mariskavegter.nl/?tribe_events=ijsland-fotoreis

Een soortgelijke trip kan je makkelijk zelf samenstellen, dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit. Je mist dan wel de "tips&tricks" maar ik geloof dat wanneer je werkelijk geinteresseerd bent in fotografie je alles ook zelf kan uitvinden. Bovendien kan je alleen makkelijker gaan en staan waar je wilt en heb je wat meer rust om je heen ipv altijd in een groep reizen.

Die winterfoto's maken het trouwens wel verleidelijk om ook eens later in het jaar te gaan als er echt sneeuw ligt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 04:36

Bagheera_206 schreef:
Wow! Jullie hebben ook een gave reis gemaakt zeg! :)

Die ene waterval waar jullie de naam van kwijt waren zijn wij denk ik ook geweest. Vanaf de brug gefotografeerd? Wij zijn aan beide kanten ook naar beneden gegaan en paar toffe foto's gemaakt. Ook de andere kant op van de brug. :)

Ja, inderdaad vanaf de brug. Ik ben ook hier en daar naar beneden gegaan maar het was allemaal erg drassig en modderig dus wilde niet teveel risico nemen.

Valt me trouwens wel op dat op veel plekken touwen zijn gespannen om je een beetje weg te houden van diepe afgronden. Maar dan zie je toch nog kale plekken van de honderden mensen die hun leven hebben geriskeerd voor een iets mooiere foto vanaf vlak bij de afgrond. Om daar te komen moet je over een glibberig pad met 50 meter diepe afgronden. Ik vraag me serieus af of ik nou zo'n schijterd ben of dat andere gewoon knettergek zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:08

Knettergek :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:41

enzino schreef:
. Ik vraag me serieus af of ik nou zo'n schijterd ben of dat andere gewoon knettergek zijn.

Knettergek, en in sommige gevallen gewond of zelfs dood. Je komt er niet altijd mee weg.
Een amerikaan heeft eens ernstig zijn hand verbrand in námaskarđ, stak zijn hand in een stoomgeyser. Stond geen hek omheen, of waarschuwingsborden. IJslanders gaan er (nog) vanuit dat je iets van verstand in je hoofd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:44

Om een voorbeeld te geven:

Afbeelding

De rode lijn is waar de afrastering loopt, inclusief bordje dat je niet verder mag, en de oranje plekken zijn de plaatsen waar iedereen gaat staan voor een foto gezien de belopen paden naar die plekken.

Vooral de bovenste plek leek een uitstekende plek voor een mooi overzicht maar het pad was ongeveer 30cm breed en de afgrond rond de 50 meter. Plus nog wat extra modder en mogelijk glibberige bodem.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:53

Daar zijn we inderdaad ook geweest. Ik ben braaf achter het lijntje gebleven, maar ze waren in juli bezig de lijnen aan het vernieuwen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:05

Ohw ja dat hebben wij ook vaak genoeg gezien en met verstand naar staan kijken!

Ook niet alleen er op... Nee hoor.. gewoon 5, 6, 7 man tegelijk 8)7

Afbeelding

Dit dus :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:06

Volgens mij nog de foto op dezelfde plek gemaakt ook :') :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:11

Bij dat tweede punt heb ik ook gestaan, stonden geen paaltjes/hekjes. Vond ik nog zo raar, omdat er bij die eerste uitloop wel hekjes stonden. Volgens mij was dat dat stukje dat er "file" was en dat we even op dat groepje moesten wachten San. Waar we ook die Belgische meiden tegen waren gekomen.. Hekjes ben ik nergens overheen gegaan :n. Bij ons was het overigens wel droog, geen haar op mn hoofd die daar zal lopen met een druppel regen :oo

Ja Bagheera, zou je weer een fotoreis doen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:21

Dat zou wel kunnen ja. Ik nergens, ik bleef liever al een meter van de gewone draad vandaan, laat staan dat ik op zo'n punt ga lopen :') :')

Volgens mij zijn ze wel steeds meer bezig ook met hekjes en touwtjes spannen. Veel dingen zagen er iig nog erg nieuw uit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:34

Weet niet niet van overal, maar geloof het best inderdaad. Bij Gulfoss was ook alles totaal anders dan 4 jaar geleden :j. Veel mooier, strakker, veiliger.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:36

Yv_ schreef:
Bij dat tweede punt heb ik ook gestaan, stonden geen paaltjes/hekjes. Vond ik nog zo raar, omdat er bij die eerste uitloop wel hekjes stonden. Volgens mij was dat dat stukje dat er "file" was en dat we even op dat groepje moesten wachten San. Waar we ook die Belgische meiden tegen waren gekomen.. Hekjes ben ik nergens overheen gegaan :n. Bij ons was het overigens wel droog, geen haar op mn hoofd die daar zal lopen met een druppel regen :oo

Ja Bagheera, zou je weer een fotoreis doen?

Ik wil sowieso nog keertje Noorderlicht doen en eigenlijk wil ik volgend jaar naar de Landsmot. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:37

Nou dat word al minstens 2 keer, want geloof dat er weinig Noorderlicht is met de Landsmot :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:39

Wat is Landsmot?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:40

Ja, dat wordt idd nog 2x. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:41

Yv_ schreef:
Wat is Landsmot?

Een hele grote wedstrijd op IJsland die om het jaar wordt gehouden.

http://www.landsmot.is/

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:41

RETEgaaf trouwens Enzino!! Ik dacht alleen eerst "wat moeten we met een foto van je vriend" maar het is wel overduidelijk dat ik gewoon nog steeds niet gewend ben aan mannen op bokt _O- _O-.
Sorry :o :')