[HK] bokkers in (of onderweg naar ;)) buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: [HK] bokkers in (of onderweg naar ;)) buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:33

Dat probleem heb ik inderdaad ook. Haha!
Tegenwoordig valt het best mee, maar de eerste keer dat ik naar NL kwam, sprak ik vaak woorden in het engels uit, automatisch. (mijn vriend en ik communiceren in het engels) Ik kan inmiddels wel Turks, en heb dus ook verschillende stopwoordjes, en dat is dan toch goed nadenken om die in NL niet te gebruiken.
Heb ook vaak om dingen met hun Turkse naam te noemen. De Ramadan of het suikerfeest bijvoorbeeld. Of het Turks bad zoals Nederlanders dat noemen. Als ik dan het Turkse woord noem, dan vraagt iedereen elke keer wat dat is. Bloos
En soms kan ik idd woorden even niet zo snel herinneren in het Nederlands. Haha!

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:35

Ik vertrek naar Barcelona eind januari, nu nog maar voor enkele maanden maar het is de bedoeling dat ik snel erna terugkeer!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:42

Lara_ schreef:
Ik woon sinds 2,5 jaar in Amerika. Toen in die tijd had ik nog geen paard dus die hoefde ook niet me Haha!

Hebben jullie ook dat als je weer naar Nederland gaat dat je dan in het engels/frans/turks etc denkt, of woorden in het Nederlands even niet meer weet?

ik niet Haha! ik praat echt bijna geen frans.
wel veel engels. maar ik denk zoiezo al vaak in het engels (zeer vreemd ik weet het Tong uitsteken) dus dat is niks nieuws.
vaak dan ben ik een woord kwijt in het Nederlands maar dan weet ik het engelse woord er wel voor Verward Vork

Chiwawa schreef:
Ik vertrek naar Barcelona eind januari, nu nog maar voor enkele maanden maar het is de bedoeling dat ik snel erna terugkeer!

ooe lekker, Barcelona Haha!
zouden wij vorig jaar ook nog heen voor een paar daagjes (is maar 350km Knipoog) maar daar is nog steeds niks van gekomen Boos! wil er echt nog wel een keer heen.
misschien aankomende zomer met een vriendin, dat we op vakantie gaan (zij is al 2 keer geweest) maar dat is nog niet zeker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:42

Ik heb dat ook met vriendinnen die hier wonen, dat we de nederlandse of engelse woorden niet meer weten voor iets en dan zeggen we het in het Portugees, wat voor en leuk mengtaaltje zorgt. Mijn nederlandse vriendin wil zelfs Portugese woordjes wel op zijn nederlands vervoegen. Zo hebben we voor "afspreken" "combinaren" (van combinar) en ontmoeten "encontraren" (van encontrar) enzo. We zeggen de dagen van de week steevast in het portugees. Die hebben trouwens aparte namen voor de dagen van de week:
zondag- domingo
maandag- segunda feira (eerste markt)
dinsdag- terça feira (tweede markt)
woensdag- quarta feira (derde markt)
donderdag- quinta feira (vierde markt)
vrijdag- sexta feira (alom hilariteit bij buitenlanders maar je spreekt het uit als sesjta, niet sex-ta, en het is de zesde markt) en dan zaterdag- sabado (zie gelijkenis met sabbath).

Wat ik heel erg vind hier is het gebrek aan hygiëne in sommige restaurants en de ziekenhuizen.

De ziekenhuizen op zich zijn een verschriking, breek me de bek niet open. Dan heb je echt het idee dat je in een Afrikaans land bent ofzo.

Overigens spreek ik daar (bij die nederlandse vriendin) Portugees met mensen die ook Portugees spreken of het zijn. Als er een gemengd gezelschap is, wordt er dus gewoonlijk Portugees gesproken.

De engelse vriendinnen spreken allemaal belabberd Portugees, ongeacht hoelang ze hier zijn. De Duitsers (wel met altijd hoorbaar accent) en Nederlanders leren de taal het snelst en het best. Ik wil niet opscheppen, maar dat is iets wat me opvalt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:47

Chiwawa schreef:

Staat ook nog op mj verlanglijstje. Vluchten erheen zijn ook nog best betaalbaar hiervandaan. Naar Madrid kunen we trouwens met de trein, wil ik ook nog eens. Maar ik wil ook graag reizen binnen Portugal, want het meeste ken ik van TV.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:30

engelsen zijn erg met talen..
de meeste kunnen ook absoluut geen frans, een vriend van ons woont hier al 15 jaar en spreekt nog maar 3 woorden.
de engelse die wél frans preken hebben dan zo'n verschikkelijk accent, franglais noemen ze dat.

