Fotografie reis naar IJsland, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lieke123

Re: Fotografie reis naar IJsland, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:43

Hmm 2.000 en dan geen eten erbij in .. := klinkt duur! Hoeduur is een ticket sowieso naar Ijsland?

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:44

Ja daar zat ik net ook naar te kijken ja :)) Goedkoopste vliegticket dat erop staat voor volgend jaar zomer kost 341,-.. de rest een beetje rond de 400 euro. En als je dan in een hosteltje zit met zn 4'en op een kamer dan moet het toch goedkoper kunnen denk ik? Al heb ik geen flaaauw benul van de prijzen daar..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:49

xNavatu schreef:
Ja daar zat ik net ook naar te kijken ja :)) Goedkoopste vliegticket dat erop staat voor volgend jaar zomer kost 341,-.. de rest een beetje rond de 400 euro. En als je dan in een hosteltje zit met zn 4'en op een kamer dan moet het toch goedkoper kunnen denk ik? Al heb ik geen flaaauw benul van de prijzen daar..

Je kan het zo goedkoop (en luxe) maken als je zelf wilt. Je kan ook kamperen. Wildkamperen mag ook zolang je alles maar netjes opruimt, ben je helemaal goedkoop uit natuurlijk. :Y)

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:51

Ohmygawddd _O- 400 euro :oo

En dingen zoals wildkamperen vind ik alleen maar ontzettend gaaf 8-)
Marit waarom wil je eigenlijk per se georganiseerd? Zelf doen is juist gaaaaf *\o/*
Nu zeg ik niet dat je dat met een gigantisch grote groep moet doen haha want dat is veel te veel werk / verantwoordelijkheid. Maar met een groepje van 4 kan al leuk zijn! Dan zouden eventueel meerdere groepjes mee kunnen gaan maar dat er altijd 1 iemand de organisator is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:53

rond de 300/400 euro voor een vliegticket
een 4 persoons kamer in een hostel kost 15.000 ijslandse kronen (100 euro)

25x10 dagen = 250 euro + 400 vliegticket = 650 euro.

dan heb je nog eten, auto huur, en de gids is de grootste kostenpost denk ik..

ik vind het wel een erg aanzienlijk verschil moet ik zeggen :=

http://www.wisselkoers.nl/ijslandse_kroon
http://www.hostel.is/media/PDF/HI_Icela ... iduals.pdf

edit: Ben het met lieke eens! :D dan kunnen we het groepje juist beter wat kleiner houden :D

Hoe is het OV in ijsland? Ik heb namelijk nog geen rijbewijs, wel mee bezig. maar ik weet niet of je dan meteen een auto mag huren of besturen.. meestal moet je die minimaal 2 jaar hebben oid..

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:57

Dan zouden we eventueel moeten kijken hoeveel interesse er is, wie er rijbewijs hebben etc. Ik zou voorstellen dus dat er meerdere groepjes worden samengesteld van 4 personen met ieder 1 organisator. Die 'organisatoren' gaan dan voor hun eigen groepje dingetjes regelen maar dan wel in overleg met elkaar, Zoiets := Opzich kunnen we dan ook gewoon met z'n alleen dingen doen maar ligt de druk niet op 1 persoon, weet niet of het wat is maar is maar een idee!

Ik heb een rijbewijs in ieder geval, dan 2,5 jaar. Yvette heeft die van haar ook al 2 jaar geloof ik. Richard natuurlijk ook ^^ En Nadien ook toch ?
Laatst bijgewerkt door lieke123 op 22-09-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:58

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:00

Top idee Killyenn! Maar ik vind het vooralsnog wel leuk om met mensen uit deze groep te gaan :j omdat ik de meesten ook al ken :D ik wacht even af hoe Marit hiertegenover staat :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 23:02

Heb ik al een paar keer aangegeven waarom :)

Voornamelijk omdat ik ook graag veel wil leren! Ik wil al jaren met zo'n georganiseerde reis mee, iets zelf doen kan altijd nog maar ik wil graag er alles uit kunnen halen en ik zelf ben van mening dat dat het beste lukt als je een professional mee hebt. Ik weet nog lang niet alles van natuur fotografie en het lijkt mij op deze manier gewoon leuk, en het is iets wat ik al jaren wil. Dat is ook de intentie van dit topic altijd geweest.

Bovendien heb ik het ontzettend druk dit jaar en heb ik niet echt de behoefte alles te plannen, op de zoeken, te regelen, daar me bezig te houden met tickets, reservingen, papieren, verzkeringen, auto's huren, planningen, overal op tijd zijn, route kaarten etc. Ik vind het gewoon fijn als alles op orde is en ik zeker weet dat ik er alles uit kan halen!

