Hoe weer wennen aan NL na maanden in het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Hoe weer wennen aan NL na maanden in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:29

Ga naar de film 'alles is liefde' en je weet weer wat leuk is aan NL. Homohuwelijk, vrijheid, ruimdenkend druksbeleid etc. Sinterklaasfeest.

Ierland lijkt leuk, maar het valt wel tegen. Ze hebben een heleboel ontwikkelingen gemist die wij wel hebben meegemaakt. Je mag bijvoorbeeld nog steeds niet scheiden in Ierland en abortus is ook nog steeds not done. Dat het moderne leven aan ze voorbij lijkt te gaan heeft voor en nadelen. Ze lopen wel achter. Tegelijkertijd is daar nog, wat je hier in de jaren '70 had, maar wat hier verloren is gegaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:48

Die film is eigenlijk "gepikt" van love actually, maar dan op Nederlandse sitauties.

Wat dat achterlopen betreft, dat heb je hier ook, maar daarom ben ik zo graag hier. Ze lopen hier zo'n 60 jaar achter met bepaalde dingen. Er zijn nog steeds huizen zonder electra en water en (dus) zonder wc. In veel huizen zie je dat die later is aangebouwd of in een slaapkamertje is gebouwd (ook in het huisje waar in in woon). De man is de baas, de vrouw achter het aanrecht, kinderen zijn slaafjes. Ook nog bijna helemaal Katholiek.
Aan de andere kant zijn er bv meer mobieltjes dan mensen, is de wetenschap ver, want ze winnen toch regelmatig prijzen daarin en worden wereldwijd in allerlei projecten betrokken en eletronisch geldverkeer is optimaal (ze waren de eerste met chip).

Persoonlijk heb ik het meeste last van de slechte gezondheidszorg voor ziekenfondsverzekerden. Ers terevn heel wat mensen die gewoon naar huis gestuurd worden door een ziekenhuis terwijl ze door de huisarts naar het ziekenhuis waren gestuurd, of onderweg, of voor de deur en anders wel in het ziekenhuis, want men kijkt amper naar je om, en de hygiëne is zo slecht dat er duizenden een infectie oplopen en honderden daar ook aan sterven...

Ik ben nogal vaak op de eerste hulp in het ziekenhuis en ben altijd bang om wat op te lopen of gewoon dood te gaan op de gang tussende kermende mensen.

Maar, iedere haalt uit een land wat voor hen juist prettig is. Vaak gaat het om het landschap, vrijheid en de volksaard.

In Nederland zijn mensen in het algemeen zo lomp en gehaast... en overal numertjes trekken enzo....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:02

Ik heb een half jaar in frankrijk gewoont, het daar heel erg naar m´n zin gehad, maar dat was voor stage. Dus toen ik terug kwam in nederland was het heel even omschakelen. Was wel weer snel gewend en had niet zo´n probleem met de omschakeling voor het weer wonen bij m´n ouders. wende dus allemaal weer snel! Haha!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:35

Arabesk die dingen die jij nu noemt spreken mij persoonlijk niet zo aan. Alleen abortus dan, voor de rest....nee!
Lusitana gezondheidszorg vind ik dan wel weer heel belangrijk, dat is hier op curacao prima geregeld verder.
Het enige dat ik van NL mis is het shoppen! Zou zo graag weer even only en H&M binnenlopen, gevolgd door de six!
TS hoe is het nu?

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:05

Ik blijf het onzin vinden, zolang zat je er ook weer niet!
Na mijn twee maanden Kreta en half jaar Londen, ik was een week thuis en net of ik niet ben weggeweest. Tuurlijk mis je het ontzettend maar het valt allemaal reuze mee.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:35

Gerbenfroh ik zou het heel moeilijk hebben om nu weer in nederland te moeten wennen na een half jaar, niet iedereen is hetzelfde he!!

