paarden in Tunesië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: paarden in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:08

Ik wil graag wta voor de paarden meenemen, maar ik weet niet goed wat, vitaminespuitjes kunnen ze wel gebruiken, maar of je dat mag geven van de eigenaar betwijfel ik....

Heb Brooke gemaild wat de paardjes kunnen gebruiken dan neem ik dat mee.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:08

Sim0ne schreef:
zo slecht zien ze er toch niet uit... Veel te mager zijn ze wel, maar verder vind ik het wel meevallen zo van een afstandje

Nagelbijten / Gniffelen Tis maar waar je van houdt....

OK dan! Super LCharlotte!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:09

Pfff die paarden zien er verre van goed uit Scheve mond

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:10

Ja, Jeeej! Ben helemaal blij dat ik op t idee gekomen ben.
In plaats van dat ik straks in Tunesië zit en denk waarom heb ik daar *^&@^#(^$# niet eerder aan gedacht Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:11

Ik zie geen wonden, rare dingen in de vacht enzo... Ze staan normaal op hun hoeven... Niet alle mensen in Tunesie hebben zelf genoeg te eten, dus ik vind het op de magerheid na echt wel meevallen. Wat heeft dat nou weer te maken met waar ik van hou.. Ik heb een fjord en een shet die meestal iets te dik zijn en een normale ijslander....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:14

In post van TS staat dat ie ontstoken oog had...
Tuurlijk kan het veel slechter maar deze paarden zien er NIET goed uit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:18

Nee, ontstoken oog moet natuurlijk wel wat aan gebeuren.... Maar ik kende in Egypte al mensen die van 50 euro per maand rond moeten komen en in Tunesie zal dat vast niet anders zijn. Al is dat natuurlijk geen excuus om slecht voor je paarden te zorgen.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:18

Ik ben ook in Tunesie geweest, het is echt heel erg hoe de mensen daar met de paarden omgaan. Uitgemergeld, de hele dag lopen en het tuig past niet goed met alle gevolgen van dien. Volgens onze maatstaven dus schrikken. De mensen zelf zagen er wel gezond en goed doorvoed uit.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:19

Sim0ne schreef:
Nee, ontstoken oog moet natuurlijk wel wat aan gebeuren.... Maar ik kende in Egypte al mensen die van 50 euro per maand rond moeten komen en in Tunesie zal dat vast niet anders zijn. Al is dat natuurlijk geen excuus om slecht voor je paarden te zorgen.

Nou dan zijn we het toch eens Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:20

Tuurlijk Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:04

Mimoso schreef:
Ik ben ook in Tunesie geweest, het is echt heel erg hoe de mensen daar met de paarden omgaan. Uitgemergeld, de hele dag lopen en het tuig past niet goed met alle gevolgen van dien. Volgens onze maatstaven dus schrikken. De mensen zelf zagen er wel gezond en goed doorvoed uit.

Maar dat is toch logisch? Je denkt toch eerst aan jezelf en je naaste familieleden, en dan pas aan je dieren? Ik had het erger (of in ieder geval vreemder) gevonden als de mensen allemaal graatmager waren en hun paarden weldoorvoed. Ik denk dat wij rijke westerlingen het ons gewoon niet kunnen voorstellen hoe het is om te moeten rondkomen van zo weinig geld.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:29

Ik had al zon reaktie verwacht. Enerzijds vind ik dat je gelijk hebt, zo reageer ik meestal ook. Wij hebben ook de neiging om de luxe die wij hebben te vergelijken met dat soort landen en dat hun het dus slechter zouden hebben..... Al met al, de meningen zijn verdeeld, maar dierenleed trek ik me aan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:10

Ik heb ook zoiets gezien op de canariche eilanden. 'S avonds reden er koetsen door de stad met paarden ervoor, die kreupel liepen, mager waren, hele plekken van het tuig op zijn lijf. Echt zielig! Scheve mond

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:39

Mimoso schreef:
Ik had al zon reaktie verwacht. Enerzijds vind ik dat je gelijk hebt, zo reageer ik meestal ook. Wij hebben ook de neiging om de luxe die wij hebben te vergelijken met dat soort landen en dat hun het dus slechter zouden hebben..... Al met al, de meningen zijn verdeeld, maar dierenleed trek ik me aan.

