Waar (veilig) wandelen in Groningen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Waar (veilig) wandelen in Groningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:42

Dat snap ik best, de zorgen van ts.
Ook al heb ik nog nooit de wolf gezien, ik let wel op.
Het onbezorgde wandelen is er helaas wel af.

Maar het ging over Groningen, daarom noemde ik de blauwe stad.
Daar is een hondenstrand waar ze ook los mogen en verder kun je er mooi wandelen ook.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:46

Had het toevallig recent er nog over met de eigenaar van mijn bijrijd paard in regio Winschoten.
Maar naar ons mening is het hier nog rustig..
En veel akkers indd.

Ik zou ook geen tegen willen komen en vermoed dan ook het wandelen in de natuur nu in Drenthe bijvoorbeeld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 23:21

Vind wel dat hier makkelijk wordt gereageerd. Het is momenteel weer rustig maar afgelopen winter was hier (omgeving oost groningen/winschoten) echt wel wat activiteit. Meldingen in de wolvenapp vallen mogelijk mee omdat ze niet alles willen aannemen of doorgeven, wij hadden de wolf hier in februari gezien maar de melding was niet welkom omdat we niet anti wolf genoeg waren.

Gelukkig geen gevestigde roedel zoals op de veluwe etc. Maar we hebben wel een wolf die graag tussen duitsland en oost Groningen op en neer hobbelt en in de winter soms schapen pakt. Rond deze tijd hoor je er weinig van, afgelopen jaar was het zo tussen december en maart dat er meldingen waren.

Ik loop hier zelf nog zonder zorgen met de honden. In de winter heb ik soms wel wat stress omtrent de pony's.
Je hoeft je in principe hier geen grote zorgen te maken, maar roepen dat ze hier helemaal niet zitten is onjuist.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 23:42

Ik woon in het Oldambt, maar ik heb hier nog nooit een wolf gezien. Er zijn wel mensen die zeggen dat hij gezien is, maar dit kan ook een goudjakhals geweest zijn, die zitten hier al vele jaren. Het is wel iets wat ik altijd in mijn achterhoofd houd als ik met mijn paard op buitenrit ga en hij aarzelt een keer om ergens langs te gaan of hij zit in de bossen te loeren, dat wel. Maar nog nooit gezien. Volgens mij kun je hier wel veilig met een hond wandelen. De Blauwestad is prachtig, het Midwolder Bos is ook prachtig, daar kun je ook de Konikpaarden tegenkomen (daar moet de hond wel echt aan de lijn). Het is geen enorm bos zoals je ze in Drenthe wel hebt, maar zeker leuk voor een wandeling!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 00:18

Dit zijn de (geregistreerde) aanvallen in de provincie Groningen,
Met predator erbij. Meestal wolf, een enkele keer hond of goudjakhals;

Afbeelding

Je ziet in de nieuwere jaren meer aanvallen, vooral op conto wolf.

Qua totale aantallen aanvallen absoluut heeeel veel minder dan bijvoorbeeld Drenthe, Friesland, Gelderland of Utrecht op dit moment.

Maar het is niet zo dat ze er helemaal niet zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 06:37

nevica schreef:
Hier familie met hond in Oldambt. Ik zit zelf in de wolven meldingen app daar en ik denk dat ik in totaal 3x een zichtmelding voorbij heb zien komen (omgeving Oldambt dus) de afgelopen 2 jaar dat ik daarin zit. Denk dat je daar wel zo veilig mogelijk zit! :)

Maar niet alle zichtmeldingen worden dus geplaatst. Aantal maand geleden is bij m'n buren in hun bosje een dode aangevreten ree gevonden, dag erna was hij weg. Er is toen ook een wolf gezien, andere dorpsgenoot heeft er een foto van. En toen ik erop ging letten, dit voorjaar hadden we nog een groot koppel reeën op de landerijen om het huis, meer dan 10, zag ik jarenlang dagelijks staan. Die zie ik nu nooit meer. Dus zeg het maar.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:40

Wintu schreef:
Onali schreef:
Lekker makkelijk gezegd 'ik woon en wandel er maar nog nooit een wolf gezien'

Er zijn hier slangen, ik zie alleen maar aangereden slangen.
Maakt dat het risico minder? Nee tuurlijk niet, ze zijn er immers alleen zie jij ze niet.
Zij zien of horen jou waarschijnlijk wel ;)

Mijn pony's staan in wolvengebied en ik woon in de buurt waar inmiddels ook wolven regelmatig worden gespot. Nou rijd ik door het bos en kan uit 3 routes kiezen, wetende dat daar een wolf kan oversteken. Nog nooit 1 gezien en toch was er een zichtmelding niet lang geleden op dat zelfde stuk als waar ik had gereden. Ik kwam er alleen een half uur later langs.
De melding kwam pas veel later binnen op de app.

