3 maanden naar de VS, wat vooral niet vergeten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:25

Een internationaal rijbewijs is volgens mij niet verplicht voor een kortere periode maar wel een aanrader. Als je namelijk aangehouden wordt kan het wel eens heel lang duren voor ze eruit zijn hoe dat zit met je rijbewijs. Op zo'n moment zou je willen dat je die 25 euro had uitgegeven.

Zoek alsjeblieft heel erg goed uit hoe het allemaal zit met je verzekering want als je op een paard zit en tegen iemand aanrijdt en die heeft een geneusde teen dan ben je de komende tien jaar al aan het betalen je wilt echt niet weten wat er kan gebeuren als er echt schade komt.

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:46

Gewoon als toerist amerika ingaan. Absoluut niet bij de douane in Amerika zeggen dat je gaat werken, dan sturen ze je linea recta terug. Je moet in het vliegtuig een groene kaart invullen en hierop zetten waar je heen gaat (zorg er dus voor dat je het adres bij de hand hebt in het vliegtuig) en geef aan dat je in amerika bent voor vakantie. (ik heb toen gezegd dat ik naar vrienden ging) Zorg voor een goede reisverzekering met werelddekking en een goede ziektekostenverzekering eveneens met werelddekking, dan is er niks aan de hand en ben je verzekerd voor ongevallen tijdens sporten, wat paardrijden immers is
Verder mag je geen fruit/ graan en vleesproducten mee amerika in nemen. wel mee het vliegtuig in, maar gooi ze daarna in de prullenbak IN het vliegtuig! En deze producten helemaal niet in je bagage die het ruim ingaat bewaren. Internationaal rijbewijs is zeker een ding dat je moet meenemen, als je daar mag autorijden? Pas vanaf je 21e mag je daar auto's huren, weet niet of je dat gaat doen?
Ik heb zelf 2 jaar geleden op een ranch gewerkt en ben er ook gewoon als toerist heen gegaan, helemaal goed gegaan en het scheelt je een hoop geregel (red je zowiezo niet meer binnen 2 weken) en een hoop tijd en geld.
en zorg ervoor dat je paspoort na terugkomst in nederland nog 3 maand geldig is!
Als je nog meer wilt weten... vraag maar

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:22

judith schreef:
Gewoon als toerist amerika ingaan. Absoluut niet bij de douane in Amerika zeggen dat je gaat werken, dan sturen ze je linea recta terug. Je moet in het vliegtuig een groene kaart invullen en hierop zetten waar je heen gaat (zorg er dus voor dat je het adres bij de hand hebt in het vliegtuig) en geef aan dat je in amerika bent voor vakantie. (ik heb toen gezegd dat ik naar vrienden ging) Zorg voor een goede reisverzekering met werelddekking en een goede ziektekostenverzekering eveneens met werelddekking, dan is er niks aan de hand en ben je verzekerd voor ongevallen tijdens sporten, wat paardrijden immers is

Maar als werkelijk wat gebeurt en je verzekering komt erachter dat je daar gewerkt hebt, sta je leuk te kijken en kan je fluiten naar je geld. Daarbij ben je dus gewoon illegaal aan het werk, leuk en aardig als alles goed gaat, maar zoniet.... niet erg verstandig, ik zou het toch even allemaal navragen. Een visum kun je idd niet meer aanvragen (dat duurde bij mij 7 weken), maar zomaar gaan zonder te weten wat wel en niet verzekerd is, is in een land als de VS niet zo slim.

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:49

Je kunt toch gewoon als hobby gaan paardrijden daar? Ik heb toen aangegeven bij mijn verzekering dat ik naar vrienden ging die paarden hebben en daar dus ook ging rijden. Niet dat ik iets verdiende (deed ik ook niet, zat daar tegen kost en inwoning) en als je gewoon netjes met een cap oprijdt en je krijgt een ongeluk ben je gewoon verzekerd. Een sportongeval is het dan! De mensen waar je zit hebben dan eerder een probleem, die moeten verzekerd zijn voor de mensen die bij hen "werken", Stage lopen, op vakantie zijn enz... Bij mij was dat het geval, in de trant van dat ik daar paarden kwam rijden omdat ik er 1 wilde kopen...

