Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lieveli schreef:En ach, Duitsers die zich verstoppen achter 'we hebben het niet geweten'. Ik kom nog steeds niet met plezier in dat land. Neem maar van mij aan dat er nog steeds bejaarde Duitsers zijn die scheef naar me kijken als ze mijn Hebreeuwse tatoeage zien, of ontkennen dat er zoiets was als een holocaust.
Poeky schreef:lieveli schreef:En ach, Duitsers die zich verstoppen achter 'we hebben het niet geweten'. Ik kom nog steeds niet met plezier in dat land. Neem maar van mij aan dat er nog steeds bejaarde Duitsers zijn die scheef naar me kijken als ze mijn Hebreeuwse tatoeage zien, of ontkennen dat er zoiets was als een holocaust.
Dan zal dat in Nederland toch wel evenzeer zijn. Er zijn tenslotte meer open negationisten in het buitenland dan in Duitsland.
Ik snap best dat zoiets een trauma is dat generaties meesleuren, maar ik krijg toch wat de kriebels dat een heel volk zo beschuldigt wordt.
Een hele generatie is dus schuldig voor de misdaad van de leiders? Nou dan stammen we allemaal af van verschrikkelijke oorlogscriminelen.
BernetteO schreef:AnneOmie schreef:
Heb je 'Die Welle' ooit gezien?
Deze film gaat over een project op een middelbare school. Daar gaan ze een soort experiment doen met groepsdruk. Het loopt al heel gauw helemaal uit de hand. Mensen doen onder (groeps-)druk de gekste dingen.
Deze film is gebaseerd op een écht experiment in de VS ("the wave") waarbij aangetoond werd dat het echt zo werkt.
Poeky schreef:Het is absoluut niet mijn bedoeling de holocaust te vergoelijken, het is een van de meest gruwelijke daden in onze recente geschiedenis. Mijn bedoeling bij historische gebeurtenissen is gewoon ze in perspectief te plaatsen.
Maar goed, ik denk dat we het op zich wel met elkaar eens zijn maar misschien wat verkeerd begrepen hebben.
Celiien schreef:Weduwe ros lee?
fourseasons schreef:Iemand in dit topic zei dat ze van alles hadden ingepakt, zelfs schoenpoets. Lijkt mij dat ze dus geen idee hadden wat hun te wachten stond.
Urielle schreef:fourseasons schreef:Iemand in dit topic zei dat ze van alles hadden ingepakt, zelfs schoenpoets. Lijkt mij dat ze dus geen idee hadden wat hun te wachten stond.
IK zei dat. Vergeet niet dat de oorlog over verschillende jaren ging. In de eerste jaren waren er nog geen gaskamers en werden de Nederlanders ook nog heel behoorlijk behandeld muv Joden en dergelijke. Geloof me gerust hoor, ik heb er niet voor niks voor gestudeerd
lieveli schreef:Misschien toch maar eens de documentaire van de BBC over Auschwitz terugkijken dan?
Urielle schreef:lieveli schreef:Misschien toch maar eens de documentaire van de BBC over Auschwitz terugkijken dan?
Waarom? Ik heb 7 jaar gestudeerd, ben naar Auschwitz en diverse andere kampen in Polen geweest. Er waren echt wel mensen die in de latere periode wisten dat Polen foute boel was, in het begin gingen de meesten echt totaal argeloos maar dat bleef echt niet duren.
Molfre schreef:Wat ik me afvraag, zou een deel van de steriliteit van de vrouwen in blok 10 niet in de hand gewerkt zijn door alle stress en angst? Want van psychische stress is bewezen dat het je ook (tijdelijk) onvruchtbaar kan maken.
Hiermee wil ik niks afdoen aan de ernst van de situatie en ik wil ook niet suggereren dat het onzin is, absoluut niet! Ik vraag me alleen af of de situatie op die manier niet gewoon nog erger is geweest.