Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:27

Er was een soort familiekamp in Auschwitz, hier was zelfs een barak waar kinderen les kregen. Dit was puur voor de buitenwereld, alles moest mooi lijken voor als er 'iemand' (weet niet meer wie of wat er langs moest komen). Hier ging het er dus heel anders aan toe.
Tot ze hoorde dat er niemand meer kwam en het kamp moest worden opgeheven.
Toen werd iedereen in dat kamp verdeeld, degene die konden werken gingen weg. De rest kunnen jullie zelf wel raden...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:36

Dat was om de mensen van het Rode Kruis om de tuin te leiden. Datzelfde gebeurde namelijk in Theresienstadt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:51

lieveli schreef:
En ach, Duitsers die zich verstoppen achter 'we hebben het niet geweten'. Ik kom nog steeds niet met plezier in dat land. Neem maar van mij aan dat er nog steeds bejaarde Duitsers zijn die scheef naar me kijken als ze mijn Hebreeuwse tatoeage zien, of ontkennen dat er zoiets was als een holocaust.

Dan zal dat in Nederland toch wel evenzeer zijn. Er zijn tenslotte meer open negationisten in het buitenland dan in Duitsland.
Ik snap best dat zoiets een trauma is dat generaties meesleuren, maar ik krijg toch wat de kriebels dat een heel volk zo beschuldigt wordt.
Een hele generatie is dus schuldig voor de misdaad van de leiders? Nou dan stammen we allemaal af van verschrikkelijke oorlogscriminelen. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:55

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:57

Poeky schreef:
lieveli schreef:
En ach, Duitsers die zich verstoppen achter 'we hebben het niet geweten'. Ik kom nog steeds niet met plezier in dat land. Neem maar van mij aan dat er nog steeds bejaarde Duitsers zijn die scheef naar me kijken als ze mijn Hebreeuwse tatoeage zien, of ontkennen dat er zoiets was als een holocaust.

Dan zal dat in Nederland toch wel evenzeer zijn. Er zijn tenslotte meer open negationisten in het buitenland dan in Duitsland.
Ik snap best dat zoiets een trauma is dat generaties meesleuren, maar ik krijg toch wat de kriebels dat een heel volk zo beschuldigt wordt.
Een hele generatie is dus schuldig voor de misdaad van de leiders? Nou dan stammen we allemaal af van verschrikkelijke oorlogscriminelen. :)

Misschien moet je niet zo hard aannames maken als je niet goed begrijpt wat ik schrijf. Dat geeft het topic een onprettige smaak en dat lijkt me niet de bedoeling.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:01

Dan begrijp ik je duidelijk verkeerd met je visie over Duitsland, even goede vrienden.
Het is net in het licht van dit topic (de reden dat zo'n verschrikkingen tegen etnische groepen ooit mogelijk zijn gemaakt) dat ik het belangrijk vind nuances te maken over groepen. Anders gaan we gewoon weer dezelfde kant op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:09

Het zou wel heel suf zijn om een hele generatie de schuld te geven. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind de moffen niet per definitie slachtoffer van hun leider of slachtoffer van hun situatie. Er zijn slachtoffers en fijne Duitsers geweest, absoluut. Maar ik heb het idee dat het hier een beetje vergoelijkt wordt, dat vind ik toch behoorlijk misselijkmakend :=

En net zo goed als er moffen waren, waren er ook foute Nederlanders, weduwe Rost misschien wel de meest ultieme van allemaal.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:16

Het is absoluut niet mijn bedoeling de holocaust te vergoelijken, het is een van de meest gruwelijke daden in onze recente geschiedenis. Mijn bedoeling bij historische gebeurtenissen is gewoon ze in perspectief te plaatsen.
Maar goed, ik denk dat we het op zich wel met elkaar eens zijn maar misschien wat verkeerd begrepen hebben. ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:20

Weduwe ros lee?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:31

BernetteO schreef:
AnneOmie schreef:

Heb je 'Die Welle' ooit gezien?
Deze film gaat over een project op een middelbare school. Daar gaan ze een soort experiment doen met groepsdruk. Het loopt al heel gauw helemaal uit de hand. Mensen doen onder (groeps-)druk de gekste dingen.
Deze film is gebaseerd op een écht experiment in de VS ("the wave") waarbij aangetoond werd dat het echt zo werkt.

_/-\o_
Die film (en het experiment) laat zien dat dit een volgende keer ook kan gebeuren.
Overigens dat andere onderzoek over machtspositie (groep gevangenen en groep bewakers) was een experiment van Zimbardo (Stanford-gevangenisexperiment).

Ik wil ook nog steeds 'graag' maar Auschwitz bezoeken.
Een paar jaar terug met mijn studie naar Amsterdam geweest en daar verschillende plaatsen gezien omtrent jodendom en de holocaust, dat vond ik al indrukwekkend.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:35

Heel indrukwekkende foto's! Ik wil er zelf ook ooit nog een keer heen..

