Cuba

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

brudoe

Re: Cuba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:45

Miss_Montana schreef:
De regelingen zijn wel anders op Cuba, maar Varadero airport is heel westers. Ze hebben alleen niet de regeling met vloeibare dingen en zakjes. Je mag zelfs gewoon je fles rum meenemen in het vliegtuig. Alleen is dat niet handig als je op de terugweg in Cancun nog passagiers moet ophalen, daar geld de regeling weer wel dus heb je kans dat je je fles rum moet inleveren. Die van mij heeft het gelukkig overleefd in mijn koffer Huilen van het lachen Voor de rest zijn de controles hetzelfde, alleen vind ik de douane daar veel aardiger dan in NL Nagelbijten / Gniffelen

Tussenstop is bij ons op Jamaica(konden we daar maar even kijken Pling )
Haha dus jij bent goed in rum smokkelen ROFL

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:47

Wij vliegen volgens mij rechtstreeks.
Ik vond de douane de vorige keer wel grappig met die hokjes alleen duurde het heel erg lang voordat ik het hokje uit mocht. M'n vader tijwfelde toen al of ik nog wel tevoorschijn zou komen. Nagelbijten / Gniffelen

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:48

Opweg is bij ons ook rechtstreeks alleen terug niet.
Douane vond jou erg leuk dus Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:49

Idd, die hokjes!

Haha echt wel Clown Nou, die Cubanen vinden het helemaal geweldig als je Rum en Sigaren meeneemt. Zijn ze erg trots op Ja Ok Jamaica, ja het is jammer dat je niet even van het vliegveld af mag.

Met wie vlieg je eigenlijk? Arkefly? De meeste charters vliegen de laatste tijd niet meer rechtstreeks die kant op.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:50

Met een duitse maatschappij(vraag me alleen de naam niet meer...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:52

Airberlin/LTU? Dat is een goede maatschappij Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:52

Wij vliegen volgens mij met Martinair en ik dacht rechtstreeks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:54

Martinair doet idd nog steeds rechtstreeks. Lekker dat ze Cuba nog erin hebben gelaten. Ze hebben veel vluchten eruit gehaald, zoals Orlando etc. Arkefly bijv weer bijna niet. Maar met Arkefly is het nog maar de vraag of je uberhaupt aankomt op tijd ROFL
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:54

Heeft arkefly zovaak vertraging dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:05

brudoe schreef:
Heeft arkefly zovaak vertraging dan?

Jep, wij werken er vaak samen mee maar we hebben vaak klanten die ontevreden terugkomen. Vertraging is niets bijzonders daar, nadeel dat ze zo'n kleine floot hebben. Als er bij bijv KLM een vliegtuig stuk is hebben ze nog een vliegtuig achter de hand die ze kunnen inzetten. Arkefly heeft ze allemaal in gebruik waardoor ze van een ander een vliegtuig moeten 'lenen' en dat duurt vaak lang. Gelukkig heb ik naar Cuba geen last gehad van zoiets, best bijzonder. Mijn collega's gingen laatst naar Aruba en hebben er 30u over gedaan. Eerst was er een vogel in de motor waardoor iets stuk was, dus maar een landing op Ierland en vervolgens was het toestel stuk. Moesten ze iemand uit NL over laten komen om het te maken en toen bij de tussenlanding in Curacao was er iets in de rem stuk. Hebben ze een nacht moeten overnachten op Curacao en daarna waren alle koffers op Curacao gebleven, een dag later kwamen die pas op Aruba. Net als de verschillende klassen, vaak wordt er een ander toestel ingezet waardoor je niet meer Business of Comfort kan vliegen. Maar dit is over het algemeen op de korte vluchten.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:06

Poe dan ben je indd niet blij als je zolang over een reis doet..
Offtopic: Jij zult ondertussen wel veel van de wereld gezien hebben?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:09

Klinkt idd niet als een soepel reisje. Maar ik moet zeggen dat ik met KLM ook een keer 36 uur later in Quito aangekomen ben dan de bedoeling was.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:11

