Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:25

Het zinnetje 'Wil jij ervaren hoe jij je staande houdt in een echte mannencultuur' onder het kopje 'Volunteer Work Holiday' op de site krijgt naar aanleiding van deze ervaringen uit eerste hand wel een heel bijzondere betekenis... :\

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:25

Ai, dit kan nog wel eens de doodsteek voor bedouin en haar bedrijf zijn...

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:26

Jeetje wat een verhaal. Heb niet het hele topic doorgelezen maar wat jammer dat jullie nu zo'n slechte ervaring hebben meegmaakt :(:)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:27

Muppett schreef:
Dat zou zo maar eens heel goed kunnen, heb het hele topic met verbazing gelezen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:28

Jeetje zeg.. Maaikemuis ik zit vol verbazing jouw verhaal te lezen en ik krijg er koude rillingen van. Bah zeg.

@bedouin als al deze dames je vertellen wat er gebeurt als zij met je man "alleen" zijn. Word het dan niet eens tijd om heel eerlijk tegen jezelf te zijn, en tegen de diverse situaties heel objectief gaan te bekijken. Waarschijnlijk kom je dan ook tot de conclusie dat je man niet de juiste persoon is om dit soort werk mee te doen.
Ik begin me ook steeds harder af te vragen in hoeverre hij jou ook in zijn "macht" heeft. Je bent een westerse vrouw, die denk ik toch ook de westerse normen en waarde heb meegekregen..
Dit is echt niet acceptabel en ik denk dat je dat diep in je hart ook weet..
Je kunt niet alles goed praten onder het mom van andere cultuur, religie of wat dan ook.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:30

Muppett schreef:

ik denk het ook ja,
als ik dit zo lees zou ik niet daarheen gaan ,
ookal weet ik niet wat waar is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:31

maaikemuis schreef:
Helaas om te moeten concluderen dat de situatie niet verbeterd is. Tijdens mijn reis zijn er wederom 2 reisgenoten onheus benaderd. Ik mag hierover niets zeggen, dit zou een verhaal uit tweede hand zijn, maar 1 van de verhalen is heftig.

Heftiger dan de verhalen die al bekend zijn. :oo Ik kreeg nu al kippenvel van deze verhalen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:31

Ik wilde er heen gaan met verography.
Maar neem het risico niet. Omdat ik erg uhum westers ben. En ik wil gewoon een leuke vakantie hebben en niet constant op m'n hoede zijn.

Thea_Ste

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:34

wat een vreselijke verhalen over deze ranch, bah, je zal het maar als vrijwilliger meemaken..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:35

Na zoveel onafhankelijke reacties.. is het voor mij wel duidelijk dat ik erook als gast niet heen zou gaan..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:37

jeetje jeetje geen woorden voor heb met verbazing het hele topic gelezen...nu word ik toch wel heel benieuwd naar de ervaringen die niet gedeeld kunnen worden ivbm dat het geen eigen ervaring is..

krijg er kippevel van bah ts wat hebben jullie het naar gehad en hoop met heel mijn hart dat jullie dit een plekje kunnen geven..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:39

Tjee wat een verhalen zeg -O-
De hitte, hard werken, simpel eten, slechte voorzieningen, etc. kan ik nog begrijpen en teleurstelling daarover kan voortkomen uit miscommunicatie of een verschil in verwachtingen over wat vrijwilligerswerk in moet of mag houden... Zoiets is vervelend maar geen vrouw overboord, kan gebeuren en Bedouin legt ook uit hoe dat komt.
Maar die verhalen over die man! :n 8)7 Wegwezen daar, Bedouin! :(:)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:40

Ceriadwen schreef:
Muppett schreef:

Of haar redding van dat mormel

Jij zegt wat ik denk. ben ooit in noord tunesië geweest en vond daar de bejegening als fatsoenlijke westerse vrouw al zeer respectloos vaak...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:43

maaikemuis schreef:
Er werd op de vorige pagina gevraagd waarom ik terug ben gegaan na mijn ervaring. Na deze avond/nacht in de woestijn heb ik mijn reactie aan Bedouin gegeven en daarin een aantal aanbevelingen gedaan, waaronder niet een groep alleen de woestijn in te laten gaan zonder de zij hierbij aanwezig is. Hier werd positief op gereageerd en hier ontstond een leuk contact uit via bokt en facebook. Ik had het gevoel een vriendin erbij gekregen te hebben. Naar aanleiding van dit contact en het gevoel dat er positieve veranderingen kwamen ben ik teruggegaan.

Helaas om te moeten concluderen dat de situatie niet verbeterd is. Tijdens mijn reis zijn er wederom 2 reisgenoten onheus benaderd. Ik mag hierover niets zeggen, dit zou een verhaal uit tweede hand zijn, maar 1 van de verhalen is heftig.

Helder. Jeetje, heftig allemaal hoor. Ik denk dat een hoop verhalen hier verklaard kunnen worden door slechte communicatie en het onderschatten van het verschil in cultuur maar daar valt dat gedoe met de man van Bedouin niet onder. Als er zoveel slechte ervaringen met haar man zijn klopt er iets niet.

@Bedouin, los van wat er waar is van de verhalen over je man is het een feit dat een heel aantal vrouwen/meisjes zich onprettig of zelfs onveilig voelt in zijn aanwezigheid. Ik zou het heel erg vinden als vrouwen zo over mijn man praten. Een persoon die zoveel onrust en vervelende gevoelens veroorzaakt helpt je bedrijf om zeep en kost je je naam. Iets om over na te denken misschien.

Dan iets ter verdediging van Bedouin. Ik denk dat heel veel mensen het cultuurverschil onderschatten. En daarmee bedoel ik alles van ander voedsel, ander klimaat, ander levensritme tot een andere manier van communiceren. Ik heb familie op de Antillen en kom daar jaarlijks. Op de Antillen wordt Nederlands gesproken dus veel Nederlanders gaan daarheen met het idee dat het er net als thuis is maar dat met beter weer. Om vervolgens gedesillusioneerd terug te komen. Het is niet als thuis, de mensen zijn anders, het is een macho cultuur, het eten is anders enz. Anders wordt dan gelijk gesteld aan 'slecht'. Ik vind dat altijd zo jammer. Als mensen zich wat meer open zouden stellen voor andere culturen en gewoonten kan je dat ook als een verrijking van je leven zien. Het goede neem je mee, het slechte laat je achter. Ik kan bijvoorbeeld heel erg waarderen dat mannen op de Antillen het vuur uit de sloffen rennen als ze iets voor een vrouw moeten doen maar ook dat ze nogal direct zijn als ze je aantrekkelijk vinden. Je kan dat opvatten als brutaal of ongewenst maar ook vriendelijk lachen en je gevleid voelen door het compliment. Dit heeft uiteraard niks te maken met de situatie in dit topic maar het is een voorbeeld om aan te geven dat cultuurverschillen groter kunnen zijn dan je van tevoren denkt. De Antillen zijn nog erg westers. Bij een compleet niet westerse cultuur zoals het de Arabische in het gebied waar Bedouin woont kunnen die verschillen enorm en overweldigend zijn. Daar kan lang niet iedereen mee omgaan.