Dus ik snap de zorgen van TS en vind het kinderachtig dat het zo weggewuifd wordt.
Ja ook ik woon in wolvengebied en heb er nog nooit 1 gezien. Maar ze lopen er wel.

Groningen is niet wolvengebied ;)
Zelfs al in Uithuizermeeden Usquert en Uithuizen zijn ze gezien wel een wolf alleen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:45

cariena1 schreef:
Wintu schreef:

Groningen is niet wolvengebied ;)
Zelfs al in Uithuizermeeden Usquert en Uithuizen zijn ze gezien wel een wolf alleen

Dat er af en toe een langs loopt, maakt het geen wolvengebied.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:51

De wolven hier in het noorden zijn gelukkig nog niet zo tam getraind als die op de Veluwe, dus ik denk dat het hier absoluut (nog!) geen probleem is.
Fijne vakantie!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 08:55

Erg bedankt voor de wolveninfo en wandeltips!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 08:55

Mlies schreef:
De wolven hier in het noorden zijn gelukkig nog niet zo tam getraind als die op de Veluwe, dus ik denk dat het hier absoluut (nog!) geen probleem is.
Fijne vakantie!

Dankjewel!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 00:45

Ik bedenk me net, ik weet niet wanneer je precies gaat, maar mocht je hier zaterdag al zijn, vermijd koste wat kost Winschoten op die dag. De grootste ellende van het jaar is dan, de Run. Zetten ze zowat alles af, mensen kunnen niet van huis of moeten de auto voor een bepaalde tijd buiten het parcours zetten (ja, ik woon aan het parcours -:(- ).. En bijna iedereen vindt dat maar heel normaal, dat heel Winschoten zowat afgezet wordt voor mensen die rondjes willen rennen. Dus mocht je er zaterdag zijn: probeer dan iets anders te verzinnen dan een dagje Winschoten want het is vreselijk _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 01:22

Ah nee, dan zijn we er nog niet. Gelukkig, nu ik dit lees !

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 06:26

Oh ja in die ellende ben ik ook eens terechtgekomen :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:16

Ik ieder jaar weer.. Mag morgen om een uur of 5 / 6 's ochtends mijn auto buiten het parcours zetten zodat ik 's middags gewoon naar stal kan. Want geen zin om hem de hele nacht ergens te hebben staan, met het oog op eventuele vernielingen. En op Facebook snappen mensen dan niet dat je aan zulke ellende een pesthekel hebt. Als je dan negatief bent, krijg je commentaar over je heen dat je zeurt, dat je die ene dag in het jaar er geen probleem van mag maken en noem maar op. Nou, ik wil gewoon van huis als het mij uitkomt. En mijn paard wil gewoon een schone stal. Krijg je ook nog commentaren zoals "en dan regent het en lasten ze de Run af, en zit jij mooi binnen". Nee mensen, ik zit niet binnen, ik wil gewoon naar stal zoals elke zaterdag, ik houd niet van opgesloten zitten. Maar goed, zal het zoals ieder jaar wel weer overleven.. Maar in ieder geval de tip: van alle dagen van het jaar dat je hier kunt komen, doe het niet op die dag :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:58

Oh goed dat ik het weet. Wilde eigenlijk Winschoten nog even in maar dst doe ik volgende week dan wel. Inderdaad enorm gedoe steeds

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:33

Dit is ook leuk om te bezoeken in provincie groningen

https://www.bourtange.nl/

Wandelen in westerwolde is ook een prachtige omgeving.

Volgens mij liep een van de allereerste wolven in nederland in groningen. Hij heeft er rond gedwaald en is uiteindelijk weer terug gegaan naar duitsland. Alwaar hij is dood gereden

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:37

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:58

Ja, Bourtange is ook leuk! Niet in het Oldambt, maar wel heel leuk en niet ver!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:11

Texas02 schreef:
Ja, Bourtange is ook leuk! Niet in het Oldambt, maar wel heel leuk en niet ver!

Ik snap je maar op de afstand groningen belgië is het niets natuurlijk :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:00

Bourtange staat nu zelfs in het lijstje mooiste stadjes vd wereld!

Nu gaan, nu het nog niet onder de voet wordt gelopen door bussen vol toeristen. Niet dat het nu rustig is trouwens (zeker niet tijdens markten), maar op een 'normale' zondag kan je nog prima dicht bij het kanonschot staan en het verhaal aanhoren.

Oh kanonschot is niet fijn voor honden trouwens. Tis een echte en dus een enorme knal

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:28