Georganiseerd reizen of zelf reis uitstippelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Re: Georganiseerd reizen of zelf reis uitstippelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:04

Tsja, georganiseerd of zelf boeken, het heeft allebei zo z'n voor en nadelen denk ik. Ja

Bij zelf boeken kan je helemaal zelf bedenken wanneer je waar heen gaat en voor hoe lang. Maar het nadeel is, dat je dan óók het vervoer heen en terug moet regelen erbij.

Bij een georganiseerde reis hoef je je niet druk te maken om het vervoer, gewoon de regeltjes volgen en je komt op plaats van bestemming. Lekker relaxed dus. Vork
Het nadeel ervan is dan wel dat je maar een bepaalde tijd op een bepaalde tijd kan blijven. Je kan niet zomaar eerder of later terug..

Zelf vind ik het allebei wat hebben, hoewel ik een zelf geplande reis wel het leukst vind. Alleen zie ik het nog niet zo zitten om alles helemaal zelf te regelen (ik ga graag naar verre landen op vakantie en dan is het meestal nogal wat geregel) dus houd ik het voorlopig nog even bij georganiseerde reizen. Lachen

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:45

@Ntlie_: met welke organisatie hebje gereisd dan als ik vragen mag?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:16

_Michelle_ schreef:
pimmela schreef:
velen raden ook Borneo aan ivm met de mooie oewouden, maar als je toman negara hebt gezien is dat dan nog de moeite waard?

en misschien een hele domme vraag maar de lony planet is er die van maleisie? ik kom met zoeken niet verder?? Bloos

Ik ben niet op Borneo geweest maar volgens mij is dat toch weer best wel anders, en je schijnt er hele mooie stranden te hebben. Zal wel even vragen of mijn zus (aramat van bokt) hier reageert, zij is Naar Taman Negara en Borneo geweest.
Lonely planet kan je ook gewoon in de boekhandel kopen, scheelt weer verzendkosten.

Daar ben ik dan!
Borneo en Taman Negara zijn heeeel anders. Taman Negara is "gewoon" een natuurpark met jungle. Borneo is een reuze eiland met suuuuper mooie stranden, regenwoud wat binnen 10 jaar niet meer bestaat, orang oetangs, mount Kinabalu, enz. Als je de kans krijgt om naar Borneo te gaan zou ik zeeeeker gaan! Is echt zo bijzonder! Moet alleen wel zeggen dat het een stuk minder touristisch en een stuk meer islamitisch is dan het vaste land van Maleisie.. dus wel iets lastiger reizen en je wordt veel meer bekeken.
Ticket van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu zijn ongeveer 80 euro retour en kan je gewoon als je daar bent boeken.
Als je nog meer wilt weten dan roep je maar!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:21

Ow ja over georganiseerd of zelf gaan.. ik zou zeker zelf boeken!!
In Azie is het zo makkelijk om zelf rond te reizen! Als je georganiseerd gaat dan heb je je te houden aan een planning, kan je niet ergens langer blijven als je dat wil, je kan niet zelf kiezen wanneer je waarheen gaat, en t is een stuk duurder.
Zelf reizen is echt goed te doen daar! Je boekt een ticket, (soms kan dat met 1e 2 nachten hotel erbij, maar is niet eens nodig) je kijkt per dag in je Lonely Planet waar je naartoe wilt, kijkt hoe je er moet komen (alle busstations/tijden/routes, enz staan erin), als je er bent kijk je waar je wilt slapen en that's it. Gaat echt allemaal vanzelf daar! Het duurste dat ik heb geslapen in maleisie is 7 euro pp, en dan slaap je in een super luxe hotel waar de koffers naar je kamer worden gebracht, 2 reuze bedden, airco enz.
T voordeel van zelf reizen is dat je gewoon lekker een paar dagen ergens kan blijven als je t er leuk vind en je er veel meer van leert!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 10:45

