Het MOET niet. Het wordt wel aangeraden. Wij hebben het destijds wel gedaan. Ze zijn een paar jaar geldig en wie weet waar we binnenkort nog eens heen gaan. Mijn schoonvader is huisarts, dus hij kan dat soor inentingen tegen kostprijs krijgen en dat scheelt ook weer.
Man wat leuk om weer te lezen dat iedereen zo enthousiast over dit mooie land is. ik ben jaloers op de mensen die er snel weer heen gaan zeg. Wij hebben het er echt geweldig gehad in ieder geval. En ZeFaNa wij hebben geen enting gehad hoor, en geen centje pijn....
We zaten trouwens in aparthotel la paix. De naam van het paardje weet ik niet. Wel dat ik hem heel lief en ook best zielig vond omdat hij mager was. Ik wilde hem graag als dankjewel voor de fijne rit wat broodjes geven. Dus ik rende naar de bus. Alleen rende ik de verkeerde kant uit omdat de bus ergens anders geparkeerd had. Geert achter mij aan en toen we terugliepen was het paardje alweer met een volgende rit mee, jammer dus... Voor de rest zagen de dieren er over het algemeen goed verzorgd uit vond ik!!!! Erg prettig.
Wij hadden trouwens alleen rit in zo'n koetsje gemaakt hoor. We konden ook in de Sahara paardrijden want daar kwam een man te paard langs toen we de stop hielden. Als we wilden hadden we ook nog door de woestijn kunnen crossen maar dit hebben we dus niet gedaan. Misschien dat we , als we een keer teruggaan nog wel gaan paardrijden. En parasailen, en quadrijden en zwemmen in de zee..... haha we hebben nog genoeg dingen NIET gedaan. Manzano wat vond je van la paix?
Die mannen die je aanhouden in de woestijn, moest je juíst niet mee in zee gaan Wij hebben een "manege" opgezocht in hammamet. Eerlijke prijzen en hele goeie begeleiding en een mooie rit! Zo'n koetsritje hebben we ook gedaan, door zo'n oase. Vond ik op zich best leuk, alleen die arme paardjes
Ik vond La paix prima!! Heel aardige mensen en prima appartement. Vooral al die bloemen in de tuinen vond ik geweldig en op je bed na de schoonmaak En ik vond het fijn dat het dicht bij het oude centrum was. Had nooit in Hammamet Yasmin willen zitten
Nee dat nieuwe Hammamet leek mij ook 10 keer niks. Veel te hypermodern... La Paix lag echt ideaal. Vlakbij de medina, vlakbij het mooie strand, ideaal uitgangspunt voor excursies. Wij hebben geen manege ontdekt maar van de 8 dagen zijn we er dus al 3 aan excursies kwijtgeweest, 2 aan reisdagen en noem maar op. De dagen die we over hadden zijn we lekker in de buurt gebeleven en hebben geluierd. We hadden ons wel opgegeven voor quad rijden maar dit uiteindelijk afgeblazen omdat het echt teveel werd. Het hotel vond ik erg leuk. Wij hadden een geweldige plek met uitkijk op de binnentuin. Een ander nederlands stel had meer pech, zij zaten aan de wegkant... Het eten was lekker hmmm dadels bij het ontbijt en de eerste avond dat bbq buffet. Nog best uitgebreid voor dat kleine bedrag. De menden vonden wij ook erg aardig, we hebben onze naam in het tunesisch leren schrijven en ze waren met alles erg vriendelijk. het was gewoon top, de exotische sfeer, het mooie land (bijna niet te geloven dat het toch een ontwikkelingsland is), de vriendelijke mensen, de gave uitstapjes. Voor ons was het super!! Ik zou er zo weer heen gaan. Haha
De foto's zien er echt super uit. Wij gaan in augustus naar Djerba. Vervolgens gaan we 4 dagen een jeepsafari maken door de Sahara (zuid-Tunesie).
Ik las dat een aantal bokkers zich niet in wil laten enten. Heel erg dom! Het is inderdaad niet verplicht maar verschrikkelijk onverstandig om het niet te doen. Het reisbureau deed er bij ons heel luchtig over. Maar ik heb aan alle kanten gehoord dat dit is om klanten niet af te schrikken (inentingen zien veel mensen als een gevaarlijk land met ziektes hoorde ik van een bevriende reisbureau medewerker). Zowel onze huisarts als een ervaren reiziger heeft ons het enten zeer aangeraden.
Met name HEP A komt bijna in alle vakantielanden voor. De besmetting gaat heel erg snel en is moeilijk te voorkomen. Dit vind namelijk plaats door water en slechte hygiëne . Ook contact met plaatselijke bevolking (denk aan markten, excursies maar ook personeel in luxe resorts! kan de ziekte opleveren). Hepatitus A is zeer besmettelijk en je kunt er maanden heel erg ziek van worden. Anders dan bij Hep B en C (via bloed en speeksel) is A zeer snel overdraagbaar op anderen.
Mijn vriend en ik hebben ons dus tegen DTP (10 jaar geldig 18 euro) en Hep A (1 jaar geldig 45 euro) laten enten. Volgend jaar moeten wij een herhalingsprik halen voor de hepatitus en zijn dan 25 jaar beschermd!
Luister dus niet naar alle praat van reisbureaus. Het zijn maar 2 prikjes die voor bijna alle bestemmingen buiten europa worden aangeraden. Mocht je dus vaker op vakantie gaan dan heb je ze ook nodig. Ik . voelde er bijna niets van (anders dan ik had verwacht trouwens)
Bijna iedereen die een aanvullende verzekering heeft krijgt (een deel) vergoed. Waarom zou je het niet doen? Een ziekte kost veel meer geld en gedoe!
Wij hebben ons ook laten enten De vader van mijn vriend is huisarts en die raadde het ook aan! En ach... waarom niet. Ik wil het risico niet lopen Je hebt in die landen totaal geen idee hoe het zit met het voedsel en dat maakt het gewoon lastig. Ondanks alle voorzichtigheid had mijn vriend een lichte voedselvergiftiging te pakken en ik heb een buik gehad die nog weken van slag is geweest.
Ik had overigens wel veel last van de inenting (de DTP). Stijve arm en een paar dagen pijn eraan. Maar dat verschilt echt heel erg per persoon en per keer. Daarvoor zou ik het niet laten
Jeetje wij hebben die enting toen helemaal niet genomen. Nou als ik het zo lees dan is het voor een volgende keer toch wel heel erg handig. Zo kom je via Bokt nog eens wat te weten....
ik ga dit jaar voor het eerst mee met een groepsreis en die gaat idd naar Tunesie, ben heel benieuwd maar als ik de foto's allemaal zo bekijk moet dat heel mooi gaan worden
Tunesie is echt helemaal top!! Hebben jullie ook nog paard gereden? Wij wel, was echt zo gaaf!!!! Ik had verwacht dat de paarden er daar verwaarloosd uit zouden zien, maar net als wat je al zei, viel het erg mee !!