mijn vader en ik krijgen wel eens de vraag of wij nou echt Nederlanders zijn, want wij praten accentloos frans (het frans dat ik spreek dan) mijn frans is met grammatica fouten of de zin klopt niet helemaal, maar het is wel zonder accent Tong uitsteken

we hadden hier een keer in het restaurant engelsen zitten (toeristen) waarvan 1 man leraar frans op een middelbare school was. dus die zou wel eens in het frans bestellen. nou mijn vader snapte er niks van.. die man kon echt geen frans, zelfs een vriend van ons (fransman) die aan de bar zat kon er geen touw aan vast knopen. tja vind je het dan gek dat engelsen geen frans kunnen, als een leraar het al niet kan Rolleyes

maar de fransen zeggen ook, dat Nederlandsers het best en snelste de taal spreken.
duitsers zijn hier niet zoveel, wel belgen maar die spreken meestal toch al frans.

nog een vriend van ons is portugees, als hij portugees gaat rpaten volg ik het echt niet.. wat een vreemde taal is dat Tong uitsteken
wel een figuur apart die vent.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:06

Ik vertrek (als een gastgezin me accepteerd =P) in Februari voor circa 5 maanden naar Noorwegen om eerst 4 maanden te werken op een boerderij en nog een maand rond te reizen.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:30

heeft er iemand trouwens ervaring met de bagage op het vliegtuig???
Ik mag maar 20 kg meenemen, zelfs al ga ik daar officieel studeren... die 20kg is nog maar nipt genoeg voor alle kleren die ik mee wou, Nagelbijten / Gniffelen laat staan voor al mijn boeken en dergelijke...

heeft er iemand raad? Want anders betaal ik 11 euries per extra kg, wat me net teveel is... ik zoek dus een omweggetje dat niet zo duur is

Gracias

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:52

Apart opsturen. Ook niet goedkoop trouwens, of vragen of iemand het mee kan nemen die daar met de auto heengaat?

Dat vind ik ook zo´n mysterie , de post. Als ik hiervandaan wat naar Nederland stuur is dat goekoper dan exact hetzelfde van Nederland naar Portugal.
En de pakketjes vanuit Nederland komen bijna noit aan en worden leeggeroofd en half kapot terug bezorgd bij de zender. Boos!
Ik heb vanuit alle hoeken van de wereld pakjes gehad, tot aan India en amerika aan toe, en het komt altijd netjes aan, alleen Nederland maakt er een zooitje van. Soort Russisch roulette, je moet maar zien of het aankomt.

Wat is jullie ervaring met de post?

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:28

Ik woon voor mijn studie 5 jaar in Engeland. Ik doe mijn hele studie hier. Het bevalt me hier erg goed. Het leven hier is allemaal iets makkelijker dan in NL. De mensen zijn wat makkelijker en vriendelijker, maar verder is het redelijk hetzelfde. De vriendelijkheid van de mensen bevalt me wel. Iedere keer als ik terug ga naar NL valt het me weer op dat de Nederlanders zo kortaf en aggressief zijn. (Ik mag natuurlijk niet generaliseren, maar over het algemeen valt het me op).

Chiwawa schreef:
heeft er iemand trouwens ervaring met de bagage op het vliegtuig???
Ik mag maar 20 kg meenemen, zelfs al ga ik daar officieel studeren... die 20kg is nog maar nipt genoeg voor alle kleren die ik mee wou, Nagelbijten / Gniffelen laat staan voor al mijn boeken en dergelijke...
Gracias

Wat studenten hier wel doen is iemand mee laten reizen die een paar dagen mee gaat als vakantie. De bagagelimiet voor die persoon is dan ook 20 kg, en die persoon hoeft zelf niet veel mee, zodat jij dat vol kunt maken met jouw spullen.

Lara_ schreef:
Hebben jullie ook dat als je weer naar Nederland gaat dat je dan in het engels/frans/turks etc denkt, of woorden in het Nederlands even niet meer weet?

Ja dat is echt niet handig. Als ik naar NL ga zeg ik vaak dingen met please erachter. Dan staan ze wel even raar te kijken. En als ik mensen uit NL aan de telefoon heb dat ik niet op het Nederlandse woord kan komen enzo... Lastig maar ook wel grappig.

Mijn paard staat bij mijn vader in NL. Er wordt met haar gefokt, en verder staat ze lekker in de wei (ze kan niet bereden worden ivm permanente blessure). Het was geen optie om haar mee te nemen. Wel jammer, maar ik ga nog 3x per jaar naar NL dus dan kan ik haar en haar veulens zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:42

Weet je wat ik had toen ik uit Engeland terugkwam (behalve taalproblemen)? Dat ik bij het oversteken de verkeerde kant op keek of er wat aankwam (dat duurde nog vrij lang voordat ik daar vanaf was) en dat ik zelf wel eens aan de verkeerde kant van de weg fietste. En aan de verkeerde kant instappen bij iemand (zit je achter het stuur).