Ticket van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu zijn ongeveer 80 euro retour en kan je gewoon als je daar bent boeken.
Als je nog meer wilt weten dan roep je maar!

dat is best goedkoop ja, bij he reisburo moet ik er 300 euro voor neertellen.
bedankt in ieder geval voor je info.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:07

@ pimmela: in Thailand precies het zelfde.... Als je een ticket in NL koopt, online of bij een reisbureau, dan heb je rond de 200 euro kwijt, one way.
Als je daar boekt bij een luchtvaartmaatschappij die binnenlandse vluchten heeft ben je 1090 Bath kwijt (dat waren wij kwijt ongeveer een maand geleden).
Omgerekend met de huidige koers is dat €21,47.
Geen drol dus, voor een 2 uur durende vlucht

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:54

ma_rie_tje schreef:
@ pimmela: in Thailand precies het zelfde.... Als je een ticket in NL koopt, online of bij een reisbureau, dan heb je rond de 200 euro kwijt, one way.
Als je daar boekt bij een luchtvaartmaatschappij die binnenlandse vluchten heeft ben je 1090 Bath kwijt (dat waren wij kwijt ongeveer een maand geleden).
Omgerekend met de huidige koers is dat €21,47.
Geen drol dus, voor een 2 uur durende vlucht

ik wist wel dat het wat scheelde me hier maar dat is tog wel enorm.
erg fijn om te weten, kan ik altijd nog een binnenlandse vlucht nemen., thanx

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:28

eindelijk de knoop dan toch doorgehakt, we gaan boeken via fox. daar kun je zelf je reis samen stellen, en naar je eigen wesnen aanvullen.
het is nu dus zeker dat we naar maleisie gaan,
het gaat worden, kuala lumpur, taman negara, cameron higlands (hoeft voor mijniet persee maar ja), penang en waarschijnlijk langkawi.

ik ga samen met een vriendin en wij zijn dol op snorkelen. wat raden de maleisie-vakantiegangers aan? kun je op langkawi ook mooi snorkelen of "moeten" we toch echt door naar perhetion island????? ( dat maakt de reis wel een stikje duurder, Bloos )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:08

vlak boven maleisie ligt thailand, net in thailand heb je een super mooi eiland (koh Lipe) waar je super goed kan snorkelen
Even snel 2 foto's online gezet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAPAPH7P.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCGC3HSK.jpg

deze foto's zijn gewoon gemaakt tijdens het snorkelen, dit is dus max 1 meter diep.....

In Maleisie zullen ook wel dergelijke plaatsen zijn. De meest toeristische dingen zijn meestal al helemaal verpest (door alle toeristen die even het koraal vastpakken of er op gaan staan enzo).
Nog een tip, koop een Lonely planet. Zoek nu al wat dingen op die je leuk lijken, in de LP staan heel veel goede dingen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:26

Ik ben niet op Langkawi geweest, maar ik vond Perhentian echt adembenemend mooi, en ik heb toch heel wat gesnorkeld/gedoken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:40

Ik ben 2 jaar terug door Maleisie getrokken en heb er een super vakantie gehad!
Ik ben ook niet van de georganiseerde reizen, maar ben naar het reisburo gegaan en heb daar folders opgehaald van georganiseerde reizen en heb gekeken wat ze allemaal voor plaatsen aandeden.
Aan de hand hiervan heb ik mijn 5 weekse reis samengesteld. We hebben eerst een paar overnachtingen in Kuala Lumpur (super stad)gemaakt, daarna een, al in nederland geboekte, 3 daagse trip naar Taman Negada. Toen terug naar Kuala Lumpur voor een nacht en vanaf daar zijn we met een huurauto door het land getrokken. Cameron Higlands, Penang, Kota Baru. Langs de oost kust weer terug naar beneden (prachtige route) en als laatste Malekka.
Het is een ontzettend leuk en mooi land waar je met een gerust hart zelf op onderzoek uit kunt gaan.
Veel plezier daar!