Ierland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muizje

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:00

Toen ik er was werd er verteld dat je niet uit de kraan kon drinken
Maar het water is daar gelukkig niet zo duur.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:11

Muizje schreef:
Toen ik er was werd er verteld dat je niet uit de kraan kon drinken
Maar het water is daar gelukkig niet zo duur.

Raar. Maar ik heb het me ook nog nooit afgevraagd. Zit me nu af te vragen of ik ooit een glas kraanwater heb gedronken. 't Zal haast wel. In ieder geval nooit iets aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:27

Wat een leuk topic, ik ben 15 jaar geleden in Ierland geweest. Ontzettend gaaf, zou er dolgraag wonen.

Was in augustus en ben kapot gegaan van de kou. Regen, harde wind.Had heerlijke zomerkleren bij mij, moest eigenlijk dikke winterkleren zijn.

Ieren zijn super, heerlijk volk. Het land is groen, groen, groen.

Toen was het nog heel armoedig, maar de economie in Ierland is de laatste jaren erg om hoog gegaan, ben dus benieuwd hoe het daar nu is.

Ik zag nl zwarte sla, groentes in de winkels die wij echt al een weer eerder weg hadden gegooid. Die mode was ook echt de zak van Max. Maar wat een charme heeft dat land.

Ben benieuwd naar je reisverslag. Hoop dat je het op bokt zet.

Ben ook in Kerry geweest, heb Dublin helemaal gezien, groot joh, die dubbeldekkers, die pubs...... De kust is ook zo mooi, maar man o man wat waait het daar hard en dan die kleine vissersbootjes....

Geniet er maar van.

Vergeet niet U2 hard te draaien. Ben er nog ziek van dat ik niet kon gaan.

Een vriendin van mij heeft trouwens 2 straten achter Bono gewoond. Ze is 10 jaar jonger, dus baalde dat ze niet met hem geknikkert had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:31

Wat een leuk topic, ik ben 15 jaar geleden in Ierland geweest. Ontzettend gaaf, zou er dolgraag wonen.

Was in augustus en ben kapot gegaan van de kou. Regen, harde wind.Had heerlijke zomerkleren bij mij, moest eigenlijk dikke winterkleren zijn.

Ieren zijn super, heerlijk volk. Het land is groen, groen, groen.

Toen was het nog heel armoedig, maar de economie in Ierland is de laatste jaren erg om hoog gegaan, ben dus benieuwd hoe het daar nu is.

Ik zag nl zwarte sla, groentes in de winkels die wij echt al een weer eerder weg hadden gegooid. Die mode was ook echt de zak van Max. Maar wat een charme heeft dat land.

Ben benieuwd naar je reisverslag. Hoop dat je het op bokt zet.

Ben ook in Kerry geweest, heb Dublin helemaal gezien, groot joh, die dubbeldekkers, die pubs...... De kust is ook zo mooi, maar man o man wat waait het daar hard en dan die kleine vissersbootjes....

Geniet er maar van.

Vergeet niet U2 hard te draaien. Ben er nog ziek van dat ik niet kon gaan.

Een vriendin van mij heeft trouwens 2 straten achter Bono gewoond. Ze is 10 jaar jonger, dus baalde dat ze niet met hem geknikkert had...

Ik kon gewoon uit de kraan drinken, maar misschien hebben ze op het platte land nog niet overal vers drinkwater, maar misschien grondwater dat heel helder is. Kan me nl nog herinneren dat een vriendin van mij een cottage heeft gehad en een waterpomp in haar riante tuin had en met flessen water sleepte om te drinken.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:45

russel schreef:

Op mijn site staat heel beknopt hoe ik het land ervaar na 16 jaar.
Het is er erg veranderd. Goed voor de economie, maar ergens ook erg jammer