Maar nogmaals, dat gedoe met haar man klopt niet en hoort niet en ik zou me door zulke verhalen ook zeker niet geroepen voelen daar naartoe te gaan. Met mij vele anderen denk ik en ik hoop dat Bedouin dat ook beseft.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:43

Dan nog eens wat: in het HK-topic "Er wordt ook gebokt in Tunesië" schrijft bedouin op pagina 22 (op 26 juni jl.) dat op dat moment het loon dat haar man wekelijks verdient in de bouw iets meer is dan € 30,-
Om als vrijwilliger (waarvan we nu hebben kunnen lezen, dat dat in de praktijk slavernij weinig ontloopt) bij haar te mogen WERKEN (dus niet als vakantieganger een beetje paardrijden en verder op je goddelijke gat luieren in de zon) moet je maar liefst € 150,- per week BETALEN (5 weeksalarissen dus!!!) en daarnaast, voor veel dingen die noodzakelijk zijn om daar dan een klein beetje normaal te kunnen leven nog extra ook. Daar bestaat een heel mooi woord voor in de nederlandse taal. Uitbuiting, heet dat.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:46

maaikemuis schreef:
Er werd op de vorige pagina gevraagd waarom ik terug ben gegaan na mijn ervaring. Na deze avond/nacht in de woestijn heb ik mijn reactie aan Bedouin gegeven en daarin een aantal aanbevelingen gedaan, waaronder niet een groep alleen de woestijn in te laten gaan zonder de zij hierbij aanwezig is. Hier werd positief op gereageerd en hier ontstond een leuk contact uit via bokt en facebook. Ik had het gevoel een vriendin erbij gekregen te hebben. Naar aanleiding van dit contact en het gevoel dat er positieve veranderingen kwamen ben ik teruggegaan.

Joh, jullie hebben ik weet niet hoeveel geluk gehad dat er niets gebeurt is toen jij en die 2 meiden de woestijn in waren gevlucht! En pas na 5 uur gevonden... :oo En alleen maar omdat een gast een leuk gesprek had met een ander???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:48

maaikemuis en alle andere die daar zijn geweest met zeer nare ervaringen. Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is dat ik totaal flabbergasted ben door jullie verhalen. En dat ik het dapper en goed vind dat jullie dit hier op bokt vertellen. +:)+
Zelf ben ik 2 jaar geleden ook vrijwilligers werk gaan doen, En dit was wel zeer goed bevallen. Echter besef ik nu pas hoe veel geluk je moet hebben om bij fijne mensen uit te komen!

Verder hoop ik dat Bedouin nu door dit topic en alle beschuldigingen niet zelf in een gevaarlijke situatie is gekomen. Als haar man zo agressief is hoop ik maar dat dit niet richting haar gaat.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:49

Eirikur schreef:
Dan nog eens wat: in het HK-topic "Er wordt ook gebokt in Tunesië" schrijft bedouin op pagina 22 (op 26 juni jl.) dat op dat moment het loon dat haar man wekelijks verdient in de bouw iets meer is dan € 30,-
Om als vrijwilliger (waarvan we nu hebben kunnen lezen, dat dat in de praktijk slavernij weinig ontloopt) bij haar te mogen WERKEN (dus niet als vakantieganger een beetje paardrijden en verder op je goddelijke gat luieren in de zon) moet je maar liefst € 150,- per week BETALEN (5 weeksalarissen dus!!!) en daarnaast, voor veel dingen die noodzakelijk zijn om daar dan een klein beetje normaal te kunnen leven nog extra ook. Daar bestaat een heel mooi woord voor in de nederlandse taal. Uitbuiting, heet dat.

:= Lijkt me niet iets waarvoor je zoveel wil betalen.

Kippenvel, koude rillingen en ongeloof. De woestijn invluchten, achtervolgingen, 5 uur later gevonden, ongewenste intimiteit..
Mijn hemel, looks like a road to hell to me.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 04-08-12 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Het slaan, bespugen, onheus bejagen en verrot schelden van andere mensen heeft niks te maken met cultuur verschil maar met mensenrechten en normen en waarden.

maikeltje

Juut schreef:
maaikemuis schreef:

Joh, jullie hebben ik weet niet hoeveel geluk gehad dat er niets gebeurt is toen jij en die 2 meiden de woestijn in waren gevlucht! En pas na 5 uur gevonden... :oo En alleen maar omdat een gast een leuk gesprek had met een ander???

