Annuleringsverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annuleringsverzekering bij vakantie

Ja, altijd
101 (51%)
Ja, alleen verre reizen/lange vakanties
48 (24%)
Nee
49 (24%)

Totaal aantal stemmen: 198

ievie

Re: Annuleringsverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:02

Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering. De annuleringsverzekering die wij hebben, dekt ook bij bijv theaterkaartjes. Een aantal jaar geleden zouden we naar het theater gaan, maar konden niet ivm ziekte. Dit is toen vergoed door onze annuleringsverzekering.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:17

Annuleringsverzekering alleen als er van tevoren iets geboekt is.

Reisverzekering altijd. En tip van mij: check je reisverzekering en autoverzekering (als je met je eigen auto op pad gaat) regelmatig! Kom je nog makkelijk thuis als er onverhoopt iets gebeurt? Vorige week was ik betrokken bij een ongeluk. Gelukkig niet gewond, maar de auto was totall loss omdat een malloot met zijn auto op onze weghelft kwam. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en het is fijn dat je dan weet wat de opties wel en niet zijn ;) Scheelt een stressfactor.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:19

Hier ook een doorlopende. Voor de komende jaren heb ik die er al weer uit.

2 jaar geleden was m'n heenvlucht geanuleerd door personeels te kort op Schiphol. Daardoor 2 dagen later er heen gegaan. Die 2 gemiste dagen terug betaald gekregen.
Naast de compensatie vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Langer geleden 5 dagen eerder naar huis gekomen omdat m'n oma slecht ging. Naast dat we het geld van de gemiste dagen terug kregen, hebben ze ook de terugreis geregeld en betaald.
Dat regelen was zo fijn. Wij hoefde ons alleen druk te maken over de koffers, anders hadden we na het telfoontje dat het slecht ging ook nog tickets moeten gaan uitzoeken enzo.
Uiteindelijk de vlucht net gehaald (laatst vlucht op vrijdag, in het weekend vloog er niks), waar we echt veel.mazzel mee hebben gehad. We hebben daardoor m'n oma nog aanspreekbaar gezien en afscheid kunnen nemen, bij een vlucht na het weekend had dat helaas niet meer gekunt.

Voor mij is een doorlopende een stuk goedkoper dan steeds een losse verzekering. Ook omdat weekendjes weg gelijk gedekt zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 00:12

Wij hebben wel een reisverzekering maar geen annuleringsverzekering. Die zou de verzekering 2x zo duur maken terwijl de voorwaarden inderdaad ook niet mals zijn in mijn ervaring.

Nu gaan we vaak op autovakantie en boek ik altijd accomodaties die tot vrij kort van tevoren te annuleren zijn. Dat beperkt het risico. En anders denk ik tja.. of je nu wel of niet gaat, het geld zou je toch kwijt zijn geweest. Ik vind mijn werelddekking van de zorgverzekering en de reisverzekering voor ziektekosten (met gevaarlijke sporten dekking) veel belangrijker want dan kun je over forse bedragen praten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 06:04

Ik heb een doorlopende speciale reisverzekering die ook gevaarlijke sporten dekt (skiën, wandelen enz) en een doorlopende annuleringsverzekering. Dit jaar bij dezelfde aanbieder als mijn reisverzekering, ivm veel hogere dekking voor de Afrika vakantie, maar meestal gewoon bij Unive. Daar een keer mijn vakantie vergoed gekregen nadat ik met een overbelaste enkel de wandelreis af moest zeggen, dus daar wel het vertrouwen dat je alles uitgekeerd krijgt.

Voor volgend jaar even kijken welke annuleringsverzekering goedkoop is, maar genoeg dekking bied voor Canada.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 06:08

Ik ga in november naar de USA voor 10 dagen en sluit daar een eenmalige bijstandverzekering voor af. Stel dat er me iets gebeurt en ik naar het ziekenhuis moet.

Annulatie en bagageverzekering doe ik niet. Ik heb tot nu toe enkel de vluchten geboekt, bagage ben ik wel ooit kwijt geweest maar in dat geval kon ik gewoon claimen via de luchtmaatschappij.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:04

Ik reis nooit zonder reisverzekering. Annulering eigenlijk altijd wel bij de ‘echte’ reizen. Mijn vader heeft tegenwoordig een doorlopende reis en annuleringsverzekering. Bleek vorig jaar heel handig toen hij bij ons thuis zijn vinger eraf zaagde tijdens het klussen |( Dat was een paar dagen voor vertrek. Reis geannuleerd en bedrag volledig teruggekregen. Twee maand later kon ie alsnog op reis gelukkig.