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:52

Goddess schreef:
judith schreef:

Maar als werkelijk wat gebeurt en je verzekering komt erachter dat je daar gewerkt hebt, sta je leuk te kijken en kan je fluiten naar je geld. Daarbij ben je dus gewoon illegaal aan het werk, leuk en aardig als alles goed gaat, maar zoniet.... niet erg verstandig, ik zou het toch even allemaal navragen. Een visum kun je idd niet meer aanvragen (dat duurde bij mij 7 weken), maar zomaar gaan zonder te weten wat wel en niet verzekerd is, is in een land als de VS niet zo slim.

En trouwens, ik heb er in gezet dat je een goede reisverzekering en een goede ziektekostenverzekering moet hebben waarbij je dus over de hele wereld ook voor sportongevallen gedekt bent

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:56

ja dat begrijp ik van die reiskosten verzekering, die dekt dat idd. Maar wat als je nu niet van het paard afvalt? Bijv. Andere ongelukken op de werkvloer, van een hooizolder vallen, aanvaring met de tractor, weet ik veel. Als de verzekering kan aantonen dat je daar werkte wordt het problematisch. En het klopt ook dat je werkgever een verzekering moet hebben, maar jij bent dus geen werknemer op je toeristen visa, dus via hen ben je ook niet verzekerd.

Ik zou het toch ook even navragen en niet zomaar op een reisverzekering vertrouwen in dit geval. Je bent toch echt illegaal aan het werk in de VS.

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:57

Voor een goede reisverzekering zou ik is kijken naar de Europeesche met de Lang Op Reis Verzekering.
Toen ik voor een half jaar naar de States ben geweest heb ik deze ook gesloten en is een goede complete verzekering voor niet zo veel centjes.
Een werkvergunning kan je inderdaad wel vergeten, je hebt een uitnodiging van je werkgever nodig enz... en ze moeten aangeven waarom nou juist JIJ dat werk moet gaan doen en niet een amerikaan dat kan doen.
Een heel lang verhaal wat niet vaak snel geregeld is.
Gewoon zeggen dat je vrienden gaat bezoeken in de VS.
Verder had ik geen kosten bij het pinnen uit de muur daar, maar een creditcard kan inderdaad altijd handig zijn.

Check wel even je retourticket dat je inderdaad binnen de 90 dagen valt , anders heb ik je wel een probleem en moet je alsnog een toeristenvisum voor een 90+ reis aanvragen bij het Consulaat in A'dam.
Dit kost je een hele dag en over het algemeen gemiddeld 2 weken eer je die in huis hebt, maar daarvoor moet je ook al weer een paspoort hebben, want ze plakken die dan in je paspoort en sturen hem per post op...

Heel gedoe dus

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:02

In de VS is alles een gedoe..... 8 maanden gewerkt daar, visum heeft me zeker 7 weken gekost, en ik had t nu nog niet gehad als mijn werkgever niet op zn strepen was gaan staan en ettelijke telefoontjes heeft gepleegd. Social Security nummer moest ik aanvragen, wat ook weer heen en weer ging omdat mijn postadres niet strookte met mijn fysiek adres daar, etc, etc.
In mijn werk kwam ik t ook vaak genoeg tegen, vergunningen etc is allemaal erg moeizaam, van het ene bureau naar het andere, en van het kastje naar de muur.
Zelfs 3kwart jaar na dato wordt ik nog gestalkt door allerlei instanties, belasting etc.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:02

Nog een puntje om rekening mee te houden is dat als je illegaal werkt in de VS en ze komen daar achter dat je direct het alnd uitgezet wordt en dat je er ook de komende 3 jaar niet meer inkomt.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:05

dat bedoel ik katja, men schijnt te vergeten dat je nogal illegaal bezig bent op deze manier....
Ik ben geen moraal ridder of zelf een engeltje, maar hou er wel even rekening mee dat het vrij nare consequenties kan hebben...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:07

Ik vind ook dat er makkelijk overheen gewalst wordt. Als verzekeringen door hebben wat er aan de hand is, kun je echt fluiten naar je centen als er wat gebeurt.
En kun jij dan die hoge schadeclaims in de V.S. zelf ophoesten?

