[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:09

Koude rillingen krijg ik van je verslag, je hebt een mooi verslag gemaakt. Wat een doodsangst
hebben die mensen gehad, echt vreselijk ;( De foto van die muur in de gaskamer vind ik
echt heftig zeg!

Lara

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:35

Koude rillingen, tranen in mijn ogen.. ;(
Je heb het mooi verwoord allemaal.. Laatste foto vind ik wel een hele ''mooie'' foto.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:41

Veel mensen hebber er niks van geleerd. Dit lijkt iets van lang geleden maar op sommige plaatsen in de wereld zal het nog precies zo zijn.................

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:54

mooi en indrukwekkend verslag...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:02

jamiroquai schreef:
Veel mensen hebber er niks van geleerd. Dit lijkt iets van lang geleden maar op sommige plaatsen in de wereld zal het nog precies zo zijn.................

Klopt helaas helemaal. Kijk maar eens naar de geschiedenis na WO II. Cambodja met de killing fields. Irak waar de Koerden werden uitgemood. Rwanda waar de Hutu's en Tutsi's elkaar uitmoordden. Joegoslavië.
Maar ook voor WO II b.v. Rusland.
Mensen lijken alleen te kunnen leren van hun eigen fouten....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:08

Wat een hel hebben die mensen meegemaakt. Ik hoop dat er nooit meer zoiets gebeurd. Respect dat je het zo hebt neergezet!

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:12

Wat een indrukwekkend verslag. Heb de rillingen op me lijf staan. Wat een doodsangsten hebben die mensen door moeten maken.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:29

pff indrukwekkend... :\ Mooi beschreven..

Wij zijn met school naar Breendonk geweest en hebben een film gezien.. echt indrukwekkend.. :\

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:31

Jemig ik zit hier met extreme kippenvel, wat een verslag van zo´n heftige verschrikkelijke gebeurtenis, die in onze hoofden bijna niet voor te stellen is. Wat heb je het mooi opgeschreven en wat een indrukwekkende foto´s.
Het lijkt me dat je na zo´n dag wel even moet bijkomen...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:32

Ik heb dit met kippevel bekeken en gelezen. Ik heb al vele verhalen gelezen en documentaires gezien en zoiu zelf erg graag eens naar 1 van de kampen willen, maar ben zéér gevoelig voor sfeer en weet simpelweg niet of dit goed is voor mezelf..
Mooi verslag!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:43

Wauw wat een verhaal....

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:56

Indrukwekkend
Ik ben dit jaar naar Sachsenhausen geweest en het is echt vreselijk wat er in die tijd is gebeurd.

Nooit meer

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:02

Akhal_Teke schreef:
Aparte foto's. Ik ben er ook geweest en heb enorm veel foto's gemaakt. Mijn opa komt uit Polen en ik heb er nog familie wonen.
Ik zag foto's van Auschwitz 1 en 2. Heb je ook foto's van kamp 3?
Ik zag dat je het over DE gaskamer had, het zijn er 5.

Wat ik ook erg mooi vond was dat er enkel een klein bordje of touwtje was geplaatst om de mensen duidelijk te maken dat ze niet op de ruines moge komen. In Nederland heb je hele hekwerken nodig.

Ik werd eerder al op dat foutje geattendeert, maar was te laat om het bericht aan te passen. Ging echt even op in mijn verslag en dan type ik alles wat bovenkomt. In één rits probeer ik alles in een nog enigsins logische volgorde te plakken.
Het kan zijn dat er meer foutjes ingeslopen zijn, de meeste dingen heb ik ter bevestiging nog even nagezocht op internet.

Als je na alle verschrikkingen over een touwtje klimt om in ruines te kijken waar al deze verschrikkingen zijn gebeurt, dan moet je in mijn ogen echt helemaal niet over een greintje gevoel beschikken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:40

Ja dat lijkt me ook, maar er zijn nu eenmaal lomperds.

Zelf durfde ik nauwelijks door die doorvoergevangenis te lopen, de sfeer was zo naar.

