Met de hond naar de bergen Duitsland. Waar? Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Met de hond naar de bergen Duitsland. Waar? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:27

Wees voorzichtig met booties/schoenen.

Voor een hond zijn de voetzolen en tong eigenlijk de enige plek om warmte echt kwijt te kunnen raken.

Als je de voeten inpakt met schoenen beperk je een groot deel van die functie.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:32

Zorg dat je iets tegen teken bij hebt!
Wij zijn begin juni in het Zwarte woud geweest en dat viel enorm tegen door de hoeveelheid teken. Als we op de paden bij het huisje hadden gelopen en weer binnen kwamen begonnen na 15-30 minuten tientallen teken van de hond af te lopen. Ze heeft een Seresto band dus ze beten (op twee na) haar niet, maar liepen vervolgens levend in huis rond. Wij hebben in de eerste 2 dagen binnen meer dan 80 teken dood gemaakt, daarna durfden we alleen nog maar in de stadjes te lopen en zagen we er nog af en toe een paar. Super zonde, want het is echt een prachtige omgeving.

Er bestaat anti-teken/insecten spray voor honden, achteraf gezien had ik dat graag bij gehad. Ik heb geen idee of het werkt, maar ik zou dat zeker proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:46

Ik zou geen schoentjes doen. Onze hond heeft die nog nooit nodig gehad. Als je een muilkorf koopt, ga passen in de winkel. En koop geen snuitje. Lijkt vriendelijker maar de hond kan niet hijgen of drinken met een snuitje. Wij hebben er 1 dat je echt denkt zo die hond is vals. Maar die is het meest hond vriendelijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:52

Femke_Tweety schreef:
Wees voorzichtig met booties/schoenen.

Voor een hond zijn de voetzolen en tong eigenlijk de enige plek om warmte echt kwijt te kunnen raken.

Als je de voeten inpakt met schoenen beperk je een groot deel van die functie.

En andersom kunnen booties de poten heel goed beschermen. Je moet er wel bewust mee omgaan waar, wanneer en hoe lang je ze aandoet. :j dus niet urenlang laten lopen met 25+ graden. Uit zodra kan.
Ik was afgelopen vakantie te laat met booties aan doen, toen had hij toch een forse kloof in een kussen door gesteente en steenstof wat gaat schuren. In Oostenrijk heeft hij ze overigens praktisch nooit nodig gehad, in de Dolomieten is het gesteente en ook het stof veel scherper. Het is imo een onmisbaar item om in je wandeltas mee te hebben! Liever mee en niet nodig dan andersom. Ik heb tot nu toe vrijwel iedere reis wel eens gehad dat ze tevoorschijn kwamen, om welke reden dan ook (heet asfalt, een brug met metalen raster, hondenpisdek op de boot, enz.)

@TS de fijnste booties haal je ook bij Non-Stop Dogwear! Dat zijn de zwarte protection booties. Die belemmeren de bewegingen en het looppatroon niet en zitten stevig. Inderdaad geen schoentjes kiezen, die zitten de natuurlijke beweging in de weg met kans op blessures. :)
Van het Rock Long harnas ga je vast veel plezier hebben!

Qua muilkorf is het belangrijk dat de bek goed geopend kan worden om te kunnen hijgen. Ik zag weer meerdere honden met een snuitje in de warme lift en dat is echt zielig.
Ik heb een heel simpel en licht muilkorf van Windhondenwebshop, ooit eens van een bokker als tip gekregen. Mijn Aus heeft maat 3. Weegt niks en hij draagt hem prima (hij heeft er wel een mening over :') )

Afbeelding

[Edit] ik heb toevallig vorige week een checklist samengesteld voor hond mee op vakantie, mocht je het leuk vinden!
Laatst bijgewerkt door Leo op 06-07-25 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:58

Een muilkorf van Baskerville bv. En idd, zoals gezegd hier: zeker geen snuitje ! Ik zou je hond ook goed beschermen tegen teken!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:04

In het zwarte woud heb je geen schoenen nodig hoor.. Wij zijn daar op de terug weg van slovenie geweest, ook heel fijne bergwandelingen met de honden gedaan in het triglav ook daar geen boots aan gehad.Als je hond gewend is om op verharde wegen te lopen heb je normaal geen schoenen nodig. Muilkorven hadden we ook bij,maar eigenlijk nergens nodig gehad.
Wij vonden Slovenie ook heel fijn met de honden,zowel qua temperatuur als dat de mensen vriendelijk waren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:11

Mijn hond is alle ondergronden gewend, heeft sterke zolen en heeft 9/10 keer geen booties nodig maar de 10e keer ben ik toch blij dat ik ze heb. Het is geen garantie dat het goed gaat.
Het zwarte woud is wel minder risico met de ondergrond daar :j

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 13:55

Ik dacht idd van die booties dan die Leo zegt, zodat ik ze maar heb. Maar het zwarte woud valt dus wel mee qua ondergronden.

Teken is wel lastig te zien op hem helaas, dikke vacht. Ik ga ook eens kijken wat voor voorzorgsmaatregelen we kunnen nemen hiervoor. Seresto band dan wel handig iig. En die spray… lijkt me handig maar is dat niet giftig als hij aan zn kont krabt met z’n tanden en het binnen krijgt? Ik ga dat ook even opzoeken.

Bedankt voor de tips voor de muilkorf! Ik ga ze opzoeken en passen.