Wij hebben eigenlijk altijd netjes op tijd gevlogen.
Alleen een x vertraging vanuit Amerika.Was 6 uur.Hebben toen wel tegoedbon gekregen om wat te gaan eten dus wel netjes opgelost Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:16

Ik heb wel aardig wat vertraging meegemaakt maar ook wel heel erg veel gevlogen.
Beste deal die ik gehad heb was bij een overboeking waar ik eerst 500 dollar gekregen had en daarna business-class vloog naar Houston en dit alles met een vertraging van een uurtje. Clown

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:17

Katja schreef:
Ik heb wel aardig wat vertraging meegemaakt maar ook wel heel erg veel gevlogen.
Beste deal die ik gehad heb was bij een overboeking waar ik eerst 500 dollar gekregen had en daarna business-class vloog naar Houston en dit alles met een vertraging van een uurtje. Clown

Dat heb je goed voor elkaar gekregen!
Dan klaag je indd niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:17

Jazeker, KLM kan er ook wat van. En het gebeurd bij elke maatschappij. Maar het is gewoon vervelend dat Arkefly steeds getroffen wordt door die dingen zoals wat mijn collega's hadden. En doordat ze weinig toestellen hebben zijn de vertragingen vaak ernstiger. Waardoor ze nu een beetje het zwarte schaap zijn. Mijn baas kreeg laatst ook weer een vluchtswijziging dat zijn gekozen klasse uitviel ivm een ander toestel. Hij is nog nooit in de klasse gevlogen waar hij voor gekozen heeft bij Arkefly. En dit is dan nog mijn baas, kun je nagaan als wij dit aan onze klanten moeten vertellen wat vaak voorkomt Scheve mond

@Brudoe: Valt wel mee hoor Knipoog Ik ben wel al verder weg geweest dan meeste mensen van mijn leeftijd (20). Maar dit komt vooral omdat ik niets met feesten en luieren in Salou heb. Ik spaar liever door en ga dan verder op vakantie Lachen

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:22

Brrr Salou.
1 x geweest toen ik jonger was maar nee niks voor mij.
Amerika vond ik wel erg leuk!

En ja met vliegen weet je dat je vertraging kunt oplopen alleen sommige maken het erg bont.
En service is dan ook niet altijd goed..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:23

Vaak is het idd hoe goedkoper je vliegt hoe erger de vertraging kan zijn ivm krappe schema's en beperkte vloot.
Maar verder moet je gewoon een beetje mazzel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:25

Idd, daar heb je gelijk in. Maar sommigen hebben ook geluk, zoals met Cuba hadden wij geen problemen. Vond het een heerlijke reis zowel heen als terug.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 16:58

Knoop is doorgehakt.10 juli vertrek ik naar Cuba Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:09

Go jij! Go jij! Daar ga je zeker geen spijt van krijgen! Welk hotel?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:11

Sol palmeras Lachen Hoop dat de dolfijnen daar te regelen zijn en dat paps en zusje te porren zijn om excursie te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:16

Leuk! Dat is naast Arenas Blancas, waar ik heb gezeten! Superlocatie! En naast de wei waar de paardjes staan en je mee buiten kan rijden! Haha!

Toeristiekje:
Citaat:
Cuba - Cuba - Varadero
Sol Palmeras (BNG,HOT)
Sol Club Palmeras, Sol Palmeras, Sol Palmeras Resort

Karakteristiek
Verzorgd all-inclusive hotel met een U-vormig hoofdgebouw, behorende tot de Sol-Keten. Ernaast is een uitgestrekte tuin met in felle kleuren geschilderde, kleine bijgebouwen met verzorgd ingerichte bungalowkamers. In het hoofdgebouw zijn fraaie decoraties en schilderijen, een opvallende marmeren trap en een kleine, verzorgde binnentuin met vijver, watervalletje en volières. Tussen het strand en de bijgebouwen is een strook met begroeiing van vnl. palmbomen. Er zijn veel (sport)faciliteiten en er is een uitgebreid amusementsprogramma. Er komen vnl. gezinnen met kinderen.