Die film 'The Wave' hebben wij vorig jaar op school gekeken, ik vind echt dat ze die gewoon standaard op de middelbare moeten laten zien eigenlijk, daardoor zie je hoe 'simpel' zoiets eigenlijk ontstaat, en hoe makkelijk mensen dan in slechte dingen meegaan, als die die film ziet word je je daar toch wel een stuk bewuster van vind ik..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:36

Poeky schreef:
Het is absoluut niet mijn bedoeling de holocaust te vergoelijken, het is een van de meest gruwelijke daden in onze recente geschiedenis. Mijn bedoeling bij historische gebeurtenissen is gewoon ze in perspectief te plaatsen.
Maar goed, ik denk dat we het op zich wel met elkaar eens zijn maar misschien wat verkeerd begrepen hebben. ;)

Ik reageerde ook niet direct op jou geloof ik, meer op opmerkingen tussendoor die ik las... (denk idd ook dat onze meningen bij elkaar liggen)

Celiien schreef:
Weduwe ros lee?

Betweter :P ja die!
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-03-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:36

Ik heb die Welle op school gezien. Het was een zeer indrukwekkende film. Ik ben nu ook bezig met Schindlers List. Ik zou later ook 'graag' naar Auschwitz gaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:38

Celiien schreef:
Weduwe ros lee?

Betweter :P ja die![/quote]
Leuk lee maar was meer van, wie wat waar :') en toen misspelde ik jouw spellingsfout :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:39

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:39

fourseasons schreef:
Iemand in dit topic zei dat ze van alles hadden ingepakt, zelfs schoenpoets. Lijkt mij dat ze dus geen idee hadden wat hun te wachten stond.

IK zei dat. Vergeet niet dat de oorlog over verschillende jaren ging. In de eerste jaren waren er nog geen gaskamers en werden de Nederlanders ook nog heel behoorlijk behandeld muv Joden en dergelijke. Geloof me gerust hoor, ik heb er niet voor niks voor gestudeerd :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:40

lieveli schreef:
Dat was om de mensen van het Rode Kruis om de tuin te leiden. Datzelfde gebeurde namelijk in Theresienstadt.

Klopt, Theresienstadt was het modelkamp 8)7 Echt afschuwelijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:07

Urielle schreef:
fourseasons schreef:
Iemand in dit topic zei dat ze van alles hadden ingepakt, zelfs schoenpoets. Lijkt mij dat ze dus geen idee hadden wat hun te wachten stond.

IK zei dat. Vergeet niet dat de oorlog over verschillende jaren ging. In de eerste jaren waren er nog geen gaskamers en werden de Nederlanders ook nog heel behoorlijk behandeld muv Joden en dergelijke. Geloof me gerust hoor, ik heb er niet voor niks voor gestudeerd :+

Misschien toch maar eens de documentaire van de BBC over Auschwitz terugkijken dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:10

lieveli schreef:
Misschien toch maar eens de documentaire van de BBC over Auschwitz terugkijken dan?

Waarom? Ik heb 7 jaar gestudeerd, ben naar Auschwitz en diverse andere kampen in Polen geweest. Er waren echt wel mensen die in de latere periode wisten dat Polen foute boel was, in het begin gingen de meesten echt totaal argeloos maar dat bleef echt niet duren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:15

Urielle schreef:
lieveli schreef:

Waarom? Ik heb 7 jaar gestudeerd, ben naar Auschwitz en diverse andere kampen in Polen geweest. Er waren echt wel mensen die in de latere periode wisten dat Polen foute boel was, in het begin gingen de meesten echt totaal argeloos maar dat bleef echt niet duren.

Dat klopt, maar dat mensen in het begin goed werden behandeld is niet helemaal correct, de eerste kampbewaarders waren Duitse criminelen. Hoe goed denk je dat de eerste gevangenen (politieke Polen) het hadden?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:07

Wat ik me afvraag, zou een deel van de steriliteit van de vrouwen in blok 10 niet in de hand gewerkt zijn door alle stress en angst? Want van psychische stress is bewezen dat het je ook (tijdelijk) onvruchtbaar kan maken.
Hiermee wil ik niks afdoen aan de ernst van de situatie en ik wil ook niet suggereren dat het onzin is, absoluut niet! Ik vraag me alleen af of de situatie op die manier niet gewoon nog erger is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:09

Molfre schreef:
Wat ik me afvraag, zou een deel van de steriliteit van de vrouwen in blok 10 niet in de hand gewerkt zijn door alle stress en angst? Want van psychische stress is bewezen dat het je ook (tijdelijk) onvruchtbaar kan maken.
Hiermee wil ik niks afdoen aan de ernst van de situatie en ik wil ook niet suggereren dat het onzin is, absoluut niet! Ik vraag me alleen af of de situatie op die manier niet gewoon nog erger is geweest.

Ik denk dat als je baarmoeder dicht genaaid wordt het nog lastig kinderen krijgen is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:15

Er werden ook chemicaliën ingespoten en getest met röntgenstraling. Bahbahbah.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:16

Ik vond die documentaire met Maurice de Hond al best aangrijpend en voel ook erg mee met de vrouwen die door die ingrepen geen kinderen hebben kunnen krijgen en nu geen familie hebben.

Ik kan me voorstellen dat stress en ook ondervoeding hierin wel een rol hebben gespeeld, maar ik denk wel dat vrijwel de meeste vrouwen toch onvruchtbaar zijn geraakt door die behandelingen..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:16

Ja ik weet het, maar een dichtgenaaide baarmoeder kan hersteld worden bv. En zoals in het filmpje van de moeder van Maurice de hond, als voorbeeld...
Het is maar een idee maar het lijkt me niet ondenkbaar.