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:18

Oke, hier even een korte reactie van ons. We zitten nu 3 dagen hier, en het bevalt ons erg goed! Hebben voor de zekerheid toch maar water gekocht, hoewel we toch ook al uit de kraan hebben gedronken.
Het land is supermooi, de mensen zijn super vriendelijk, erg leuk allemaal!!!
Het weer is natuurlijk erg wisselvallig, maar we hebben nog maar weinig last van de regen gehad, hoewel onze regenjas gisteren wel goed van pas kwam.

foto's en uitgebreid verslag volgen als we weer verder terug zijn in nederland!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:34

Ik ben er nu ook 3x geweest en het is zooooooooooo mooi!!!
Heb overigens gewoon uit de kraan gedronken en ben niet ziek geworden, maar dat verschilt per streek denk ik.

Ik ben in het Noordwesten geweest, we logeerden in Leitrim, maar zijn ook in Donegal, Sligo en Roscommon geweest.

Je zit er nu al, dus je zal aan mijn info over de trein niet zoveel hebben, maar bij ons beviel Dublin-Sligo goed (zijn overigens niet helemaal tot Sligo geweest) Ik had een ouwe boemeltrein verwacht, maar hij werd nog flink op zijn staart getrapt

Echt super, als ik de kans had, zou ik morgen weer gaan !

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:56

Ik ben er een aantal jaren geleden ook verschillende keren geweest. Wij zaten vlakbij de Wicklow mountains, Devil's Glen. Daar had je een villaparkje met een grote manege erbij. Ik heb het daar echt geweldig naar mijn zin gehad, elke dag een aantal uren les gehad.
Ik ben ook in Cork en in Dublin geweest. Ik vind Ierland een magisch land!!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:11

Tulandro schreef:
Wij zaten vlakbij de Wicklow mountains, Devil's Glen. Daar had je een villaparkje met een grote manege erbij. Ik heb het daar echt geweldig naar mijn zin gehad, elke dag een aantal uren les gehad.

Jaaaa! Jullie zullen wel gek van me worden! Daar ben ik ook een paar keer geweest! In september gaan we weer een buitenritje doen en 2 vriendinnetjes (waaronder Talida op Bokt) gaan een cross country les volgen. Helemaal leuk daar, echt een aanrader!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:20

helaas helaas zijn wij weer terug in Nederland. Wat een supermooi land is Ierland toch!! Toen ik er de eerste dag aankwam moest ik denken aan een uitspraak van MelanieS dat ze het land zo 'verslavend' vond waar ze steeds weer naar terug wilde. Toen had ik echt zoiets van 'nee, ik denk dat ik het na een week wel gezien heb'. Maar geloof me, dat heb je dus echt niet! De volgende dag, toen we pas echt te paard de omgeving ingingen vond ik het al onwijs mooi! Elke dag reden we op het strand waar standaard een rengalop plaats vond (klein detail: mijn paard won keer op keer, hihi... ), en nog geen 10 min. later zat je weer achter de duinen in de weilanden en zou je nooit zeggen dat op een halve km afstand het strand en de zee lagen. Zo divers is het landschap daar! Dit is overigens ook op de foto's te zien, hoe mooi en uitgestrekt het er allemaal is!

De mensen in ierland zijn ook allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. Zelfs de bussen zijn er helemaal top! Als je wilt uitstappen op een plek waar duidelijk GEEN bushalte is, is dat echt no problemo. Je melde even aan de chaufeur dat je er hier langs de kant uitmoest, en hij stopte om je eruit te laten. Nog geen kilometer verder wilde weer iemand in de middle of nowhere (waar geen bushalte was) de bus uit omdat hij daar moest zijn, en weer werd de bus langs de kant van de weg geparkeerd, om diegene te laten uitstappen. Hoe relaxt is dat Moest je hier in NL eens proberen

Het water in uit de kraan rook/stonk overigens toch een beetje naar chloor, dus hebben we steeds maar braaf water in de supermarkten gekocht, toch nét wat lekkerder

Het weer was boven verwachting erg goed! Hebben slechts één dag echt regen gehad dat ik mijn regenjas maar heb aangetrokken, maar voor de rest was het altijd heerlijk weer om te paardrijden. Ben één dag zelfs nog goed verbrand geweest

De 'farm' waar we zaten was echt goed! Goede paarden die ook goed verzorgt werden. Iedere morgen moesten we de paarden uit het land gaan plukken (uhh..zoeken tussen alle paarden). Dit land was echt zooooo megagroot, dat ik blij mag zijn dat mijn paard op één keer na altijd ergens vooraan stond. één keer heb ik een flink eind moeten lopen voordat ik bij em was. Leuk, zo op de vroege morgen.....