Situatie
Ligging
In een glooiende, groene omgeving, temidden van andere grote (all-inclusive) hotels. Op korte afstand liggen de tot dezelfde keten behorende hotels Melía Las Américas en Melía Varadero. Het autoverkeer in de directe omgeving van de accommodatie is rustig.

Opbouw
De accommodatie bestaat uit diverse gebouwen. Het bestaat uit een hoofdgebouw met faciliteiten en kamers, met daarnaast verspreid gelegen bijgebouwen met elk 4 bungalowkamers en kleinere gebouwen met faciliteiten. Etages: hoofdgebouw max. 4, bungalows geen. Liften: 4 (hoofdgebouw).

Afstanden
Aan het Sol-strand na 2 treden vanaf het zwembadterras. Naar het moderne winkelcentrum Plaza las Américas 500m vanuit de achteruitgang bij het bungalowpark.

Verbindingen
Toeristentreintje van de accommodatie naar hotel Melía Varadero en Melía las Américas (gratis). Frequentie: gem. 2x p.u.

Faciliteiten
Receptie 24 uur. Men spreekt Engels, Frans en beperkt Duits. Creditcards: Euro/Mastercard, Visa.

Zitgelegenheid
Comfortabel en verzorgd ingerichte lounge.

Bar
Verzorgd en met rotan meubilair ingerichte bar Cubitas, naast de lounge (24 uur). Eetmogelijkheden: snacks.
Verzorgd ingerichte bar Tropicuba (19:00-00:00 uur). Faciliteiten: podium, poolbiljart.
Netjes ingerichte bar Turquino, in de lounge (19:00-00:00 uur). Roken is niet toegestaan.
Overdekte buitenbar El Mojito (10:00-00:00 uur). Er is een terras. De bar is op een eilandje in het zwembad, dat te bereiken is via een bruggetje.
Overdekte buitenbar Ron Coco (in het hoogseizoen 10:00-17:00 uur en 23:30-07:00 uur). Er is een terras. Eetmogelijkheden: maaltijden (12:00-17:00 uur) en snacks.
Overdekte strandbar Sol Cubano (10:00-18:00 uur). Er is een terras. Eetmogelijkheden: snacks.

Eetgelegenheid
La Panchita, verzorgd en met bamboe en in pasteltinten ingericht restaurant. Roken is niet toegestaan. Ontbijt: een uitgebreid buffet. Lunch: een buffet. Diner: een buffet. Tevens vegetarische gerechten. Kinderen: kinderstoelen.
El Caribeño/Steak House, verzorgd en met hout ingericht restaurant in de openlucht (overdekt). Het restaurant bestaat uit 2 delen, nl. een deel met Cubaanse gerechten en een deel met grillspecialiteiten. Lunch: een buffet, het hoofdgerecht wordt echter aan tafel geserveerd. Alleen in het hoogseizoen. Diner: keuze uit de kaart. Voor diner meerdere zittingen. Tijdens het diner elke dag live-muziek. Kinderen: kinderstoelen.
O Sole Mio, verzorgd ingericht restaurant. Roken is niet toegestaan. Diner: keuze uit de kaart. Voor diner meerdere zittingen. Tijdens het diner elke dag live-muziek. Kinderen: kinderstoelen.
Oshin, verzorgd ingericht restaurant. Roken is niet toegestaan. Diner: keuze uit de kaart. Kinderen: kinderstoelen.

Winkels
Boetiek, juwelier/bijouterie, toeristenwinkel, sigarettenautomaat. Er zijn tevens enkele souvenirkraampjes bij het zwembadterras.

Zwembad
Rond zoetwaterbuitenzwembad (diameter 25m). Faciliteiten: bruggetje, eilandje, ondiep gedeelte, treden in het water.
Onregelmatig gevormd zoetwaterbuitenzwembad (max. 34 x gem. 13.50m). Faciliteiten: bruggetje, treden in het water, volleybalnet, waterpolodoel.