Oh en in het verleden met fikse vertraging inderdaad de gemiste dagen teruggekregen plus de vergoeding van de vliegmaatschappij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:19

Als verzekeringsadviseur:
In NL moet er sprake zijn van een geboekte overnachting, buiten NL niet. Dus je hebt wel dekking bij dagje Antwerpen, niet voor een dagje Efteling (tenzij je ook een overnachting geboekt hebt)

Mbt annulering: je kan garantie annulering afsluiten. Dan heb je bijvoorbeeld ook dekking als je huisdier (paard!!) ziek is/overlijdt of een goede vriendin oid. Dan krijg je 75% van je annuleringskosten terug. Zou ik bij een dure reis altijd doen!!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:32

Tango1979 schreef:
Als verzekeringsadviseur:
In NL moet er sprake zijn van een geboekte overnachting, buiten NL niet. Dus je hebt wel dekking bij dagje Antwerpen, niet voor een dagje Efteling (tenzij je ook een overnachting geboekt hebt)

Mbt annulering: je kan garantie annulering afsluiten. Dan heb je bijvoorbeeld ook dekking als je huisdier (paard!!) ziek is/overlijdt of een goede vriendin oid. Dan krijg je 75% van je annuleringskosten terug. Zou ik bij een dure reis altijd doen!!

En ook dit verschilt per verzekeraar, want ik ken ook voorwaarden waarbij huisdier standaard is meeverzekerd of waar geen sprake hoeft te zijn van een geboekte overnachting (overnachting in een aangekochte vakantiewoning of een week overnachten bij vrienden zonder kosten zijn dan ook vakantie, maar zijn geen geboekte overnachtingen).

Dus als je een verzekering wil, vergelijk de voorwaarden en kijk wat voor jou belangrijk is!

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:41

Wij hebben ook een doorlopende reis en annuleringsverzekering. En die zijn me beiden veel waard!

Wij hebben 1x een vlucht moeten annuleren van rond de 1200 euro pp (buiten Europa). Nou, daar kunnen we heel wat maanden (jaren) premie van betalen :+

Hotels kunnen wij ook bijna altijd tot het laatste moment annuleren, maar vliegtickets eigenlijk nooit. Je kunt sowieso niet voorspellen wat er gebeurt, dus wij zijn er heel blij mee en geeft ons veel rust :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:45

Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en deze helaas de afgelopen 1,5 jaar al twee keer nodig gehad. 2 x een ongeluk gehad tijdens de vakantie, waardoor niet genoten reisdagen terugbetaald zijn.
En ik schoot er alsnog dik bij in want ik had maar voor € 1500,- afgesloten terwijl de reis bijna € 4000,- was.
Dus gelijk ook maar verhoogd.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:28

Hier wel een doorlopende reisverzekering incl. medische kosten maar geen annuleringsverzekering.
Reisverzekering vorig jaar heel hard nodig gehad nadat ik mijn rug brak op vakantie.
Evacuatie met de flying doctors, medische begeleiding van een IC arts en liggend vervoer op de vlucht naar huis, operatie in het buitenland en 2 weken daar in het ziekenhuis.
Dat was zonder goede verzekering niet te betalen geweest :o

Annuleringsverzekering was voor mij nooit bruikbaar, ik ging vaak op relatief dure reizen en een verzekering keert dan maar heel beperkt uit. Niet de kosten waard.
En bij annulering ook nooit nodig gehad, juist door de wat duurdere reizen ook veel coulance bij het bedrijf en altijd mijn geld volledig terug gehad of de reis om kunnen zetten naar een andere reis of andere periode.
Ook tickets altijd zonder problemen en zonder kosten kunnen annuleren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:00

Je kan (als je doorlopende annulering niet genoeg dekt) een aanvullende kortlopende annulering voor het meerdere afsluiten.

Is wel vrij duur, ongeveer 6,5% van je reissom.