TS hoe is het nu met je? Ben je alweer in NL?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:40

Het scheelt ook waar je in terecht komt, natuurlijk.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:11

Ik heb 6 maanden in Ierland (Limerick) gewoond en ik zag er ook tegenop om terug te gaan, puur omdat je dingen achter moet laten maar ook om je 'Nederlandse vriendschappen' weer aan te halen als je toch een tijd bent weggeweest.

Eenmaal in Nederland was het binnen een maand alsof ik nooit was weggeweest en zoals al genoemd is, Ierland is zeker niet alles hoor!! Je leert Nederland wel waarderen om zo te zeggen Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:05

Ik heb nederland er niet meer om leren waarderen hoor. Bloos
vind het hier maar volgepropt met mensen, wegen en flats. veel te weinig groen en ruimte, en belachelijk veel regeltjes en belastingen, maarjah dat ben ik he Clown Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:11

Hey TS, we hebben destijds een tijdje ge-pb't weet je nog? Ik werkte met de paarden in Cork!
Inmiddels ben je dus terug he? Hoe gaat het met je?
Ik viel zelf in een diep gat toen ik terugkwam en ergerde me zelfs aan dingen in NL waar ik me daarvoor niet stoorde. het is heel normaal dat je weer moet wennen hoor! En inderdaad, ga lekker veel ondernemen, zodat je niet thuis zit te verpieteren, heimwee hebbende naar dat mooie eiland (word zelf ook weer ff week, zucht Verdrietig )...

Als je er wat aan hebt, kun je je gal spuien hoor, mijn pb staat open!!!
En als je hart daar blijft liggen, volg het dan en doe wat jij denkt dat goed voor je is! Besef echter wel dat het gras groener is bij de buren; ook Ierland heeft zijn mindere kanten, net als NL!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:14

Ik heb een aantal jaar in Zuid Zweden gewoond en ik heb me er op verkeken hoeveel tijd het me kostte om mijn draai weer te vinden. Ik stuitte ook op veel onbegrip bij sommige "vrienden", die gingen er vanuit dat ik blij moest zijn dat ik weer terug was terwijl ik doodongelukkig zat te wezen. Ik hoor soortgelijke verhalen van andere mensen die korter of langer in het buitenland gewoond hebben. Ik denk dat het verschilt of je voor een vastgestelde periode weggaat, of dat je (zoals ik) weggaat zonder een idee of en wanneer je weer terugkomt.

Het verschilt per persoon, de een gaat gewoon door met zijn oude leven en de ander heeft er wat meer moeite mee. Je komt er maar op 1 manier achter Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:14

Ik denk dat een persoonlijkheidsgroei ook een rol speelt. Waar je dan ook heen gaat, je past nooit meer in je oude situatie, al ga je van Amsterdam naar Lutjebroek of andersom. Als je "dezelfde" blijft, pas je ook zoweer terug in je ei, zeg maar. Maar als je anders bent geworden, wil je nooit meer dat ei in...
en in het buitenland maak je soms makkelijker zo'n persoonlijkheids groei door omdat je geconfronteerd wordt met hele andere dingen. andere mentalitiet, andere problemen, ander klimaat etc, dat aanpassing vergt.

Ik denk dat het ook meetelt in hoeverre je je aangepast hebt, of je al of niet weer thuis bent in je vroegere situatie. In een afgebakende periode zul je je niet zo snel totaal aanpassen dan als je niet weet wanneer je terug gaat. Ik denk dat Zep daar ook wel wat aankaart dat belangrijk is. Je kunt dan ook makkelijker jezelf blijven, zeg maar.

Ik ken hier ook mensen die gewoon niet aaanpassen en lekker Nederlandse TV blijven kijken en Nederlandse kranten lezen, zich in Nederlandse vriendenkringen bewegen en hevig contact houden met de familie en een paar keer per jaar naar Nedeland terug gaan. Ja, als die teruggaan is het gewoon weer thuiskomen, want ze hebben nooit hun hart gegeven in het andere land.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:31

Arabesk schreef:
Ga naar de film 'alles is liefde' en je weet weer wat leuk is aan NL. Homohuwelijk, vrijheid, ruimdenkend druksbeleid etc. Sinterklaasfeest.