Terras
Zwembadterras met badhanddoekservice (gratis), ligbedden (gratis), parasols (gratis), douches, toiletten en zitjes.
Zonneterras met badhanddoekservice (gratis), hangmatten (gratis), ligbedden (gratis), zitjes.
Faciliteiten op het strand: badhanddoekservice (gratis), ligbedden (gratis), parasols (gratis), douches en strandbewaking.
Terras bij de parkeerplaats met zitjes en podium.

Tuin
Goed onderhouden, dichtbegroeide tuin met veel hoge palmbomen en natuurstenen wandelpaden.

Sport en spel
Tennis: 2 banen, beton (gratis), rackets te leen. Windsurfen (alleen voor eigen gasten): verhuur van materiaal (gratis). Zeilen (alleen voor eigen gasten): catamaran (gratis) en 1-pers. open boot (gratis). Duiken: proefduik door duikschool Barracuda (gratis). Watersporten: bananariding, kajaks, kano's, snorkeluitrusting, waterfietsen, waterski's. Golf: Gasten krijgen korting bij de nabijgelegen golfbaan Varadero Golf Club. Overige sporten: basket, jeu de boulesbaan, minigolfbaan, openluchtschaakspel, poolbiljart, sportveld met doelen, strandvolleybalnet, tafeltennistafel, tafelvoetbalspel, volleybalnet.

Gezondheid
Massage, schoonheidsbehandeling.

Amusement activiteiten overdag: elke dag, bv. aerobics, aquarobics, boogschieten, dansles, darts, geweerschieten, strandvolleybal, waterpolo, watervolleybal of tai-chi. Activiteiten 's avonds: elke avond, bv. bingo, cabaret, disco/dj, live-muziek, Mr/Miss-verkiezing, professionele show of quiz. Discobar Fun Pub (21:00-02:00 uur, entree voor gasten gratis).

Kinderen
Kinderbed/bedden. Rond zoetwaterbuitenkinderbad (diameter 6m). Faciliteiten: treden in het water. Het is max. 45cm diep. Speeltuin op zand. Activiteiten: elke dag, bv. (zwembad)spelletjes, knutselen, minidisco, strandspelletjes of tekenen. Speelruimte: Mini Club, 10:30-17:00 uur, voor kinderen van 5 t/m 12 jaar, onder leiding.

Algemeen bouwjaar: 1990, de kamers, bungalows en restaurant la Panchita gerenoveerd in 2002, onregelmatig gevormde zwembad gerenoveerd in 2006. Nationaliteiten: vnl. Canadezen, Duitsers, Engelsen, Fransen, Russen en Argentijnen. Tv met satelliet-ontvangst. Verhuur van auto's en scooters. Uitleen van mountainbikes. 6x p.w. is een arts aanwezig. Overige faciliteiten: bagageruimte, EHBO-ruimte, excursiekantoor, internetgelegenheid, kapsalon, manicure, pedicure, vergaderruimte.

Kluisjes in de kamers (gratis) en in de bungalows (gratis).

Airco 24 uur in alle woon/slaapeenheden (gratis). Tevens airco in alle afsluitbare openbare ruimten.

Accommodatie
Capaciteit 608 eenheden. Onderverdeling: 2-pk (376), suite (32), 2-kmr.bung. (10), 2-pk bung. (20) en 3-pk bung. (170). Er zijn eenheden met een verbindingsdeur.

