[FOTO] The beauty of Switzerland.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: [FOTO] The beauty of Switzerland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:22

Mooie foto's en Zwitserland lijkt mij ook een prachtig land!
Ooit ga ik er ook nog eens op vakantie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:57

TessaB schreef:
Dat wordt weer een keertje vakantie in der Schweiz? Knipoog

Der Schweiz is in Zwitserland dus Zweden Knipoog Het is nl Schwiiz Ja Of Suisse, dat is het officieel en staat ook op het paspoort geloof ik.

Juul schreef:
We hadden heel mooi weer idd! Ga dr denk ik nog wel eens terug, maar voorlopig even niet. Lachen Dat taaltje idd, vind het een beetje op Noors lijken. Clown

Ja idd... ik kon het eerst ook niet thuisbrengen. Maar een klasgenootje en vriendinnetje van mij is een Zwitserse, studeert dus in NL. En als zij naar huis belt vind ik dat zó grappig Haha! En die woorden ook:
gücksligersli of zoiets (weet niet hoe het schrijft) betekent keukenkastje "+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:06

Met li allemaal idd. Haha!

Die Schweitz is toch Duits voor Zwitserland? (ofzoiets)..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:11

just_kiki schreef:
ja echt waar Ja ( die lopen daar gewoon lekker los Ja , heb ze vaakgenoeg van de weg af moeten duwen)
ik stond tie koe te aaien en naast mij stond een bmw ROFL
en de koe had jeuk, krassen-krassen overdat ding . niet normaal Nagelbijten / Gniffelen
(gelukkig stond de eigenaar van de auto er niet, maar wie zet zijn auto ook naast een drinkbak van koeien Clown )

misschien de eigenaar van de koeien? Haha!

prachtige foto's
misschien moet ik ook wel eens een keer naar Zwitserland op vakantie, heb nooit geweten dat het er zo uitzag.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:55

Prachtige foto's Juul OK dan!
Ziet eruit als een geweldige vakantie!

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:11

verootjoo schreef:
Der Schweiz is in Zwitserland dus Zweden Knipoog Het is nl Schwiiz Ja Of Suisse, dat is het officieel en staat ook op het paspoort geloof ik.

De officiele taal (of 1 van de 4) is Duits, en in het duits is Zwitserland der Schweiz. De meeste duits sprekende Zwitsers spreken dialect, in het dialect is het inderdaad Schwiiz. Maar een dialect is niet officieel. Dan zou het erg gecompliceerd worden! Ieder dal heeft nl zijn eigen variant van "Schwizerditsch" (één variant van schrijven en uitspreken, de Urner-variant). In het paspoort zal waarschijnlijk staan: Schweiz, Suisse, Svizzera en Svizra. Knipoog

Dat dialect is absoluut zeer bijzonder. Vooral omdat het overal weer anders is... Het lijkt ook een beetje op nederlands vinden jullie niet? Qua uitspraak met de g's en r's en k's en woorden als 'vier' en 'vertellen' komen overeen. Mocht ik eens een woord niet weten, kan ik het op nederlands zeggen en meestal komen ze er wel uit!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:36

TessaB schreef:
Dat dialect is absoluut zeer bijzonder. Vooral omdat het overal weer anders is... Het lijkt ook een beetje op nederlands vinden jullie niet? Qua uitspraak met de g's en r's en k's en woorden als 'vier' en 'vertellen' komen overeen. Mocht ik eens een woord niet weten, kan ik het op nederlands zeggen en meestal komen ze er wel uit!

Lijkt op nederlands?? Nee, dat vind ik absoluut niet Ik kan het echt niet verstaan als ze zwitsers praten, terwijl ik vloeiend duits spreek Knipoog Duits verstaan ze overigens ook niet best Nagelbijten / Gniffelen (de oudere mensen dan, jeugd van tegenwoordig moet duits spreken op de scholen, maar volgens hun is het echt een compleet andere taal; ze willen het ook niet aannemen als officiele taal) Mijn Nederlands kunnen zij daar overigens ook niks van bakken Huilen van het lachen Misschien verschilt het per dialect Tong uitsteken

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:38

Zwitserland is geweldig, ik ben echt verliefd op dat land Lovers
Mijn moeder heeft toen ze zelf nog jong was een Zwitserse familie leren kennen, die we nu nog om de 5 jaar zo'n beetje opzoeken. Ze hebben een boerenbedrijf in de bergen en laten ons als we er zijn altijd de mooiste plekjes zien Ja
Zijn laatste keer dat we geweest zijn inderdaad ook naar Grindelwald geweest, de Kleine Scheidegg, eerst met een treintje, de rest zelf geklommen Ja Waanzinnige ervaring, je voelt je zo klein en nietig tussen als de moois en die grootse bergen die boven je uitstijgen Lovers

Het dialect is trouwens inderdaad heel moeilijk te verstaan. Onze vrienden spreken gewoon duits met ons, maar tegen elkaar in het Schwitzerdeutsch. Heel zangerig is het, en vaak plakken ze er klanken aan vast als -li, hun hond heet Cindy, maar noemen ze vaak Cindali, heel grappig om te horen *LOL*