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:08

Goddess schreef:
ja dat begrijp ik van die reiskosten verzekering, die dekt dat idd. Maar wat als je nu niet van het paard afvalt? Bijv. Andere ongelukken op de werkvloer, van een hooizolder vallen, aanvaring met de tractor, weet ik veel. Als de verzekering kan aantonen dat je daar werkte wordt het problematisch. En het klopt ook dat je werkgever een verzekering moet hebben, maar jij bent dus geen werknemer op je toeristen visa, dus via hen ben je ook niet verzekerd.

Ik zou het toch ook even navragen en niet zomaar op een reisverzekering vertrouwen in dit geval. Je bent toch echt illegaal aan het werk in de VS.

Een verzekeraar kan dat niet aantonen, als er niks op papier staat is er niks te bewijzen en andere ongevallen, ze liep daar toevallig... ze is immers bij vrienden op bezoek (de eigenaars van de ranch dus ) en is daar dus op het terrein!
Maar goed, ik heb het toen zo gedaan, niks aan de hand.. maar TS moet het zelf weten, ze vroeg alleen om ervaringen en tips en die heb ik gegeven
Aangezien ze alleen maar gaat helpen op een ranch en waarschijnlijk kost en inwoning krijgt en niet eens betaald, waarom dan al die moeite voor echte werk visums enzo doen? En zolang zowel de TS als de mensen waar ze heen gaat aangeven dat ze daar op vakantie is (en er rijden echt wel meer mensen op vakantie paard!!) dan is er toch niks aan de hand? Je wilt niet weten hoeveel met name nederlanders er op deze manier op de ranches zitten daar
TS succes in elk geval!

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:11

Nemen jullie het "werken" niet een beetje erg letterlijk?
Ze gaat die mensen volgens mij meer helpen/ondersteunen als een soort paardenkamp achtig iets (vakantie dus) dan werken in de letterlijke zin, tegen een inkomen.

Kost en inwoning kan je ook zien als een vakantieadres.

judith

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:38

Frank schreef:
Ze gaat die mensen volgens mij meer helpen/ondersteunen als een soort paardenkamp achtig iets (vakantie dus) dan werken in de letterlijke zin, tegen een inkomen.

Precies

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:54

Frank schreef:

ja, het is ook een soort 'werkvakantie'.

ik krijg daar kost en inwoning en help ze gewoon wat met de paarden.
ik krijg niet echt loon (alleen wat 'weekly spending money'/ ticket) het is me ook te doen om de ervaring en absoluut niet voor het geld.

van veel mensen in mijn omgeving hoor ik dat ik inderdaad het beste gewoon als tourist kan gaan en ben nu ook een beetje in de weer
aan het mailen met de familie Cox.

Het is trouwens nog niet helemaal 100% zeker dat ik ga (zit nl ook nog met een keuring van mijn eigen paard) maar wel zo goed als...

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:29

Voro stage lopen mag je ook niet zomaar aan de gang op toeristenvisum dus die lol gaat ook niet op!!

Voor auto huren moet je vaak 25 zijn en anders betaal je me toch een bult geld!!!!

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:37

orionneke schreef:
Voor auto huren moet je vaak 25 zijn en anders betaal je me toch een bult geld!!!!

Voor een huurauto kan je het beste kijken op www.holidaycars.nl.
Ik was in nov. 2004 (toen was ik 21) € 170.- p.w. kwijt ..
Dan had ik natuurlijk wel gewoon een compact autootje, met gewone verzekering.
Dit verschilt namelijk per maatschappij of je toeslag betaald en ook per lokatie.
Of je nou de Route 66 gaat rijden of stadje New York.

biep

Re: 3 maanden naar de VS, wat vooral niet vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:47

Ik weet niet of ik wel een huurauto nodig heb hoor
Denk eigenlijk van niet, maar ik zal er voor de zekerheid maar eens achteraan, zowieso wel handig ivm verzekeringen om te weten.

jeetje wat een geregel eigenlijk allemaal nog, het is ook wel een beetje een impulsieve last minut actie maar het lijkt me gewoon zo'n avontuur...