Wauw wat een bijzondere reis zeg! Heel interessant die tegenstellingen. Zijn jullie ook echt de natuur in getrokken te paard of was het met name in de beschaving?
Wat gaaf Apple! De enige Akhal Teke die ik heb gezien was het standbeeld in Ashabat.
Hoe is Turkmenistan nu? In 2008 was het best creepy, je werd als westerling gewoon gevolgd en zelfs afgeluisterd.
musiqolog
Geplaatst: 15-05-25 00:35
Doodeng land, een dictatuur van het ergste soort. Maar natuurlijk, een aantal dingen zijn niet te missen en de Achal-Teke is er één van. Dus blij dat jij voor mij gegaan bent.
We waren met 6 toeristen uit verschillende landen. Net als bij elke ruitervakantie was er in het begin even checken wie er het beste bij welk paard paste en is er ook wat geruild
@Neon en @Musiqolog: het land is inderdaad een beetje vreemd (vooral Asgabat), maar ook vooral erg aan verandering onderhevig. Inmiddels zijn ze aan de derde president toe, deze is sinds 2022 nu aan de macht. In onze groep zat ook iemand die vaker in Turkmenistan was geweest (laatste keer in 2009) en zij gaf ook aan dat er heel veel veranderd was. Wij dachten inderdaad dat het creepy zou zijn zoals Neon omschrijft, maar in praktijk was dit niet zo. Uiteraard kun je als toerist niet zomaar zelfstandig rondreizen, maar ik denk dat een tocht zoals wij die gemaakt hebben voor 2022 niet mogelijk was geweest.
We zijn ook in twee hotels geweest waar WiFi was bijvoorbeeld. In de restaurants was de muziek die speelde vooral de Amerikaanse pop/hiphop.
Iedereen had Iphones en er werden heel veel selfies gemaakt met de toeristen.
Het voelde zoals de andere voormalige USSR landen ook voelden (behalve dan Asgabat, die is een beetje vreemd ).
Ik kan me voorstellen dat het vreemd aanvoelt om daar te zijn. Niet alleen de relatieve onvrijheid maar ook de vreemde combinatie van oeroud en heel modern.
(Ik ben ooit voor werk in Moskou en een andere plaats in Rusland geweest. Zo op het eerste gezicht een "gewoon" land maar toch voelde het niet pluis.)