Maar voor hele dure reizen kan het wel de moeite zijn.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:07

Verschilt voor mij per vakantie. Nu met de zwangerschap; ja (want kans dat ik niet kan ivm ziekte, of dat er wat gebeurd is best groot). Toen we Nieuw-Zeeland reis hadden geboekt ook (was in corona tijd en die is uiteindelijk niet doorgegaan door corona, dus gelukkig hadden we die). Lapland niet. Ik had alles losgeboekt (hotelovernachtingen, activiteiten, vluchten). En alles was tot 24u van te voren nog kostenloos te annuleren, behalve de vluchten, daar zouden we dan een voucher voor krijgen. Daar vond ik het dus niet de kosten waard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:00

Ik heb een doorlopende annulerings en reisverzekering omdat we regelmatig weekenden weg gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:00

Het ligt aan het bedrag. Maar doorgaans: ja.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:02

Hier een doorlopende reisverzekering, maar geen annuleringsverzekering. Gaan niet veel op vakantie en als we gaan dan boeken we last minute. Dit jaar ontzettend pech, last minute geboekt, maar ook onverwachts net voor de vakantie in het ziekenhuis beland dus dubbel balen :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:42

Ik heb een een doorlopende reisverzekering maar geen annulering, maar wel als ik ergens ben en een familielid overlijdt.

Wij gaan vaak op roadtrip en boeken dan ook niks van te voren, of ik boek airbnb en dat kun je tot vlak voor de reis annuleren, dan is het alleen huilen om de vliegtickets :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:49

Nooit :)

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:51

MarijeR schreef:
Annuleringsverzekering was voor mij nooit bruikbaar, ik ging vaak op relatief dure reizen en een verzekering keert dan maar heel beperkt uit. Niet de kosten waard.
En bij annulering ook nooit nodig gehad, juist door de wat duurdere reizen ook veel coulance bij het bedrijf en altijd mijn geld volledig terug gehad of de reis om kunnen zetten naar een andere reis of andere periode.
Ook tickets altijd zonder problemen en zonder kosten kunnen annuleren.

Een annuleringsverzekering is toch juist met dure kosten de moeite waard? Wij sluiten het juist daarom af. En per reis wisselen we soms het bedrag tot waar aan we verzekerd zijn, en na de reis zetten we het weer omlaag. (Dat kan met onze doorlopende reisverzekering).

Welke kosten worden bij jouw verzekering dan niet vergoed?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:32

Ik heb het doorlopend. En 1 keer gebruik van gemaakt. Het ging toen maar om 100 euro, maar ja, ik was er voor verzekerd.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:55

Heel toevallig kom ik dit topic tegen en ik doe het laatste 2 keer altijd.
En ik ben blij. Ik zou begin oktober op vakantie gaan maar mijn vakantie maatje kreeg een oproep voor en operatie en bij afzeggen kon het nog weer heel lang duren voor ze aan de beurt is. Dus vakantie afgezegd. Moet alleen de annuleringsverzekering betalen en de rest krijg ik terug.
Dus ik ben wel blij dat ik het gedaan heb

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:26

Ik ben doorlopend verzekerd. Maar ik vroeg mij toevallig voor m'n laatste vakantie af wat zo'n verzekering nou zou dekken bij overlijden van paard of kat. Via dit topic kom ik er dus achter dat er verzekeringen zijn die dat dekken. Ga ik eens naar kijken!

En rabobank/interpolis eens vragen of ze onder dierbare ook een paard of kat verstaan :+

Toevallig hier mensen die namen van verzekeringen hebben waar huisdieren onder zijn gedekt? Eventueel aanvullend?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:37

Kookaburra schreef:
Annuleringsverzekering alleen als er van tevoren iets geboekt is.

Reisverzekering altijd. En tip van mij: check je reisverzekering en autoverzekering (als je met je eigen auto op pad gaat) regelmatig! Kom je nog makkelijk thuis als er onverhoopt iets gebeurt? Vorige week was ik betrokken bij een ongeluk. Gelukkig niet gewond, maar de auto was totall loss omdat een malloot met zijn auto op onze weghelft kwam. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en het is fijn dat je dan weet wat de opties wel en niet zijn ;) Scheelt een stressfactor.

Vertrouw dan voor de auto niet op de 'Volkswagen mobiliteitsservice'. Dat is echt een drama, ik spreek uit ervaring (was niet mijn auto, maar ik zat wel met de ellende).

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:38

Laura_ schreef:
Ik ben doorlopend verzekerd. Maar ik vroeg mij toevallig voor m'n laatste vakantie af wat zo'n verzekering nou zou dekken bij overlijden van paard of kat. Via dit topic kom ik er dus achter dat er verzekeringen zijn die dat dekken. Ga ik eens naar kijken!

En rabobank/interpolis eens vragen of ze onder dierbare ook een paard of kat verstaan :+

Toevallig hier mensen die namen van verzekeringen hebben waar huisdieren onder zijn gedekt? Eventueel aanvullend?

Unigarant/ANWB sowieso!