Beschrijving
2-pk: uitzicht: 55% op zee (zijzicht), waarvan de helft tevens op zwembad, 30% op begroeiing, 15% op parkeerterrein en bebouwing. Inrichting: verzorgd. Hal: kapstok, passpiegel. Slaapkamer (gem. 5.50 x 3.25m): 1-pers.bed (2), kaptafel, leunstoel (1 of 2), salontafel, stoel, hang/legkast, kofferbankje, lage kast, nachtkastje (2), koelkast, telefoon, tv, plavuizen; 132 kamers kingsize bed i.p.v. 1-pers.bed (2). Er is een aantal bedden van 2m of langer. Badkamer: ligbad met douche, douchegordijn, wastafel, toilet, haardroger. Balkon/terras (gem. 3.25 x 1.25m): stoel (2), tafel; enkele kamers groter balkon. Brandbeveiliging: rookmelders, schema vluchtroute. Het hierboven beschreven kamertype wordt ook als 1-pk verhuurd.
2-pk bung.: uitzicht: alle eenheden op begroeiing en andere eenheden. Inrichting: verzorgd. Woonkamer (gem. 3.75 x 3.75m): 3-zitsbank, fauteuil (2), salontafel, stoel (2), tafel, bijzettafeltje, huistelefoon met buitenlijn, koelkast, tv, plavuizen; er zijn 10 2-pk. bung. met een kitchenette met aanrecht, spoelbak en elektr. kookplaat (2) zonder keukengerei. Slaapkamer (gem. 3.50 x 3.50m): 1-pers.bed (2), stoel, hang/legkast met passpiegel, nachtkastje (2), huistelefoon met buitenlijn, plavuizen. Er is een aantal bedden van 2m of langer. Badkamer: klein ligbad met douche, douchegordijn, wastafel, toilet, haardroger. Terras (gem. 3.25 x 2.75m): stoel (2), tafel; het terras is door een begroeide pergola overdekt. Overige faciliteiten: strijkijzer, strijkplank. Brandbeveiliging: blusapparaat. Het hierboven beschreven kamertype wordt ook als 1-pk verhuurd.

Bijzonderheden
Obstakels bijgebouwen geen lift. Strand na 2 treden vanaf het zwembadterras. Entree na 2 treden (te omzeilen via een helling). Buitenbar El Mojito na 8 treden. Tennisbanen na 30 treden. Kapsalon en kamers 1e etage na 4 treden (te omzeilen via een helling). 2-pk bung. met niveauverschil van 2 treden. 2-pk. bung. na 3 treden. Verspreid door het hele complex zijn diverse niveauverschillen van enkele treden.

Brandbeveiliging
Blusapparaten, brandalarm en brandslangen in de omgeving van de woon/slaapeenheden. Bijgebouwen: blusapparaten in de omgeving van de woon/slaapeenheden.

Opmerking
De accommodatie hanteert een all-inclusive formule.

Contactgegevens
Adres
Carretera del Sur, Varadero, Cuba.

Telefoon 00 53 45 667009.

Fax 00 53 45 667209.

E-mail sol.palmeras@solmeliacuba.com

Website http://www.solmeliacuba.com

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:22

Heb je nog meer? Krijg er nog meer zin door Pling
Wel ideaal paarden naast de deur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:42

Dit is het laatste wat ik heb Clown Ohja! En de site http://www.virtualtourist.com Dat is echt heel informatief en handig om even door te lezen Ja

Citaat:
Varadero

Karakteristiek
Langgerekte badplaats gelegen op een schiereiland met in het zuidwesten laagbouwwijken en wat kleinere hotels. Richting het noordoosten loopt dit over in een vrij vlak en groen gebied met steeds verspreider liggende grote, vnl. luxe all-inclusive hotels en een modern winkelcentrum. Er is een levendiger deel, dat zich ongeveer bevindt tussen Calle 40 en Calle 64. Hier zijn weinig winkeltjes of terrasjes, maar dit deel ademt wel een iets authentiekere Cubaanse sfeer uit dan de winkelcentra en het gebied rond de grote, vnl. all-inclusive hotels. Er is dagelijks een vrij grote toeristenmarkt met souvenirs tussen Calle 16 en 17, welke druk bezocht wordt. Dagelijks rijdt een toeristenbus; een dubbeldekker met open dak, door de plaats en langs vrijwel alle hotels en bezienswaardigheden. In de plaats wonen weinig Cubanen en de uitgaansgelegenheden bevinden zich vnl. in en rond de hotels. Vanwege de toegangsprijs tot deze uitgansgelegenheden worden ze vnl. bezocht door de gasten van de (all-inclusive) hotels en ziet men hier relatief weinig Cubanen. In de plaats komt een gevarieerd publiek van jongeren, stellen, mensen van middelbare leeftijd en in de all-inclusive resorts tevens families met kinderen. Er komen vnl. Canadezen en Europeanen in de plaats. Varadero is in 1880 gesticht, maar vanaf 1959 zijn de stranden officieel voor het publiek geopend en is men begonnen met de bouw van hotels. Varadero is de grootste en meest populaire badplaats van Cuba.