Ja, dat de Nederlanders minder vriendelijk overkomen (met name in de steden) is mij ook opgevallen. Dat heeft meer te maken met omgangregels dan met hun werkelijke karakter, gelukkig. Nederlanders zijn gewoon wat diecter tegenover elkaar dan andere volken, en dat kan onbeleefd overkomen.
Voorbeeldje: Toen ik hier net kwam en ik wilde bv de weg weten, vroeg ik aan iemand die ik zag:"Hoe kom ik daar?"
Dan keken ze me heel vreemd aan en zeiden ze eerst "goedemorgen" en wachtte tot ik het terug zei en dan gaven ze antwoord. Nu weet ik inmiddels dat als ik de weg wil vragen, ik moet beginnen met "pardon", vervolgens een groet als "goedemorgen" bv en als je de persoon (vaag) kent "hoe gaat het" en dan pas de vraag in beleefde vorm:"kunt u mij vertellen hoe ik daar kan komen?" en natuurlijk gevolgd door (hartelijk) "bedankt" en een groet. Het kost meer tijd, maar maakt het wat aangenamer voor die je te woord staat en wil helpen.

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de haast die men in Nederland altijd schijnt te hebben.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:34

En zelfs binnen nederland zijn er veel verschillen...toen ik ging studeren hoorde ik van véél mensen dat 'de mensen zo aardig zijn hier in het zuiden'. In het noorden blijken mensen over het algemeen toch echt stugger te zijn...een andere mevrouw die verhuisd is vanuit het Noorden naar limburg die vond het in het begin ook heel raar dat als je ergens aanbelde dat mensen je meteen binnen en op de koffie vragen want dat was bij haar in dorp niet..
Maar het heeft inderdaad verder niet met het karakter te maken...men heeft hier héél veel haast..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:27

Het maakt ook uit of je in een dorp of stad woont. Ik weet nog dat we vanaf een dorp in Assen kwamen te wonen en in het begin iedereen gedag zeiden. Dan keken ze je vreemd aan! In een dorp is het heel gewoon dat je iemand die je tegenkomt gedag zegt.

Maar dat binnenvragen is hier ook heel gewoon. Je kunt overal binnenvallen, je krijgt altijd meteen eten en drinken voor je neus, ook al kwam je alleen maar vragen of ze weten wanneer de buurvrouw thuis is, bij wijze van spreken.
Dat het aan de andere kant ook betekende dat ik midden in de nacht mijn bed uit moest om eten en drinken te verzorgen voor mensen die mijn ex hadden thuisgebracht, was wat minder. Hij liet zich soms aan de weg afzetten, maar meestal werd ik toch wel van bed gelicht. Blij dat ik wat dat betreft weer alleen ben Knipoog

Dat heeft trouwens wel zijn nadelen, vrouw alleen zijn, je bent hier meteen "prooi". Het heeft een tijd geduurd voordat ze begrepen dat ik echt niet ergens om verlegen zit wat alleen een man kan bieden.

Wat ik hier ook zo fijn vind, is dat iedereen uit je dorp (of die jou kent) je meteen een lift geven als ze je tegenkomen.

Wat mannen betreft, dat vind ik wel erg van hier. Ze trouwen en nemen vrijwel meteen een "amante" een liefje voor erbij. Want vrouw is goed om kinderen te fokken en eten te koken, maar de sex halen ze wel bij een lekker ding. Boos! Uirzonderingen daar gelaten, maar het is wel geaccpeteerd dat mannen bijscharrelen. Maar de vrouwen mogen dus niet in hu eentje een bar in, of maar naar andere mannen kijken, de mannen zijn vaak ziekelijk jaloers (met als gevolg ene hoop mishandeling en moorden).
Ik moet zeggend dat het vooral een probleem is bij de lager geschoolden.

Toch zijn er veel vrouwen behoorlijk ge-emancipeerd en zie je hier ook gewoon vrouwen carrière maken in beroepen die "manlijk" gevonden worden, als marine, brandweer en GNR/politie, politiek.
Ook de meeste winkels worden bestuurd door vrouwen.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:24

Nu ik van de week mijn paard verlies zit ik er sterk over te denken om ook te vluchten.Ik wil ergens verweg naar het buitenland.Ben al weleens voor ontwikkelngshulp in kenia geweest dit was een erg leerzame en boeiende ervaring.Het enigste wat me tegenhoud is de band tussen me familie en me vriend.Wat vinden jullie zal ik er gewoon tussen uit knijpen? mijn droom is altijd al geweest om andere te helpen te midden van de ongerepte natuur end ieren.Dus afrika lijkt mij en mooie optie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:36

Een band die je hebt kan niet verbroken worden door afstand!