Verder heb ik me een paar keer kunnen uitleven in de cross-country, had een super springpaard die er veel zin in had, dus ik heb dan ook een aantal sprongen gemaakt met hem!

Ik zal nog veel dingen zijn vergeten te melden hier, we hebben namelijk veel leuke dingen gedaan, maar dat horen jullie vanzelf wel als het me weer te binnen schiet!

één ding weet ik zeker, MelanieS heeft zeker weten gelijk --> ik wil zeker nog eens terug naar Ierland , en kan het iedereen aanbevelen ook.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:55

ja_nee schreef:
één ding weet ik zeker, MelanieS heeft zeker weten gelijk --> ik wil zeker nog eens terug naar Ierland , en kan het iedereen aanbevelen ook.

Allemaal meedoen aan de wedstrijd in de Bit van deze maand!!!

Wat gaat het snel voorbij he?! Zo te horen heb je het super gehad daar!!! Leuk!!!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:21

MelanieS schreef:

Allemaal meedoen aan de wedstrijd in de Bit van deze maand!!!

Ik had het al gelezen ja. Maar dan zit ik voor mijn stage in Wenen, dus voor mij gaat dit feest niet door Anders had ik een poging gewaagd

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:13

ja_nee schreef:
Verder heb ik me een paar keer kunnen uitleven in de cross-country, had een super springpaard die er veel zin in had, dus ik heb dan ook een aantal sprongen gemaakt met hem!

Hi hi! Waar heb je dit gedaan? (paardrijden) Ik ga er in September naar toe en voordat mijn studie daar begint ga ik eerst nog met familie 2 weekjes vakantie vieren! Dus alle leuke tips en must-see-plaatsen welkom!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:38

Eef18 schreef:
ja_nee schreef:

Hi hi! Waar heb je dit gedaan? (paardrijden) Ik ga er in September naar toe en voordat mijn studie daar begint ga ik eerst nog met familie 2 weekjes vakantie vieren! Dus alle leuke tips en must-see-plaatsen welkom!

Het paardrijden zelf hebben we de hele week bij de Horse Holiday Farm gedaan, in de buurt van Sligo/Donnegal. De paarden worden er goed verzorgt, je krijgt de hele week je eigen paard, en je kunt zelf aangeven wat voor een paard je zoekt (langzaam/snel, etc,etc).
Ik denk dat een groot voordeel van deze Farm is, is dat als ze weten/zien dat je goed kunt rijden, dat je dan ook zonder begeleiding dagtochten mag gaan maken. Dan geven ze je een kaart mee waar de route op staat, en hoppa, je kunt vertrekken en terugkomen wanneer je wilt. Ik kan je deze Farm dus wel aanraden als je wilt gaan paardrijden
Zoals je kon lezen hebben ze ook een eigen cross-country parcours, dus als je van springen houd moet je dit ook zeker gaan doen.

Over echte must-see-plaatsen kan ik weinig zeggen, aangezien ik alleen maar dagtochten heb gemaakt die week. Behalve de woensdag, dan hebben de paarden een rustdag, zijn we naar Sligo zelf geweest. Erg leuk om te zien, overal gekleurde huisjes/winkeltjes, echt heerlijk! Er zaten zelfs nog winkels tussen die we hier ook hadden. Wat me opgevallen was waren Morgan en Vera Moda.

