Vakantie met hond, wat allemaal te regelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:19

Als je het op de site niet kunt vinden, wellicht bij recensies, of eventueel een mail aan wagen.
Dat doe ik altijd om eventueel loslopende honden van eigenaars te onderscheppen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:19

Kabayo schreef:
Lukasje schreef:
Voor Zweden moet je de hond aan de grens aanmelden, maar dat kan je ook vooraf en dat bespaart tijd.
Rijden jullie over de brug en nemen jullie de ferry?

En ik zoek vooraf ook dierenartsen en klinieken op.

Als je Zweden uit gaat tenminste niet of Denemarken/Duitsland in met de hond. Heb het letterlijk 4x vertelt dat ik een hond bij mij had en of ze papieren willen zien. Neu, was niet nodig hoor. Doen ze niks mee
Dit was bij de 2 tolbruggen in denemarken/zweden

Wij hadden een tuigje om en dan op de achterbank met zo'n gordel. En zelf ernaast zitten. Betrof wel een pup uit Zweden naar Nederland toe

Wanneer je Zweden binnen rijdt, geldt dat. Heb al gehoord dat wanneer je niet vooraf registreert, je soms wel moet aanschuiven bij de douane daarvoor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:03

KimD schreef:
Waarom zou je dit willen? Dat zou echt alleen bij absolute noodzaak voorkomen lijkt me. Je gaat een hond toch niet in een wildvreemd huis alleen laten?

Als je makkelijke honden hebt dan zie ik er geen probleem in ze af en toe in het huisje achter te laten. Ik doe dit ook regelmatig als we op vakantie gaan. Lange wandeling vooraf en dan blijven ze een paar uur in het huisje zodat ik met de kinderen naar bijv een stad kan, ergens eten of paar uurtjes dierentuin. Mijn honden vinden het bijv prima om alleen te blijven. Zie vaak mensen hun hondje overal mee naar toe slepen. Lopen ze half gestrest door de drukte of in de warmte. Lijkt me voor het dier ook niet prettig. + Je mag niet overal je hond mee naar binnen nemen.
Ik heb altijd een oude tablet mee met een babyfoon app zodat ik ze op afstand in de gaten kan houden. Werkt super.
Mijn honden zouden juist helemaal niet happy zijn als ik ze mee zou nemen naar bijv een stad, markt of winkel.

Maar ieder zn ding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:14

boedjang schreef:
Als je het op de site niet kunt vinden, wellicht bij recensies, of eventueel een mail aan wagen.
Dat doe ik altijd om eventueel loslopende honden van eigenaars te onderscheppen.

Dat klinkt wel heel erg als slapende honden wakker maken en m.i. onnodig dus. Ik denk overigens dat t evt ook alleen in de algemene voorwaarden is opgenomen om als verhuurder rechten te hebben als er iets door de honden gesloopt is bijv of ze op andere manieren overlast veroorzaken. Niet omdat de verhuurder t wat boeit of de hond er alleen zit. Maar dit vul ik zelf in, want ik heb t dus nog nooit ergens zien staan en er ook nog nooit problemen mee gehad.

Als je ze niet los laat lopen, lijkt het me een tracker zeker niet nodig.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 19:51

Lukasje schreef:
Dus wel een keer met de ferry. Ik weet niet hoe lang die overtocht duurt en of de honden alleen in de wagen onder het dek moeten blijven. In dat laatste geval kunnen ze zeeziek worden en/of angstig worden. Mss kan je dan medicatie voor zeeziekte voorzien?

Als het goed is duurt die overtocht maar 20 minuten en mogen ze op het dek. Al vind ik het ook prima om even in de auto te blijven voor zo kort :)

Zeeziekte/wagenziekte pilletjes nemen we sowieso so mee.

Tieme schreef:
KimD schreef:
Waarom zou je dit willen? Dat zou echt alleen bij absolute noodzaak voorkomen lijkt me. Je gaat een hond toch niet in een wildvreemd huis alleen laten?

Als je makkelijke honden hebt dan zie ik er geen probleem in ze af en toe in het huisje achter te laten. Ik doe dit ook regelmatig als we op vakantie gaan. Lange wandeling vooraf en dan blijven ze een paar uur in het huisje zodat ik met de kinderen naar bijv een stad kan, ergens eten of paar uurtjes dierentuin. Mijn honden vinden het bijv prima om alleen te blijven. Zie vaak mensen hun hondje overal mee naar toe slepen. Lopen ze half gestrest door de drukte of in de warmte. Lijkt me voor het dier ook niet prettig. + Je mag niet overal je hond mee naar binnen nemen.
Ik heb altijd een oude tablet mee met een babyfoon app zodat ik ze op afstand in de gaten kan houden. Werkt super.
Mijn honden zouden juist helemaal niet happy zijn als ik ze mee zou nemen naar bijv een stad, markt of winkel.