Verder heb ik het persoonlijk al heel helend ervaren om uit eigen land te zijn. Ik zou het zeker aanraden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:55

Hoe is het weer in jullie landen op het moment?
Het houd hier maar niet op met regenen. Heel af entoe hebben we een droge bui....
Er is enorm veel schade.
Het treintje dat ik neem naar Coimbra, is ontspoort door een landverschuiving en elders in het land zij ook hele stukken spoorweg weggespoeld...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:49

regen, regen, regen Boos!

ons halve land staat onder water paard staat heel zielig op een klein stukje dat voor zijn stal ligt (steen) dat is het enige "droge"

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:03

Het probleem van de bagage met 20 kg (belachelijk gewoon Koe hallo hoe moeten we daar overleven met maar 20 kg bagage Haha! Tong uitsteken ) heb ik opgelost door mijn pappie lief aan te kijken Tong uitsteken en ervoor te zorgen dat hij me inclusief bagage even in het Zuiden van Frankrijk dropt Tong uitsteken (erg handig die daddy's Tong uitsteken )

En over de Nederlandse woorden even niet meer weten.... Vingers aflikken breek me daar de bek niet over open Haha!
Ik woon nog niet eens in Frankrijk, maar dankzij mijn studie heb ik af en toe van die momenten dat ik het Spaanse, Franse en Engelse woord weet, maar bij god niet meer op het Nederlandse woord kom Clown en dan voel je je eigelijk behoorlijk Stupid Tong uitsteken

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 02:52

kijken of dat bij mijn pappie ook lukt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:17

Ik ben idd ook vertrokken met mijn ouders, en emt een Turkse vliegmaatschappij waar je toen 30 kg per persoon mee mocht nemen. Dus in totaal 90, pappie en mammie bleven 1 week, dus dat was misschien 10 kg. Knipoog

Ik ben op dit moment in Nederland, maar waar ik woon, is het heerlijk weer. Haha! Ik kijk verschillende keren op een webcam die daar hangt, en vanochtend om 7 uur (daar 8 uur) scheen de zon, en net nog. Knipoog In Marmaris wordt het gelukkig niet koud, in de winter toch tussen de 10 en 15 graden, maar zodra de zon schijnt haal je de 20-22 makkelijk! In het noorden van Turkije is dat wel anders. Nagelbijten / Gniffelen

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:35

ik ga in april voor 7 maanden naar turkije Lachen
maar dan naar Gümbet..
en dan zal ik voor de spullen mar mn ma meenemen, en denk dat ze dat helemaal niet erg vind Tong uitsteken haha!
maar ben daar ook op vakantie geweest en sprak toen veel engels.. en zelf na 2 weken heb ik al dat toen ik weer in ned was de eerste dag nog veel in het engels wou praten Tong uitsteken

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:45

wow...ik heb vanmorgen een telefoontje gehad van een Noorse vrouw of ik bij hun wilde komen als Working Guest. (ik heb me aangemeld via Travel Active voor boerderijwerk). En raad eens op wat voor een boerderij; een ijslander-farm!! Nou val ik toch ff met de kont in de boter...ik kan officieel pas vanaf februari maar hun hebben iemand voor januari nodig. Nu kan ik misschien wel half januari komen...dus hopenlijk vinden hun dat ook goed en vinden ze niemand anders die eerder kan. Maar echt super toch! Het is een fokkerij 70 km ten noorden van Oslo, gezin met 4 dochters tussen 13 en 18 jaar. Dus echt super! Ben benieuwd of het door zal gaan Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:04

Jeestje wat leuk. Dat systeem van working guests ken ik als Woofers. Dat gaat dan om werken op organische boerderijen, maar dat is inmiddels al niet zo strikt mee en zo komen veel mensen ook in Portugal terecht, die werken dan een tijdje bij engelsen die hier wat hebben opgezet en hulp nodig hebben, bv bij olijven of druiven plukken, of land schonen van bramen enzo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-12-06 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:06

Oh, en dat men eerder een woord in het engels vind is niet zo gek, de engelsen hebben meer woorden, dus voor sommige dingen heb je niet eens een nederlands woord, hooguit een hele omschrijving...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:49

We hebben zomaar twee dagen zon gehad! Maar wel ijs en ijs koud zodra die verdwijnt.
Iedereen heeft snel alle opgespaarde was gedaan (ik ook een deel), dus er hing heel veel was buiten op het pleintje (we hebben een gedeelde plek waar de was van iedereen op dit erf opgehangen wordt.

Ook eindelijk sneeuw in de Serra de Estrela, denk ik. Die hebben daar met smart op gewacht, het is het winterspor gebied van Portugal (niet ver van hier).

Hoe is het weer bij jullie nu? Ook veranderd?