Hij zal zich wel gepasseerd hebben gevoeld. Ik heb trouwens nergens kunnen lezen dat die man ook maar 1 keer geprovoceerd is geweest door wie van de gasten dan ook. Hij provoceert er zelf wel lekker op los, zuipt en flipt vervolgens. Maar dat ligt aan de cultuur en niet aan de persoon. Me hoela :+

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:50

Ik heb alles gelezen en vindt het te bizar voor woorden dat dit in deze tijd nog gebeurd.
Voor iedereen die dit meegemaakt hebben, heel knap dat jullie je verhaal hebben willen delen.

En bedouin: voordat mij iemand van mijn paard probeerd te sleuren..... En al helemaal niet mijn man.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:50

Anoniem schreef:
maaikemuis en alle andere die daar zijn geweest met zeer nare ervaringen. Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is dat ik totaal flabbergasted ben door jullie verhalen. En dat ik het dapper en goed vind dat jullie dit hier op bokt vertellen. +:)+
Zelf ben ik 2 jaar geleden ook vrijwilligers werk gaan doen, En dit was wel zeer goed bevallen. Echter besef ik nu pas hoe veel geluk je moet hebben om bij fijne mensen uit te komen!

Verder hoop ik dat Bedouin nu door dit topic en alle beschuldigingen niet zelf in een gevaarlijke situatie is gekomen. Als haar man zo agressief is hoop ik maar dat dit niet richting haar gaat.

Vooral het laatste gedeelte ben ik bang voor. :o

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:51

Saar4 schreef:
Ik heb familie op de Antillen en kom daar jaarlijks. Op de Antillen wordt Nederlands gesproken dus veel Nederlanders gaan daarheen met het idee dat het er net als thuis is maar dat met beter weer. Om vervolgens gedesillusioneerd terug te komen. Het is niet als thuis, de mensen zijn anders, het is een macho cultuur, het eten is anders enz. Anders wordt dan gelijk gesteld aan 'slecht'.

Ik heb een half jaar daar gewoond, maar vond het eerlijk gezegd fijner wonen dan in NL. Vond de denkwijze en woonsituatie ten op zichte van de cultuur heerlijk vrij. Kan ook iets over mij zeggen, tsja..
Vind Tunesie dan wel net een tandje erger. Ik ben vaak in Dubai, ook in het Midden Oosten/Islam cultuur. En ook daar is het anders, maar de heftige dingen die verschillende mensen nu al hebben verteld, worden in geen enkele cultuur gewaardeerd en/of normaal gevonden! :n

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:54

Ik had eigenlijk een welles-nietes topic verwacht, maar nu de een na de ander z'n verhaal komt doen lijkt het meer op een welles-topic. Hoop dat de 2 andere meiden ook nog verhaal komen doen & dat bedouin nog reageert...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:02

xx_Horsiex schreef:
Het slaan, bespugen, onheus bejagen en verrot schelden van andere mensen heeft niks te maken met cultuur verschil maar met mensenrechten en normen en waarden.

Exactly.

Ik denk dat als de verhalen hier bleven hangen op "het was er zooo warm" "we moesten vieze stallen uitmesten" "de paarden werden zo raar behandeld" "ik mocht als vrouw bijna niets buiten huis!" "we mochten niet zonder hoofddoek buiten!" "ik kreeg vreselijke diarree van het lokale eten!" oid, dan kan je nog zeggen: Dat is nu eenmaal de cultuurt, beetje naïf om te denken dat het daar aan toe gaat zoals in het Westen en als je je niet naar die rauwe werkelijkheid kan aanpassen moet je gewoon niet naar zo'n wereld gaan.

Maar mensen slaan en wegjagen heeft daar niets meer mee te maken, dat is gewoon onrespectvol als je weet dat je samenwerkt met iemand uit een andere cultuur.