Maar ieder zn ding

Onze honden zijn dus hetzelfde. Die worden echt niet blij van hele drukke plekken en zijn liever een paar uurtjes alleen thuis. Het gaat niet om volledige dagen he. We zitten vooral in de natuur, dus het zal om hooguit 2 halve dagen gaan als we met z'n allen weggaan.

Ladyson schreef:
boedjang schreef:

Dat klinkt wel heel erg als slapende honden wakker maken en m.i. onnodig dus. Ik denk overigens dat t evt ook alleen in de algemene voorwaarden is opgenomen om als verhuurder rechten te hebben als er iets door de honden gesloopt is bijv of ze op andere manieren overlast veroorzaken. Niet omdat de verhuurder t wat boeit of de hond er alleen zit. Maar dit vul ik zelf in, want ik heb t dus nog nooit ergens zien staan en er ook nog nooit problemen mee gehad.

Als je ze niet los laat lopen, lijkt het me een tracker zeker niet nodig.

Ik heb even de algemene voorwaarden van Airbnb gelezen en daarin staat dat verhuurders het in hun huisregels moeten zetten, en daar staat dus niets bij de huisjes. Overigens staat er wel in de huisregels van Airbnb dat als de hond iets kapot maakt, dit in rekening gebracht mag worden (lijkt me overigens ook het geval als een mens iets sloopt :') )

komone

Re: Vakantie met hond, wat allemaal te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:16

Weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar iets tegen teken is een goed plan. Wij hadden vorig jaar in juni in Zweden erg veel last van teken bij onze hond. Ik zou in ieder geval een tekentang meenemen. Het jaar daarvoor in Noorwegen hadden we last van steekvliegen die in het gras zaten. Hiervoor hebben we van een Noorse dierenarts een fijne spray gekregen. Ook fijn om muggen mee weg te houden. Het heet Centaura. Heb het verder alleen nog in Duitsland te koop gezien.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:23

dat aangeven voor je Zweden in rijdt zal misschien veel afhangen van wie er op dat moment dienst heeft qua controle aan de douane.

Wij hadden ons hondje mee, 3 jaar geleden ongeveer, en gingen braaf in de rij om aangifte te doen.
vriendelijke wacht stuurde ons naar het kantoor aan de rechterkant en daar hadden we moeite om contact te krijgen met die dienst.
Nog erger, toen we eindelijk iemand te spreken krijgen vroeg die bijna letterlijk waarom we hen stoorden hiervoor :(
Wij plannen deze zomer terug naar Zweden te gaan maar aangeven gaan we niet meer doen als we zo behandeld gaan worden elke keer

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:48

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:11

Roihi schreef:
dat aangeven voor je Zweden in rijdt zal misschien veel afhangen van wie er op dat moment dienst heeft qua controle aan de douane.

Wij hadden ons hondje mee, 3 jaar geleden ongeveer, en gingen braaf in de rij om aangifte te doen.
vriendelijke wacht stuurde ons naar het kantoor aan de rechterkant en daar hadden we moeite om contact te krijgen met die dienst.
Nog erger, toen we eindelijk iemand te spreken krijgen vroeg die bijna letterlijk waarom we hen stoorden hiervoor :(
Wij plannen deze zomer terug naar Zweden te gaan maar aangeven gaan we niet meer doen als we zo behandeld gaan worden elke keer

Doe dan vooraf online? Dan ben je in orde en hoef je je niet aan te melden, geen gedoe.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:38

Voor Zweden kan je gewoon online aanmelden (tullverket) :j let op vanaf 1 maart tot 20 augustus is er aanlijn plicht. Genoeg die zich er niet aanhouden maar een verkeerd persoon pakt gewoon je hond en dropt hem af bij de politie :+ kan je flink betalen ook.

Ik weet niet waar je in zweden heen gaat maar een TBE vaccin voor jezelf kan best handig zijn. Er zitten hier echt zoveel teken, zonder seresto hebben mijn honden makkelijk over 20 per dag

TBE kaartje
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... st-av-tbe/

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 00:33

Preventie voor teken en muggen (voor zowel onszelf als de honden) ga ik me nog even dieper in verdiepen.

KarmaChansy schreef:
Voor Zweden kan je gewoon online aanmelden (tullverket) :j let op vanaf 1 maart tot 20 augustus is er aanlijn plicht. Genoeg die zich er niet aanhouden maar een verkeerd persoon pakt gewoon je hond en dropt hem af bij de politie :+ kan je flink betalen ook.

