Skiën. Wel of niet gaan (angst)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:08

Duran123 schreef:
Celiien schreef:
Wanneer ga je? en naar welk gebied?
In principe kan je alles bij aankomst regelen, hoef je dat niet ver van te voren te doen.

We gaan naar Tirol. Van 24 december t/m 2 januari.

Kerstvakantie dus, zeker na kerst vol met duitsers.
Skipassen blijven wel beschikbaar, les zou ik dan wel reserveren met je verhaal erbij.
Vaak zijn ze best coulant als je stopt na 1 les, en krijg je je geld terug. tenminste, dat is mijn ervaring.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:12

Duran123 schreef:
Oh wauw wat een hoop reacties al.
Dank voor het delen van jullie ervaringen! Soms zelfs met filmpje!

Ik heb het gevoel dat ik nu moet beslissen wat ik ga doen. Er moeten les/lessen gereserveerd worden en ook de skipas. Dat maakt het zo lastig vind ik.
Ik neig naar niet skiën maar als ik het filmpje van Karuna zie denk ik WAUW!!!

Even over je opmerking lessen moeten nu gereserveerd worden, nope hoeft niet :+ mijn lessen die ik neem is ik zoek een skischool uit (observeer vaak lessen van anderen, erg leerzaam rustig zitten en kijken :j en aan de hand daarvan kijk ik welke skischool me het beste zou liggen) of ga naar een mijn bekende skischool en vraag joh is er een plek voor een uur priveles. En eigenlijk is altijd het antwoord ja hoor geen probleem. Hetzij die dag of de dag erop. :D

Dus het enige dat je "moet" is zorgen dat je ergens kunt slapen op de jullie gewenste plek en tijd. En dan jou boeking zonder skipas desnoods en ter plekke daar de rest regelen. Begin met een simpel uur priveeles meer dan genoeg voor een eerste keer) dan kun je daarna aanrommelen op de beginnersplekken die meestal ook nog gratis of met een goedkope puntenkaart kunnen. Ik ben ook op de meest drukke tijden geweest. Eerste keer was zell am see met kerst en oud en nieuw. Ik had vollop les kunnen krijgen maar fysiek was dat niet te doen voor me

En de les, ik ben met skieen duidelijk een trage leerling, en een trage skier ook nog _O- ik heb die eerste keer in Flaine een verkeerde leraar gekregen van een andere school waar ik na 10 minuten gezegd heb sorry dit wordt hem niet en de les gestopt en geld terug gekregen deels. Daarna naar deze gegaan ( de man kende ik van eerder van de handiski en rondgeskied worden in een bakje door het skigebied :D ) en dit was na 20 minuten ongeveer en mijn tweede les in totaal (eerste les jaarervoor in zell am see waarna ik ben gaan oefenen tussen de kleuters :')) en eerste les dat jaar. Prive leer je zoveel. Ik heb het idee dat een priveles gelijk staat aan drie tot vier uur in een groep.

Afgelopen jaar een keer een uur en een keer een half uur les gehad. En weer flink vooruit gegaan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:50

Tirol is groot TS, het ene gebied is beter ingericht op kinderen en beginners dan het andere gebied. Naar welk gebied ga je?

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:51

Als eerste, ik snap je angst. Ik leerde skiën toen ik 16 was (ben nu 50+) en zelfs toen al vond ik het skiën wat eng in het begin om te leren. Na het eerste jaar begon ik het pas echt leuk te vinden, omdat ik het toen een beetje kon. Daarna jaren met veel plezier geskied.

Ik zou op de vakantiebestemming gewoon les nemen, bij een groepsles aansluiten of privéles nemen. En dan de hele week les nemen, nog niet zelf gaan aanmodderen.

Je zou het kunnen vergelijken met paardrijden, een buitenrit is hartstikke leuk, maar dat is alleen leuk als je al redelijk kunt paardrijden. Zo werkt het met skiën ook. Het leukste is de berg op en via een leuke route het gebied door en ergens onderweg in een bergrestautant wat eten en drinken, in het zonnetje zitten etc. Maar daarvoor moet je dus eerst wat leren skiën.