Situatie
Ligging aan de noordkust van het eiland Cuba, ten noordoosten van Matanzas, in de gelijknamige provincie.

Afstanden
Vliegveld Varadero 32km. Vliegveld Havana 120km. Matanzas 50km. Havana 140km. De afstanden zijn gemeten vanaf het moderne winkelcentrum Plaza las Américas.

Directe omgeving
Het schiereiland grenst aan een vrij vlakke, groene omgeving met verspreide bebouwing.

Plaatsbeschrijving
Type plaats langgerekte badplaats.

Soort publiek
vnl. gemengd publiek (hele jaar).

Nationaliteiten
vnl. Canadezen en Europeanen (hele jaar).

Opbouw
plaats het in 1880 gestichte Varadero is gelegen op een 24km lang en max. 500m breed, vrij groen schiereiland, dat door een verkeersweg over het Kawama-kanaal met het vasteland wordt verbonden. Het schiereiland bestaat in feite uit 2 delen, nl. het zuidwestelijke, meer oorspronkelijke deel en in het noordoostelijk deel een toeristische urbanisatie met veel grote, vnl. all-inclusive hotels.

Algemeen
het schiereiland is grotendeels vlak. Het noordoostelijk deel is enigszins glooiend. Over de totale lengte loopt de 2-baansverkeersweg Autopista del Sur met diverse zijstraten die naar de hotels leiden. Evenwijdig aan de verkeersweg voert op het zuidwestelijk deel de hoofdweg met in het centrale deel haaks hierop staande, genummerde zijstraten. Centraal, ter hoogte van de hotels Meliá Varadero en Meliá Las Américas is een golfbaan. In het uiterste noordoostelijke deel zijn nog enkele grote hotels (deels) in aanbouw. Het schiereiland bestaat uit een aaneenschakeling van laagbouwwijken, die vooral aan de zuidoostzijde van de plaats, op het eilandje Isla del Sur, een enigszins armoedige indruk maken. Op het zuidwestelijk deel van het schiereiland zijn de hotels over het algemeen kleinschaliger dan aan de noordwestkust, waar vnl. grote, all-inclusive hotels zijn. Vrij centraal is tevens het glooiende park Retiro Josone met een grote vijver met flamingo's en rondom dichte begroeiing. Drukte: het verkeer is vrij rustig, in het meest levendige deel en op de verkeersweg vrij druk. Er wordt over het algemeen rustig gereden.

Centrum
er zijn 2 centra, nl. het moderne winkelcentrum Plaza las Américas en het kleine winkelcentrum El Caimán. Moderne winkelcentrum Plaza las Américas, tussen de hotels Meliá Las Américas en Meliá Varadero. Het is een overdekt winkelcentrum. Het centrum is autovrij. Kleine winkelcentrum El Caimán, tegenover hotel Cuatro Palmas. Het centrum is klein. Het centrum is autovrij.

Winkels
ca. 100, waarvan ca. 25 in winkelcentrum Plaza las Américas met veel boetieks, enkele souvenirwinkels en juweliers. In en rond winkelcentrum El Caimán ca. 15 winkels, waaronder enkele souvenirwinkels, kledingzaken, juweliers en fotozaken. Verder zijn verspreid vnl. eenvoudige toeristen- en souvenirwinkels en in het meest levendige deel diverse kraampjes met souvenirs.

Markten
dagelijks souvenirsmarkt naast hotel Hotetur Sunbeach Varadero, tussen calle 16 en 17. Dagelijks souvenirsmarkt in het Parque Central tegenover de kerk, calle 47. Dagelijks souvenirsmarkt nabij de grote markt, tegenover hotel Acuazul.