Ik weet niet waar je in zweden heen gaat maar een TBE vaccin voor jezelf kan best handig zijn. Er zitten hier echt zoveel teken, zonder seresto hebben mijn honden makkelijk over 20 per dag

TBE kaartje

Ik ga het vaccin sowieso even doorsturen naar mij familie, we zitten namelijk in dat gebied. Ik moet zelf even kijken of ik dat vaccin mag ivm immuunsysteem onderdrukkende medicatie (mag bv geen levende vaccins), maar ga ik me zeker in verdiepen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:58

KarmaChansy schreef:

TBE kaartje

Brrr, dat schrikt toch wel wat af. Is de Seresto band voldoende ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:48

Voor de teken seresto band voor de hond. Wij waren in Oostenrijk, zitten er ook veel. Onze hond heeft geen 1 teek gehad.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:24

@joy_mennings Zeker waard om na te vragen bij je HA of het kan hopelijk kan en mag het :)

@lukasje Seresto voor mijn honden werkt goed, zelfs met de dubbele vacht. Gooi hem normaal om rond maart en laat hem om tot sep/oktober

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:10

Ik heb ook een seresto voor de hond maar als jullie over zoveel teken spreken in Zweden vroeg ik me af of dat voldoende was. Ik heb nl een ontzettend nare ervaring met mijn vorige hond gehad door een tekenbeet dus ik krijg het spaans benauwd ervan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:34

KarmaChansy schreef:
@joy_mennings Zeker waard om na te vragen bij je HA of het kan hopelijk kan en mag het :)

@lukasje Seresto voor mijn honden werkt goed, zelfs met de dubbele vacht. Gooi hem normaal om rond maart en laat hem om tot sep/oktober

Verdeel jij banden of niet?

In NL kun je een band zonder problemen verdelen. Maar ik kan me voorstellen dat voor Zweden dit geen aanrader is.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:29

Nee inderdaad ik verdeel ze niet, hoewel ik er aan zit te denken om ze te verwerken in paracord, dat ziet er altijd goed uit :D als ik meer in het hoge noorden woonde zou ik het verdelen wel durven, maar hier zitten we echt in een risico gebied en wil gewoon zoveel mogelijk kansen op teken beperken.

(Met verdelen bedoelde je toch bv 1 band voor 2 honden?) :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:28

Verdelen? 1 band voor 2 honden ?? Waarom zou je dat doen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:15

Let wel op als je met paracord werkt dat je er een punt in zet waar de band kan breken bij nood. :j Je wilt niet meemaken dat een hond vast komt met een band van paracord.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:59

KarmaChansy schreef:
Nee inderdaad ik verdeel ze niet, hoewel ik er aan zit te denken om ze te verwerken in paracord, dat ziet er altijd goed uit :D als ik meer in het hoge noorden woonde zou ik het verdelen wel durven, maar hier zitten we echt in een risico gebied en wil gewoon zoveel mogelijk kansen op teken beperken.

(Met verdelen bedoelde je toch bv 1 band voor 2 honden?) :D

Ja klopt! Wij doen sinds twee jaar zelfs één band op drie honden en nog steeds werkt het evengoed als één band over twee honden.

Wij verwerken het in biothane met gesp, voor de wedstrijden moet het natuurlijk af kunnen.

Lukasje schreef:
Verdelen? 1 band voor 2 honden ?? Waarom zou je dat doen?

Omdat je de band toch al op maat moet knippen en je dus een heel stuk overschot hebt. Terwijl als je de band verdeeld die net zo goed zijn werk doet.

Met meerdere honden scheelt het een berg aan geld en overschot.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:11

Ah, op die manier! Ik heb een grote hond dus zoveel overschot heb ik sowieso niet.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:53

hoe ziet zo een seresto band eruit, als ik mag vragen?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:26

Wat ik zelf heel prettig vind om bij te hebben zijn hondenschoentjes :j
Zeker als je gaat wandelen op rotsachtige stukken, kan het gebeuren dat ze de kussentjes stuk lopen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 21:22

Hoi allemaal,

Nog even een vraagje. Ik wilde zojuist de honden aanmelding bij de Zweedse douane, echter moet ik de place of entry invullen. Bedoelen ze hiermee de eerste plek waar je binnenkomt? Wij rijden zeer waarschijnlijk over de brug tussen Kopenhagen en Malmö, maar wat is dan de eerste plek die je tegenkomt? Of is Malmö dan voldoende? En wat gebeurt er als je toch een andere route wilt rijden (ivm file oid?)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:34

Ik me er niet te druk over maken. Jaren geleden naar Zweden gegaan en ook via brug bij Kopenhagen. In Zweden zelf het douanekantoor ingegaan en ergens diep in de krochten iemand gevonden en hem de titterbewijzen onder z’n neus gedrukt. Ze waren er niet echt in geïnteresseerd 8)7