Ierland lijkt leuk, maar het valt wel tegen. Ze hebben een heleboel ontwikkelingen gemist die wij wel hebben meegemaakt. Je mag bijvoorbeeld nog steeds niet scheiden in Ierland en abortus is ook nog steeds not done. Dat het moderne leven aan ze voorbij lijkt te gaan heeft voor en nadelen. Ze lopen wel achter. Tegelijkertijd is daar nog, wat je hier in de jaren '70 had, maar wat hier verloren is gegaan.

Hey scheiden mag inmiddels wel, hoor! En nog veel ook, al wordt daar vanuit het katholicisme wel zwaarder aan getild.. En sinds de EU heeft het land qua modernisering een enorme sprong gemaakt. Het blijft wel zijn identiteit behouden doordat het een eiland is, denk ik...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:57

Arabesk schreef:

Dit is nou net, waarom het weleens door mijn hoofd speelt dat als ik ooit kindertjes ga krijgen met Rado, dat ik dan best naar de boerderij in Slowakije zou willen verhuizen Nagelbijten / Gniffelen
De vrijheid vind ik namelijk behoorlijk tegenvallen en in de randstad waar ik woon is het drugsbeleid iets te ver doorgeschoten naar mijn zin.

@ TS veel plezier in Nederland, ik hoop dat je toch een beetje kan wennen Ach gut

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:07

mellamoshan schreef:
Ik heb nederland er niet meer om leren waarderen hoor. Bloos
vind het hier maar volgepropt met mensen, wegen en flats. veel te weinig groen en ruimte, en belachelijk veel regeltjes en belastingen, maarjah dat ben ik he Clown Knipoog

Ligt er maar aan waar je bent geweest en hoelang denk ik. Knipoog

In Turkije was ook geen belasting en geen regels. Maar soms werd ik er gek van! Regels hebben zijn voor en nadelen....
Ook wat ik eerder las over nummertjes trekken etc. Ik werd er persoonlijk gek van als ik na een uur of 5 eindelijk aan de beurt was bij de bank!!!! Gelukkig begon die bank kort daarna ook met nummertjes te werken... Clown
Of afspraken..... In Turkije is alles zo relaxed en dat lijkt zoooo fijn en mooi! Maar toen ik een kapotte wasmachine had en de badkamer blank stond, gebelt had, kreeg ik te horen dat ze diezelfde dag tussen 11 en 8 langs zouden komen. Fijn, zit je de hele dag thuis. Om half 8 nog niemand geweest, dus weer gebelt, het wordt morgen tussen 10 en 5...... En nee volgende dag nog niets.... Gelukkig stonden ze de dag dáárna wel gelijk om 10 uur op de stoep. Maar daar werd ik echt knettergek van. (heb ook kapotte airco's gehad, stroom die door een fout afgesloten was wat 8 (!!) dagen duurde voordat het weer werkte etc etc!)

Nu ik in NL ben ben ik toch wel blij dat alles netjes volgens afspraak gebeurt en je overal lekker een nummertje kunt trekken. Clown
Wat het groen betreft, bij ons stonden de flats echt letterlijk tegen elkaar. Je had misschien straatjes van 2 meter ertussen door. Behalve ons eigen appartement, die stond in de bergen. Maar verder is er in Nederland een hoop meer groen tussen de huizen! Knipoog

