Op zoek naar rotstekeningen in Kazachstan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:54

Desi_2409 schreef:
Maar kom ik even met mijn nuchtere blik, hoe weet je nou dat deze afbeeldingen zo oud zijn? en niet van 100 jaar geleden bv? En dan denk ik vooral aan die kameel in dat hout, hoe bepaal je de "leeftijd" van dit soort creatieve tekeningen ed.
niet sarcastisch bedoeld, ben echt benieuwd.

De rotstekeningen staan niet op zichzelf. Er zijn ook bronstijd/ijzertijd graven en nederzettingen in de buurt. De methode waarmee de rotstekeningen zijn ingehamerd verschilt ook per periode. De techniek en de kleur van de rots (patina) vertelt iets over de leeftijd. Ook het soort afbeelding. De ‘kameel op hout’ is een ‘kameel op rots’ en een van de oudere tekeningen.

Grofweg gezegd had je daar 4 verschillende periodes: Bronstijd (de kamelen), IJzertijd (wolfman en de andere tekeningen), Turks (begin van de jaartelling en meer modern) en Modern (cyrillische letters, jaartallen, veelal door Soviet legerpersoneel uitgehakt).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Op zoek naar rotstekeningen in Kazachstan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:08

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:53

Wat een mooie reis heb je gemaakt Apple. Kazachstan is nu niet een voor de hand liggend vakantieland.
Almaty is inderdaad wel een wereldstad, zeker vergeleken de rest van Kazachstan. Ook nog de ijsbaan bezocht? Is wel enigszins vergane glorie, maar ligt prachtig boven de stad.
De foto's van de lokale markt en producten zijn herkenbaar, dergelijke foto's heb ik ook. :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:57

De ijsbaan hebben we niet bezocht. We zagen wel in de verte op de berg de schansen liggen voor het ski-schans springen en naast het hotel ging er ook een gondel de berg op.
Aan alles was duidelijk te zien dat het een wintersportlocatie was :-)