Maar ik zou het wel erg jammer vinden als iedereen dan uiteindelijk iets zelf gaat organiseren en ik in mijn eentje hier achterblijf want dan gaat het voor mij ook niet door :+

Bij die 2.000 zit overigens alles, eten, accomodatie, vlucht, autohuur, workshops, etc. Ik zelf heb dat ervoor over maar dat is inderdaad ieder voor zich om te bepalen.
Laatst bijgewerkt door Marit op 22-09-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:03

Ik snap je punt inderdaad! Alhoewel, is het niveau wel zo hoog dat je echt nog iets gaat bijleren qua fotografie? want dat niveau ligt bij jou al aardig hoog :)) Ik vind het een leuke groep mensen maar 2.000 vind ik helaas ook te duur
Laatst bijgewerkt door lieke123 op 22-09-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:05

Was uiteraard ook niet mijn bedoeling mensen weg te halen van jouw reis! Als ik een volle bankrekening had zou ik met alle liefde meegaan := Maar volgens mij was er best wat animo voor de georganiseerde reis dus denk dat dat wel goed zit :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 23:07

Ik snap het hoor! Het is een hoop geld, tuurlijk. Maar voor mij is dit iets wat ik graag wil en waar ik al een tijdje voor gespaard heb :D

En ik denk absoluut dat ik nog een hoop kan leren. Qua natuurfotografie klooi ik maar wat aan en probeer ik dingen. In de workshops gaat het ook veel over lange sluitertijden etc en dat is zeker iets waar ik nog veel over moet leren.
En sowieso, je komt een hoop te weten over IJsland zelf en komt op de meest gave plekken waar je misschien zelf niet kan komen.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:09

Ik kan het me heel goed voorstellen en waarschijnlijk haal je uit zo'n reis meer hoogtepuntjes dan met een zelf in elkaar geflanste reis, maar dat zie ik ook wel weer als een uitdaging :)) ik ga het topic in ieder geval wel volgen! Ben benieuwd :)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:12

Wildkamperen lijkt me rete gaaf _O-

Ik ga nog even rekenen maar ik denk dat ik me de 2000 niet ga kunnen veroorloven op dat moment -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:13

ik vrees eigenlijk dat 2000 euro voor mij ook teveel geld is.. het scheelt dat jij er al een tijdje voor hebt gespaard :D maar ik zou het wel echt enorm tof vinden! vooral omdat ik ook graag een fotografie reis wil doen, maar in mijn omgeving thuis heb ik geen gelijkgestemden :')

ik blijf ook wel volgen hoor, en nog even wikken en wegen of het haalbaar is!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:17

Ja echt zo'n fotografiereis lijkt me ook heel gaaf. Heb wel al 3 groepsrondreizen gedaan maar dat waren gewone rondreizen en daar ergerde ik me er altijd aan dat je niet zomaar die bus kan laten stoppen als je wat moois ziet ofzo, dus daarop gebaseerd zou ik in de toekomst liever gewoon zelf reizen ipv een rondreis maar een fotoreis lijkt me wel weer heel anders en wel toffer :)) (niet dat ik het bij die rondreizen niet naar mn zin heb gehad want dat waren de geweldigste tijden van mn leven maar dat waren kleine erger puntjes, haha)

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:21

Haha luxepositie heb je ook he Nadien :))

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 23:24

xNavatu schreef:
Ja echt zo'n fotografiereis lijkt me ook heel gaaf. Heb wel al 3 groepsrondreizen gedaan maar dat waren gewone rondreizen en daar ergerde ik me er altijd aan dat je niet zomaar die bus kan laten stoppen als je wat moois ziet ofzo, dus daarop gebaseerd zou ik in de toekomst liever gewoon zelf reizen ipv een rondreis maar een fotoreis lijkt me wel weer heel anders en wel toffer :)) (niet dat ik het bij die rondreizen niet naar mn zin heb gehad want dat waren de geweldigste tijden van mn leven maar dat waren kleine erger puntjes, haha)

Nou, ik denk dat je je daar inderdaad geen zorgen over hoeft te maken :D Zij zullen hopelijk heel goed weten waar al het moois te zien is en op welke tijden dat ook daadwerkelijk het mooist is :D Dan sta je hoe dan ook klaar en kun je dat moment ook echt pakken!

Grease schreef:
ik vrees eigenlijk dat 2000 euro voor mij ook teveel geld is.. het scheelt dat jij er al een tijdje voor hebt gespaard :D maar ik zou het wel echt enorm tof vinden! vooral omdat ik ook graag een fotografie reis wil doen, maar in mijn omgeving thuis heb ik geen gelijkgestemden :')

ik blijf ook wel volgen hoor, en nog even wikken en wegen of het haalbaar is!

