Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
none schreef:dienetje schreef:Londen, hier ben ik met me moeder geweest. Dit is wel 3 jaar geleden dus voor die aanslagen. Maar het is er denk ik nog wel even mooi. gezellig super sfeertje daar.
Londen viel eigenlijk al af voor mij. Ik weet niet zo goed waarom eigenlijk, ik denk dat ik Londen meer wat vind om met vriendinnen heen te gaan. Voor dit reisje met mijn moeder vind ik het toch niet helemaal geweldig. Al kan ik niet goed zeggen waarom ik dat vind hoor, meer gevoelsmatig.

Alleen wel jammer dat je moeder er al is geweest...
! 
ik ga van de herfst met mijn moeder naar londen dat lijkt me ook heel gaaf!
). Berlijn vond ik een hele bijzondere en indrukwekkende stad. Praag is ook erg mooi. Kopenhagen is vooral een gezellige stad, heel mooi en schoon en veel straatartiesten en parken waar mensen liggen te zonnen. Niet echt een stad van geniale highlights, maar lekker rondstruinen. Edinburgh moet ook erg leuk, hoewel ik daar vreselijk ziek was en me niet veel meer kan herinneren dan de huisartsenprakrijk...
Sevilla, Istandbul en Wenen staan nog hoog op mijn verlanglijstje. 
Heb er 5 maanden gewoond, echt een onwijs gave stad!
In Wenen verblijven zonder Schloss Schönbrunn (waar Sisi vroeger woonde
) te bezoeken kan natuurlijk niet. Een gigantische tuin ligt erachter wat absoluut de moeite waard is!
De Tiergarten ligt ook op het terrein van Schloss Schonbrunn (inderdaad, zooo groot is het!). Het is de oudste dierentuin ter wereld. Na een hele dag rondgelopen te hebben hadden we pas alles gezien, het is dus duidelijk geen kleintje.
De binnenstad zelf is (hoe logisch) ook de moeite waard.
Staatsoper. Hier geven ze dagelijks een X aantal rondleiding. Erg leuk!
hotel Sacher. Wenen staat wereldwijd bekend om de Sachertorte welke overal wel te verkrijgen is! Wil je het ‘speciaal’ doen, dan loop je bij Hotel Sacher zelf naar binnen. Kijk dan wel niet op als je 4 euries kwijt bent voor een mini stukje. Maar lekkerrrrr is hij wel. Enne… in houten kistjes gaat deze ‘torte’ de hele wereld over. Kun je zelfs nog laten versturen als cadeau! Maar ook op een andere plaats smaakt de Sachertorte net zo lekker hoor!
de Stephansdom. Gewoon om em even gezien te hebben 
de Hofburg. Hier ligt onder andere de Spaanse rijschool gevestigd. Geweldig om zo'n show bij te wonen!
Mariatheresienplatz. Hier liggen twee identieke gebouwen tegenover elkaar. Het Natuurhistorische en het kunsthistorischemuseum. Maak niet dezelfde fout als ons om (zonder het úberhaupt in de gaten te hebben) het verkeerde museum te bezoeken. Maar de gebouwen alleen al zijn de moeite waard, de musea alleen als je ervan houdt.
Museumquartier. Persoonlijk vond ik er niks aan, mijn tante en oom vonden het echter wel weer leuk. Dus oordeel zelf!
Prater, nog zo’n toeristisch ding van Wenen. Mij is het echter behoorlijk tegengevallen en een aanrader durf ik het zeker niet te noemen.
Hundertwasserhaus is eveneens iets wat je te binnen schiet als je aan Wenen denkt! Een leuk kunstwerk en als je toch tijd hebt de moeite waard om even langs te gaan. Binnenin liggen wat leuke souvenirswinkels.
De Naschmarkt is de bekendste markt van Wenen. Supergezellig om rond te neuzen en doorheen te lopen. Ik meen dat deze alleen op zaterdag (ochtend?) geopend is. Vond ik persoonlijk erg leuk! Even opgezocht:
Stadtpark is erg leuk om doorheen te lopen. Weg van de drukte.
Verder is de Karlskirche ook leuk om te bezoeken. Met een lift kun je helemaal tot boven in de toren! Best een leuk iets, zo in een kerk.
In de buurt van de Karlskirche ligt ook Belvedere. Dit is een soort van Schloss Schonnbrun, maar dan een stukkie kleiner.
Verder is de Mariahilfestrasse dé winkelstraat waar de echte Wieners te vinden zijn. Deze begint bij het Museumquartier en eindigt bij de Westbahnhof.
En vergeet niet dat Wenen minimaal 5 Starbucks'en telt

manzano schreef:Lissabon vond ik vreselijk tegenvallen
Ik vind Parijs echt geweldig, dingen bekijken en shoppen!!
, barcelona is idd ook erg mooi je kunt het culturele goed afwisselen met shoppen.
, Florence is ook erg mooi maar misschien niet genoeg om 4 a 5 dagen mee te vullen.En Istanbul is ook heel mooi een mix tusssen Azie en europa en genoeg te zien om ook meerdere dagen mee te vullen. L_iek schreef:Maar vorig jaar ben ik naar Barcelona geweest, en dat is ook echt heel leuk. Zeker niet Camp Now overslaan

Karin schreef:L_iek schreef:Maar vorig jaar ben ik naar Barcelona geweest, en dat is ook echt heel leuk. Zeker niet Camp Now overslaan
Ik denk dat je Camp Nou bedoelt.
Nou = Nieuw.