Over dat Nederlandse cultuur houden...
Ik keek geen Nederlandse TV maar wel Amerikaanse. Had dagelijks contact met familie en ging ook regelmatig terug. Met Nederlandse vrienden praatte ik Nederlands maar had gelukkig ook genoeg turkse vrienden.
Ondanks dat ik zoveel Nederlands contact had heeft Nederland nooit als een thuis gevoelt. En had ik me toch helemaal aangepast aan de cultuur. Dus dat is ook niet helemaal zo vind ik...
Al had ik bijv engelse buren die dus idd na 1,5 jaar daar wonen geen woord Turks kende, alleen engelse tv keken, engelse kranten lazen, engelse vrienden hadden en alleen in engelse restaurants gingen eten etc... En zij noemde idd Engeland als hun thuis.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:22

Haha, jah dat is ook zo´n manana cultuur daar he! Knipoog
jah dat zijn inderdaad nadelen, al moet ik zeggen dat ik wel van dat relalxte houdt. Ik zat in frankrijk dus wat cultuur betreft lijkt het heel dichtbij te staan. valt best nog mee als je daar dan ook echt een half jaar zit. En het is daar zoooo mooi groen! Haha!
Ik vind het wel een hele onderneming om naar turkije te gaan dan! hoe kwam je daar terecht?
ik zat bij kennissen van me in frankrijk, dus die spraken gewoon nl tegen me. de taal was dus niet zo het probleem Knipoog Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:20

Ik heb er ietsje langer dan 2 jaar gewoont, samen met mijn turkse vriend. Knipoog
Het eerste jaar had ik absoluut geen last van al die dingen hoor. Het eerste jaar vond ik het geweldig. Pas in het tweede jaar begon ik gek te worden van de laxheid van de mensen en de afspraken die niet nagekomen worden. Clown
(ook gewoon met vrienden, zeggen dat ze om 11 uur bij je zijn, rond 1 uur staan ze eens voor de deur etc..)
Nu zou je aan die dingen wel gewend kunnen raken en het was niet zo dat ik er gek van werd. Maar toen mijn badkamer blank stond, of toen ik midden in de zomer (met temperaturen van 45-50 graden..) geen elektriciteit had en dus geen airco, toen was ik wel ff flink over de zeik! Knipoog

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:26

Ik ben 3 maanden in amerika geweest en ik moest ook erg wennen aan NL. De ruimte vind ik erg prettig in andere landen. In NL is alles op elkaar gepropt. Misschien moet je eens wat vaker de natuur in trekken om tot rust te komen zodat je er weer even tegenaan kan. Kan eigenlijk nog steeds geen echt voordeel noemen van NL t.o.v. Amerika. Behalve dan dat in NL alle sociale voorzieningen een stuk beter geregeld zijn (Al is dit alweer aan het afslanken met het huidige kabinet)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:52

Gerbenfroh schreef:
Ik blijf het onzin vinden, zolang zat je er ook weer niet!
Na mijn twee maanden Kreta en half jaar Londen, ik was een week thuis en net of ik niet ben weggeweest. Tuurlijk mis je het ontzettend maar het valt allemaal reuze mee.

Het viel allemaal reuze mee voor JOU... maar de TS is jou niet he. Bovendien kan me me als ik me niet vergis herinneren dat jij Londen naar het einde toe spuugzat was, dan kan ik me voorstellen dat je niet zo veel moeite hebt om weer te wennen in Nederland. De TS is Ierland echter blijkbaar alles behalve zat Haha! . Het maakt imo niet uit hoe lang je ergens zit; soms heb je maar heel weinig tijd nodig om je ergens echt thuis te voelen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:33

Ben dik jaar weggeweest naar ierland en had het r ook zwaar mee om terug te komen, sterker nog: Ben bijna 7 jaar terug en nog steedcs kriebelt er iets en is het mijn tweede vaderland.
Volgens mij beleeft iedereen zo'n terugkomst op zijn of haar manier en is dat iets wat we toch moeten respecteren bij elkaar?...

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:47

TS hoe gaat het nu? weer terug in het kikkerlandje? hoe is het bevallen?

*update graag* Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:07

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat! Haha!