Strand
Beschrijving Taíno-strand: vnl. bestaande uit zand. De zeebodem loopt vrij geleidelijk af. Het strand ligt ten noordoosten van het Sol-strand bij hotel Oasis Varadero tot aan de uiterste punt van Varadero bij hotel Barceló Marina Palace. Afmeting: ca. 6km lang, 3-25m breed. Faciliteiten: ligbedden (€ 1.45 p.d.) en parasols (gratis). Verder strandbewaking. Tevens strandbars bij de hotels (enkele). Faciliteiten bij de meeste hotels gratis voor eigen gasten. Topless zonnen is vrijwel nergens toegestaan.

Sol-strand: vnl. bestaande uit zand. De zeebodem loopt vrij geleidelijk af. Het strand ligt voor het hotel Sol Palmeras en voor een deel voor hotel Meliá Varadero. Het strand wordt aan weerszijden begrensd door rotsen. Afmeting: 825m lang, 5-15m breed. ligbedden (€ 2.00 p.d.) en parasols (gratis). Verder strandbewaking. Tevens strandbars bij de hotels. De faciliteiten bij de hotels zijn gratis voor eigen gasten. Topless zonnen is vrijwel nergens toegestaan.

Varadero-strand: vnl. bestaande uit zand. De zeebodem loopt vrij geleidelijk af. Het strand ligt voor het gehele zuidwestelijke deel en ca. de helft voor het noordoostelijke deel. Achter het strand zijn vnl. begroeiing, hotels en enkele bars. Meer naar het noordoostelijk deel van het strand zijn veel watersportfaciliteiten en grote, all-inclusive hotels direct achter het strand. Het strand is te bereiken via treden, die echter te omzeilen zijn. Afmeting: 10km lang, 10-20m breed. ligbedden (€ 2.00 p.d.) en parasols (gratis). Verder strandbewaking. Tevens strandbars bij hotels (enkele). Faciliteiten bij de meeste hotels gratis voor eigen gasten. Topless zonnen is vrijwel nergens toegestaan.
Meliá-strand: vnl. bestaande uit rotsplateau(s) en zand. De zeebodem loopt vrij snel af. Het strand ligt voor het hotel Meliá Las Américas en voor een deel voor hotel Meliá Varadero. Het strand ligt aan een baai en wordt aan weerszijden begrensd door rotsen. Achter het strand zijn veel palmbomen. Het strand is te bereiken via treden. Afmeting: 550m lang, 8-25m breed. ligbedden (€ 2.00 p.d.) en parasols (gratis). Verder strandbewaking. Tevens strandbars bij hotels (2). Faciliteiten bij beide hotels gratis voor eigen gasten. Topless zonnen is vrijwel nergens toegestaan.

Sport / recreatie
Duiken duikschool Barracuda, nabij hotel Mercure Coralia Cuatro/Las Palmas, naast hotel Club Kawama (Coral) en ter hoogte van Coralia Club Playa de Oro (Marina Chapelín). ACUC-brevet (€ 269), Duitstalige, Engelstalige en Franstalige beginnerscursus (Duits, Engels en Frans lesmateriaal) v.a. 14 jaar, 1 duik (€ 37.00). Faciliteiten: decompressieruimte, opbergruimte(n), spoelbakken, vulstation. Verder mogelijk bij diverse accommodaties.

Golf 1 baan in de directe omgeving, zie streekinformatie.

Squash mogelijk bij hotel Sandals Royal Hicacos Resort & Spa.

Tennis mogelijk bij diverse accommodaties.

Kitesurfen geen huurmogelijkheden.

Windsurfen ca. 35 verhuurpunten, verhuur van materiaal (gem. € 14.75 p.u.). De windsurfverhuurpunten zijn vaak alleen voor eigen gasten bij de all-inclusive hotels gratis.

