Laat ik mijn ervaringen maar even delen 
Ben net een weekje terug uit kos. Ben daar samen met mijn nichtje 11 dagen geweest (10-20 augustus).
Wij vonden het een erg toeristisch gebied. Echt iedereen sprak (een klein beetje) Nederlands! Ik heb gewoon geen enkel grieks woord geleerd
Ja... proost dan
.
Top restaurantjes:
- De fish Taverna. Aan de haven (vlakbij de Camel) is een klein pleintje met waar o.a. een 24/7 crêpetentje zit. Als je daar rechtsboven de trap opgaat ben je bij de fish taverna! Erg lekker en zeer gezellig!
- Voor lekkere obers moet je naar Ambrossias! Aan het einde van de lange winkelstraat die je vlak bij de barstreet in kan lopen! Het eten is ook goed te doen.
- Tegenover Ambrossias zit ook een tentje (op de hoek). Het eten daar is ook goed! (alleen had ik het verkeerde besteld,... smaakte naar ei.. en laat ik daar nou net niet van houden.
- Faliron is ook goed te doen! Daar moet je zeker naar toe voor het nagerecht... heerlijke baklava (en andere hapjes van dat soort). De havenkom blijven volgen richting lambi. Faliron ligt in de laatste straat links.
- Vlakbij het politiebureau (als je met je rug naar de zee staat is het het eerste restaurantje aan de linkerkant.) Vind je een restaurantje die heerlijke gebakken feta serveert! (feta from the over of baked feta... iets in die richting) de lekkerste die ik tot nu toe heb gegeten!
- Trek in een burger? Patat? Ga dan naar de luxe snackbar! Deze ligt als het goed is in de eerste straat links als je vanaf de camel richting het dolphin square loopt (kruispunt te herkennen aan stoplichten!) Aan de linkerhand zie je op een gegeven moment een tentje met houten omheining (iets hoger dan de je loopt) en tafeltjes met gele (?) kleedjes. Toen we gingen zitten dachten wij... hmm is het hier wel lekker? maar toen we ons eten kregen waren we erg tevreden. De burger met kaas en de gegrilde groenten (met saus) waren goed te doen! Hier kwamen we ook de eerste obers tegen die amper engels spraken (en wij proberen uit te leggen wat brood is
.)
Afrader:
Dionysos, we hadden het al kunnen weten toen de ober het papieren kleed voor onze neuzen legde... dit vonden wij een uiterst slecht restaurant. Ik had gegrilde groente (smaakte als een pot nat en was een beetje aangebrand en dreef in de olie). De gebakken feta was helemaal gesmolten (We kregen dus aluminium folie met prut) en... het was gewoon niet lekker.
Uitgaan:
Uitgaan doe je natuurlijk in de barstreet. Maar wees gewaarschuwd; houd je handen aan je lichaam. De grijpgrage proppers pakken je beet aan je pols/hand en laten niet meer los. Echt uiterst vervelend. Bepaal ook van tevoren waar je naar binnen gaat en pik het niet als je vast wordt gepakt (ik geef ze altijd eerst een boze blik en vraag of ze los willen laten doen ze dit niet draai ik mijn pols om. En ik heb redelijk scherpe armbanden om dus dat is vast niet fijn geweest
).
De tentjes:
- Camel: walgelijke nederlandse tent
. Ik houd er neit zo van in ieder geval. We zijn er een aantal keer geweest voor een cocktailtje maar binnen hielden we het niet lang vol. De tent wordt trouwens gerund door grieken met nederlands personeel... propper Harry (hij heet niet echt zo
) was niet gelukkig!
- De hollandse hoek: leuke tent. Lang niet zo Nederlands als de camel. Veel verschillende nationaliteiten. Erg gezellig.
- West: Tent met leuke afwisselende muziek. Erg klein, leuk personeel en best gezellig.
- Charisma: Erg eentonige muziek (vooral spaanstalige liedjes van Daddy Yankee etc.), meestal rustig, best gezellig!
- Cactus: Erg leuke tent. Dames krijgen gratis drankje bij binnenkomst, de heren een shotje (soms dames ook hangt af van de propper!). Goede muziek, regelmatig afwisseling en er staat altijd wel iemand op de bar. Jaja, ben hier zelf ook schuldig aan. Verassend voordeel van bardansen is dat je een gratis drankje krijgt (de dames dan)!
- The Irish pub: Best een leuke tent, maar ja.. de ondertitel van Irish pub schrikt mij af! En die sterretjes waarmee de dames op de bar zwaaien... ben ik dan echt de enige die meot denken aan volendam?
Excursies:
Via Jiba (daar viel reisgigant ook onder).
Duiken:
Erg leuk! Je maakt een busritje van zo een 20 minuten richting een strandje. Daar ga je ongeveer een kwartiertje duiken. Erg kort maar wel heel leuk! Goede begeleiding! Na het duiken wordt een maaltijd geserveerd.
Lazy Day boattrip:
Geweldig! Je gaat met een houten boot richting het eiland kalymnos daar verteld reisleidster Marijke (?) wat over de sponsen en krijg je even de tijd om rond te kijken. de volgende stop is een afgelegen rustig baaitje waar binnen een handomdraai de lunch wordt klaargemaakt door de kapitein en zijn crew. Het eten is goed te doen (geef aan dat je vegetarisch bent en ze maken nog iets speciaals klaar). Voor het eten kun je even zwemmen in de baai. Na het eten gaat de reis verder naar een klein eilandje waar je even kunt drinken, zwemmen etc. Op de terugweg worden de zeilen gehezen (noem je dat zo?) en wordt de motor uitgezet. Zeer rustgevend
.