En bedankt voor die checklist Leo, ik ga het vanavond eens doorlezen, heel handig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:01

Seresto niet aan gedacht die te noemen onze hond heeft die standaard om.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:45

Ik zag afgelopen week spray op natuurlijke basis voorbij komen die speciaal voor honden ontwikkeld is. Ik ga er vanuit dat dat veilig is, maar ik wil het zelf eerst eens op mij proberen om te kijken of ze niet gek wordt van de geur. De spray die ik zag heet Beloved bugfree flee, tick & bug spray. Geen idee dus of het werkt, dat hoop ik.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:06

Een Seresto of Scalibur moet je wel even vooraf om, die heeft een bepaalde tijd nodig om optimaal te werken. Bij de Scalibur zegt de bijsluiter 2 weken.
Of je een spray kan gebruiken icm zo’n band weet ik niet, even opletten dat het ene niet de werking van het andere vermindert. En, is zo’n spray op basis van natuurlijke producten efficiënt genoeg bij zo’n sterke tekendruk ?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:25

Ik zou geen gif op gif gebruiken, of een natuurlijke spray het gif tegen kan werken heb ik eigenlijk niet over nagedacht.. Als je voor een band te laat bent is spray waar wel gif in zit misschien een idee? Dat heb je van bijvoorbeeld Frontline, dat werkt een aantal weken.

Hopelijk is de tekendruk niet overal zo hoog. Wij zaten ergens in heel afgelegen gebied een stuk een berg op in Zell am Harmersbach. Het was toen ook nog een stuk vochtiger.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:53

Ik had de spray van Laveos mee, die vindt hij minder erg als de druppels van Stop! qua geur. Maar alsnof ruikt het wel sterk. Toch spray ik die voor het wandelen als extra veiligheid.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:07

Nog iets om rekening mee te houden, je hebt een paspoort voor de hond en iig een Rabiës inenting nodig.
Wij zijn ook aan het plannen maken voor een vakantie in Duitsland, en dat was een van de tips die ik kreeg.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:24

Veldbloem schreef:
Nog iets om rekening mee te houden, je hebt een paspoort voor de hond en iig een Rabiës inenting nodig.
Wij zijn ook aan het plannen maken voor een vakantie in Duitsland, en dat was een van de tips die ik kreeg.

Dat is zeker een goede!
Ik sta hier zelfs niet eens meer bij stil omdat ikzelf aan de grens woon en een paar keer per week sowieso in Nederland ben, om te wandelen, hondenschool, … Het paspoort zit standaard in mijn handtas.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 20:35

Ooh even uitzoeken dan met de band en spray of dat samen kan. En goede dat je die band al eerder om moet doen, dan ga ik van de week eens bestellen.

Rabies heeft hij inderdaad net gehad, maar ook een goede tip!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:11

Lukasje schreef:
Een muilkorf van Baskerville bv. En idd, zoals gezegd hier: zeker geen snuitje ! Ik zou je hond ook goed beschermen tegen teken!

Ik zou juist geen baskerville adviseren. Vaak geen gewenste pasvorm en te weinig ruimte om goed te kunnen hijgen en drinken.

Met andere bokkers wel eens om echt een anti teken spray te halen. Het is verschrikkelijk momenteel in die gebieden.. :n

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:25

Wij zijn vandaag terug gekomen uit het Zwarte Woud met hond. Was enorm leuk! Hond had geen schoenen aan, vond ik op de hikes die wij hebben gedaan ook absoluut niet nodig. Hond is mee geweest naar diverse steden, in een kabelbaan, een trein en in een boot. Nergens werd er op muilkorfje gevraagd en überhaupt ook geen enkele hond gezien die er één om had (wij hadden hem wel ook mee overigens). Wellicht in het hoogseizoen anders, nu was het lekker rustig overal.

Wij wonen in NL aan het bos en vond het qua teken niet erger dan hier. Ja, elke dag zo'n 2 teken van hem afgeplukt, maar dat is hier ook. Hij heeft een Seresto band om maar werkt bij ons (dit jaar) niet (meer) voldoende helaas.

Wij hebben het echt super leuk gehad, veel plezier!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 22:51

Oh haha, wat vind jij dan een goede muilkorf bloempotje?

En wat is de afweging om een seresto band te nemen ipv bijvoorbeeld advantix druppels?
Van die spray moet ik nog opzoeken of dat samen kan.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:48

Wij hebben naar het zuiden altijd advantix druppels gebruikt bij de honden, ze zijn al naar spanje zuid frankrijk slovenie oostenrijk duitsland tsjechie mee geweest. Ik heb de goedkoopste muilkorven genomen omdat ik die eigenlijk nooit nodig heb gehad. Maar goed als het gevraagd word kan je ze laten zien. In skiliften of openbaar vervoer heb je ze wel echt nodig in oostenrijk of italie...Maar goed,die nemen we dan maar niet.Wij gebruiken vooral geen banden omdat de honden met elkaar spelen ...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:26

Ik heb deze muilkorf voor een van onze honden: Hunter Muilkorf Albury. Heel lichtgewicht en ze kan er alles mee, behalve bijten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:00

Reeltje_5 schreef:
Oh haha, wat vind jij dan een goede muilkorf bloempotje?

En wat is de afweging om een seresto band te nemen ipv bijvoorbeeld advantix druppels?
Van die spray moet ik nog opzoeken of dat samen kan.

Een model zoals een draadkorf van Bambam of bijv the muzzle movement :j .

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 17:12

Heb de Baskerville geprobeerd, maar lijkt me te klein (maat 4) met de neus lengte. Ik vraag me ook af een een maat groter wel zal passen wat denken jullie?
Heb deze gepast omdat ze die bij de pets place hier hadden en ik heb expliciet gevraagd of ik kon passen en retourneren. Vind het kunststof ook wel hard aanvoelen voor op de neus maar weet niet of dat bij andere anders is.

Hier strekt hij z’n hoofd, dan zit hij helemaal tegen de voorkant
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:30

Die is echt te klein ja

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:28

Veel te klein.
Niet een klein beetje te klein maar écht veel.