Zeilen ca. 35 verhuurpunten, verhuur van catamaran (gem. € 14.75 p.u.). De zeilverhuurpunten zijn vaak alleen voor eigen gasten bij de all-inclusive hotels gratis.

Overig bananariding, kajaks, parasailing, snorkeluitrusting, waterfietsen, waterski's, bowlingbaan, kartbaan, minigolfbaan, paardrijden, paragliding, strandvolleybalnet.

Uitgaan
Bars ca. 25, vnl. eenvoudige openluchtbars en een ijssalon. Ligging: ca. 15 in het meest levendige deel en langs het strand, de overige verspreid over het zuidwestelijke deel. Het merendeel van de bars heeft een terras.

Discotheken
diverse discotheken, verder diverse discobars. Ligging: verspreid over het schiereiland. Verder zijn er discobars en (openlucht)disco's die in of bij de hotels zijn en zijn niet toegankelijk voor niet-gasten.

Eetgelegenheden
ca. 55, vnl. Cubaanse restaurants, enkele Italiaanse en Chinese restaurants, een steakhouse en enkele eenvoudige cafetaria´s. Ligging: vnl. in het meest levendige deel en enkele in het noordoostelijke en het zuidwestelijke deel en langs het strand. Het merendeel van de gelegenheden heeft een terras. Enkele gelegenheden hebben tevens een barfunctie. Vermeldenswaardig zijn het zeer verzorgde restaurant Las Américas (Franse keuken) in een statig huis, daterend uit 1929 (tevens museum), naast hotel Meliá Las Américas en het fraaie, rustieke restaurant La Casa de Al bij hotel Club Karey. Dit laatste restaurant is het voormalige huis van gangster Al Capone (tijdens ons bezoek was dit restaurant voor onbepaalde tijd gesloten).

Overig
internetgelegenheid, cultureel centrum .

Kinderen
Overig speeltuin, kleine kermis en sportveld met baskets.

Excursies / bezienswaardigheden
Eenvoudig dolfinarium met show (zwemmen met dolfijnen mogelijk).
Museum in restaurant Las Américas (villa daterend uit 1929).
Tocht met glasbodemboot.
Rondvlucht boven Varadero en omgeving met deltavliegtuigje.
Jungletour in natuurparkje op waterscooter of met o.a. paardrijden en jeepsafari.
Dagtocht met catamaran.
Snorkelexcursie.
Diepzeevissen.
Tochtje met paardrijtuig.
Museum over de geschiedenis van Varadero, o.a. over de mensen en het toerisme.
Diverse grotten in en rondom Varadero, waarvan de Ambrosia-grot en de Musulmanes-grot in het natuurpark Varahicos, met o.a. muurtekeningen.

Vervoer
Bus Regelmatig rijdt een bus via een deel van de hotels naar het meest levendige deel in Varadero (EUR 5.00, van 09:00-21:00 uur geldig). Verder rijden op zeer onregelmatige tijden bussen vanuit het meest levendige deel naar het noordoostpunt. Deze zijn echter tijdrovend en voor toeristen niet aan te raden.

Taxi
prijs per kilometer € 0.60. Naar vliegveld Varadero ca. € 14.75. Naar Matanzas ca. € 22.00. Naar Havana ca. € 75. Naar vliegveld Havana ca. € 66. Binnen de plaats minimaal EUR 3.25 en max. EUR 12.00.

Verhuur auto's, mountainbikes, scooters.

Diversen
Medische hulp diverse apotheken, diverse artsenpraktijken. Dichtstbijzijnde ziekenhuis in Matanzas. Kleine internationale kliniek aan de rand van winkelcentrum El Caimán. In diverse hotels is regelmatig een arts aanwezig.

Geldzaken
diverse banken, diverse geldautomaten (Visa). Wisselkantoor. Men kan tevens veelal met Euro's betalen. Geldopname met Euro/Mastercard en Visa mogelijk bij diverse accommodaties.

Post / telefoon postkantoor, telefoonkantoor. Diverse openbare telefoons. Tevens openbare telefoons in hotels.