Naar welke streek/plaats ga je dan die 2 weken? En wat ga je studeren? (ja, je maakt me nieuwschierig )

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:15

Oh ik zal gelijk je stukje even uitprinten en bij de stapel ''Ierland'' leggen haha

*Ik doe de lerarenopleiding Engels en ga voor 5 maanden studeren aan uni in Limerick.*

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:32

MelanieS schreef:
Tulandro schreef:
Wij zaten vlakbij de Wicklow mountains, Devil's Glen. Daar had je een villaparkje met een grote manege erbij. Ik heb het daar echt geweldig naar mijn zin gehad, elke dag een aantal uren les gehad.

Jaaaa! Jullie zullen wel gek van me worden! Daar ben ik ook een paar keer geweest! In september gaan we weer een buitenritje doen en 2 vriendinnetjes (waaronder Talida op Bokt) gaan een cross country les volgen. Helemaal leuk daar, echt een aanrader!

Ja, ik heb het daar ook geweldig naar mijn gehad!! Elke dag cross country lessen en 1x per dag een lange buitenrit. Ik was toen een jaartje of 12, maar ik heb alles gesprongen en gedaan. Zelfs nog een lokaal springwedstrijdje gesprongen. De stallen waren destijd super luxe, en die crossbaan in de bossen was helemaal geweldig. Ik weet zeker dat ik daar nog een keertje terug wil!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:20

Jaja, zoals jullie al hebben kunnen lezen (zie reisverslag van mn zusje (ja_nee hier op Bokt))) zijn wij weer terug in Nederland. Ierland is echt supermooi en de mensen super-vriendelijk! Dit merkten we al meteen in het vliegtuig: we zaten naast een clubje Ierse meiden en ze vertelden meteen over Ierland en naar welk stadje we moesten gaan en hoe het zat met openbaar vervoer en dergelijke…
Na een lange reis (1,5 uur met het vliegtuig, daarna met de shuttle van het vliegveld naar Bus Aras in Dublin en vandaaruit 4 uur met de bus naar Sligo, daarna met de taxi naar onze eindbestemming: de Horse Holiday Farm in Grange, co. Sligo) kwamen we aan bij onze bed & breakfast. Via de tuin van onze B&B kon je zo naar de Horse Holiday Farm lopen.

De eerste dag, ’s maandags, mochten we zeggen wat voor soort paard we wilden, klein/groot, langzaam/snel etc. Ik kreeg Fernando, een grote bruine ruin van ongeveer 13 jaar, echt een leukerd! Nadat we eerst een stuk over keien en stenen hebben gelopen met de paarden (ongelofelijk als je ziet hoe makkelijk de paarden dat stuk liepen en vast ter been zijn, dat zouden we zelf met ons eigen paard nooit durven!) zijn we de rit begonnen met een rengallop over het strand… een beter begin kun je je niet wensen, toch? Vervolgens zijn we naar de pub gereden (typisch was dat iedere keer dat we diezelfde pub bezochten er iedere keer dezelfde mensen aan de bar zaten haha) voor een pauze. Daarna zijn we via het binnenland naar het havenstadje Mullaghmore gereden, echt een leuk toeristisch haventje!

Dinsdag zijn we naar het cross-country parcours gereden. Hoewel ik niet zo’n held qua springen ben, heb ik toch gesprongen. Mijn paard Fernando heeft me daarbij geholpen haha… hij vond het springen namelijk erg leuk!

Woensdag was rustdag voor de paarden. We zijn daarom naar Sligo gegaan en hebben daar gewinkeld en foto’s gemaakt! Sligo is een klein, maar gezellig stadje waar ze leuke winkeltjes hebben, bv. Morgan, Vero Moda, Boots etc. Toen we uitgewinkeld waren hebben we de bus naar Grange genomen. Daar zijn we naar het strand gelopen en hebben nog meer foto’s gemaakt.