En mocht je het hebben geprobeerd en het echt niet leuk vinden of te angstig blijven, dan kun je altijd nog besluiten om voor de lol mee te gaan en niet te skiën.

En nog een tip: huur je skischoenen en ski's altijd ter plaatse. Zitten de schoenen niet goed of is er iets is met de ski's, kun je snel het materiaal omruilen.

Shadow0

Re: Skiën. Wel of niet gaan (angst)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:14

Ik ben niet ervaren, maar wel een keer als heel onervaren skier meegegaan op wintersport. Paar beginnerslesjes geboekt, de eerste ging ook echt heel goed en er werd ook heel erg de tijd genomen om de lift te leren kennen (en volgens mij was dat een sleeplift, ietsjes makkelijker.)

Daarna ging de les het een tandje moeilijker maken en dat was voor mij een stapje te snel, dus ging de les verder en ben ik op het groene beginnershellinkje gebleven. Die lag al lekker hoog, dus dat was prima. Ik heb niet enorm intensief geski'd, heb ook een wandeling gemaakt, ben een paar keer met de anderen mee naar boven geweest om ze uit te zwaaien op een rood/zwarte tocht om de berg heen, en toen weer lekker met de lift naar het restaurant gegaan. Dat zal vast niet 'optimaal' gebruik zijn geweest van mijn skipas, maar het was wel gewoon leuk, en alleen maar wandelen had ik net iets te weinig gevonden. Ook ben ik de laatste dag samen met iemand anders de blauwe route gaan doen. Allemaal heel bescheiden, maar wel leuk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:23

karuna schreef:
Duran123 schreef:
Oh wauw wat een hoop reacties al.
Dank voor het delen van jullie ervaringen! Soms zelfs met filmpje!

Ik heb het gevoel dat ik nu moet beslissen wat ik ga doen. Er moeten les/lessen gereserveerd worden en ook de skipas. Dat maakt het zo lastig vind ik.
Ik neig naar niet skiën maar als ik het filmpje van Karuna zie denk ik WAUW!!!

Even over je opmerking lessen moeten nu gereserveerd worden, nope hoeft niet :+ mijn lessen die ik neem is ik zoek een skischool uit (observeer vaak lessen van anderen, erg leerzaam rustig zitten en kijken :j en aan de hand daarvan kijk ik welke skischool me het beste zou liggen) of ga naar een mijn bekende skischool en vraag joh is er een plek voor een uur priveles. En eigenlijk is altijd het antwoord ja hoor geen probleem. Hetzij die dag of de dag erop. :D

Dus het enige dat je "moet" is zorgen dat je ergens kunt slapen op de jullie gewenste plek en tijd. En dan jou boeking zonder skipas desnoods en ter plekke daar de rest regelen. Begin met een simpel uur priveeles meer dan genoeg voor een eerste keer) dan kun je daarna aanrommelen op de beginnersplekken die meestal ook nog gratis of met een goedkope puntenkaart kunnen. Ik ben ook op de meest drukke tijden geweest. Eerste keer was zell am see met kerst en oud en nieuw. Ik had vollop les kunnen krijgen maar fysiek was dat niet te doen voor me

En de les, ik ben met skieen duidelijk een trage leerling, en een trage skier ook nog _O- ik heb die eerste keer in Flaine een verkeerde leraar gekregen van een andere school waar ik na 10 minuten gezegd heb sorry dit wordt hem niet en de les gestopt en geld terug gekregen deels. Daarna naar deze gegaan ( de man kende ik van eerder van de handiski en rondgeskied worden in een bakje door het skigebied :D ) en dit was na 20 minuten ongeveer en mijn tweede les in totaal (eerste les jaarervoor in zell am see waarna ik ben gaan oefenen tussen de kleuters :')) en eerste les dat jaar. Prive leer je zoveel. Ik heb het idee dat een priveles gelijk staat aan drie tot vier uur in een groep.

