germie schreef:Het is dus een les voor jou voor de volgende keer:
-vraag hoe diep ze gaan
-vraag naar de grootte van de groep en wat als iemand wel of niet verder wil en de rest niet
-als je een nitroxbrevet hebt, vraag naar de diepte en bedenk of bijbetalen voor nitrox nuttig is of niet. Vraag dan ook of iedereen in de groep met nitrox duikt, want anders heeft het geen zin als ze zich aan de nultijden houden.
Overigens heb je in Kroatie meerdere wrakken tussen de 30 en 40m liggen. De Baron Gautz is een hele mooie. De kantduiken in Kroatie zijn vaak saai. En alle bootduiken zijn toch wel 25m of meer. (op een leuke cavern ergens na, dat noemen ze dan een grotduik, is het overigens echt niet).
Cave dives zijn in al die landen gewoon cavernduiken en hebben niets met grotduiken te maken, je gaat wel een stukje onder rotsen door, je hebt daardoor mooi licht, maar het zijn geen grotten. Dus als je dan na de duik denkt ik heb een grotduik gemaakt, helaas, dat is niet zo. Maar als je de kans krijgt om een 'cave dive' te maken, doe het wel, ik vind ze altijd erg mooi. In Kroatie heb je die, als je de mogelijkheid hebt, doe zo'n duik.
Ik ga dit meenemen, dankjewel. Dat zijn goede tips. Het was inderdaad vooral het onverwachte, en niet perse de diepte an sich, wat maakte dat ik er niet comfortable bij was. Dus inderdaad meer "tussen de oren". Ik wist ook niet beter dan dat 18m mijn limiet zou zijn. Dat is er bij mijn duikschool wel echt in gehamerd. Maar ik zal zeker voor Kroatië (ik heb dan mijn advanced, dus dan is dat hele limieten gebeuren sws wat minder van toepassing) de bovengenoemde punten duidelijker proberen te krijgen voor de duik zelf. Dat geeft denk ik al wel een stukje rust.
Wat betreft duikuitrusting: ik heb mijn eigen masker en snorkel. Puur voor comfort, dat het gewoon goed past en je niet steeds een matig masker hebt wat dan weer vol loopt. Nu overweeg ik andere "basics" aan te schaffen, en zit ik te denken aan een pak. Ik heb namelijk niet de meeste conventionele maten (blijkt), want ben niet lang, maar ook niet super slank. Overal dus elke keer best een gedoe om een (goed zittend) pak te vinden. Dat lijkt me van alle duikspullen wel het meest handig om te hebben toch? Zelf zat ik te denken aan een 7mm pak. Of zou je zeggen, 5mm, want daarmee is de range van duikplaatsen en temperaturen weer iets breder? Ik vraag het als onderdeel van mijn verjaardag, dus ben voor nu op zoek naar 1 ding (dacht ook aan een computer, maar een pak lijkt me voornamelijk heel relaxed als je weet dat het altijd gewoon goed past).