Jongerenvakanties!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olle

Re: Jongerenvakanties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:56

Ik ben in Kreta 2 keer in Hersonissos geweest en Turkije ben ik in Marmaris, Antalya en Bodrum geweest.

Op Kreta heb je veel cultuur. Zoals Spina Longa (weet even niet of je het goed schrijft), dat eilandje voor Elounda waar vroeger mensen met Lepra op werden gedumpt.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:29

Citaat:
Ik ben wel benieuwd naar culturele dingetjes in Chersonissos / Kreta ! Ik kon namelijk eigenlijk alleen maar iets vinden over een of andere kloof..

de samariakloof. Knipoog
met zijn 18km in een prachtig natuurgebied zeker de moeite om te doen, maar je moet wel goed ter been zijn.
een andere optie is de Imbros, het kleinere broertje van de Samaria. met zijn 8km ook heel mooi om te doen, iets minder imposant maar daarom zeker niet minder de moeite waard!
voor de actieveren is ook de jeepsafari een leuke optie. je vertrekt dan vanuit Agia Galini (helemaal in het zuiden, dus als je in Hersonissos zit best wel een eindje) en met verschillende jeeps (als je wil mag je ook chauffeuren) doorkruis je dan de bergen en ga je ook verschillende dingen bezichtigen.

Matala, eveneens in het zuiden, is ook heel leuk om een keer te bezoeken. het heeft een mooi strand en ook vind je hier de alom bekende 'hippiegrotten', waar de hippies uit de jaren '60 massaal naartoe kwamen.
dicht in de buurt heb je Mires en Timbaki, waar respectievelijk op zaterdag en vrijdag markt is. heel leuk om eens rond te lopen.
Tussen Mires en Timbaki kom je Festos tegen, waar je ruïnes vindt van de Mino¨sche tijd. Festos vervulde in deze tijd dezelfde rol in het zuiden als Knossos in het noorden.
Dicht hier in buurt, meer richting Matala, heb je in Pitsidia ook een 'horsefarm', waar je ritjes te paard kan maken.

In het Noorden dan vind ik persoonlijk Chania een heel mooie stad, waar je nog veel overblijfselen vind uit de Turkse en de Venetiaanse tijd (bijvoorbeel het VVV-kantoor dat oorspronkelijk als moskee diende, de Venetiaanse vuurtoren aan het eind van de pier...).

in Hersonissos en Irakleio kan je tot in de vroege uurtjes gaan stappen, en misschien is Irakleio, als hoofdstad, toch ook een bezoekje waard.
Vanuit Hersonissos ben je ook redelijk snel in Agios Nikolaos, hoofdstad van de prefectuur Lasithi, waar je een kerkje uit de 9de of 10de eeuw kan bezoeken. in Agios Nikolaos is het verteer allemaal wel wat duurder.

en zo kan ik nog wel even doorgaan tot ik een boekje geschreven heb. lijkt het je allemaal wat, zou ik zeker eens wat meer informatie zoeken (internet, boeken, reisburo).
denk er ook aan dat Kreta een echt 'auto-eiland' is: als je een auto huurt is het perfect mogelijk om het eiland op eigen houtje te verkennen, en de huurprijzen vallen heel goed mee, en als je even uitkijkt bij wie je huurt, ben je volledig verzekerd!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:05

Bedankt voor de info Haha!! De meeste vriendinnen van mij vinden Kreta / Kos / Marmaris een leuke optie. Kreta wordt elke keer leuker, hoe meer ik erover lees Haha!!

En vanaf welke leeftijd mag je auto's huren? De ene keer is dat 21 jaar, de andere keer 24 jaar..

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:27

Mareska: vanaf je 23ste.. In chersonissos iig

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:32

Citaat:
En vanaf welke leeftijd mag je auto's huren? De ene keer is dat 21 jaar, de andere keer 24 jaar..

Goh, bij de firma waar wij mee samen werken (MONZA) is het geloof ik zo dat je een jaar je rijbewijs moet hebben. maar ik ga het nog even nakijken! Bloos

edit: bij Monza is het inderdaad zo dat je ten minste 18 jaar moet zijn en minimum voor een periode van 12 maanden een geldig rijbewijs moet hebben (model van de Europese Unie).
ik denk dat het wel voor de meeste verhuurcentra zo is.
let wel op dat je, moest je een auto huren, je zorgt dat deze ook volledig verzekerd is (+banden en onderstel), dit is bij een aantal companys niet zo en als je dan iets aan de hand krijgt heb je wel een probleem!
wil je meer info, vraag gerust.

dus het ligt helemaal aan de firma waar je de wagen huurt geloof ik!