Natuurlijk trek ik me dierenleed ook aan, maar mijn reactie was gewoon relativerend bedoeld. Ik vind nl. dat het wat kort door de bocht is om de eigenaars het leed zo zwaar aan te rekenen, net alsof die mensen hun dieren doelbewust te kort doen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:07

Heb Brooke gemaild, kreeg een mail terug dat ze niet weten wat ik het beste mee kan nemen, aangezien ze niet actief zijn in Tunesië. Werd doorgestuurd naar een andere site ( wara geen touw aan vast te knopen is!) om een andere organisatie te zoeken die wel actief is voor de paarden in Tunesië. Ga straks nog maar eens proberen om eruit te komen...

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:04

VeerenAshley schreef:
Mimoso schreef:

Natuurlijk trek ik me dierenleed ook aan, maar mijn reactie was gewoon relativerend bedoeld. Ik vind nl. dat het wat kort door de bocht is om de eigenaars het leed zo zwaar aan te rekenen, net alsof die mensen hun dieren doelbewust te kort doen.

Doelbewust zullen ze dat naar mijn idee ook niet doen, het is wel hun brood op de plank. Onkunde zou misschien wel kunnen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:09

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:10

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:11

wat is ruitersportspeciaalzaak in het engels? Blond

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:59

Ik heb inmiddels contact met Karen Jones, ze is Veterinary Director van de organisatie SPANA. Zij zijn actief in Tunesië voor het welzijn van paarden en ezeltjes. Ze heeft mij laten weten dat er onder andere ene grote behoefte is aan bitjes, beschermertjes voor aan hoofdstellen omdat deze vaak heel slecht zijn. Hoofdstellen, halsters en poetspullen.

Heb all een tijd geleden een mod gemaild met de vraag of ik een topic mag openen voor de inzameling, hij verwachtte dat het kon, maar zou nog even overleggen. Heb nog niks gehoord. Maar, als jullie oude spullen hebben liggen of iets willen doneren, dan hoor ik het graag! Uiteraard neem ik zelf spullen mee uit de zaak, maar heb je nog een oud halster/hoofdstel of bit dat je toch niet meer gebruikt? Stuur het alsjeblieft naar mij op!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:07

Ben een jaar of 8 geleden 2x in tunesië geweest en de paarden die ik daar gezien heb en op gereden zagen er best goed uit.

Oké ze waren wat aan de slanke kant maar daar staat tegenover dat de meeste paarden hier te dik zijn.

Ze zagen er zeker niet zo uit als op de foto in dit topic want die vind ik er inderdaad wel heel erg mager uitzien.

Naar mijn idee heeft TS dan ook wel net de magerste paarden die ze kon vinden op de foto gezet en ziet het gros van de paarden er echt veel beter uit.

Of de situatie moet in 8 jaar zo veranderd zijn. Dat kan natuurlijk ook nog.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:11

Het verschilt per plek hoe de paarden uitzien, ik zal je een stukje uit de mail laten lezen:

In the tourist areas on the coast horses are used for riding for tourists and also pulling tourist carriages like taxis. Sadly they are often looked after by poorly educated people. Some of them are owned by rich business men in the towns but looked after in poor stabling with low levels of nutrition, however many are owned by the poor also. Some of these riding horses have poor quality bits and harness, some good headcollars might be useful for some of the stables. Things like brushes/curry combs and hoof picks are always useful, also basic first aid materials like bandaging, antiseptic solutions can be good. Sheepskin noseband covers are good for where the harness is worn or of poor quality. It really depends on where you will be and what type of horse owners you will be meeting.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:20

*edit link werkt niet

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:28

Ik ben in Colombia geweest voor een tijdje en ook daar zie je in de grote steden dit soort paarden; dunne beesten die de hele dag voor de kar moeten lopen, vaak met slecht tuig. Maar wat ik het ergste vond waren de paarden die slechte hoeven of slechte ijzers hadden, of losse ijzers. Maarja, wat wil je, als je zelf geen geld hebt, hoe wil je dan goed voor je paard kunnen zorgen? Ik vind de paarden op de foto's ook te dun, maar vaak zijn paarden in dat soort landen sowiso schraal, denk aan de zon en het eten dat ze krijgen.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:47

Het is inderdaad een verhaal met twee kanten. Ik vind het verschrikkelijk dat die arme beestjes er zo bij lopen. Ach gut Maar ik vind het ook erg dat de mensen daar zo weinig verdienen dat ze hun familie net kunnen onderhouden en hun dieren helaas niet. De dieren verkopen is voor deze mensen geen optie want dan vallen hun inkomsten weg. Ik zou het ook moeilijk vinden als ik in hun schoenen stond. Maar ik praat het niet goed. Dieren hebben ook recht op een goed leven, goed te eten en medische zorg. Ja