Oh ik heb ook geen gelijkgestemden hier hoor. Maar bedenk ook dat je nog 10 maanden hebt om te sparen, das bijna een jaar he :)

Ik hoop alsnog heel erg dat er straks 8 mensen zijn die graag mee willen want er worden echt gave programma's voor ons samen gesteld met locaties bij zonsondergang overal etc. Misschien is het voor mij ook andres omdat ik met al die mensen mail maar daar wordt je echt enthousiast van. Die mensen zijn zo gepassioneerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:35

Maar het is ook erg gaaf hoor Marit, begrijp me niet verkeerd! :D

2000 euro is alleen zo veel geld -O-

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:36

Voordeel van een volledig georganiseerde reis is ook dat je daar ter plekke minder te regelen hebt en meer tijd voor fotografie.
Plus een goede fotograaf erbij voor tips, dat zou ik ook echt graag een keer willen.
Met een lokale gids moet je het maar net treffen dat hij/zij ook genoeg weet van fotografie om je op de juiste tijd (licht) op de juiste plek te hebben en niet alleen de toeristische route af te werken.

Voor volgende maand in Zuid Afrika heb ik wel zelf de route/planning gemaakt en hoop ik een aantal keer een goede gids te treffen voor fotografie.
Helaas gaat de prijs een paar keer over de kop als je dat via een helemaal georganiseerde fotoreis gaat doen.
Scheelt wel dat het niet mijn 1e keer is daar en heel bewust naar een aantal plekken wil.
Maar daar een keer heen met cursus van een goede wildlife fotograaf zou nog beter zijn :j

Jammer dat IJsland nou net niet mijn voorkeur heeft ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 23:38

Precies MarijeR :j In Afrika hebben ze ook gave georganiseerde foto tochten inderdaad! Echt vet. Ik was zelf geweest met mijn ouders en ik merkte dus wel dat ik veel dingen gemist heb en dat we overal soms echt op de verkeerde momenten waren :+ Omdat je het allemaal niet weet.

2000 euro is ook veel geld :') Maar een fullframe is ook veel geld <<) Haha het is maar een beetje waar je het aan uit wil geven.. Das persoonlijk :D
EN je komt thuis met platen die een gigantische aanvulling voor je portfolio zijn en met meer kennis. Dus eigenlijk zit die zelf-reclame voor als je thuis komt er ook bij in :Y)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:42

Het scheelt dat ik daar veel contact heb met locals dus dan kan je ook zonder georganiseerde reis wel uit de voeten. Maar de eerste keer ('99) was het ook meer achter de feiten aan lopen daar :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 23:46

Ja en dan geef ik liever wat meer uit voor betere resultaten en het gevoel dat ik echt de tofste reis ooit heb gehad :D

In afrika had ik zo vaak dat ik echt dacht 'DAMN waarom wist ik dit niet' als je dan later foto's zag van anderen op een bepaalde plek.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:52

Ik kies denk ik voor de fullframe op dit moment :=

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:54

Misschien een niet zo'n heel goed voorbeeld. Maar afgelopen zomer ben ik met Lieke naar Portugal gegaan. Toen zijn we ook een avond naar een berg gereden om vanaf daar de zonsondergang te fotograferen. Want de vrouw waarbij we sliepen had gezegd dat het vanaf daar heel mooi was. Dus wij vol goede moed daarheen. Maar toen we daar aankwamen viel het gigantisch tegen. Het was wel mooi, maar totaal geen goede locatie om te fotograferen.
Nu maakte het die avond niet zo uit. Want we hadden nog 2 weken op diezelfde locatie om van alles te fotograferen. Maar in IJsland ben je op elke locatie maar een dag. En de kans is echt heel groot dat je dingen mis gaat lopen. Want de bevolking kan het wel mooi vinden, maar het moet ook goed te fotograferen zijn. Zij kijken daar toch met een ander oog heen.

En verder hoe zien jullie dat kamperen voor jullie? Waar laden we onze camera's en laptops op? Waar laten we onze spullen als we iets gaan doen? En een echte warme slaapzak is ook niet goedkoop.

Verder ben ik het met Marit eens dat ik er alles uit wil halen. Klinkt misschien een beetje dom (en alsof ik zomaar met geld gooi, maar dat is niet zo) Maar over 10 jaar denk je niet meer aan het bedrag dat je toen hebt uitgegeven aan die reis. Maar die herinneringen hoe super gaaf het was en de foto's die blijven!!