Mijn man en kinderen stonden buiten te wachten en de kleinste zei al dat het daar niet fijn voelde. hij is 5 jaar. Als een kind van 5 dat al voelt aan de buitenkant, nou dan weet je wel genoeg....

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:49

Wat heb je dit ontzettend goed met gevoel geschreven en omschreven! Kippenvel over mijn hele lijf. Zoiets vreselijks (zijn eigelijk geen passende woorden voor) mag natuurlijk niet vergeten worden!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:10

Ik heb alleen de post van de TS gelezen, 11 pagina's is een beetje veel voor mijn drukke leven..
Maar ik ben in 2009 in Auschwitz geweest en alles wat de TS beschrijft, echt alles, klopt met hoe ik het beleefde daar. Foto's die overeen komen, kippenvel als ik er weer aan denk. Wat die plek met je doet is onbeschrijfelijk. Ik heb geen familie die daar is geweest, of iets met de oorlog te maken had. Toch trekt dit tijdperk mij enorm.
in 2009 kon ik mee met een excursie en heb dit ook gedaan. Alle jongens met wie ik was (Autotechniek) waren gewoon stil. Normaal schreeuwen en grappen, nu gewoon stil.. Ontroerd door de dingen die je ziet, hoort en bijna proeft..
Ik ben mijn foto's aan het doorkijken en zie er zoveel verschrikkelijks tussen...... Bah :\

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:24

Wat een interessant verslag, wat afgrijselijk wat daar is gebeurt.. als je dat zo leest... ik heb er geen woorden voor.. :n

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:36

ik ben met school naar terezin geweest in Tsjechie. heel interessant allemaal. ben ook blij dat school dit toen aangeboden heeft. alhoewel ik wel veel klagende medescholieren had. maar ik vond het juist interessant. het had wel een hele impact maar o zo interesant

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:43

Wow, de rillingen lopen over mijn rug. Wat heb je dit goed vast weten te leggen, de sfeer heel erg indrukwekkend! En inderdaad dit mag nooit, maar dan ook nooit, meer gebeuren!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:06

BrankaZ schreef:
jamiroquai schreef:

Klopt helaas helemaal. Kijk maar eens naar de geschiedenis na WO II. Cambodja met de killing fields. Irak waar de Koerden werden uitgemood. Rwanda waar de Hutu's en Tutsi's elkaar uitmoordden. Joegoslavië.
Maar ook voor WO II b.v. Rusland.
Mensen lijken alleen te kunnen leren van hun eigen fouten....

Het zal dus ook nooit ophouden.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:22

Pff wat een indrukwekkende dag moet dat geweest zijn... Vreselijk wat de mensen elkaar aan kunnen doen..
Erg mooi fotoverslag, lijkt me erg heftig daar te lopen!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:49

Bizar, ongelooflijk waar mensen toe in staat kunnen zijn..

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:56

wauw wat een mooi verslag heb jij gemaakt :) Sommige foto's herken ik want die lijken precies op die van mij. Ik ben er 2 jaar geleden met mijn ouders geweest. Die muur met die krassen , daar kreeg ik de rillingen van en ik moest er gewoon van huilen. Ik was niet de enige. Er waren toen ook hele oude mensen die de plaats bezochten en ook moesten huilen omdat zij daar familie hadden die in Aushwitz hadden gezeten en daar omgekomen waren. Het is er geen fijne plek. En het was er ook doodstil. Niemand durfde iets te zeggen. Iedereen was zo verbaasd over het feit dat op deze plek zoveel mensen vermoord zijn. Het valt haast niet te beschrijven...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:41

Die krassen vond ik ook erg indrukwekkend. Ik geloof echt dat daar veel mensen staan te huilen, zou ik ook doen. Als ik ook zo over nadenk gaat het mijn bevattingsvermogen te boven. En ik ben daar nog niet eens geweest.....heb wel interesse inboeken die zich in concentratiekanpen afspelen, gewoon het ongeloof dat mensen zo iets kunnen doen, ik kan er niet bij!