Eindelijk lijkt alles samen te komen; ik ga in Frankrijk wonen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Re: Eindelijk lijkt alles samen te komen; ik ga in Frankrijk wonen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 17:08

@Tinkertreas, ja dat je even een broekpoep moment had met die traces snap ik. Ik schakel daarom gewoon een transporteur in die alles regelt zodat ik me alleen maar druk hoef te maken over zaken die onbelangrijk zijn haha

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:10

Dat is wel verstandig denk ik. Wij hebben ze zelf gereden omdat het niet zo ver was. Maar ik weet niet of ik het nog eens zou doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:17

Kwa paarden geen ervaring. Bijna wel de eerste poging. Maar verstandig dat je dat uitbesteed :j

Oh de standaard maat waar ik tussenpas ook. :D Ik val kwauiterlijk totaal niet op hier. Kwa lengte postuur en drukte :+ een dergelijke buurvrouw is een win win situatie. Jullie beiden hebben sociale controle van elkaar en eventuele noaberschap. Dat is al heel wat :j

Dat je mensen hebt die al ervaring hebben scheelt ook. Die heb ik ook. Maar ik wijk toch teveel af voor de standaard lijstjes ookvoor france service :') ongeveer al mijn vragen zijn voor hun een eerste keer _O- maar ja hoeveel idioten willen alleen voor nu en met een wao en een brak lijf verkassen naar een ander land :)) maar mijn grootste sjit komt uit nederland kwa gedoe. -O-

En heel gek. Ik ben sociaal onhandig, niet bepaald gek op groepen of feestjes of uitjes met niet hechte vrienden of bezoek. En wat doe ik hier :+ juist ja :') goed contact met buren en regelmatige visites, dorpsfeestjes, andere uitjes. Dorpsvereniging enz en dat bevalt goed. Waar ik me in nl ongemakkelijk en nietwelkom voel is het hier een warm bad. Best gek eigenlijk :)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 18:57

@Karuna, die noaberschap ken ik natuurlijk vanuit hier ook in het oosten. Al voelde deze soms (vooral door de oudere generatie) wat negatief controlerend. Als je op tijd thuis bent dat je buurman vanaf zijn oprit zegt; 'Zo, bej noe a thuus?' En ik dan verantwoorden; ja, ik was iets eerder vrij en heb nu dan tijd voor het huishouden hahahaha. Debiel eigenlijk. - uitzonderingen die het noaberschap bezitten daar gelaten. huidige buren zijn fantastisch en voel me gezien door ze maar toch zijn ze oprecht betrokken-

Ik ben ontzettend benieuwd hoe ik met het noaberschap in frankrijk zal blenden. Is daar eigenlijk een specifiek frans woord voor?

En van dat sociale herken ik me ook wel in. Nu al. Ik ben wel bereid om me te mengen en wat je uitstraalt trek je aan. Dus waarschijnlijk omring ik me straks met alleen sociaal gestoorde mensen die uit hetzelfde hout gesneden zijn als dat ik ben. Maar hé, prima!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:38

Klinkt als een goed plan. +:)+ Geen idee of er een woord voor is :o? ik ben opgegroeid in een klein dorpje met 100 inwoners waar het bestond, dat was overigens in het zuiden. Daarna deels in de achterhoek het daar geldende noaberschap meegemaakt wat er aardig op lijkt maar net even anders is.

Wat hier is, is meer het zuidelijke van vroeger. ook weer een klein boeren dorpje met meest eenvoudige mensen die zich niet zo snel druk maken. Eenvoudig in de zin van meestal niet echt de behoefte aan wild, woest, luxe, overdreven (behalve de kerstversiering :)) ) maar goed zijn voor elkaar en helpen waar kan. Maar goed zijn in feestjes bouwen met lange tafels met eten, zoals asterix en obelix het eindfeest :P maar dan zonder de bard.

Ik zie dat bijvoorbeeld nu bij de oudste inwoonster van het dorp. Er wordt om beurten voor haar gekookt en in de vriezer gedaan. Waar de thuiszorg die meerdere keren per dag langskomt om te zorgen dat ze ook goed eet. Ze wordt door mensen opgehaald als er iets te doen is, inclusief naar het nieuwe cafe waar ze dan wordt volgestopt met eten zodat ze genoeg binnenkrijgt. Bij feesten helpt iedereen mee met koken, taarten bakken, opbouwen van dingen, versieren en zo. De een heeft dat stuk gereedschap, de andere kan dat weer beter. Over en weer groente en fruit uitgewisseld. Of zoals mijn overbuurvrouw die graag een vriesbestelling aanneemt, betaald en in mijn vriezers stopt (behalve als de leverancier niet meehelpt) en ik met liefde mijn grasmaaier uitleen als die van hun stuk is. :j