Donderdag zijn we naar ‘het eiland’ gereden. Je kon dit eiland slechts bereiken bij eb en om 16.00 moest je het eiland weer verlaten wilde je nog op tijd het vaste land bereiken haha . De ‘weg’ naar het eiland leende zich uitstekend voor een rengallop en ook het strand op eiland was uitermate geschikt voor een gallopje. We hebben op het eiland zeehondjes, een kudde koeien en drie wilde paarden van dichtbij gezien.

Vrijdag zijn we weer naar het cross-country parcours gereden –uiteraard via een andere route-. Het leuke was dat er dit keer paarden stonden die daar ‘op vakantie waren’. Het waren paarden die de week daarvoor tijdens trails en dergelijke waren ingezet en daar een weekje rust kregen. Via het strand zijn we terug naar de stallen gereden.

Zaterdag werden filmopnames gemaakt die als promotiemateriaal voor de Horse Holiday Farm zullen gaan dienen. Eerst hebben we filmopnames gemaakt op ‘het eiland’: we moesten in draf richting de zeehondjes rijden. Na dit enkele keren gedaan te hebben voor ‘het juiste shot’, reden we terug richting vasteland. Eerst nog een korte stop bij een pub. Daarna hebben we de paarden in de vrachtwagen gezet en zijn we naar de stallen terug gereden. Van daaruit zijn we naar het strand gereden voor de filmopnames van ons galloperend op het strand. Mijn paard Fernando was snel, maar niet de allersnelste (dat was Pilato, het paard van mn zusje), ik zat dan ook lekker onder het zand na de diverse rengallopjes… zand in je mond en in je ogen is toch wel wat minder, maja… alles voor de filmopnames haha! Na enkele keren heen en weer te hebben gegallopeerd op het strand voor ‘het juiste shot’ zijn we teruggegaan naar de stallen. Het was een leuke, maar erg vermoeiende dag!

Zondag zijn we vroeg opgestaan omdat we de trein van 08.30 in Sligo moesten hebben. De taxichauffeur die ons naar het station bracht, vertelde ons dat een van de leden van Westlife (Shane, voor de liefhebbers) de dag daarvoor een dochtertje had gekregen. Nonchalant vervolgde hij dat zijn zoon op weg was naar een van de jongens van Westlife om hem ergens heen te brengen (wháá, ik wil ook wel taxichauffeur spelen als het moet hoor! ).
Om 11.34 kwamen we aan op het treinstation in Dublin. Daar hebben we de shuttle naar Dublin Airport genomen. Rond 17.30 kwamen we aan bij Eindhoven Airport.

Mijn indruk van Ierland:
- afwisselende natuur: als je in de duinen reed en je keek naar links dan zag je het strand en de zee, keek je naar rechts dan zag je weidelandschap, bos en bergen (Ben Bulben is echt mooooooi!). De natuur is echt super mooi!
- afwisselend weer: we hadden over het algemeen bewolkt, maar lekker ‘paardrij-weer’. Een keertje zijn we natgeregend, dus dat valt reuze mee. Verder waaide het aan het begin van de week flink, maar aan het eind van de week was de wind weg en was het weer warmer. Ondanks het bewolkte weer, zijn we toch een aantal keren verbrand geweest!
- Super-vriendelijke mensen, onvoorstelbaar! Iedereen maakt een praatje met je, helpt je waar dat nodig is etc. De buschauffeur stopt overal: je hoeft hem maar te vragen op een bepaalde plek te stoppen en hij stopt er, of er nou wel of géén bushalte op die plek is! Geweldig! Iedere –maar dan ook echt iedere!- auto/vrachtwagen remt af of stopt als ze paarden op de weg tegenkomen. De postbode stapte zelfs een keer voor ons uit de auto om een hek voor ons open te maken, zodat wij niet van onze paarden hoeven af te stappen. Later kwam hij terug om datzelfde hek voor ons dicht te doen!!! En dat Ierse accent: geweldig!
- De huizen zijn erg kleurrijk, heel erg leuk om te zien.
- Het eten is lekker, ze hebben een diverse keuken: van steaks tot vis, van pasta tot wraps! De vegetarische keuken smaakt ook prima! En het voorgerecht ‘garlic bread’ is heerlijk!