Afgelopen jaar een keer een uur en een keer een half uur les gehad. En weer flink vooruit gegaan.

Er zijn wel degelijk gebieden waar de lessen in de drukke periodes vantevoren al vol zitten, zeker voor kleine kinderen

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:31

Die ski proeflesjes in Snowworld vind ik ook niet de leukste kennismaking met skiën :o je bent vooral aan het wachten en stappen - moet je ook leren maar is als kennismaking niet het allerleukste.

Wat ik zou doen - de skipassen ter plaatse kopen, als je een accommodatie + skipas hebt daar gewoon 1 pas minder bij doen en ter plekke eerst eens een dagpas kopen.

Op dag 1 privéles boeken, dat moet helaas nu al wel want schoolvakantieperiodes zitten echt heel snel vol. (Ik moet onze lessen voor de tweede week kerstvakantie ook echt zsm gaan regelen). En dan na dag 1 besluiten of je doorgaat of niet en dan een verdere skipas kopen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:35

Ik heb echt nog nooit voor mezelf een probleem gehad een priveles te boeken. Ook in drukke periodes. Het voordeel met losse privelessen ben je flexibeler. En meestal is er wel een leraar vrij zeker voor een uur op bijvoorbeeld wat rare tijden tussen de middag of het eind van de dag.
Ik mocht na een uur priveles de eerste keer al zelfstandig op de oefenweide aan de slag

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:54

karuna schreef:
Ik heb echt nog nooit voor mezelf een probleem gehad een priveles te boeken. Ook in drukke periodes. Het voordeel met losse privelessen ben je flexibeler. En meestal is er wel een leraar vrij zeker voor een uur op bijvoorbeeld wat rare tijden tussen de middag of het eind van de dag.
Ik mocht na een uur priveles de eerste keer al zelfstandig op de oefenweide aan de slag

Dat komt omdat les niet verplicht is, dus je kunt altijd zelfstandig de piste op, ervaring of niet. Ze kunnen het ook niet verbieden dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:58

Nee maar ze kunnen het wel ernstig afraden als je nivo te laag is om soort van zonder gevaar voor eigen of andermans leven een baby helling af te kunnen gaan en weer omhoog. Ik heb helaas genoeg stunts gezien van mensen die dachten wel even meer te kunnen en of zichzelf of anderen daarbij flink beschadigden,

De keer met het bakje de pistesrond, lui zitten voor mij kwamen we een leerling tegen van de skier achter me die volledig over de zeik en in de kreukels dacht wel "even" een iets heftigere lange blauwe piste af te kunnen, terwijl zijn advies was babyhelling (waar het filmpje van is) en meer niet. Tjsa haar vakantie was over, in de kreukels, banaan schade en zoveel angst door domme keuzes. Goddank had de door haar aangeskiede meneer behlve schrik geen schade

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:09

BeFunny schreef:
Ik vind skiën ook dood eng.
Ik zou mee gaan voor je man en kinderen. En zelf lekker wandelen en après skiën. Lekker zitten met een hapje en een drankje. Geniet jij net zo van je vakantie als de rest van het gezin :j

Dit zou ik doen! Laat de liefhebbers lekker skieen en geniet zelf van een fijn hotel en apres-ski. Voor velen is dat toch eigenlijk waar het om draait.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:12

Oh ik zou zo graag weer gaan |( ik heb niet veel ervaring, maar met lessen is het helemaal niet zo heel spannend. Je gaat gewoon op je eigen ritme en dan delen ze je wel in in een groep met ongeveer hetzelfde niveau. Dat is mijn ervaring tenminste.

Dat gezegd hebbende, het is ook jouw vakantie, dus je moet vooral doen wat goed voelt en waar jij zin in hebt.
Proberen kan ook, het is heus geen schande als je na een keer afhaakt en dan verder je eigen plan trekt.