Sorry voor het lange reisverslag, maar het was ook zo mooi in Ierland!

Groetjes, Manon

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:46

Heerlijk he, ik krijg al weer helemaal heimwee!! **Zie jullie ingedachten over het strand racen**

Ik ben benieuwd naar dat filmpje! Dat hebben ze zeker niet even voor jullie op CD gebrand?!

Die plek klinkt echt als een aanrader!! Misschien dat we volgend jaar met ons meiden clubje maar eens naar de andere kant moeten om te rijden. Maar in Wexford hebben we gratis onderdak...en volgens mij is onze andere connectie in Westport te ver weg

Kostte jullie reis zo alles bij elkaar niet ontzettend veel geld? Ik weet het mijn motto is ook dat je maar een keer leeft, maar toch!!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:51

De mensen van de Horse Holiday Farm hebben ons beloofd dat ze
-zodra het filmpje af is- ons de dvd zouden opsturen.... ben benieuwd!

En ja: helaas was de vakantie behoorlijk prijzig! Alleen al voor 8 dagen op de Horse Holiday Farm (dus logies en ontbijt én natuurlijk paardrijden) hebben we zo'n €900,- moeten betalen. Daar komen de tickets voor het vliegtuig, bus, trein, taxi, lunch en avondeten en dergelijk dus nog bij! Je begrijpt wel dat je niet drie keer per jaar zo'n vakantie kunt betalen... Maar ik moet wel toegeven: we hebben wel waar voor ons geld gekregen!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:06

Wat een leuk reisverslag jesse_rulez!! Het klinkt idd als een hele gave vakantie!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:13

Eef18 schreef:
Wat een leuk reisverslag jesse_rulez!! Het klinkt idd als een hele gave vakantie!

Thanks! Het was ook echt gaaf ja!

Ik heb gisteren de foto's van de vakantie op mn laptop gezet. Over een tijdje wil ik ze misschien op mijnalbum.nl zetten en dan plaats ik ze hier ook nog wel...

WFABenedict

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:07

Hoi Hoi

Ik denk erover om ook naar Ierland te gaan.
Ik wil ook een renbaan gaan bezoeken, weten jullie een mooie baan daar?

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:28

Aangezien foto's niet mogen ontbreken (en ik ein-de-lijk ontdek heb hoe ik foto's moet plaatsen ) zal ik ze bij deze plaatsen.

Bovenop de berg zie je een huisje liggen, en dat is de Horse Holiday Farm waar we zaten.
Afbeelding

hier de uitgestrekte omgeving, zo typisch voor deze omgeving
Afbeelding

Een klein deel van het strand, waar dagelijks de rengaloppen plaatsvonden
Afbeelding

Afbeelding

uitzicht vanuit de Horse Holiday Farm
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hierzo het eiland wat tégenover 'ons' lag, en waar je naartoe kunt als het eb is. Hier liep een kudde koeien, en 3 paarden.
Afbeelding

De zeehondjes, die ook op dit eiland lagen
Afbeelding

Een klein deel van de wei, waar we iedere ochtend ons paard konden gaan halen/zoeken.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En onze twee toppers mogen natuurlijk ook niet ontbreken, hierzo Fernando, het paard van mijn zus
Afbeelding

En hierzo mijn speedy gonzales, Pilato
Afbeelding

naja, dit was een kleine selectie foto's, van de 180

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:41

WFABenedict schreef:
Hoi Hoi

Ik denk erover om ook naar Ierland te gaan.
Ik wil ook een renbaan gaan bezoeken, weten jullie een mooie baan daar?

neem eens een kijkje op www.hri.ie daar staan al de renbanen van ierland op,, met info...
voor al de curragh is mooi...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:35

Ooh wat een gave foto's....ik wil ook weer naar Ierland!